En enkel fix är ju att bara sänka alla skadevärden med 1T6 men ha dem exploderande, det blir ungefär samma snitt. Det var så jag gjorde när jag införde allmänna exploderande tärningar (innan dess hade jag det som en möjlig effekt när man slog bra).
F ö är jag lite förvånad över att du tagit bort exploderande skada om du vill ha snabbare strider; i min erfarenhet är det något som verkligen hjälper till att göra strider mindre sega. Inte så mycket för att snittskadan blir högre (jag sänkte grundskadan för att få samma snitt ungefär) utan för...
Jag är uppenbarligen lite trög. :)
Så om man försvarar sig med ett vapen eller sköld får man ta skada på Gard om man lyckas.
Men om man ger upp sin handling och försvarar sig med Manövrer får man absorbera skada med Gard vare sig man lyckas eller inte? Eller är det fortfarande bara om man...
Stämmer det här verkligen? Ska det inte vara
"förtydligande: försvarar du dig med närstridsfärdighet = du tar skadan på Hälsa men behåller huvudhandling.
Försvarar du dig med Manöver = ingen huvudhandling och skada på gard."
Förstår jag rätt i att man bara får använda Gard för att undvika skada på Hälsa om man också ger upp sin handling för att försvara sig? Det låter som det kan bli väldigt dödligt.
Måste man fortfarande ge upp sin huvudhandling för att parera med en sköld?
Ett tips att kolla upp apropå att slåss mot stora odjur i Mythras är minimodulen Brace Yourself!, en i en trilogi av encounters som demonstrerar olika stridsscenarion. I det här fallet handlar det om att rädda fångar från en (liten) jätte och hennes björn...
Jag vet. Men jag tror inte vi riktigt hade referensramarna att faktiskt koppla hur man skulle genomföra det.
Edit: det kan absolut ha varit vi som var extra dåliga. :)
Frågan är väl också hur många spelgrupper som riktigt fattade hur det var tänkt att spelas. Vi gjorde det definitivt inte när vi körde MP i mellanstadiet, det blev en rak och rätt seg dungeoncrawl med bossarna utplacerade lite på måfå.
Mythras (eller dåvarande Runequest 6) var en uppenbarelse när jag först läste det, och jag gillar skarpt stora delar av det fortfarande. Special Effects i strid är en briljant grej t ex. Men jag har också hittat grejor som verkligen stör mig och som jag definitivt skulle husregla mer eller...
Man skulle ju kunna köra Ghostbusters-modellen för färdigheter där du bara har en färdighet per egenskap som är din specialitet och använder egenskapen för allt annat. Man får kanske sänka svårighetsgrader lite osv.
Jag tror det här var ett par år innan Titan kom in i bilden - Wahlströms hade börjat intressera sig för att ge ut D&D på svenska, och Malmberg lyckades avstyra det genom att lura i dem att Äventyrsspel redan gjorde det. Det fördröjde den svenska utgåvan av D&D med ett par vitala år under vilka...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.