Recent content by jakobius

  1. J

    Nekromanti Morden i Hobbiton

    Riktigt bra idé. "Mördaren i Fylke" spelade vi som äventyr till Sagan om ringen, 1987 eller så, min bror skrev äventyret. En pusseldeckare där en seriemördare gick lös kring Hobsala. Ett av de roligare rollspelsäventyr vi spelade på den tiden, skön diskrepans mellan de blodiga dåden och den...
  2. J

    Nekromanti Namn på äventyr

    Kommer ihåg ett gyllene tillfälle - det bör ha varit omkring 1988 - när min bror skulle SL:a Sagan om ringen och höll på att skriva ett äventyr ombord på ett tåg. En i spelargruppen satt hela tiden och försökte smygkika på vad han skrev och för att driva med honom skrev min bror "Balrogens...
  3. J

    Nekromanti Vilket är ditt absoluta favoritspel?

    Nu var det ju cirka 25 år sen, det glada 80-talet då vi spelade Sagan om ringen varje helg. Men vi knåpade ihop massor med egenhändiga äventyr med inspiration från böckerna. En del var rätt tramsigt, vi införde till exempel smurfar i en kampanj! Min bror skrev dessutom ett äventyr som han...
  4. J

    Nekromanti Vilket är ditt absoluta favoritspel?

    Svårt att svara på. Om jag tolkar favoritrollspel som det spel man haft roligast upplevelser med så kan det bli Sagan om ringen - dvs. ett helt hopplöst regelsystem men en massa roliga äventyr. Men om jag väger in ett bra spelsystem och spelvärld också så blir det Warhammer Fantasy Roleplay...
  5. J

    Nekromanti Hyllrensning

    Jag är intresserad av Pendragon och Gondica. Skickar ett pm.
  6. J

    Nekromanti Rollspelet Chock revisited

    Efter 25 år återvänder vi till den lugubra gravkammare där gamla skräckrollspel går igen. En fyllig genomgång av det klassiska spelet Chock finns nu på rollspelsbloggen Karkionen i Kandra ”Man skyller mystiska massmord på vansinniga människor och kallar vampyrer för ”gamla legender”. Loch...
  7. J

    Nekromanti "Ett väldigt dåligt spel men jag gillar't"

    Sagan om ringen (MERP) har en suverän spelmiljö (förstås!) men ett uselt system. Bara metoden att räkna erfaranhetspoäng tarvar ett heltidsjobb som kamrer. Men det kom många väldigt bra moduler och äventyr till spelet och vad kan slå Midgård som spelvärld? Vi hade väldigt kul med Sagan om...
  8. J

    Nekromanti Saga vs. Drakar och Demoner 6: Reviderad

    Jag kan inte uttala mig om DoD 6, men jag tycker att DoD Trudvang har hittat en rätt bra balans mellan smidiga och realistiska regler. Dock är det fortfarande lite krångligare än Saga, som är det spel jag skulle rekommendera till den som vill ha enkla regler. Det finns en modul om hur man...
  9. J

    Nekromanti Äventyrsspels guldålder

    För att inte tala om Dag Stålhandske.
  10. J

    Nekromanti Är det okej att din rollperson dör?

    Risken att dö bör finnas med, tycker jag, som ett spänningsmoment. Är rollpersonerna i praktiken odödliga blir det tråkigt, som någon redan sagt. Sedan ska inte detta utgöra det enda spänningsmomentet, då är man fel ute. Det blir trist när spelarna bara skärper sig när rollpersonens liv är på...
  11. J

    Nekromanti Ny rollspelsblogg - Karkionen i Kandra

    Tack så mycket! Känns uppmuntrande. Nu är jag sugen på att fortsätta med Döda skogen och Havets vargar om ett par dagar. En fördel med de tidiga äventyren är att de är snabblästa!
  12. J

    Nekromanti Ny rollspelsblogg - Karkionen i Kandra

    Jag har skapat ett monster, och dess namn är Karkionen i Kandra. Det är en rollspelsblogg, där jag nu och framöver ägnar mig åt att gå igenom och recensera en stor del av Äventyrsspels rollspelsutgivning under gulåldern mellan 1984 och 1994. Jag har satt igång med en genomgång av Drakar och...
  13. J

    Nekromanti Chock i framtiden också

    Jag håller med. Chock var ett riktigt skönt spel och det var synd att Äventyrsspel inte satsade mer på det. Särskilt sourceboken "Nattens fasor" gillade jag väldigt mycket. Vi spelade faktiskt Chock ganska långt fram på 90-talet, egenhändigt framknåpade kampanjer i en 20-30-talsmiljö.
  14. J

    Nekromanti Regler jag hatar...

    Fast som jag förstod och spelade Drakar och Demoner (och andra rollspel) krävde jag inte av spelarna att de skulle slå för Hoppa varje gång de hoppade över en en meter bred bäck eller för Klättra när de skulle uppför en repstege. Utan det krävdes en lite mer kvalificerad uppgift som att hoppa...
  15. J

    Nekromanti Fredrik Malmberg i nya numret av Filter

    I nya numret av Filter finns en intervju med Fredrik "Sauron" Malmberg, Äventyrsspels grundare. "Fredrik Malmberg om nördarnas revansch" Han berättar bland annat om hur Drakar och Demoner skapades och hur han ser på Kult: "Jag flyttade till Stockholm och startade ett företag som hette Target...
Top