Som vanligt med de här grejerna saknar jag en svensk artikel som talar om svensk lag och svenska verk. Vad gäller här?
Som nämnt är det 70 år efter skaparens död som gäller här.
I USA är det lite annorlunda; där gäller skyddet i 95 år för verk skapade fram till 1977, så länge de haft en Copyright-text, eller 70 år från skaparens död (det som kom först). Så nästa 2024 blir alla verk från 1928 allmän egendom. Det betyder också t ex att 2029 blir t ex Universals Frankenstein allmän egendom och då kan man fritt använda Karloffs monsterdesign.
Det betyder också att Star Wars (specifikt A New Hope) blir allmän egendom 2073. Men återigen gäller det bara första filmen, så då kan du göra vad du vill med Luke, Han och Leia, men Yoda får inte vara med t ex.
Vad gäller för oss svenskar då? Trots att det är 20 år tills det gått 70 år sedan Disney och Iwerks död så är det vara fritt fram för oss. Här finns något som kallas
Rule of the Shorter Term, vilket betyder att om ett verk har kortare upphovsrätt i sitt ursprungsland så ska den gälla för alla som skriver på, vilket EU har gjort.
Som
@Lukas också påpekade gäller det här också bara upphovsrätten, inte varumärket, vilket Disney har kvar och lär förnya i all evighet. Så gör man t ex en Musse-logga lär man bli stämd och förlora, för det är rätt tydligt något som tillhör Disney. Att göra merch är svårt, för här är det viktigt att det inte ska kunna misstas för något som Disney officiellt har gjort… och Disney stora levebröd är ju merch! Det är lätt att tänka att bara ha Musse på en tisha, pyjamas eller rygga inte ska vara varumärkesintrång för du har ju inget som säger Disney, men här är ju grejen att det är något Disney gör
hela tiden, så där har de en bra chans att vinna.
De har också med Steamboat Willie i sin identlogga innan filmer för att återigen stärka varumärket.
Men gör du egen musse-skapelse som uppfyller upphovsrätten (säg, ett realistiskt porträtt av Musse i Steamboat Willie-skruden) så kan du sälja det som merch, eftersom du har upphovsrätt på ditt verk och ingen lär missta att Disney gör det.