Nekromanti Bokserien "De Överlevande"

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Hej allihop. Är det någon här mer än jag som samlar på bokserien "De Överlevande"? Serien är en radda pocketböcker som började ges ut under 80-talet, och har det gemensamt att de utspelar sig i vår värld efter en omvälvande katastrof. Intressant nog ingår flera delserier, så att ett par olika författare och miljöer är representerade. De flesta delserierna utspelar sig i USA, men det ingår också några historier i Sverige efter en kärnvapensmäll. Böckerna är överlag våldsamma och lagom välskrivna, men underhållande och tillräckligt udda för att vara värda mitt intresse.

Nu undrar jag hur många böcker som egentligen gavs ut i serien? Jag har lyckats hitta nr 34 som högst, finns det fler? Ges de fortfarande ut? Ligger alla titlar på samma förlag?

Vidare undrar jag om någon vet var man skulle kunna få tag på de här böckerna idag? Jag har de flesta titlar upp till nr 22, men jag saknar en del och är intresserad av att kompletttera samlingen. Finns det några bra antikvariat som tillvaratar även "skräplitteratur"?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
jag har läst en del av dem. känner en nisse i närheten som har en massa (vet inte om han vill skiljas från dem, dock. kan fråga honom)..

underhållande, men simpla böcker

citat från en av böckerna:

"Blade överöste honom med slag. Överöste och överöste och överöste!!"

hade räckt med två, eller kanske bara ett (!) "överöste" :gremwink:
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Ujujuj... Det var tider det
Att vänta på nästa del....
Fast tyvärr inte kan jag ju säga att jag inte vet något om hur många delar det var (går et inte att höra med förlaget?) eller ens att jag har några dylika böcker alls längre
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
citat från en av böckerna:
"Blade överöste honom med slag. Överöste och överöste och överöste!!"


Citat från en annan:
"Under tiden hade Jättens tvillingbror gjort slut på sitt offer med ett enda väldigt slag som knäckte käkbenet på mannen och drev upp det i hjärnan på honom, så att han plötsligt såg ut som en gammal tandlös gubbe."

Där snackar vi verkligen dramaturgi på hög nivå. (-:

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
"Blade överöste honom med slag. Överöste och överöste och överöste!!"
Utan att egentligen veta så kan jag gissa att boken på originalspråk hade ett ord som bättre lämpade sig för upprepningar. Det låter i alla fall mer som en översättningsgroda (även om jag tycker att dubbla utropstecken är uselt).
 
Top