När vi spelade Rogue Trader var det en spelare som tog kaptenskaraktären, Gabriele, och gestaltade henne som en svindryg bortskämd brat. Det var sju spelare i gruppen och spelare som många gånger spelat mer intrigorienterade spel. Så det som hände var att de genast började smida ränker mot...
Min tanke här är egentligen lite meta. Om spelarna är oroliga för det där pappret så kommer det få större tyngd. Tycker generellt också att förväntade mekaniker kan ha lite för mycket avskräckande effekt. Exempelvis Stress i Blades in the Dark, som när mätaren börjar nå sitt slut skapar en...
Jag gillar det här argumentet och brukar sträcka det till allt runt spelbordet. Eftersom inget finns förrän det sägs eller etableras på något annat sätt genom spel. Om en viss utmaning blir vad vi fokuserar på så är det den som blir viktig för oss i den spelsessionen. Men vi kan också gå åt ett...
Också varför jag tog upp det i Session Zero, antagligen långt innan det blir relevant. Då kan spelarna förlika sig med att det är riktigt livsfarligt att krocka med dessa vidunder.
Hur det ser ut för andra när detta inträffar:
Ändå sköter JK jedigrejen så sjukt mycket bättre än någon film eller TV-serie. Spelade aldrig uppföljarna däremot. Första JK är ett av mina favoritspel.
Första spelet är också bra. KotOR är också bra.
Håller alltså helt med dig. Men det är ändå en vanligt förekommande diskussion.
Det jag ville undvika nu var att den här grejen skulle kännas orättvis om/när den sker. Därför ville jag statuera den supertydligt direkt från start. Men det betyder inte ens ATT det kommer ske. Bara att spelarna är...
TVÅ gånger facktisckt. Men det är ingen halmdocka alls, utan jag känner att den här diskussionen om mest regler helt enkelt börjar bli ungefär samma som de argumenten. Kanske allra mest för att jag känner många som spelar D&D, och de spelar på väldigt olika sätt. Allt från exakt det som beskrivs...
En diskussion som ibland ploppar upp är den kring effekter som CoC:s SAN-mekanism. Att du kan misslyckas med slag och sen tappa kontrollen över din rollperson i någon mån—liten eller stor skala. Vissa tycker det tillför något för skräckkänslan; andra ser det som förlust av agens.
Inför ny...
Det går väl tillbaka till den här diskussionen. Men tycker din ingång är bättre här, för du skriver vad du gillar att göra istället för att generalisera utan att själv spela D&D. Det senare är ju vad "D&D är inte rollspel" kändes som många gånger. (Något jag själv var delaktig i, måste lite...
Spelledaren som underhållare. Det här är otroligt vanligt. Men det går ofta att börja lite lätt.
Spelar ni D&D, fråga om några i gruppen vill beskriva hur de nitar sina fiender. Låt dem göra det. "Du dödar orchen; vad händer?"
Att lära spelare driva spelandet handlar ju också om att respektera...
Jag är ju inte Christoffer, men brukar hålla med honom om mycket (när han inte har fel). Så jag svarar ändå!
Skitbra start! Här passar ju spel med olika former av lifepaths in väldigt bra. Exempelvis Cyberpunk eller Burning Wheel/Empires. Egentligen lite vad som helst som förankrar en...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.