Nekromanti Brons

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Ett samälle som saknar möjlighet att smida järn, och befinner sig ungefär på högmedeltida nivå, hur långt skulle ett sådant samhälle ha nått inom bronssmidestekniken udner den tid de känt till den? Den måste ju rimligen ha förbättrats sedan det vi känner som bronsåldern, men hur mycket? Hur mycket kan den förbättras?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Brons är en legering av tenn och koppar som är "mjukare" än järn, och som så vitt jag förstått aldrig kan bli lika "starkt" som järn eller härdat stål.
Men visst skulle man kunna tänka sig att tekniken har utvecklats och i viss mån också ersatt järnet. Frågan är bara, varför skulle ett senmedeltida samhälle inte kunna smida med järn? Finns det inte järn överhuvudtaget? Egentligen är det mycket mer komplicerat att framställa koppar (du måste använda två olika metaller i olika mängd som du måste upphetta till en viss grad), medan att använda sig av järn, som bara består av en komponent (järn!), är betydligt enklare. Anledningen till att användandet av brons utvecklades före järn beror på att järn kräver betydligt högre smälttemperaturer än koppar och tenn, något som man under bronsåldern inte hade tekniken/kunskapen för att uppnå.
Nu hamnade jag visst lite utanför ämnet, men iallafall...

-Hans

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Det finns knappt något järn över huvud taget. Däremot finns det en form av energivapen som drivs genom ädelstenar (ju dyrare desto bättre skott, så klart). Att kalla samhället "senmedeltida" är egentlgien en väldigt grov förenkling, utan det finns även drag av steampunk, renässans och keltisk kultur. Dock inte de vanliga brittiska-öarna-kelterna, som är de absolut vanligaste i rollspel, utan mera galater (keltiskt folkslag som levde i nuvarande Turkiet). Jag har inte så mycket information om galater, så om någon kunde hjälpa mig är det välkommet.

Jag har läst att man nu för tiden ibland ersätter tennet med andra metaller för att få bronset starkare. Titan och aluminium är de vanliga, men har inte direkt någon "fantasy-känsla" (om man inte ger en beskrivning i stil med "det är silverglänsande, och känns lätt..." "Aha, mithril!"). Några andra förslag?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Är det inte så att även "järn" normalt är legeringar? Såvitt jag kommer ihåg är rent järn tämligen odugligt till det mesta, utan måste blandas upp med andra metaller för att få hållbarhte och seghet. Rent järn som till exempel härdas blir synnerligen sprött (två svärd i härdat, rent järn som slår mot varandra splittras i många små bitar).


/ Daniel
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Ett tips

Med anledning av mitt inlägg om bronsets/järnets utveckling så är så kallade imperiebyggarspel (Civilisation, Age of Empires, mfl) ett utmärkt sätt att få en komprimerad inblick i hur teknologier utvecklas, vilka steg som krävs för att en ny teknologi ska utvecklas, osv.

-Hans

"Begin at the beginning and go on till you come to the end: then stop."
 
Top