Nekromanti Behöver förslag till en bok.

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Jag har läst inte läst så många fantasy böcker, för att jag inte vet så många fantasy böcker!!
kan någon tipsa till en bra bok=)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det finns flera gammla trådar om sånt här. de flesta är riktiga monster av tips dessutom, så sök dig bakåt. "lästips" "boktips" och liknande bör hitta vad du söker.

chrull
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Vet inte vilka du har läst, men här är min favorit

Michael Ende: "Den oändliga historien"
Den ultimata fantasy-berättelsen. Utspelar sig i ungefär två världar och gör lösa trådar till en konstform o_O Finns också som ett antal filmer, vilka med fördel kan undvikas.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tror att fantasy är det bästa att söka på faktiskt. De flesta har nog använt det som ämne...

Men jag tycker det är så roligt att snaca böcker så jag drar några tips här ändå...

Om man inte har läst sagan om ringen ska man ju läsa den såklart (på gott och ont) annars: Wheel of Time av Robert Jordan, väldigt bra serie (tycker jag) men lång som attan, kankse inget man ska börja med. Dragonlance Chronicles och legends (War of Souls också förmodligen men den har jag inte läst...), mycket lättläst fantasy som är mycket bra (dock på engelska, fast de kanske finns översatta? Har sett legends tror jag iaf...) och stämningsfull. Sword of Truth, mycket bra men även den väldigt lång, finns delvis översatt till svenska. Sedan Neil gaimans böcker Neverwhere (finns översatt) och American Gods (finns nog inte översatt än så länge)...

Ja, det var alla råd jag tänkte ge idag... Resten får du kolla i gammla trådar...

/Balderk
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Drakväktare

lol, det är väl inget fel på Drakväktare!!! =)
Läs vanliga regelböcker till rollspel då =P typ.. bakgrunden å sånt trams. Där e det bra stäming å sånt i det =)
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Drakväktare

14 st utroppstecken(!) mitt i en mening? skifftande mellan olika fonter och storlekar?

nej då det är inget fel på hans böcker...
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
som folk förut har sagt här så är sagan om ringen ett måste, även bilbo är läsvärd.
men min favvo fantasy-bok måste vara dark-elf trilogy(den finns i tre i en :gremwink:). skriven av RA Salvatore.
har hört att fortsättningen på dark elf trilogy ska vara bra, "icewind dale" men har inte orkat införskaffa den.

tyvärr så finns inga RA Salvatore böcker på bibblan, allefall inte i gbg.

wheel of time e såpfantasy, inget för mig :gremwink: , de tre första böckerna var ganska bra faktiskt, men sedan började det spåra ur.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: <springer ut och lånar Wheel of Time> [NT]

Bra val! Mycket bra val... Tänker du läsa den på engelska eller svenska? Bara av ren nyfikenhet sådär...

/Balderk, gillar verkligen WoT
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
wheel of time e såpfantasy, inget för mig , de tre första böckerna var ganska bra faktiskt, men sedan började det spåra ur.

Såpfantasy? Såpfantasy? Vafan! Sluta yra i nattmössan! :gremlaugh:
Riktigt bra fantasy är vad det är! Jag tycker nog ToM att de blir bättre efter de tre första böckerna... Men alltsomallt håller den ganska jämn och hög standard IMnsHO...

Angående Icewind Dale stämmer det att den trilogin också är nedrans bra... Har inte läst Dark elf dock... Den som kommer efter Icewind Dale, Legacy of the Drow är mycket treflig den med (en quadrologi (heter det så?, gissar villt) som finns "fyra-i-en") och den trilogi som kommer efter_den_har jag hört också skulle vara bra (eller i alla fall första boken, den enda min källa hade läst)... Kommer säkert en ny trilogi om grabbarna inom kort... Skulle verkligen inte förvåna mig... kanske redan har kommit ToM...

/Balderk, Upprörd på ett lättjefullt vis (alltså: No Hard Feelings)... :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Covenant-serian av Donaldson är rätt bra (men inte det bästa han gjort).

Annars är min stående rekommendation på fantasy Storm Constantine. Hon är i en klass för sig.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
skall du komma med din stående rekomendation måpste jag komma med min...

A SOng of Ice and Fire av GRR Martin

//Netfeed, som fortfarande inte vill göra balderk besviken
 

Rojkin

Veteran
Joined
8 Feb 2003
Messages
7
Location
Sollebrunn
Det finns många bra bäcker i den underbara fantasy-genren, min vän... Vill du ha ett riktig spännande äventyr som är ensamstående kan jag starkt rekommendera "När demonen vaknar" av R.A. Salvatore... Och om du tillbringar mycket tid med engelsk litteratur kan du ju alltid kolla in hans andra verk också... Tyvärr finns bara en av hans böcker översatt till svenska...

Om du vill ha en serie kan jag också rekommendera David Eddings böcker om riddare Spjuthök och hans vänner... Först triologin Diamanttronen, Rubinriddaren och Safirrosen som tillsammans bildar Sagan om Elenien... Sen har vi en uppföljelsetriologi; Sagan om Tamuli... Kan varmt rekommendera att ta följe med Spjuthök, Sephrenia, Kalten och de andra in i ett äventyr som man kommer att sakna när man läst det sjätte och sista boken...
 
Top