Alltså jag har en gammal rollspelsvärld till GURPS som baserar sig på Car Wars. Fruktansvärt dåligt, men med år0-motorn, lite snygga bilder och en GTA-logga* kanske det finns pengar att tjäna :)
* Med GTA menas såklart Great Traffic Accidents
Edit: Nu med logga
Visst fanns det förut ett "museum" med hur forumet brukade se ut?
hur som helst finns det säkert mer info om man använder https://web.archive.org/web/20051224002207/http://www.rollspel.nu/index.php?option=com_editorpage&Itemid=51
och kikar vid olika tider...
Jag har för mig att @Fritt (från mina hemtrakter) hade någon fancy officiell titel i början av forumets liv. Skulle gissa mellan åren 2001 till 2004 och jag brukade läsa forumet utan att posta något. Någon annan får gärna fylla på med mer detaljer.
Hej!
Jag fick mig en rätt stor tankeställare kring hur SL presenterar en ny setting för en grupp spelare som inte känner till ett spel eller franchise innan.
Jag har hoppat in i lite olika nybörjargrupper med ungdomar på sistone och sett att det är väldigt varierat hur det görs och är lite...
Jag håller med om att man inte behöver kräva färdigheter för allt vardagligt. Det är bara småsint. Jag tycker dock personligen att det är viktigare att en karaktär har någon form av svaghet. Det finns inget tråkigare, och mer ospännande, än att rollspela någon som är ofelbar och kan allt. Visst...
Jag gjorde ett snitt på de one-shots jag skrivit och snittet verka vara ca 6300 ord per scenario (8400 om man räknar med handouts och färdigskrivna rollpersoner till scenariot).
Jag inser att vi tolkade första posten lite olika. Så kan det bli. Jag tolkade den inte till att det handlade om andra sätt att få fram slump utan olika sätt att spela rollspel utan att använda tärningar.
Men vi ska inte fastna i en defintionsdebatt här på forumet. Håller med om att det inte...
Nu är det 20+ år sedan jag spelade det sist men det är rätt mycket så. Har man värden som är rätt nära varandra kan den som är i underläge också ändra konfliktens karaktär. Exempelvis istället för att brottas med Strength drar den som är i underläge en kniv och konflikten fortsätter i Warfare.
Ingen verkar ha nämnt Amber Diceless Roleplaying Game där man ersätter tärningsslag och slump med ett budgivningsystem för de olika egenskaperna. Förenklat, den som bjuder högst i varje attribut blir den som är bäst på det.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.