Bra initiativ! Att känns sig snyggt klädd kan göra smärre underverk för självförtroendet.
Några gamla klassiker:
- Knäpp inte översta knappen i skjortan om du inte har slips. (Gäller även pikétröja...) Det finns skjortor gjorda för att knäppas så, men de har speciell skärning.
- Bär svarta...
Jag tycker problematiken oftast löser sig om man tillämpar Fortune in the Middle. I synnerhet om man använder sig av tärningspölar, där varje lyckad tärning får representera en replik i replikskiftet.
Spelaren säger först vad hen vill uppnå och förklarar med vilka medel detta skall ske, vilket...
Thumbs up!
Ser helt rätt ut med avseende på spelet utifrån vad jag läst här på forumet. Grafiskt känns det mycket väl anpassat.
Att det tar utrymme tycker jag inte spelar någon roll. Jag skulle älska att läsa den här typen av text. Gillar särskilt kopplingen till verkliga historiska händelser...
Kolla fr a in länken till en post om the big three (några år gammal, men klart läsvärd). Läs också de två forumdiskussionerna som länkas till i nämnda post. Det torde göra hela saken mer lättbegriplig.
Tridentinus, som tycker att tre frågor är en bra start
Måhända har jag missuppfattat hela diskussionen, men vågar likväl uttrycka min åsikt.
Skillnaden mellan de två koncepten uppfattar jag som att å ena sidan ha regler för berättelsen (eller spelvärlden), eller å andra sidan ha regler för berättandet, och det uppstår problem när regler för...
Re: Regler jag hatar...
Här trodde jag att du skulle slänga in en passus om att det gör skillnad huruvida beskrivningen kommer före eller efter tärningsslaget, för det tycker jag att det gör. (Märk väl att jag inte polemiserar med dig, utan bara mellan raderna plussar Matiné).
Jag var länge av...
Det här är en vanlig missuppfattning. Visst skulle man kunna tro att det vore lättare för ögat att byta rad om raderna var olika långa, men så är faktiskt inte fallet. De undersökningar som gjorts visar att vi fortfarande har lättare att läsa marginaljusterad text.
Dock förefaller...
Uttrycket finns faktiskt på svenska; "Tjechovs gevär" brukar man säga, trots att han vid olika tillfällen refererar till både gevär och pistoler i den här frågan.
Märk väl att vi på svenska transkriberar hans namn annorlunda än vad man gör i den engelskspråkiga världen.
Nu är jag kanske helt insnöad på detta med att spelarna skall uppleva att de saknar fotfäste, men må så vara.
I sista stycket liknar du kartan över aktörer etc. vid ett träd med ett grenverk, vilket jag tror är en mycket fruktbar bild. Låt oss tänka oss metaploten som trädet stam. Från stammen...
Jag uttryckte mig måhända oklart i det att jag var alltför kortfattad.
Självfallet kan man som SL åstadkomma den typ av förvirrande förändringar jag talar om "on the fly", vilket är vad jag menar med spelledarteknik. Men - precis som du säger - skulle det underlätta om det funnes ett ramverk...
Det här är en sjukt cool idé! Dessutom tror jag att den kan funka utmärkt i en förvirrande urban fantasy-setting. Tanken som poppade upp hos mig direkt var att spelarna oavsiktligt kan trigga igång magi genom att de använder språkliga figurer.
I den klassiska retoriken - mindre än i modern...
Min upplevelse är att det som får spelare att tappa fotfästet inte främst är när det dyker upp nya företeelser ur intet hela tiden. Det blir mest kaotiskt och får spelarna att gå in i ett slags mental bubbla, där de agerar oberoende av omvärlden. Ibland kan det fungera utmärkt, men bara kortare...
Hear, hear!
Det är definitivt det bästa förslaget. Slagkraften i kranks ursprungliga formulering bibehålls, och nitiska grammatiknördar av såväl dem- som de-fraktionen blir nöjda.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.