Recent content by Theo

  1. Theo

    HT 4 år med Hjältarnas tid och mina husregler

    En enkel fix är ju att bara sänka alla skadevärden med 1T6 men ha dem exploderande, det blir ungefär samma snitt. Det var så jag gjorde när jag införde allmänna exploderande tärningar (innan dess hade jag det som en möjlig effekt när man slog bra).
  2. Theo

    HT 4 år med Hjältarnas tid och mina husregler

    F ö är jag lite förvånad över att du tagit bort exploderande skada om du vill ha snabbare strider; i min erfarenhet är det något som verkligen hjälper till att göra strider mindre sega. Inte så mycket för att snittskadan blir högre (jag sänkte grundskadan för att få samma snitt ungefär) utan för...
  3. Theo

    HT Antal motståndare

    Med exploderande tärningar blir snittet snarare 4,2 på en T6 (jämfört med 3,5 för en vanlig T6). Så en attack på 5T6 gör i snitt 21 i skada.
  4. Theo

    HT 4 år med Hjältarnas tid och mina husregler

    Jag är uppenbarligen lite trög. :) Så om man försvarar sig med ett vapen eller sköld får man ta skada på Gard om man lyckas. Men om man ger upp sin handling och försvarar sig med Manövrer får man absorbera skada med Gard vare sig man lyckas eller inte? Eller är det fortfarande bara om man...
  5. Theo

    HT 4 år med Hjältarnas tid och mina husregler

    Stämmer det här verkligen? Ska det inte vara "förtydligande: försvarar du dig med närstridsfärdighet = du tar skadan på Hälsa men behåller huvudhandling. Försvarar du dig med Manöver = ingen huvudhandling och skada på gard."
  6. Theo

    HT Antal motståndare

    Krister Sundelin som konstruerade HT skrev lite om det i den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/challenge-rating.75127/
  7. Theo

    HT 4 år med Hjältarnas tid och mina husregler

    Förstår jag rätt i att man bara får använda Gard för att undvika skada på Hälsa om man också ger upp sin handling för att försvara sig? Det låter som det kan bli väldigt dödligt. Måste man fortfarande ge upp sin huvudhandling för att parera med en sköld?
  8. Theo

    OpenQuest är bäst?

    Ett tips att kolla upp apropå att slåss mot stora odjur i Mythras är minimodulen Brace Yourself!, en i en trilogi av encounters som demonstrerar olika stridsscenarion. I det här fallet handlar det om att rädda fångar från en (liten) jätte och hennes björn...
  9. Theo

    DoD Ärans väg 2024

    Jag vet. Men jag tror inte vi riktigt hade referensramarna att faktiskt koppla hur man skulle genomföra det. Edit: det kan absolut ha varit vi som var extra dåliga. :)
  10. Theo

    OpenQuest är bäst?

    Hackmaster kör väl nåt i den stilen, tror jag?
  11. Theo

    DoD Ärans väg 2024

    Frågan är väl också hur många spelgrupper som riktigt fattade hur det var tänkt att spelas. Vi gjorde det definitivt inte när vi körde MP i mellanstadiet, det blev en rak och rätt seg dungeoncrawl med bossarna utplacerade lite på måfå.
  12. Theo

    OpenQuest är bäst?

    Mythras (eller dåvarande Runequest 6) var en uppenbarelse när jag först läste det, och jag gillar skarpt stora delar av det fortfarande. Special Effects i strid är en briljant grej t ex. Men jag har också hittat grejor som verkligen stör mig och som jag definitivt skulle husregla mer eller...
  13. Theo

    Rejält nedskalad version av WEG:s D6-motor?

    Man skulle ju kunna köra Ghostbusters-modellen för färdigheter där du bara har en färdighet per egenskap som är din specialitet och använder egenskapen för allt annat. Man får kanske sänka svårighetsgrader lite osv.
  14. Theo

    Rejält nedskalad version av WEG:s D6-motor?

    Awfully Cheerful Engine, kanske? Det verkar rätt likt Ghostbusters i alla fall och mycket enklare än så är det nog svårt att göra D6-modellen.
  15. Theo

    DoD Vad är Dragonbanes USP?

    Jag tror det här var ett par år innan Titan kom in i bilden - Wahlströms hade börjat intressera sig för att ge ut D&D på svenska, och Malmberg lyckades avstyra det genom att lura i dem att Äventyrsspel redan gjorde det. Det fördröjde den svenska utgåvan av D&D med ett par vitala år under vilka...
Top