Nekromanti Det var en gång en idé...

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
För ett bra tag sedan skrev jag början på en liten novell. Novellen handlade om en lite pojke vars namn man aldrig fick kunskap om. Det som gjorde det hela speciellt var det faktum att pojken dog redan efter två eller tre meningar. Som alla förstår kan ju inte detta innebära slutet och det stämmer ganska bra. Novellen var tänkt att behandla verkligheten efter döden. Men för att lägga in en twist lät jag pojken bli nekad tillträde till himlen av en mycket konstig anledning. Felbokningar.

Det visade sig att det var högsäsong och att hela systemet med tilldelning av rum kolapsat. Pojken blev då den första att i 3:e Verket som verkligheten mellan jorden och himlen kallas skapa sig ett hem. Med tiden växte hemmet och blev till en stad, en stad som inte egentligen fanns. I denna staden bodde snart alla som inte lyckats få rum i himlen.

Mycket längre än så har jag inte kommit på den novellen, den var bara ett experiment och jag lade ner arbetet på den. Dock fick jag när jag stod i dushen eller egentligen precis efter idéen att man kanske kunde göra rollspel av det?

Storyn kommer troligtvis att ändras en del, spelet är nog tänkt att vara av en litet mindre storlek, jag behöver inte skriva mycket om världen då det är en spegelbild av våran med smärre skillnader. Dock kommer vissa förklarningar av staden och dess invånare vara på plats. Man kommer att spela andar, dessa andar kommer att ha tre attribut.
Vilja Fantasi och Logik. För att skapa en effekt krävs Vilja och Fantasi och för att motarbeta den krävs Vilja och Logik. Döden är ingen egentlig faktor även om man kan fördrivas till det 2:a Verket, en plats som ingen vet något om. Detta sker då en ande fått ta emot stora mängder psykiskt stryk. Kanske kan man smäda ihjäl någon?

Hur bra en person är beror på hur länge han varit i det tillstånd som han är, Den äldsta är 764 år vilket är runt 52 jordeår. Den första att stiga in i världen gjorde så för 74 jordår sedan, hans ande och många med honom försvann dock in i det 2:a verket ett fåtal år efter att staden var färdigbyggd, 59 j.år sedan. Det 3:e Verket är under konstant utveckling, inte minst i sin attityd och förhållningssätt gentemot gud och himlen. Det har hänt att de skickat ut agenter för att motarbeta gud och omvänder gärna alla de kan. En som vägrar tro på gud får senare stiga in i det 2:a Verket men ibland kan dessa i sista stund "räddas" och tas upp i skaran av andar.
Guds närvaro har kunnats bevisa och det finns även vissa som har träffat denna man. (Nej han är inte gammal med långt skägg.) Det finns även dem som har träffat Jesus men han är ganska blyg av sig sägs det.
Den heliga anden är helt enkelt flummig, ingen vet vad han går på men det tros vara något slags molnstoft(mycket beroendeframkallande substans man vrider ur molnen i 1:a verket, himlen) Han är också den från 1:a verket som oftast hälsar på folket i 3:e Verket, han påstår att han gillar musiken.

Givetvis finns det även änglar, vad vore väl världen annars? Deras kön är ganska svårdefinierbart och dem verkar bli det som man förväntar sig. Det bästa av båda sidor vill säga. Därutöver finns det även keruber, älvliknande och små är de ena riktiga sexgalningar.

Spelarnas plats i världen är en sådan där de kommer i kontakt med människornas värsta mardrömmar. Motståndare kommer därför att bestå av sådana varelser som den ruvande skuggan, maror och annat av mardrömmars proportioner. Dock kommer det finnas en fristad i staden...hit kan inga onda drömmar komma och störa.

Själva känslan kommer nog att bli en blandning av komik och psykisk skräck.

Så ligger det till...jag har ingen aning vad jag skall göra av det hela, om jag skall lägga ner någon kraft över huvud taget...Det jag gillar mest är att det kommer vara enormt enkelt. Inga färdigheter eller överflödiga egenskaper, Inga konstiga vapen eller tunga rustningar, oavsett vilket vapen man får tag i är det ändå viljan som styr.

Sedan är det alltid kul att parodiera religion.

Om någon har roliga idéer om drömmar eller mardrömmar som kan brukas vore det tacksamt.

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Vad GÖR ni i duschen, egentligen!? [ANT+OT]

ANT = 'Almost No Text', OT = 'Off Topic'

Själv får jag alla idéer när jag ligger och lyssnar på musik och ska somna - vilket är jävligt irriterande, eftersom jag måste skriva ner allt jag kommer på för att inte glömma bort det, samtidigt som jag helst av allt vill somna... Duschen kanske inte är så tokig ändå.. /images/icons/crazy.gif

- §eraphim.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Vad GÖR ni i duschen, egentligen!? [ANT+OT]

Både duschen och sängen är förkastliga tycker jag, om man ändå kunde få ideerna när man inte är upptagen av något vettigt, exempelvis när man äter frukost eller så. Det måste vara arkonterna eller whoever som vill störa oss eftersom duschen och sängen är platser där vi kan bryta oss fria från våra fångvaktare... :))))

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: Vad GÖR ni i duschen, egentligen!? [ANT+OT]

eftersom jag måste skriva ner allt jag kommer på för att inte glömma bort
det, samtidigt som jag helst av allt vill somna... Duschen kanske inte är så tokig ändå..


Det är inte mycket lättare att skriva i duschen /images/icons/wink.gif

-w
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Så jag antar att det är lika bra att lägga ned...

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Får dåliga idéer uppenbarligen...(ELT +IT)

Even Less Text + In Text

Jag bara tvättar mitt mastodonthår...

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Re: Vad GÖR ni i duschen, egentligen!? [ANT+OT]

Själv är man mest kreativ när man ska sova...lite små jobbigt...alla fina ideér poppar upp i huvudet kl 22.24 på vardagarna då man ska upp vid kl 06.00 dagen efter...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Jag gillade det tills jag kom till "...av en mycket konstig anledning. Felbokningar."
Felbokningar? De 3,5 första raderna trodde jag att jag skulle få läsa en novell om att pojken blir en fallen ängel och vandrade runt på världens gator = kusligt, stämningsfyllt.. Fråga mig inte varför.. Det var de två känslorna jag fick.
Men när jag läste "felbokningar" så förvandlades världen till en Pratchettvärld..

När jag senare insåg att det inte var en novell som skulle skapas utan ett rollspel så blev jag lite mer positiv. Se bara till att det blir nåt spec. utav det. Nåt som inte liknar nåt annat.

Flyger andarna lr rör de sig som människor, har andarna några outforskade talanger, kan de förändra staden i form av nån sorts övernaturlighet lr är de precis som vanliga människor.

"<EM>Själv får jag alla idéer när jag ligger /.../ och ska somna</EM>"
&
"<EM>Själv är man mest kreativ när man ska sova</EM>"
Likadant här.. Finns det nån vetenskaplig forskning runt detta? Att hjärnan blir kreaktiv när det är dags att sova. Kanske är det för att den ska bearbeta info:n som man fått under dagen i form av drömmar.

/[color:green]Han</font color=green> som kan spåna vidare på det hela natten
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Själva novellen var väl aldrig så seriöst menad...rollspelet mer så...dock vill jag ha lite ovanliga inslag som den flummiga anden och sexgalna keruber. Jag vill inte ha en mörk och dyster efter döden upplevelse.

Andar kan förflytta sig lite hur som helst, i 3:e verket finns inga egentliga begränsningar.
Ja de kan lära sig mycket roliga saker, en mäktig ande skulle kunna vända staden upp och ner om han/hon/det ville det...

Allt är ju fortfarande bara på idéstadiet så inget är bestämt ännu.

Tack för kritiken i alla fall...det är möjligt att ingen annan orkade läsa förbi stället där du blev missnöjd...hmmm.


"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Slåss mot elaka maror, och prata med snälla änglar

Sedan är det ju alltid lika kul att vara god och slåss mot det onda, eller hur? Det finns ju alltid en sak som är rätt val...

Parodisera religion... inte så långtgående då menar du eller. Kristendomen är ganska hårt åtgånget, åtminstone här i norden...

/Blippe
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Jag vill inte duscha med er... [ANT + OT]

Öhh.. Eller nåt sånt ja.

Oseriöst inlägg, jag vet - förlåt, men tröttheten tar ut sin rätt på humorn.. /images/icons/wink.gif

- §eraphim, som inte vill föreställa sig skräcken om någon utav er skulle bada! /images/icons/crazy.gif
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: Nattankar

"Själv är man mest kreativ när man ska sova"
Likadant här.. Finns det nån vetenskaplig forskning runt detta? Att hjärnan blir kreaktiv när det är dags att sova. Kanske är det för att den ska bearbeta info:n som man fått under dagen i form av drömmar.


Det sägs ju att hjärnan arbetar en del med tidigare händelser under natten på ett undermedvetet plan och ''att sova på saken'' faktiskt fungerar. Jag brukar också få idéer när det är dags att sova och ibland studsar jag upp (till min sambos förtret) och bara MÅSTE skriva ned något. Kanske är det så att man helt enkelt slappnar av och plötsligt dyker tankar som legat och malt i bakhuvudet upp?

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top