Nekromanti Arthur C Clarke

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag har nyss läst ut 2001: A Space odyssey och jag gillade den verkligen. Nu undrar jag hur uppföljarna är? Är de värda att köpa eller onödiga? Och sedan en sak till: Vad heter möte med Rama på engelska? Den fanns nämligen inte på svenska på www.sfbok.se och jag hittade inte nån bok jag kunde gissa var den....

/Balderk, kortfattad idag :gremsmile:
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Allt av Arthur C Clarke är värt att köpa :gremsmile:

Jag tror att den bara heter "Rama" på engelska.

Gillar du SF av det lite äldre slaget kan jag även varmt rekommendera Isaac Asimov och Ben Nova.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja !

om de är värda att köpa ? jajamen, det är de !! Absolut ! Jag gillade skarpt de böcker som kom efter 2001, de är klart intressanta att läsa !! Det är sådana böcker som iaf jag kan läsa om & om igen..

/ Johan K, som ska ta & låna de böckerna igen !
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Möte med Rama heter Rendevouz with Rama på engelska.
/Arandon, har läst kortversionen av den i skolan (de hade ingen längre)...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Läser redan foundation av Asimov. Heter den Rama så fanns inte heller den på sfbok, synd. :gremfrown:

Jaja, det går att be dem köpa in den också... ur som helst inget jag kommer att göra än på ett tag. Har en massa andra böcker på min vill-ha lista.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ja !

Okej, då kanske jag köper dem också nån gång. bJag litar på ditt omdömma :gremsmile:

/Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mmkay !

Okej, då kanske jag köper dem också nån gång. bJag litar på ditt omdömma

Oj !!
Tackar för förtroendet !! :gremlaugh:
Som sagt, ska nog bege mig direkt till bibloteket imorgon & låna böckerna.. Blev enorm sugen när jag läste tråden !
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Boken heter "Rendezvous With Rama", men i dagligt tal förkortas det ibland till bara "Rama".

De övriga böckerna i serien heter på engelska: "Rama II", "Garden of Rama", och "Rama Revealed"
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Boken heter "Rendezvous With Rama", men i dagligt tal förkortas det ibland till bara "Rama".

De övriga böckerna i serien heter på engelska: "Rama II", "Garden of Rama", och "Rama Revealed"
Lyckligtvis har han låtit bli att skriva Rama Sutra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
"Lyckligtvis har han låtit bli att skriva Rama Sutra."
Fast enligt en falsk källa så funderar han på att skriva Rama Skri och Rena Rama Rolf..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fortsätter på en dålig trend
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Bahahahaha!

Fast enligt en falsk källa så funderar han på att skriva Rama Skri och Rena Rama Rolf..

Egentligen borde du fängslas för det där... :gremlaugh:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tackar. Synd att inte en enda av Rama böckerna finns på sfbok. Men som sagt tidigare är de inte riktigt aktuella än på ett tag. Ska läsa färdigt Foundation och sedan blir det nog lite Dostojevskij (eller en massa D, beroende på om jag gillar eller inte).

/Balderk
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Synd att inte en enda av Rama böckerna finns på sfbok.
Det finns de visst. Grejen är att de står under "Clarke, Arthur C & Lee, Gentry" eftersom Gentry Lee har varit medförfattare i alla fall till alla utom första boken.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jaha, tack så mycket då. Att jag inte tänkte på det... Men perfekt, då vet jag vart jag har dem. :gremsmile:

/Balderk, kortfattad på sistone
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har nyss läst ut 2001: A Space odyssey och jag gillade den verkligen. Nu undrar jag hur uppföljarna är?"

2010 är riktigt bra. 2061 och 3001 kan du gott skippa.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
2010 är riktigt bra. 2061 och 3001 kan du gott skippa.
Okej, då beställer jag 2010 nästa gång jag beställer från sfbokhandeln och slänger kanske med möte med rama också. Och så får jag väl kanske låna 2061 om jag känner ett behov av att läsa den (hatar egentligen att låna böcker... förra boken jag lånade (American Gods) var jag senare tvungen att köpa).

/Balderk
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arthur C Clarkes bästa i mitt tycke är 'Sånger från vår fjärran jord'. Rekommenderas.

Vad är det för fel på bibliotek, förresten?

- Ymir, ska iofs inte säga något. Kul att äga saker.
 
Top