Härom kvällen drog Nässe, Christoffer och jag igång vår nya kampanj i gamla Mutant (aka “Mutant 84”, aka “Lila lådan”). Vi kör en hexkräl-sandlåda i nordvästra Pyrisamfundet med bas i Nordholmia. Detta är lite av en drömkampanj för mig eftersom jag länge velat återvända till gamla Mutant och att testa på hexkrälande.
Settingmässigt har jag främst utgått från de tidiga äventyren som Mos Mosel och Järnringen (innan allt blev för uppstyrt och agentfokuserat) och lagt till en del från Undergångens arvtagare samt egna påhitt. Pyri i den här kampanjen är ingen välordnad nation med prydliga gränslinjer utan en löst sammanhållet rövarförbund där olika lokala grupperingar slåss om makten. Kartan är mest en propagandaprodukt och bakom en tunn fernissa av civilisation råder ohejdad roffarmentalitet och övertygelsen om den starkes rätt – åtminstone hos de som har makten.
Tanken är att så långt det är möjligt köra reglerna som de är skrivna för att sedan utvärdera dem efter ett tag. Den enda ändringen jag gjort såhär i början är att byta ut färdigheten Finna ätliga växter till Vildmarksvana – för att bättre passa hexkrälupplägget.
Inspirerad av gammel-D&D, främst BX, har jag gjort en procedur för hexkrälande komplett med en massa tabeller (en massa!) för olika händelser. Tabellerna täcker allt ifrån extremväder till varelser, bosättningar, fornlämningar, andra vandrare mm.
Upplägget är helt fritt och spelarna kan låta RP gå vart de vill och göra vad de vill. Det finns förberedda platser att utforska men ingen färdig historia att uppleva eller bestämd väg att ta. Som utgångspunkt har vi dock en klassisk enkel startpunkt: RP har hyrts av en handelsman för att överlämna ett meddelande till dennes kontakt i Nordholmia. Väl där kan kontakten i sin tur anställa dem för diverse sysslor om RP vill.
Nils spelar psi-mutanten Lexus von Harrisburg, en forskare som lärts upp av den hastigt omkomne vetenskaparen Utter Max och blivit besatt av dennes teorier om Underfolket: en forntida civilisation som fortfarande lever och verkar – rakt under Pyriernas fötter! Om han bara kan få kontakt med dem och ta del av deras kunskap kan den gamla världen återuppbyggas.
Christoffer spelar vargmutanten Ylva Rosén. Hon är en nomad från vildmarken norr om Pyri som har varit jägare och vägvisare åt upptäcktsresande som kommit till dessa oländiga trakter, bl.a. Utter Max. Nyfikenheten tog henne söderut där hon slog följe med Lexus. Först som vägvisare och hjälpreda men med tiden alltmer som en vän som vill skydda och hjälpa.
Settingmässigt har jag främst utgått från de tidiga äventyren som Mos Mosel och Järnringen (innan allt blev för uppstyrt och agentfokuserat) och lagt till en del från Undergångens arvtagare samt egna påhitt. Pyri i den här kampanjen är ingen välordnad nation med prydliga gränslinjer utan en löst sammanhållet rövarförbund där olika lokala grupperingar slåss om makten. Kartan är mest en propagandaprodukt och bakom en tunn fernissa av civilisation råder ohejdad roffarmentalitet och övertygelsen om den starkes rätt – åtminstone hos de som har makten.
Tanken är att så långt det är möjligt köra reglerna som de är skrivna för att sedan utvärdera dem efter ett tag. Den enda ändringen jag gjort såhär i början är att byta ut färdigheten Finna ätliga växter till Vildmarksvana – för att bättre passa hexkrälupplägget.
Inspirerad av gammel-D&D, främst BX, har jag gjort en procedur för hexkrälande komplett med en massa tabeller (en massa!) för olika händelser. Tabellerna täcker allt ifrån extremväder till varelser, bosättningar, fornlämningar, andra vandrare mm.
Upplägget är helt fritt och spelarna kan låta RP gå vart de vill och göra vad de vill. Det finns förberedda platser att utforska men ingen färdig historia att uppleva eller bestämd väg att ta. Som utgångspunkt har vi dock en klassisk enkel startpunkt: RP har hyrts av en handelsman för att överlämna ett meddelande till dennes kontakt i Nordholmia. Väl där kan kontakten i sin tur anställa dem för diverse sysslor om RP vill.
Nils spelar psi-mutanten Lexus von Harrisburg, en forskare som lärts upp av den hastigt omkomne vetenskaparen Utter Max och blivit besatt av dennes teorier om Underfolket: en forntida civilisation som fortfarande lever och verkar – rakt under Pyriernas fötter! Om han bara kan få kontakt med dem och ta del av deras kunskap kan den gamla världen återuppbyggas.
Christoffer spelar vargmutanten Ylva Rosén. Hon är en nomad från vildmarken norr om Pyri som har varit jägare och vägvisare åt upptäcktsresande som kommit till dessa oländiga trakter, bl.a. Utter Max. Nyfikenheten tog henne söderut där hon slog följe med Lexus. Först som vägvisare och hjälpreda men med tiden alltmer som en vän som vill skydda och hjälpa.