Diskussionsval
#796841 - 12-07-05 20:18 Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin?
McKatla Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 10-08-02
Jag har med intresse läst tråden om bästa rollspel, men kan samtidigt tycka att den frågan är för bred. Det finns mycket som kan vägas in: en bra regelmotor, en intressant och inspirerande värld, bra äventyr, snygg produktion och/eller bilder etc.

Jag är just nu mest intresserad av att hitta riktigt bra äventyr/kampanjer. Sedan moddar jag till ett system och en värld jag tycker passar. Men vilka äventyr/kampanjer är värda att kika lite extra på? Jag har läst en hel del, men vill gärna höra andra åsikter!
Speca gärna bästa inom
(1) Fantasy,
(2) SF och
(3) skräck

Frank

Topp
#796843 - 12-07-05 20:28 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Ram Inte inloggad
Sagovävare

Registrerad: 04-05-11
Plats: Sturet
Fantasy - The enemy within. Grym kampanj med kreativ scenariomodell.
SF - Eh, pass. Jag har spelat väldigt lite SF i mina dagar och ingen av de kampanjer som jag spelat har varit jättebra.
Skräck - Masks of Nyarlathotep. Stor, genomarbetad och riktigt trevlig kampanj med mycket props och härlig känsla.

Topp
#796847 - 12-07-05 20:44 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: Ram]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
Skrivet av: Ram
Fantasy - The enemy within. Grym kampanj med kreativ scenariomodell.
SF - Eh, pass. Jag har spelat väldigt lite SF i mina dagar och ingen av de kampanjer som jag spelat har varit jättebra.
Skräck - Masks of Nyarlathotep. Stor, genomarbetad och riktigt trevlig kampanj med mycket props och härlig känsla.

100% medhåll.
Bubblare: Griffin Island till RQ. Ravenloft till AD&D. Kanske. Och givetvis The Keep on the Borderlands.

Ändrad av Arfert (12-07-05 22:09)

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#796850 - 12-07-05 21:17 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Hunk Inte inloggad
Koncernredovisningschef

Registrerad: 01-08-03
Plats: Pölsebo, Göteborg
Fantasy:
U1-U3 gillar jag starkt. När jag spelade dem för länge sedan gjorde vi allt fel och dog som flugor (kom aldrig ens till U3). Men det var en bra lärdom att allt rollspel inte går ut på slakt. När jag 20 år senare läser igenom dem ser jag nog ännu mer kampanjens storhet och möjlighet för både spelare och spelledare att röra sig utanför plotten. Det är inte heller en överdrivet lång kampanj, så det är fullt realistiskt att spela klart den (till skillnad mot Enemy Within).

Topp
#796851 - 12-07-05 21:28 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Fiktionslek Inte inloggad
Paladin

Registrerad: 06-08-23
Fantasy: The Great Modron March och Dead Gods (till Planescape)
SF: Mos Mosel, så klart smile. Skitbra, enkelt introäventyr till Mutant.
Skräck: Masks of Nyarlathotep, även om jag bara fick spela början för länge sen.

Hälsar

Christian

Topp
#796855 - 12-07-05 21:59 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Skarpskytten Inte inloggad
3T6

Registrerad: 07-05-18
Plats: Bergen
Fantasy: Pendragon Great Campaign. Episk, detaljerat och konkret(men endast för den som är uthållig).
SF: Darkstryder (Star Wars D6). Jag har inte spelat detta monster, men läst det och det är ett häftigt upplägg med flera brutala plottwists.
Skräck: -

Topp
#796862 - 12-07-05 23:12 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: Arfert]
Ram Inte inloggad
Sagovävare

Registrerad: 04-05-11
Plats: Sturet
Griffin island har jag aldrig hört talas om, please tell me more. smile

De andra bubblarna är mycket trevliga.

Ändrad av Ram (12-07-05 23:22)

Topp
#796863 - 12-07-05 23:16 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
krank Inte inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
Tyvärr har jag inte stött på några riktigt bra kampanjer varken inom SF eller Fantasy, så:

Skräck: Tatters of the King. Riktigt bra, väldigt lite action och väldigt mycket undersöka och underliga situationer.

Överlag är jag rädd att de krav jag ställer på en bra kampanj (mycket metaplot, lite action, mycket undersöka, inte alltför linjärt men heller inte alltför många red herrings) gör att typ alla jag stött på faller under yxan och inte duger.

Jag kommer att följa tråden med intresse.

More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?

Topp
#796888 - 12-07-06 09:06 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Antemannen Inte inloggad
Lesser servitor of the dice..

Registrerad: 11-10-23
Plats: Boden/Luleå,Norrbotten
Jag har inte läst igenom någon SF kampanj, kanske någon fantasy kampanj, men skräck är solklar: Masks Of Nyarlanthotep

Topp
#796891 - 12-07-06 09:42 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Måns Inte inloggad
Musgardist

Registrerad: 01-11-12
Plats: Lockhaven
Skrivet av: McKatla

(1) Fantasy,
(2) SF och
(3) skräck

Kampanjer
1. Trakoriensviten
2. Undergångens Arvtagare
3. Vet inte. Sannolikt något till CoC. Beyond the Mountains o Madness, kanske.

Äventyr
1. Shadows over Bögenhafen
2. Cyberzonen
3. Vet inte.

Arbetar med:
Revolver, Daemon, InterZone, The Fog of War & Zonen

Besök mig på Revolverspel

Topp
#796900 - 12-07-06 11:12 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Andy Inte inloggad
Lekbergs.se

Registrerad: 01-05-04
Plats: Ågesta, Stockholm
Fantasy: Den femte konfluxen-sviten (Drakar och Demoner -91)
SF: Undergångens Arvtagare (Mutant: Undergångens Arvtagare)
Skräck: Den Svarta Madonnan (Kult)

Topp
#796936 - 12-07-06 14:07 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Fredrik.Q Inte inloggad
Autentisk Discordiansk Påve

Registrerad: 12-06-30
Plats: Uppsala,Sverige
Den enda kampanjen som jag läst och gillat rakt av är
To Go till Unknown Armies. Lustigt nog så kan den passa i alla kategorier om man sneglar på den i dåligt ljus.

EDIT: Det kan ha att göra med att de enda kampanjerna som jag har läst och spelat är shadows of yog-sothoth och Snösaga.

Ändrad av Fredrik.Q (12-07-06 14:31)

Topp
#797553 - 12-07-12 20:40 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Dagon79 Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 12-07-12
Svavelvinter (dod)
Masks of Nyarlathotep (CoC)
Svarta madonnan (kult)

Är de jag kommer på som är stora och episka. Högländernas skräck till chock var bra. Uppdrag i mos mosel till klassiska Mutant !

Ändrad av Dagon79 (12-07-12 20:43)

Topp
#797573 - 12-07-12 22:29 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Vandraren Inte inloggad
Overlord of Doom

Registrerad: 02-05-17
Plats: stockholm
Kampanjer

Fantasy: Svavelvinter/Konfluxen!!! (Drakar och Demoner)
Dark Fantasy: Hela Gemini är egentligen en enda stor kampanjsetting
SF: Öhhh...Coriolis ska ju få en mega-kampanj, dock har del ett inte släppts ännu...
Skräck: ?

Äventyr

Fantasy: Kandra, Marsklandet, Enhörningshornet, Krilloan, Torshem (Drakar och Demoner)
Cadwallas torn (kort men utmärkt introäventyr till Saga)
Skaldens Färd, Utmark, Östmark (?) (tre mycket bra ävenyr/äventyrsplatser publicerade i Fenix till Eon)
SF: Mahanjis Väktare (Coriolis)
Skräck: ?

Topp
#797589 - 12-07-13 09:08 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Sum Caligini Inte inloggad
nuexiligen

Registrerad: 10-08-03
Jag har spelat mest fantasy så det får bli Ravenloft. Ganska icke-D&D. Episkt, bra metaplot, anpassningsbart, bästa kartan någonsin. Äventyret ligger som grund till Ravenloft-settingen vilket visar lite hur cool plot det är.

Topp
#797593 - 12-07-13 09:25 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Registrerad: 00-12-23
Plats: Grop
Jag har i ärlighetens namn inte spelat så himla många kampanjer (vilket jag tror gäller för de allra flesta på rollspel.nu) men just nu spelleder jag Kingmaker till rollspelet Pathfinder, och den är utan tvekan min absoluta favorit.

Kingmaker är en sandlådekampanj där rollpersonerna utforskar, och sedan bosätter sig i ett laglöst område. Kampanjen bygger mycket på s.k. hex-crawling, dvs. att man utforskar ett okänt område vars karta är indelad i hexagoner. I kampanjen finns det även regler för hur man bygger upp, och styr, ett litet kungadöme samt regler för fältslag.

Vid en första anblick kan man tro att Kingmaker lutar åt att vara ett strategispel, men så är det inte. Reglerna för kungadömen och fältslag är mer en krydda än ett måste (och det går även att spela kampanjen helt utan att blanda in dessa element, de tickar i så fall på i bakgrunden). Huvudsakligt fokus i kampanjen är fortfarande på klassiskt äventyrande (utforska spännande platser, slå ihjäl monstren som lever där och ta deras grejor), men i en öppen och ganska oförutsägbar kampanj.

Det som gör Kingmaker magiskt är just balansen mellan de olika elementen, samt variationen mellan äventyren. Spelarna kan ha helt olika drivkrafter, och ändå finns där något för alla. Som spelledare finns det så många sätt att motivera spelarna på, både genom hot och belöningar. Prova att anfalla en by i deras kungadöme, t.ex. och se om spelarna vill ta reda på vem som ligger bakom det och ge igen. Eller släpp lös en agitator i deras huvudstad, som sprider lögner och förtal om den rättmätige konungen (i det här fallet Dantes rollperson).

Kingmaker är mitt dockskåp, och därför älskar jag kampanjen.

[Death] [Run] [Beer & Pretzels]

Topp
#797622 - 12-07-13 11:14 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: Vandraren]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
Citat:
Cadwallas torn (kort men utmärkt introäventyr till Saga)

wow, tack!

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#797624 - 12-07-13 11:34 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Registrerad: 04-03-19
Plats: Bortom månen
1) Vildhjarta
2) Aldrig spelat publicerat tjosan.
3) Aldrig spelat publicerat tjosan.

Ändrad av solvebring (12-07-13 11:34)
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa reglermeddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
#Jag skriver!
#Jag tecknar!

Topp
#797650 - 12-07-13 14:38 Re: Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin? [Re: McKatla]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Registrerad: 11-06-22
Plats: Östergötland
Jag har väldigt lite erfarenhet... Det är min disclaimer. De jag har haft roligast med inom sagda genre är.
1. Fantasy = Dödens Väg (ett urgammalt DoD-äventyr i Ereb Altor). love

2. SF = Gazalis sista färd. Kanske för att det var mitt första SF-äventyr, bortsett några gamla Mutant one-shots för 10+ år sedan. Men gazalis sista färd var jättekul faktiskt. Och belöningen blev ett stort rymdskepp som vi seglade runt i rymden med följande ett år av Coriolis-rollspelande. laugh

3. Jag har spelat Kult men jag kommer inte ihåg äventyren eller vad de hette tyvärr. frown

Ändrad av Recca (12-07-13 14:44)

Nätstrumpan, blogg för genusrelaterad diskussion så att jag slipper bli avstängd från forumet

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dnalor, Gurgeh, Krille, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
2 registrerade (Anarchclown, Rymdhamster), 9 gäster och 7 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
[Malmö] Söker spelare till AD&D sommarkampanj av Landrim • 13-05-26 03:31
[Rotsystem] - namn på undersökande färdigheter av Recca • 13-05-26 02:12
Karaktär kontra Spelare av Recca • 13-05-26 02:00
Eldmissil eller bara Eld? av Arvidos MC • 13-05-26 01:19
Fundering om provokationer av BMOC • 13-05-26 01:07
Säljer - Ännu mer rollspel, och billigare. av Arfert • 13-05-26 00:46
[Göteborg] Söker några spelare till Dungeon World av DMSven • 13-05-26 00:14
[Stockholm] Rollspel nu/närmaste veckan (veckorna) av Anchorman • 13-05-25 23:27
[UTMANING]-->Nyfiken va? av Möller • 13-05-25 22:24
Tales from Tang-Yuan av BMOC • 13-05-25 19:03
Senaste diskussioner
[Rotsystem] - namn på undersökande färdigheter av krank • 13-05-26 00:31
Jacob's Ladder - mitt bidrag till Game Chef 2013 av Mäster Johan • 13-05-25 18:49
Eldmissil eller bara Eld? av Necross • 13-05-25 17:36
Säljer - Ännu mer rollspel, och billigare. av wilper • 13-05-25 17:14
[GÖTET] Uteaktivitet? av BMOC • 13-05-25 16:16
Köpes Karak the Keeper till Warzone/MC av bozar • 13-05-25 15:41
[Dungeon World] Tidsmagi av Arvidos MC • 13-05-25 15:32
[oWoD]Husregler strid av Recca • 13-05-25 12:37
Belönas för att spela ut svagheter av Recca • 13-05-25 11:46
[oWoD]Tips till en efterfrågad combo-discipline av Recca • 13-05-25 11:34
Nyaste användarna
Oraklet, richard.stodberg, Badger, Naffaru, Landrim
6960 registerade användare
Forumstatistik