NYHET Daggerheart har en öppen beta

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
De är väldigt tydliga med att de gillar och spelar många olika fantasyspel, men att just detta fyller en väldigt märklig nisch som de inte riktigt förstår.
Jag tror de hade förstått om de hade gjort efterforskningar och faktiskt provspelat Daggerheart.

"Nischen", som jag uppfattar det, är att skapa ett rollspel som mekaniskt ger ett stöd för den typ av spelupplevelse som Mercer och CR-gänget står för. Så här långt tycker jag de har lyckats bra. Upplevelsen skiljer sig rätt mycket från DnD RAW, även om det så klart finns likheter.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Vi har spelat "The Sablewood Messengers" (introduktionsäventyret som medföljer betareglerna). Både spelarna och jag blev väldigt förtjusta i spelsystemet och kommer definitivt att använda det mycket mer. Det är många rörliga delar i systemet som tog en stund att vänja sig vid. Men det gick rätt kvickt. Vi kände att reglerna främjar kreativitet och samarbete utan att bli alltför lösa i kanterna. Särskilt "tag team" var coolt! Jätten skickade iväg grodan (ribbit:en) i värsta släggkastarstil och som lök på laxen fick de en crit. Massiv skada och två fiender färre att bekymra sig om. Jag tyckte att Hope/Fear-mekanismen fungerade bra. I en av striderna hade jag som SL lite svårt att "komma in" för att det gick så bra för dem, men å andra sidan är det ju så det ska vara. Har rollpersonerna flyt går striderna lättare.

En av spelarna kommenterade att stämningen i spelet var härlig och att den bjöd in spelarna till att färga spelvärlden med sina egna unika beskrivningar. Självklart kan man lägga in spelarinflytande i "färgningen" i de flesta spelen, men det är inte alltid som spelarna får så mycket hjälp som det kändes som här. Nästan på PbtA-nivå, skulle jag säga. Samtidigt har regelsystemet tillräckligt mycket crunch för att ge tydliga ramar. Trots att det är flera olika typer av tokens som flödar fram och tillbaka upplevde vi inte att systemet kom i vägen någon gång utan att det puttrade på i bakgrunden. Alla kunde fokusera på berättelsen och på det kreativa utan att behöva avdela någon större mängd tankekraft åt att hålla koll på mekaniken. Där DnD ibland kan bli alltför binärt, och där PbtA kan ge för stor frihet, tyckte vi att Daggerheart hamnade någonstans i mitten.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Daggerheart 1.4 släpptes för en stund sedan. Jag tycker det är synd att de gick tillbaka till +-1D6 för adv/dis, även om det nog är enklare för spelarna att greppa. Övriga ändringar har jag inte hunnit sätta mig in i. Tänkte jag skulle kolla Q&A:n som börjar kl. 23 för att få mer info.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,108
Location
Göteborg
* Automatisk ökning av Proficiency när man går upp en Tier. Detta var en no-brainer eftersom det var ett måste-val som blockerade andra val. Förstår inte riktigt varför man fortfarande kan öka den ännu mer.
* Minor Threshold blir lite lättare att förbättra. Utmärkt.
* Definitioner i rutor på en grid av vad de olika avstånden betyder. Ungefär som jag trodde, men skönt att ha det svart på vitt.
 
Top