Nekromanti copyright

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hallå

jag vet att jag är smått ute och cyklar vad gäller ämnet.

Min fråga:
Jag ritar av en bild från ett foto som jag inte har copyright på, exempelvis en bildruta från en film. Får jag publicera den bilden någonstans (i mitt eget rollspel som jag säljer/har för nedladdning)? har jag copyright på den?

Det är skillnad om man ritar av en ritad bild. Då kopierar man streck för streck och bilderna blir nästan identiska (om man använder samma medium). Men om man tex går från en foto till bläck/tusch är det till stor del ett helt nytt verk. Verkar som om det finns gott om möjlighet att klyva hårstrån här.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag ritar av en bild från ett foto som jag inte har copyright på, exempelvis en bildruta från en film. Får jag publicera den bilden någonstans (i mitt eget rollspel som jag säljer/har för nedladdning)? har jag copyright på den?"

En regel är att du måste tillföra något eget till bilden. Vad som är skyddat i upphovsrättslagen är det konstnärliga värdet i bilden, vilket inte behöver omfatta enskilda streck eller motiv, utan kan röra sig om design och miljö. För att du ska få rita av den så krävs det alltså att du inför ett eget konstnärligt värde i bilden, och således mer "inspireras" av originalet.

Skulle bilden innehålla någonting som kan parkeras under ett skyddat varumärke (till exempel Yoda) så är det kört. Då får du inte stoppa in det motivet i din bild, eftersom det då är varumärkesintrång.

Om du dock lyckas snirkla dig runt alla hinder så är det din bild. Även om du ritar av Yoda så är det din bild (dvs du har upphovsrätten till den), men bilden är ett varumärkesintrång (dvs du missbråkar någon annans registrerade varumärke), och däremot får du inte publicera den.

Ritar du av en bild på Tuva (inte varumärkesskyddad) och snor miljö och design så är det ett upphovsrättsintrång. Rent legalt sett så är det fortfarande din bild (dvs du har upphovsrätten till den), men du får inte publicera den eftersom din bild har gjort ett intrång i någon annans upphovsrätt.

Ritar du däremot en egen bild på Tuva, dvs bara snor figuren, så är det vare sig upphovsrättsintrång (du har inte kopierat bilden eller snott designen) eller varumärkesintrång (Tuva är inte ett registrerat varumärke). Du kan även sno en bild av Tuva och tillföra något eget - du kan måla den i akryl, eller modellera i 3D, eller något annat. Då har du tillfört ett eget konstnärligt värde till bilden, och därmed är det inte upphovsrättsintrång.
 
Top