Nekromanti 1 och 2

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
två frågor...
1. Är det teoretiskt möjligt att en färdighet baseras på STO, i så fall vilken?
2. Om man kör utan yrken, hur ska man kunna begränsa så att inte de som är magiker eller likannde blir för bra, och går runt med tvåhanssvärd och kastar eldbollar på folk?

/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/frank.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. Är det teoretiskt möjligt att en färdighet baseras på STO, i så fall vilken?"

Hota, kanske?

"2. Om man kör utan yrken, hur ska man kunna begränsa så att inte de som är magiker eller likannde blir för bra, och går runt med tvåhanssvärd och kastar eldbollar på folk?"

För det första, vad är problemet? Är det krigarmagiker som är problemet så säger jag bara att Gandalf kutar omkring och svingar Glamdring och hivar eldbollar (ja, i alla fall ett par). I övrigt ser jag inte så stort problem med en magiker som kan välja mellan att ha ihjäl (med eldboll) eller ha ihjäl (med tvåhandssvärd). Ha ihjäl som ha ihjäl, liksom.

För det andra, det är enbart en fråga om balans och avvägning. Med ett lagom avvägt poängsystem lär en magiker som kan veva tvåhandssvärd och skjuta eldbollar inte kunna göra något annat, och därmed vara helt utlämnad till övriga rollpersoner.

För det tredje, varför eldbollar i första rummet? Jag kallar inte en magiker som hivar eldbollar för en mäktig magiker. Jag kallar honom för artilleriunderstöd, och han är ungefär lika intressant att spela som än fälthaubits. Bygg istället om magisystemet, så att eldbollarna uteblir och kreativ problemlösning belönas.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
One for the money, two for the show...

1. Är det teoretiskt möjligt att en färdighet baseras på STO, i så fall vilken?

Kommer ihåg att vi körde med färdigheten "brakare" i Chronopia som var bundet till STO. Man tycker ju att en rese borde kunna prutta mer än en svartalf, men sen kom vi på att en dvärg borde vara mer flatulent än en drakonit så till slut blev den färdigheten FYS-baserad istället. (fråga inte varför det fanns ett intresse av att ha den färdigheten till att börja med!) Nå, ölhävning borde faktiskt vara delvis STO-relaterad. Basket också. Kanske brottning. Om du inte vill ha en färdighet som heter "Slå in dörrar" så kan du nog glömma den utpräglat STO-relaterade färdigheten. STO används väl mest när man slår ner några skurkar och vill ta deras uniformer? Det brukar vara bäst att vara av normalstorlek iaf.

2. Om man kör utan yrken, hur ska man kunna begränsa så att inte de som är magiker eller likannde blir för bra, och går runt med tvåhanssvärd och kastar eldbollar på folk?

-Nix. Krigaren kan ju lära sig att kasta eldbollar också, så de två är precis lika bra. Däremot kan man ju diskutera vad som är bäst; allroundsnubbar som kan lite om allt möjligt, eller utpräglade tjuvar/ krigare/ magiker som kan EN sorts uppgifter, och har riktigt bra färdigheter för att utföra det ordentligt. Och ja, det brukar vara så att man önskar att trollkarlen kunde ha köpt in färdigheterna "levitera" och "ljus", typ, istället för att bemästra tvåhandssvärdsfäktningsteknik när han ändå går i sällskap med tre höftskynkesbarbarer som spöar allt som dyker upp.

/Rising
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
två frågor...
1. Är det teoretiskt möjligt att en färdighet baseras på STO, i så fall vilken?


Om du skippar idén att färdigheter är "baserade" på en egenskap (bortsett från egenskapen "inlärningsförmåga", möjligen), och tänker på vilka egenskaper som påverkar utförandet av en färdighet, då är STO inblandat i en hel del.

T.ex.: Smyga, gömma sig, undvika/ducka, fallteknik, klättra m.m. och det påverkar ju också en hel del annat som bärförmåga, fallskador, skadetålighet (framförallt mot gifter), förmågan att orsaka skador i närstrid o.s.v.

2. Om man kör utan yrken, hur ska man kunna begränsa så att inte de som är magiker eller likannde blir för bra, och går runt med tvåhanssvärd och kastar eldbollar på folk?

Så länge det finns en balans mellan hur svårt det är att bli bättre och hur lätt det är att lära sig nya färdigheter så existerar inte problemet.

Ett exempel på när det kan bli fel är i Eon: när en krigare nått 17-18 i sina viktigaste stridsfärdigheter är det inte längre någon mening med att satsa på det längre (det tar så vansinnigt lång tid att bli bättre), då är det bättre att börja lära sig magi. Samma sak för magiker, även om det tar längre tid att bli riktigt bra magiker. Sen så tycker jag iofs. att det inte är något problem.

/Henrik
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Va?

Säger du att du gillar tjocka tjejer på klarspråk eller vad är det du säger? I så fall kan jag presentera dig för ett dussin som jag inte vill ha med att göra( rent sexuellt/kärleksmässigt)!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Tvärtom ...

Det var i alla fal hur jag uppfattade saken.

Hög STO är bra då det gäller de saker som Herr Nils placerat under plus och dåligt då det gäller det som ligger under minus.

Hög STO ger alltså minus på förföra om du är kvinna (enligt Herr Nils alltså; jag svär mig fri).
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Feta vader

Som jag tolkar det så vill han ha små brudar, antagligen blir han skrämd och rädd av stora flickor, säkert en sån där typ som vill dominera /images/icons/wink.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Varför då? Ni brukar ju redan gräla... [NT]

NT= Nekrofila Troglodyter

/JPS - hoppas att ingen annan än jag läser NT-inlägg...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I nöd och lust

Om man säger så här: om Rising visar sig vara en söt rödhårig tjej med rävsvans så friar jag på fläcken.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ni trodde inte jag skulle läsa det här, va?

"En kåt satyr med bockhorn"... jojo, mycket skall man höra... (på något lustigt vis anser jag det ändå vara en komplimerande kommentar. Måste vara en rollspelsskada...=D)

I själva verket är jag förstås en arrogant libertin till alvyngling som sitter och värnar om den "högstående kulturen" (dvs. =friformsrollspelande) med en odräglig elitism och inskränkthet.

Fast om det krävs annat av mig för att vinna Krilles hjärta får jag väl inhandla en röd peruk och tillhörande rävsvans. Har de ett Tuva-kit på Buttericks måntro?

/Rising som funderar på att skriva "kåt satyr med bockhorn" på visitkortet... :^)
 
Top