Nekromanti Diplomacy - Hur är det?

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Skulle någon här som har spelat Diplomacy kunna berätta lite hur en spel omgång kan gå till? (Brodera gärna ut det med lite så att det blir mera levande :gremgrin: ) Så att man kan få lite bättre koll på hur det kan gå till. Ska nämligen köpa det ganska snart... :gremwink: :gremgrin: :gremcool:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Verkar som att ingen nappade, men god som jag är och dippynarkoman så känner jag att jag måste hjälpa till här. (Även om jag knappast kan påstå att jag spelat _lite_ diplomacy utan snarare mycket omän inte lika mycket som vissa kändisar i diplomacyvärlden) Eftersom du ändå tänkt köpa det så tänker jag inte visa upp någon förskönad bild utan det blir den nakna sanningen.

Spelmöte 1
Efter att ha ringt runt dagen innan så visar det sig att helt plötsligt fyllde någon faster år och det hela slutar med att man istället för sju spelare blir fem och kvällen avlöper med ett stillsamt parti History of the World eller annat undermåligt dippysubstitut.

Speltillfälle 2
Efter att ha fått ännu mer dippy-abstinens gör man ett nytt försök, man är lyckosam och får ihop sju spelare redan klockan tio istället för fyra som man gjort upp innan. Sagt och gjort här ska liras dippy.

Vanliga regelmodifikationer används, viktigaste är att man spelar till 1908, har max 15min per drag och att ingen läser vad man själv har skrivit för drag.

Adrenalinet höjs när lottningen inleds, dagens enda slumpmoment är snart slut och alla ser nöjda ut förutom stackarn som drog Italien.

Klockan startar och blixtsnabbt rycker de mer erfarna tag i någon att snacka med och nämnda Italien blir ensam kvar vid bordet när alla andra gått iväg för att snacka två och två. Snart nog så får han också vara med och prata och allt fortsätter så i ett kontrollerat kaos tills klockan ringer.

Typisk dialog:
Ryssland: Jag vill pakta med dig, vi tjänar mycket mer på att arbeta tillsammans än att bråka med varandra.
Turkiet: Ja absolut
Ryssland: När det gäller uppdelning så får du naturligtvis Bulgarien och jag tar Rumänien och så samarbetar vi mot Österike sen.
Turkiet: Låter bra, hur gör vi med svarta havet? Jag tror inte jag vågar låta bli att studsa.
Ryssland: ok då studsar vi fast sen måste du försöka få ut den där flottan mot medelhavet
Turkiet: Bra, då säger vi så...springer vidare

När första draget så läses upp så är alla på helspänn det visar sig att både Turken och Ryssen gör som de har sagt så där finns inga sura miner men Italienaren har klivit in i Trieste och Österikaren skickar onda blickar.

Så fortsätter då kvällen där glädje blir till sorg och sorg till glädje i ett rasande tempo. Diptiden som kortats till 10 minuter känns alltför kort och pakter sluts och bryts fram och tillbaka.

Sedan kommer katastrofen, eller det som kunnat bli en katastrof. England som inte gått så bra och inte heller är erfaren dippyspelare säger att han måste gå hem.... När vi förklarat att det innebär dödstraff inte i spelet utan utanför så ger han med sig och sitter kvar.

När så kvällen slutligen är slut så står jag där som vinnare återigen, jag menar det är ju trots allt jag som hittar på det här så då kan jag väl få vinna för en gångs skull :)


För att summera: Diplomacy är ett underbart spel så länge man kan få ihop sju intresserade! deltagare som har tid att avsätta sju timmar (tar egentligen bara fem typ men folk brukar vilja äta också) för att spela spel. Detta gör att jag nästan bara spelar på konvent numera men som sagt när man väl får till det så finns det inget spel som slår Diplomacy eller ens kommer i närheten.
 

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Man måste alltså vara sju spelare exakt?

Shii... jag som tyckte att det var omöjligt att få ihop fem spelare till A&A!

Har aldrig spelat dippy men tycker det verkar vackert. Har jag fattat rätt om jag antar att alla spelares drag bestäms samtidigt och att man sedan, när dragen väl inletts inte får ändra sig?

Kan du berätta lite mer om vad som är målet med spelet, hur man når det och lite sånt mys?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Sorry att det tagit sån tid att svara men jag har varit bortrest en stund.

Svaret på din fråga är nja. Man måste inte vara sju spelare, på kartongen står det 2-7 men det blir ett otroligt mycket bättre spel om man är sju så därför är det aldrig någon som har lust att spela på färre än sju eftersom det då dels finns bättre spel samt att det är som att rita en skinksmörgås när man är hungrig.

På andra frågan är svaret Ja. Ja det är vackert. Och ja alla spelare skriver ner sina drag och när de läses upp finns ingen återvändo.

Målet med spelet är att ta så många "centers" som möjligt. Vissa av provinserna på kartan 34st för att vara exakt innehåller en svart prick som betyder att de är ett center.

För att uppnå det? Tja nu börjar det bli lurigt. I princip så gäller det att få tag på någon annan att pakta med mot en tredje. Två mot en är alltid bra. Sen gäller det då också att göra bra drag (finns en imponerande djupt taktik/strategi element) samt att inte lämna ryggen helt fri för att den man paktar med ska tycka det verkar enklare att slå dig i ryggen än på den tredje. Så nästlar man sig fram genom olika allianser och försöker bli så stor och stark som möjligt.

Ställe att läsa om diplomacy på
Ställe att spela diplomacy på, efter att ha läst
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Enkla svaret: Ja.
Mer avancerade svaret: Nja det beror på hur man ser det. När man har spelat ett tag så brukar favoritländer uppstå då olika länder passar olika bra för olika slags strategier (Även om få är överens om vilket som passar till vilket och ens hur dessa ser ut). Bästa sättet att lyckas med Italien är dock vad jag skulle vilja kalla för "vänta och se" strategin där man tar det väldigt lugnt i början och inte slår på nån typ..... och det tycker de flesta som gillar dippy är rätt tråkigt... vilket leder till att det inte brukar gå så bra för Italien (Å andra sidan så bör en "bra" dippyspelare kunna vinna med alla länder om han möter "sämre" dippyspelare så någon avgörande skillnad är det egentligen inte).
 
Top