Jag påminner inte-så-blygsamt om äventyret Arbetsläger 23 som jag skrev för M:UA (ingår i modulen Kalabaliken i Karle) och som handlar om exakt detta (precis som God45 skriver börjar det också med att RP förs, redan tillfångatagna, till arbetslägret ifråga).
På r/dnd (subreddit för Dungeons & Dragons-diskussion) och på flera liknande subfora/reddits dyker det upp diskussioner om (ungefär) den här typen av PvP åtminstone en gång varje vecka (ofta från någon förtvivlad spelledare eller annan spelare som satte sig ned vid spelbordet för att spela...
Hej, har röjt i källaren och hittat en del som kanske kan vara av antikvariskt intresse för någon. Finns i Karlstad men kan skickas, du står för frakten. Bra pris om du vill köpa hela rasket eller flera paket, PMa bara så snackar vi.
Amerikanska rollspel från 1970-1990-tal:
Fantasy Games...
Lustigt att så många skriver att Encounter Design-systemet i DMG är borken och resulterar i alldeles för lätta encounters. Mina förutsättningar är att jag hittills i princip bara spelat D&D5E med totala nybörjare och/eller barn och ungdomar, då har Deadly Encounters verkligen varit Deadly just...
Till just Shadowrun tror jag t o m det fanns ett gammalt supplement (eller möjligen en sektion av ett supplement, minnesbilderna är lite otydliga) med förslag på hur man kunde köra en kampanj där spelgruppen var DocWagon-personal.
Man kan också nämna att inte bara naturresurser spelar roll utan geografi rent allmänt. Vill man bli en stor handelsmakt måste man ha tillgång till sådana saker som hamnar med djupt vatten (så att stora fartyg kan lägga till), stora floder med tillgängliga deltan (att frakta saker på/via)...
5E tycker jag verkligen känns som om designtänket är att man multiklassar huvudsakligen av fluffiga skäl. Man tjänar ju i de allra flesta fall mer på att hålla sig inom sin ursprungsklass.
Undantagen är väl de som redan nämnts; på forum som DnD Beyond och Reddits DnD-forum har jag fattat att...
Mitt svar är skrivet utifrån en konventsscenario-horisont: det är ett typiskt sammanhang där man sitter ned och s a s bara har att spela den karaktär man får satt i händerna. I denna specifika kontext finns det många fallgropar som kan göra en karaktär svår att rollspela nästan oavsett personlig...
Även gamla Castle Falkenstein är kul att läsa tack vare att in-game-perspektivet är nästan 100%: ingenjören Tom Olam (som naturligtvis också är rollspelare) transporteras från vår egen värld till Castle Falkensteins steampunk-värld, upplever en massa äventyr där, och bestämmer sig sedan för att...
Erkänner villigt att jag mest hade evangeliker i åtanke när jag skrev (ursprungsversionen) av de här reglerna för länge sedan.
"Grunda skola/universitet/prästseminarium" känns väl som en rätt klockren jesuitgrej som kan generera helig kraft, eller "Skydda skola/universitet/prästseminarium" för...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.