Nekromanti 6 graders rollspel!

Eta Cassiopea

Veteran
Joined
12 Apr 2002
Messages
87
Location
Helsingborg
6. Live rollspel - Det sista stadiet... här tror man nästan på det själv!

5. Mycket Avancerat rollspel - Spelarna är på gränsen till att klä ut sig. Yrken som Grisodlare, snickare och hygientekniker är väldigt intressanta och populära. Soldat och legoknekt är trist och oavancerat... Rollpersonerna kan rollspela en vistelse på en cafeteria under en hel kväll eller flera...

4. Avancerat rollspel - Realism eller väldigt realistiska förklaringar krävs. Fortfarande kul att spela krigare... men undvik helst strid. Regelsystemet tar överhanden. Extra regler för "Vindpustar och projektilvapen" används... Mycket rollspelande och karaktärsspel. För att få en intressant personlighet ska man helst ha fått "Fågelskådare" som resultat på "Händelsetabellen", eller så ska man vara döende i HIV...

----------------------------Den magiska gränsen------------------------------

3. Rollspelande a'la enkelt - Rollpersonerna är hjältar. Alla orealistiska regler behöver inte ha en förklaring. Systemet är fartfyllt och snabbspelat. Dock tröttnar spelarna när det har gått 1 timme på värdshuset.. de vill ut och banka orcher!!! Vem vill spela "Börsmäklare" eller "Lärd man"? (Tyst i lokalen). Bra äventyr och realismen som hör till rollspelet krävs. Äventyren ska väga mellan action och intrigspel. Äventyren ska ha en baktanke...

2. "Du sitter på värdshuset då du ser fyra stycken ROCK flyga in!!! De anfaller dig... vad gör du?" Strid och häpnadsväckande händelser. Monsterboken är tömd på en vecka. Man säger "Jag säger till bonden att..." utan att säga det som om man spelade sin person. Rollpersonen är mer siffror än karaktär. De får tag på stora raketgevär efter 5 minuters spelande. Spelaren är inte nöjd sålänge han inte har 17 eller 18 i sin grundegenskap. (3T6 systemet)...

1. Här rollspelar man inte. Enkelt simpelt spelande. Spelledaren flippar ut och bestyckar trollet med ett lasersvärd medan rollpersonerna har ett tvåhandsvärd i varje hand. Ammunitionen tar aldrig slut.. och antingen dör rollpersonerna hela tiden eller aldrig... Rollpersonerna upptäcker att några orcher har byggt Kanonerna på Navarone i sitt berg...

Detta är de 6 grader som jag ser rollspelsvärlden på. "Den magiska gränsen" är enligt mitt tycke den perfekta gränsen på hur ett rollspel ska vara. Enligt mitt tycke så svävar Neogames över den magiska gränsen mellan 4 och 5. Nya Mutant låg väl på 3 och nosade lite på 4... Drakar och Demoner ligger precis på den magiska gränsen... kanske därför att det är så poppis.. det passar/passade alla...

Varför ligger denna tråden på Rollspelsmakande... Jo jag ville bara informare om att gula sid... nä skämt åsido... Jag håller på att skriva ett rollspel... undrar då...

HUR SKA ETT ROLLSPEL VARA? Vilken av ovanstående grader ska ett rollspel ligga på? Visst är det olika beroende på vad det är för typer som ska spela det... men var ligger majoriteten...

...personligen är jag himla trött på alla "Hel-realistiska" superpackade system a'la Neotech och Eon... var blev de mer lättspelade rollspelen av... Jag tycker inte illa om Neogames produkter... men jag saknar Nya mutant och Drakar och Demoner... thats me... är jag ensam...?

Nä jag har ingen snitsig rad här...
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Är det inte upp till spelarna att avgöra vilken grad man spelar på? Även om man använder Phoenix Command som grund för sitt spel kan man ju ändå spela intrigspel helt utan strid. Och även om man spelar ett WoD-spel så kan man spela på grad 1. Nu när jag tänker efter så passar WoD mycket bra på grad 1.
Inga rollspel har inbyggda grader, det är väl spelarna eller spelledaren som har det?
Och varför anses det alltid att strid och spelandet av soldater/legoknektar är "oavancerat"?? Kanske för att många rollspelare i början spelar massor med strid och då tycker man kanske att eftersom nybörjare spelar mycket strid, så kan man inte göra det som veteran. Man kan väl både vara bra på att slåss och samtidigt vara en intressant person? Eller... Aragorn, Conan eller Aeon Flux, platta och trista?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Teorikross

"HUR SKA ETT ROLLSPEL VARA? Vilken av ovanstående grader ska ett rollspel ligga på? Visst är det olika beroende på vad det är för typer som ska spela det... men var ligger majoriteten..."

Förutom att jag inte håller med dig på din skala (i synnerhet inte punkt 4) - ett riktigt bra rollspel ska klara av allihop. Hela vägen från hack&slash till intrig- och karaktärsrollspelande.

"...personligen är jag himla trött på alla "Hel-realistiska" superpackade system a'la Neotech och Eon... var blev de mer lättspelade rollspelen av..."

Hit. Letar man lite i den stora floran av utrikiska spel så hittar man också spel som Pendragon, Castle Falkenstein, Sengoku, Usagi Yojimbo, Witchcraft, Call of Cthulhu, Amber, Ars Magica, Vampire, Star Wars och många andra exempel på spel som är enkla och lättspelade men likförbannat "avancerade rollspel".

För att återgå till din punkt 4: du har blandat ihop detaljism, realism och avancerat rollspel. Väldigt många brukar blanda ihop detaljism och realism till att börja med, vilket jag anser vara knas. Ett realistiskt rollspel behöver inte vara detaljerat. Call of Cthulhu brukar anses vara hyfsat realistiskt (bortsett från lite Elder Gods och sådant), och det är ändå samma regelmotor som i de första DoD-versionerna (svarta boxen): slå en procenttärning under ett värde. Det är enkelt och snabbt, och trots detta lyckas det ha hyfsad realism.

Att dessutom blanda in avancerat rollspel i det hela gör det ännu mer förvirrande. Cthulhu har tämligen ofta mer avancerat rollspel än Eon. Det är plotter och intriger som kringelikrokar sig fram och tillbaka och man vill inte spela krigare (motsv) eftersom hagelbrakare inte hjälper mot en Äldre Gud. Men det är inte detaljerat. Jag misstänker att ett antal Vampire-spelare har liknande åsikter om sitt spel - de spelar jefligt avancerat rollspel med ett enkelt (fniss) regelsystem.

Att säga att live är det sista stadiet är också helt knas, med tanke på hur många som på senare tid börjat med lajv för att sedan upptäcka bordsrollspelens tjusningar.

Jag har vid något tidigare tillfälle satt upp en matris med realism på ena axeln och detaljism på andra axeln. I den matrisen hittar vi till exempel Star Wars med låg realism och låg detaljism - det är enkelt och kul och totalt uppåt väggarna (fysiskt sett). Med hög realism och hög detaljism hittar vi Eon och kanske Phoenix Command. Hög realism och låg detaljism anser jag att Västmark har. Låg realism och hög detaljism... tja, de två spel som snabbt hoppar upp i huvudet är AD&D och Rolemaster.

Om vi utgår från den tvådimensionella representationen så kan vi lägga på en tredje axel, nämligen nybörjarvänlighet. På den punkten hamnar Rolemaster rätt lågt ner. Det är inte ett dugg lämpat för nybörjare. Detsamma gäller nog alla nuvarande svenska rollspel, inklusive DoD6, Eon och Västmark. DoD6 är inte nybörjarvänligt eftersom det är för rörigt. Eon är inte nybörjarvänligt eftersom det är för komplext. Västmark är inte nybörjarvänligt eftersom det ställer höga krav på spelledarkonsekvens och förkunskaper i historia.

Högt upp på nybörjarvänligheten, där skulle jag nog vilja placera gamla D&D, det svenska rollspelet Vägen och Star Wars (gamla utgåvan). Det är enkla eller bekanta miljöer som alla vet vad det är för något och enkla regler som trots detta ger stor möjlighet att rollspela i.

Observera nu att ingen av skalorna har något med hur bra rollspelandet är, så det går inte att mappa vår numera tredimensionella representation av spel mot din endimensionella skala. Många avancerade spelare skiter högaktningsfullt i huruvida reglerna är avsedda för nybörjare eller för avancerade spelare, och spelar avancerat i alla fall. På samma sätt, många "kobolder" struntar totalt i att Eon inte är ett hack&slash-rollspel, och hack&slashar i alla fall.

Ett bättre sätt, enligt mig, är att inrikta sig på en målgrupp. Vill man nå så många spelare som möjligt så får man helt enkelt välja den största målgruppen. Om andra personer än målgruppen gillar ens spel så är det deras problem, och således på sin höjd en positiv bonus.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
angående EON

eon är väll ganska användarvänligt, det var så jag först kom i kontakt med rollspel och efter att lusläst boken rakt igenom så var det ganska överskådligt och man fattade faktiskt det mesta.... detta är inte för att göra reklam för eon utan för att säga att det inte är så svårt att börja med.

fast alla kanske inte är lika smarta som jag/images/icons/tonguea.gif och behöver ha det lite enklare, förstår det.../images/icons/king.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag håller inte alls med naturligtvis... Jag ser ingen egentlig koppling mellan spels realism, mäktighetsnivå och graden av "rollspelande" man kan göra i det. Folk kan rollspela "seriöst" med supermäktiga karaktärer och befängda regler. Folk kan låta bli att rollspela även om reglerna är super-realitiska och den mäktigaste karaktären skulle förlora i armbrytning mot en sjuklig guldfisk (hur det nu går ihop).

Live ser jag mest som en typ av begränsat rollspel för folk som vill uppleva det hela "på riktigt" snarare än i fantasin... inte som den ultimata utvecklingen av rollspel.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Det känns som att listan blandar ihop äpplen och päron. Om det är skalor du är ute efter så är det kanske bättre att utgå från lite fler, t.ex. realismskalan, detaljismskalan, hjältefaktorn, enkelhet, etc.

Eller är det tanken att rollspelare rör sig från 1 -> 6. I så fall känner jag inte igen mig.

Gillar inte riktigt begreppen avancerat rollspel heller. På vilket sått skulle Live komma efter Mycket Avancerat Rollspel? Är Live ännu mer avancerat än punkt 5? Det kan ju inte vara fallet för Live är ju det simplaste, det har vi ju alla gjort när vi lekte som små. Är det inte där man börjar som rollspelare? Som en liten parvel som drömmer sig in i en massa spännande roller. Det var i alla fall så jag började...
 

Eta Cassiopea

Veteran
Joined
12 Apr 2002
Messages
87
Location
Helsingborg
Re: Teorikross

Okaj... jag viker mig på flera punkter... du har helt rätt i att Realism och Detaljism är två olika spår... Och visst man kan spela avancerat med ett orealistiskt system, vice versa...

Jag glömde även säga att jag menade Svenska Rollspel...

Den egentliga tanken var inte att hacka på Neogames eller dela in alla rollspelen i olika kategorier.. det jag skrev, skrevs i ett lättsamt syfte...

Det jag ville påpeka är att jag tycker att rollspelen har utvecklats till en grad som kanske inte passar alla...

Det ledande rollspelsföretaget är Neogames vad jag har förstått... (bland de svenska). Riotminds har jag inte en aning om hur de ligger till idag... Alltså... hrrmm.. Neogames har gjort ett sjuhelvetes bra jobb på sina produkter.. (och vi ska faktiskt spela Neotech ikväll)... men jag tycker Neogames produkter är lite... hrrm... hjälp mig hitta ett bra ord... hmm... svåra kanske...

Är det bara jag som saknar ett rollspel som är mer likt Drakar och Demoner och Nya Mutant i struktur... än Eon och Neotech...

Förutom att jag inte håller med dig på din skala (i synnerhet inte punkt 4) - ett riktigt bra rollspel ska klara av allihop. Hela vägen från hack&slash till intrig- och karaktärsrollspelande

Egentligen spelar det ju ingen roll om det är ett "dåligt"rollspel.. man kan spela hack&slash samt intrig- och karaktärsrollspelande med alla system...

Cthulhu har tämligen ofta mer avancerat rollspel än Eon

Absolut... men om man köper Cthulhu så vet man vad man får... man kan springa omkring med ett hagelgevär och skjuta småmonster om man vill. Men som du säger.. de hjälper inte mot en gud... allt beror ju på hur spelledaren lägger upp det! Även här kan man välja mellan Hack&Slash a'la Night of the living dead... eller karaktärsspel...

Ang. dina tre axlar... Realism, Detaljism och Nybörjarvänlighet... om jag använder mig av dina termer så saknar jag ett SVENSKT spel med Medelhög Realism, Detaljism och Nybörjarvänlighet...

Jag tycker väldigt mycket om Science fiction och har snokat efter ett svenskt Science-ficion rollspel MED rymdskepp och rymdstrider... Gränsvärldar.. detaljerat.. avancerat... för realistiskt för mitt tycke... Terra 1... om neogames kör vidare på neostuket så kommer det inte tilltala mig... vad finns kvar... Mutant Rymd... hehe... så lågt sjunker jag inte.. =)

/Tobbe
 

Eta Cassiopea

Veteran
Joined
12 Apr 2002
Messages
87
Location
Helsingborg
Nä det är sant som skriver... man som jag svarade Krille.. de olika graderna var bara en "lättsam" indelning... poängen var att rollspelen strävar idag efter att bli mer detaljerade och mer avancerade i form av regler... eller?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nej, olika rollspel är olika detaljerade, oavsett när de gjorts, det har mer med konstruktörens vilja än med hur nytt spelet är.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det tycker jag i.o.f.s inte heller... Det finns snarare en trend för _mindre_ realistiska genrespecifika regler men den är inte heller allomfattande.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Stjärnornas Krig?

"Jag tycker väldigt mycket om Science fiction och har snokat efter ett svenskt Science-ficion rollspel MED rymdskepp och rymdstrider..."

Har du kollat in Stjärnornas Krig, alltså översättningen på gamla Star Wars? Jag har inte varit spelledare för det men som spelare kändes det i a f lätt att lära sig och lagom detaljerat och realistiskt. Är man inte så förtjust i Star Warsmiljön (är själv ingen SW-diggare) borde man ändå kunna använda sig av reglerna och sen bygga lite egna världar.

Arcana
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
När jag läste brevtiteln tänkte jag först att det var nån rollspelsvariant på "six degrees of Kevin Bacon" och tänkte att så liten som den svenska hobbyn är så borde man klara sig med tre...

--
Åke
 
Top