Storycaster - spela med hjälp av AI

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg

Jag tycker det verkar intressant att använda ChatGDP som ett hjälpmedel för att spela. Generera bilder, använda som inspirationsspruta och liknande. Vad Storycaster gör är att också presentera en struktur vid sidan av, både för preppen och för själva spelandet. Här nedan är en genomgång där spelmakaren gör en Sherlock Holmes-historia, där han först skapar en värld, matar in världen i ChatGDP och sedan samskapar fram ett scenario utifrån en given struktur (Freytags dramatiska kurva). Jag gjorde en kommentar på videon med tidsstämplar för den som vill ögna igenom innehållet. Jag rekommenderar verkligen att lyssna på x2 hastigheten, för han talar rätt långsamt.


Här är en halvtimmes video där några individer samskapar en värld tillsammans och visar deras grundkoncept med att välja plats, välja struktur, välja någon fraktion och några föremål för att ha en grund att stå på för att spela. Utöver bilderna, är inget av det här AI-genererat dock. Videon ovan visar, under första timmen, hur en spelledare kan göra samma prep ensam.


Jag försökte hitta några Let's Play-videor, men inga som egentligen lyfte fram hur AI används i själva spelandet eller hur spelstrukturen följs. Mikrofonljudet var dessutom sjukt dåligt i vissa av videorna.

I alla fall, tycker det verkade som ett intressant koncept och som känns väldigt kreativt och spelbart.
 
Top