Nekromanti Beskrivande strid

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Hej alla!
Jag håller på med ett litet "hobby-rollspels projekt", och efter många regler, så har jag börjat fascineras av stridsreglerna. Jag tycker att de skall vara detaljerade(men ändå en gräns, för som vi vet påverkar detaljer och realism, snabbhet och enkelhet). :)

Jag har två frågor, vilka spel idag, som ni känner till har detaljerade stridssystem?

Och vilka spel idag känner ni till som försvararen slår sitt slag FÖRE angriparen???
Mitt gör nämligen det och jag känner inte till något annat spel som liknar det, men är övertygad om att det finns.

För att förenkla det hur mycket som helst - Angriparen skall medd sitt Offensiva värde överstiga försvararens Defensiva värde, för att lyckas med en träff. Tycker ni att det verkar rörigt??


Självklart är det mer avancerat än så, men inte relevant just nu! :)

Ha'de!
 

snotten

Veteran
Joined
24 Jul 2001
Messages
29
Location
Sweden - The land of Rpg's
Fråga 1

Ett detaljerat rollspel med avancerade strider är neotech2, men det är inte negativt alls. Det gör striderna mer realistiska och roligare. Istället för: Du träffar din motståndare han tar 5 i skada - skydd 3 i skada på armen.
Neotech2: Du träffar din motståndares arm, skotten penitrerar och det blir en stor artär blödning. Han faller på knä med en stor chock och blodnings faktorn är mycket hög. Hans är är helt urfunktion och snart han själv om han inte för hjälp.

Ja det finns en viss skillnad tror jag hummm =/. Men jag vet att många inte tycker om avancerade regler i rollspel, fast det är bra med klenare relger om man vill "rollspela" mycket mer.. Men själv gillar jag avancerat =)
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Och vilka spel idag känner ni till som försvararen slår sitt slag FÖRE angriparen???
Mitt gör nämligen det och jag känner inte till något annat spel som liknar det, men är övertygad om att det finns


Men? Om försvaren är den som anfaller borde inte ha då vara anfallaren? Eller menar du att om Anfallaren gör dåligt ifrån sig så kan det bli så att försvaren blir anfallare...eller?

"Våga vara dum!"
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Nej inte så. :)

Försvararen anfaller såklart inte, men säg så här.

Ponera att jag skall hugga med mitt svärd i en dörr. Dörren kan inte försvara sig, utan står där den står. Dess Off värde blir (för enkelhetens skull) 0. Sedan kommer mitt slag, som skall överstiga dörrens 0:a. Jag måste dabba mig jätte mycket för att missa den (omöjligt!). :))

Däremot, skall jag hugga en människa, som har möjlighet att värna sig, så är det f*n så mycket svårare. Människan rör sig, kan oxå vara kunnig i kampkonst och inta en särskilt bra gard, vara beväpnad med ett långt vapen, som hindrar mitt anfall. Dvs, min motståndare har ett Defensivt värde, som jag måste övervinna för att träffa honom.
Skulle det visa sig att den jag angriper är en gud på kamppsporter och är t om större en jag, då kanske jag fegar ur och avbryter min attack, men det visar ju sig inte förrän jag visat mina avsikter, dvs attackerat.
Alltså om jag väljer att attackera denna människan, så antas personen ställa sig i en sådan position som gör det svårast för mig att träffa honom. Han får ett Defensivt värde helt enkelt, och det avgörs bl a med ett tärnings slag. Han slår för sitt Def värde först, sedan slår jag för min attack (fast det var jag som tog initativet att attackera).

Jag är rörig i mina formuleringar, det erkänner jag, och jag misstänkte att det var ett någorlunda nytt sätt att tänka i strider. Men jag försäkrar att om jag bara kan förklara min poäng, så är inte detta systemet långsammare eller sämre än något annat. Bara annorlunda.

:)

Klarnade det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har två frågor, vilka spel idag, som ni känner till har detaljerade stridssystem?"

En hel del, fast definitionen går förstås vid vad man kallar "detaljerade stridssystem". Eon, Phoenix Command, Millennium's End, Neotech och GURPS är typexempel på spel med detaljerade stridssystem (IMHO, förstås).

"Och vilka spel idag känner ni till som försvararen slår sitt slag FÖRE angriparen???"

Jag känner inte till något spel där det uttryckligen sägs att försvararen ska slå före angriparen. Däremot finns det ett antal (typ de flesta) där det inte spelar någon roll i vilken ordning slagen slås. Ta Drakar&Demoner till exempel: ordningen spelar ingen roll, eftersom träff inträffar om 1) anfallaren lyckas och 2) försvararen misslyckas. Ingenstans sägs det att 1 måste inträffa före 2.

Det finns ett fåtal spel där anfallare och försvarare avgörs när man slår, till exempel Pendragon. Båda sidor slår ett slag för sitt respektive färdighetsvärde, på samma sätt som DoD (1T20 under eller lika med färdighetsvärdet). Om en sida lyckas och den andra inte gör det så är det den som lyckas som får in den hårda träffen. Om båda sidor lyckas med slaget så ser man vem som slog högst, men fortfarande under sitt färdighetsvärde. Den sidan gör skada på den andre.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag har två frågor, vilka spel idag, som ni känner till har detaljerade stridssystem?

Nästan alla. Jag har mycket svårare att hitta system som inte hanterar strid detaljerat... Det finns ett fåtal system som hanterar hela strider med något enstaka slag (vem vann och hur mycket) men de hör verkligen till undantagen.

Och vilka spel idag känner ni till som försvararen slår sitt slag FÖRE angriparen???

Jag känner till många spel där ordningen på slagen är oviktig rent mekaniskt sett, där försvararen _kan_ slå innan angriparen utan problem. Man brukar i.o.f.s. inte göra det eftersom det kanske är intuitivare att se försvaret som en reaktion på anfallet och därför "efter" rent konceptuellt.

För att förenkla det hur mycket som helst - Angriparen skall medd sitt Offensiva värde överstiga försvararens Defensiva värde, för att lyckas med en träff. Tycker ni att det verkar rörigt??

Nej, det låter rimligt och bra. Vad i mekaniken drar nytta av att försvararen slår först? M.a.o: vad hindrar en från att kasta om ordningen?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Skulle det visa sig att den jag angriper är en gud på kamppsporter och är t om större en jag, då kanske jag fegar ur och avbryter min attack, men det visar ju sig inte förrän jag visat mina avsikter, dvs attackerat.</I>

Det här fattar jag inte; därmed <I>kan</I> du ju inte avbryta den..? Om du måste attackera innan du kan låta bli att attackera så har du ju redan attackerat... och då är det ju försent, liksom.

Iaf, Khelataar har ett "beskrivande" stridssystem som verkar likartat det du talar om, fast där slår man först bådas tärningsslag och jämför det inbördes utfallet av dem sedan. Avbryt och uppföljningar hanteras främst genom att man kan göra ett relativt stort antal manövrer varje runda.

--
Åke
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Mekaniken... jo, man kan avbryta sin attack om försvaret är verkar för bra.
Man kan ångra sig, bli byxis, vilket öppnar andra möjligheter, som t ex fly, finta eller likn.

Givetvis kan försvaren välja att inte försvara sig heller... men det blir en annan historia! :)




Angels fear to trade, where fools rush in...
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Ahh... Pendragons låter intressant och lite annorlunda. Jag vill inte säga att något system är dåligt, det passar bäst för sitt syfte - sitt spel. :)


Jag känner inte till något spel där det uttryckligen sägs att försvararen ska slå före angriparen. Däremot finns det ett antal (typ de flesta) där det inte spelar någon roll i vilken ordning slagen slås. Ta Drakar&Demoner till exempel: ordningen spelar ingen roll, eftersom träff inträffar om 1) anfallaren lyckas och 2) försvararen misslyckas. Ingenstans sägs det att 1 måste inträffa före 2.


Kan det vara så att jag har en ny idè?? Det hoppades jag iofs på :).
Ordningen i min "motor" spelar en stor roll, då man kan välja att inte fullfölja angreppet, när man inser sitt underläge i angreppet.
Just nu är det bara jag och några få till som testat det, och det är inte "så långsamt" (lätt å säga när man kan alla regler! ;-)

i DoD spelar det ingen roll, men där är inte heller reglerna så "avancerade" (återigen absolut inget fel på DoD reglerna, jag älskar spelet!, men vissa "situationer" kan uppstå när de reglerna inte räcker till, funkar för bra rollspelare, men det är inte alla som är det! :).

Well well...
Min vision är att presentera ett bord med regler så att ingen kan gå därifrån hungrig (sökandes efter mer regler), utan mätt (så att de kan komma tillbaka igen)...


Om jag håller på ett tag till så kanske jag blir klar med spelet! :)


/darker
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Mekaniken... jo, man kan avbryta sin attack om försvaret är verkar för bra.

Hmm.. känns mycket konstigt. Vad försvarade man så bra emot om det nu inte blev något anfall av? Hur kan ett försvar vara bra annat än i relation till ett anfall?
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Exempel:

Thor och Germon skall gå i en envig emot varandra. De är ensamma och har samma förutsättningar. Båda har en sköld och ett kortsvärd.
Först slår båda ett initativ slag (1T100+INI). Thor får mest och får välja vad han vill göra. Han väljer att attackera. DÅ slår Germon en 1T100 (resultat 30), för Germon har sin gard uppe och förväntar ett anfall av Thor. Thor måste nu övervinna Germons defensiva värde för att hitta förbi hans gard, dock har Germon även ett svärd och en sköld att försvara sig med, vilket Thor tar hänsyn till.
Thor väljer att fullfölja sin påbörjade attack (HÄR kan alltså attacken avbrytas, och striden "börjar om") (30 är inte så himla högt). Thor slår 1T100 (resultat 20) för sitt Offensiva värde, och väljer att attackera med sitt svärd (+15). Thors slutgiltiga Offensiva värde blir: 20+15 = 35. Ett dåligt anfall mao.
Germon väljer att försvara sig med sköld (slår ett slag och lyckas), Germon kan därmed räkna med 25p till, för lyckad sköldblockering. Germons slutgiltiga Defensiva poäng blir: 30+25=55.
Om man sätter båda värdena emot varandra så ser man att Germons förvar (Def 55) är mycket bättre än Thors anfall (Off 35). Thor misslyckas att träffa Germon! Skillnaden blir 20 p, vilket är för mycket för att svärdet skulle träffat skölden eller att Thor klantat sig. (är skillnaden under 15 antas angreppet träffa det som försvararen valde att försvara sig med. Är skillnad mer än 90, så är anfallet skrattretande dåligt (fummel varning?)
:)

Efter detta att Thor misslyckats, så får han något avdrag i nästa initativslag. Som slås igen.

Iniativet(INI) är en sk grundegenskap.

Så är det tänkt, i MYCKET runda svängar. Vi har givetvis regler för avståndsvapen, obeväpnad, kombination etc etc.


Men känner någon igen detta? Verkar det förnuftigt eller bara banalt eller t om löjligt? (Obs! Innan man kommenterar det, bör man förstå vad jag menar ;-)

/darker

"det var bättre förr, ju förr, desto bättre!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Exempel:

Oki, tror jag färstår bättre...

Men känner någon igen detta?

Jag har aldrig det någonstans (det kan naturligtvis finnas i.a.f :gremsmile:.

Verkar det förnuftigt eller bara banalt eller t om löjligt?

Tja, det är inte en mekanik jag skulle välja men det finns tokigare varianter där ute (som D&D3 som är som ditt system men med konstanta defensiva värden).

Jag föredrar när försvar görs aktivt som reaktion på anfall. Ditt system ger mig en bild av en försvarare som hoppar omkring vilt sprattlande för att parera alla tänkbara anfall under tiden en anfallare står och måttar i hopp om att försvararen skall glömma någon liten lucka någon gång.
Bry dig inte för mycket om vad jag säger dock. Jag har rätt bestämd smak vad gäller spelmekaniker och att jag inte gillar din behöver inte innebära att den är dålig :)
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Jag föredrar när försvar görs aktivt som reaktion på anfall. Ditt system ger mig en bild av en försvarare som hoppar omkring vilt sprattlande för att parera alla tänkbara anfall under tiden en anfallare står och måttar i hopp om att försvararen skall glömma någon liten lucka någon gång.

Kan inte låta bli att le (ser den lite smått nervöse försvararen som fäktar vilt med armarna! hehe!

Nej, så är det faktiskt inte. Först räknas alltså garden fram, sedan kommer ev. attack ifrån angriparen, sedan görs ett AKTIVT(dessutom valfritt) försvar som parering med sköld, svärd, hand eller annat tillhygge, vars värde adderas till "gardvärdet".

Men du är iaf väldigt väldigt VÄLDIGT nära poängen! :)
Hela mitt spel kommer någon gång att bli klart, och då kommer det givetvis i ett sammanhang och då är enklare att förstå. Tyvärr dröjjer det ngt år innan det är klart! :)

Bry dig inte för mycket om vad jag säger dock.
*lol* Jag lyssnar till alla, det är det viktigaste (och detta är ju ett forum, for crying-out-load!)! Även om du inte gillar systemet, har det bevisligen väckt intresse. Jag erkänner villigt att det är annorlunda och inte nödvändigtvis bättre än något annat. Jag gillar det iaf, som det ser ut nu iaf. :))
Och jag bad om åsikter, och dina är jätte bra!!

Tack!

/darker
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Det här fattar jag inte; därmed kan du ju inte avbryta den..?

Hmm... läs inlägget om stridexemplet, som jag postade ovan. Turordningen blir följande för en strid (den är dock ej bindande).

1. Initativ slag slås (för att avgöra vem som reagerar först). Ser ut: 1T100 + INI
Den som får högst får välja vad han/hon vill göra t ex fly, dra vapen, förbereda spell, eller som i detta fallet attackera.

2. Angriparen(A) har valt att attackera försvararen(B). B har en gard (kan vara hur bra eller dålig som helst) Garden avgörs med 1T100 (+eventuella bonusar).

3. A får presenterat av SL (resultatet av slaget ovan) hur stark gard som B håller upp. (tänk en "tranan" i Karate-Kid, eller Taidons gard eller likn.) Vissa angrepp är ju rent idiotiska att göra i sådana lägen. A fattar ett beslut om han/hon tycker att garden är för bra för att komma igenom, eller så svag så att det finns en chans. A väljer att fullfölja sin påbörjade attack (tycker mao att B's slag är skitkasst, eller om A vill leka hjälte??), slår
1T100 + Vapnets Off (eller det som A attackerar med). + ev. bonusar.

4. B har en sköld som han/hon VÄLJER att försvara sig med. Slår för att se om B lyckas (vilket blir lyckas). B kan addera sköldens Def. värde till sin gard för att bestämma det slutgiltiga Defensiva värde som A's angrepp måste överstiga för att träffa B.

5. ev. skade uträknan... osv osv osv...

Med detta systemet kanske en strid tar längre tid än "vanligt", men eftersom det händer saker och spelarna måste vara aktiva, så tror jag inte att det kommer att bli tråkigare på något sätt.
Nu är det ju såhär att jag har detta systemet i ett sammanhang, där jag på några sidor förklarar upplägget till det, det är inte presenterat här vilket inte är rättvist. Jag skall se om jag kan posta (lägga ngn länk till sidan) endast stridsreglerna, till spelet.

Om jag slår ett slag, på skojj för att träffa någons öra och ser att personen ryckerundan sitt huvud, så kommer inte min hand att fortsätta, jag kommer att bromsa min hand/AVBRYTA mitt slag.
Men ser jag att personen förflyttar sig ALLDELES för långsamt, så kanske jag hinner ändå, och fullföljer.

(ojojoj vad rörig jag känner mig!).
Säg till om det är oklart, jag vill JÄTTEGÄRNA reda ut mina tankar!! :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nej, så är det faktiskt inte. Först räknas alltså garden fram, sedan kommer ev. attack ifrån angriparen, sedan görs ett AKTIVT(dessutom valfritt) försvar som parering med sköld, svärd, hand eller annat tillhygge, vars värde adderas till "gardvärdet".

Aha, det låter ju bra. Det får mig att gilla det hela bättre :)
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
>+.+<

Hmm.. Har just läst igenom de hittils postade inläggen, men jag tänkte liksom "fortsätta" i en egen sub-tråd. (Är det någon som undrar vad det är för krumelur som utgör Ämnet, så är det en död katt: morrhår, korsögon (i bästa serie-anda) och nos - för trött för att hitta på något vettigt, för sysslolös för att inte ändra det...)

Systemet i sig, som du beskriver det, verkar intressant men lite konstigt...
Om jag nu har fattat det hela rätt så är det alltså så att båda parter i striden slår sina T100+INI för att se vem som kan agera först. Inget konstigt med det.
Sedan så antar du i alla exemplen hittills att Karaktär X, som vinner initiativslaget väljer att anfalla... - Men vad händer om han inte gör det då? Om han väljer att avvakta eller backa undan, tex. - Får då spelare Y välja att anfalla med samma förutsättningar som spelare X, eller ska nya slag slås?
Nåväl, efter att spelare X har valt att anfalla slår Y sitt försvar, som X sedan får presenterat för sig. Det är här det börjar låta lite skumt i mina öron... Anfallaren observerar alltså i samma stund som han ska anfalla att motståndaren verkar vara "bra på att undvika" och kan avbryta attacken? Det känns för mig som att systemet inbjuder till ett mer strategiskt tänkande i stridens hetta, inte fel i sig, men något verklighetsfrämmande, eftersom de flesta beslut i snabba strider sker instinktivt (eller impulsivt) och utan större eftertänksamhet (om man nu inte är mano-a-mano och har varit med förr..). Därför tycker jag att det känns "rättare" att anfallaren slår sina slag först (enl. traditionellt upplägg..), även om det medför den begränsningen att han inte kan "avbryta anfallet".
Dessutom; om anfallaren X avbryter attacken, vad medför det för spelare Y (försvararen) då? Får han göra en snabb uppföljande attack istället för att "stå och parera ett slag som inte kommer"? Får X någon negativ modifikation för att han avbröt?

Exempel:
Hans, den store starke arien från Afrika slåss mot Chan-Peng, den lilla japanen från Kina. Hans har ett stort och redigt tungt tvåhandssvärd som han har tänkt klyva Chan-Peng med. Chang-Peng har bara sina ätpinnar i trä. I vanliga fall skulle antagligen Chan-Peng ha vunnit initiativet (då den heliga boken av ärketyper säger att Hans är stor och stark, men dum och slö, medan Chan-Peng är raka motsatsen), men han har rökt för mycket "helig lotusblomma". Hans vinner alltså initiativet och ska hacka Chang-Peng mitt i tu, men upptäcker till sin fasa när han är halvvägs nere mot Chang-Pengs huvud att den lille japanen är väldigt bra på att parera (han håller upp ätpinnarna i en mystisk korsformation för att avvärja anfallet) och avbryter sitt anfall, genom att...

-Ja vad? Bromsar han upp svärdet mitt i ett hugg lär han ju få ta i utav h-vete (tvåhandssvärd är tunga), således borde ju Chang-Peng hinna sticka ätpinnarna i honom medan han "bromsar svärdet" (alt. efter han just har gjort det och är temporärt "winded", utmattad). Styr han av hugget gäller väl nästan samma sak, förutom att svärdet riskerar att slå fast i trägolvet. Eller är det helt enkelt så att Hans ser att japanen är bra på att parera innan han hugger? /images/icons/tongue.gif
Du skriver visserligen "tänk en 'tranan' i Karate-Kid, eller Taidons gard eller likn.", men alla kan ju inte vara ninjor, så att säga och många försvar är inte direkt uppenbara (särskilt inte om du inte har sett/studerat tekniken förr).

Tja, som du ser så är jag lite lätt skeptisk till idén, eller dum i huvudet som inte förstår hur du menar (förklara då!). Dock tror jag att systemet kan ha goda förutsättningar om det klarifierars. Du nämde att du har det "in context" - har du något på pränt så får du gärna lägga upp det som en bifogad fil.

//MiD[K]NiGHT. - som vill ursäkta på förhand om han inte har förstått eller formulerat sig klumpigt - 17h videotittande tar ut sin rätt i trötthet... *gäsp*

 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
=^o o^= (Min katt Sixor!)

Om jag har fattat det rätt så fungerade så att man stod och observerade varandra, cirklade runt så att säga.. Om sedan anfallaren inte gillade vad han såg så kunde han låta bli att anfalla..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: =^o o^= (Min katt Sixor!)

[]Om sedan anfallaren inte gillade vad han såg så kunde han låta bli att anfalla..[/i]

Precis!
:)

Tack!

/darker
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: >+.+<

so close, my friend... :)

Hans vinner alltså initiativet och ska hacka Chang-Peng mitt i tu, men upptäcker till sin fasa när han är halvvägs nere mot Chang-Pengs huvud att den lille japanen är väldigt bra på att parera (han håller upp ätpinnarna i en mystisk korsformation för att avvärja anfallet) och avbryter sitt anfall, genom att...


Är svärdet kommit så långt, så attacken redan utförd, då är det som du säger. Jäkligt svårt att avbryta.
I min värld är det väldigt lång väg ifrån tanke till handling. Hans kanske bara har tänkt att måtta ett slag emot Chan-peng och börjat att höjja svärdet, men avbryter i detta läget.

Får han göra en snabb uppföljande attack istället för att "stå och parera ett slag som inte kommer"? Får X någon negativ modifikation för att han avbröt?


Nä, utan då börjar hela karusellen om utan några straff eller avdrag (tjusningen med att avbryta ett anfall). Gör du däremot ett misslyckat anfall, så förlorar du bonus på initativ slaget nästa gång.
Gör du ett lyckat anfall förlorar givetvis den som blir skadad några poäng i initativ slaget nästa gång.


Tja, som du ser så är jag lite lätt skeptisk till idén, eller dum i huvudet som inte förstår hur du menar (förklara då!).
OBS! Man är inte dum för att man inte fattar mina tankar! ;-)

Du nämde att du har det "in context" - har du något på pränt så får du gärna lägga upp det som en bifogad fil.


Hehe. Just nu har jag en jävla massa text om allt som rör mitt spel. Jag vil inte släppa ut något ofärdigt, men jag svarar gärna på frågor.

Jag kan ju lika gärna passa på att göra lite reklam för mitt spel, när jag ändå är i farten.
Advantum (kan komma att byta namn), till en början bara tänkt som ett JÄTTELIKT onlinedatorspel. Men då vi började insåg vi att vi var intresserade av ett bra reglelverk i botten. (för vi anser att det tillför känslan). Då vi börjat att skriva ett tag, insåg vi återigen att vi kan lika gärna göra ett vanligt "bordsrollspel", vilket vi har arbetat med nu i 1,5 år på amatör och hobbybasis.
Vi skall släppa det gratis, och en litet lyxigare (tryckt) version.
Efter det skall vi ta oss ann datorspelet igen.



/darker
 
Top