Sida 3 av 3 < 1 2 3
Diskussionsval
#799145 - 12-07-28 16:12 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Max Raven Inte inloggad
Rymddetektiv

Registrerad: 09-10-20
Plats: Hässleholm, Skåne
Coola monster. laugh

Jag gör ett försök då:
Krusväsen
Strid: 3 (typisk)
Skada: 3T (käkar), 1T+1 ("tunga")
Kroppspoäng: 4
Rustning: 2
Specialförmåga: Bett, överraskningsanfall 2 (se nedan).
Orörlig.

Krusväsen är varelser vars skal, genom magi eller en evolutionens nyck, påminner starkt om krukor. Den typiska varelsen ser ungefär ut som en amfora. Det finns dock variationer beroende på tillgången till föda och andra faktorer - vid riklig tillgång kan de t ex vara betydligt bredare. Ju äldre Krusväsen blir desto större kan de bli - dock avvisar experter envisa rykten om "krus" lika stora som rum.

Krusväsen kan inte förflytta sig, och lever främst på insekter, sporer och magi. Större organiska bitar förtärs långsamt, resterna lindas in och kristalliseras till en slags pseudoädelstenar, som påminner om diamanter. Dessa är eftertraktade av både oärliga köpmän och som reagenter av magiker. Samtidigt är de lockbete för giriga. De som sträcker ner handen i kruset (öppningen verkar stor nog, men att vända på det får inte ut dem) får den avbiten av väsendets kraftiga tänder. Kommer man för nära kruset har vissa krusväsen också en extra lång, taggförsedd "tunga" som kan användas till att skada, bedöva och dra in offer i kruset.

Krusväsen förökar sig genom delning - en fascinerande process där skalet öppnas - ibland såpass våldsamt att det går sönder - och små "ägg" rullar ut. Dessa kan använda sig av krusets "tunga" till att förflytta sig under väsendets första tid. Krusväsen kan överleva nästan var som helst.

Guldkatt
Strid: 1
Skada: 1T (klor)
Kroppspoäng: 3
Specialförmåga: Ser ut som vanlig katt.

Guldkatter är små (unfär en hand långa) varelser. Vid en snabb anblick liknar de vanliga katter, om än mindre. Deras päls varierar, men oftast är den svart eller mörk med mönster. Dess framtassar är dock mer lika händer än tassar, och när den tror sig vara ensam så kan de gå på två ben eller använda sig av tassarna (som dock har klor) till att bära saker.

Guldkatter är nattdjur som främst lever i byar eller vildmarken i utkanten av civiliserade trakter. Den lever främst av bortkastad eller bortskänkt mat (eftersom den smälter in bland katter misstas den oftast för en).

Guldkatter är främst kända för sin underliga vana av att stjäla papper, pergament och annat liknande, helst med skrift på, och ersätta dessa med guld (oftast oäkta). Det är okänt varför de gör dessa "byten" - några tror att de föredrar dessa till sina nästen, andra tror att guldkatter är någon form av humanoider som drabbats av en förbannelse och söker formler som kan återställa deras kroppar.

Guldkatter är inte aggresiva, men anfaller om man fångar dem eller stänger in dem i hörn.

Topp
#799412 - 12-07-30 23:26 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
grottis Inte inloggad
Äventyrare

Registrerad: 12-03-11
Plats: Göteborg
Jättesnigel
Strid: 8
Skada: 1T+1 (slem)
Kroppspoäng: 12
Magiskt försvar: 0
Rustning: 1
Specialförmåga: Tåligt skinn

Jättesniglar lever vid områden med stor tillgång till organiskt lätt nedbrytbart material, tex i närheten av träsk eller bland sophögar i de trängsta gränderna i Morcar. De är röd-bruna, slemmiga, utan skal och av ungefär samma storlek som en säl och kan röra sig nästan lika fort om de känner sig trängda. Trots att jättesnigeln är en relativt hjärndöd varelse har den en primal instinkt att försvara sin föda och växa sig stor och fet. Det svaga sinnet gör även jättesnigeln till ett mål för simpla magiker som behöver skydda sin egendom.

Tåligt skinn: Jättesnigeln har uttorkat yttre skinn just på grund av sin groteska storlek och är därför väldigt tålig mot hugg (Själva undersidan av snigeln är självklart fuktig). Speltekniskt räknas det som rustning 3 om svärd, yxor eller liknande används. Skickliga snigeljägare i Morcar vet att det bästa vapnet är en gammal hederlig sälklubba, dock kallas dessa för snigelklubba i trakterna kring Morcar och är riktigt tunga och svårhanterade.

Vissa sniglar kan nå ansenlig ålder och imponerande storlek. Det ryktas även om att de kan anta egenskaper av vad de äter om de har ensidig kost (lik-sniglar, öl-sniglar osv)

Topp
#799464 - 12-07-31 11:55 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Bananas Inte inloggad
Stolt Stofil

Registrerad: 12-04-28
Plats: Järfälla
Skulle gärna hitta ett bättre namn på den här.
Allt med "bock" lät för porrigt och sen tog min fantasi slut.
Förslag mottages tacksamt.
smile

Trähörning

Skada: Ramma 4T (Kräver 10m ansats, tar en runda att förbereda), Stångning 3T, Trähörningar gör aldrig dödlig skada, så skadan halveras (se sidan 29 i regelboken)
Kroppspoäng: 15
Magiskt försvar: 6
Specialförmågor: Överraskningsattack 3, Otur(se nedan)

Trähörningar är djur som Skogsalver har avlat fram genom att korsa getter med enhörningar.
Utseendet påminner om stora vita getter, men med ett böjt horn mitt i pannan.
Med sina 2 meter i mankhöjd är de mäktiga varelser, dock väldigt sällan dödliga.

Oftast används Trähörningen för att skydda ett av alverna utvalt område.
Exempelvis uråldriga skogar som ligger för avlägset för att alverna själva ska kunna hålla koll på dem.
En alv tar med sig en Trähörning och visar vilket område den ska skydda och sedan börjar den att patrullera sitt område.

Så länge som man plockar torra grenar från marken till sin lägereld och dödar bytesdjur till mat så håller sig Trähörningen borta.
Men om man hugger ner träd eller spiller blod som inte är tänkt som mat så kan den dyka upp och går då genast till anfall.
Då Trähörningen är en ganska intelligent varelse försöker den bedöma vem som startade striden och ställer sig på försvararens sida.
Skulle de som var försvarare börja avrätta nedgjorda fiender går den genast till anfall mot dessa.
Vet den inte vem som inledde striden ger den sig helt enkelt på alla som strider.

Trähörningen dödar aldrig en levande varelse, målet är att slå motståndaren medvetslös.
Den medvetslöse och dennes utrustning bärs eller släpas sedan ut från skyddsområdet.
Den som dödar en Trähörning drabbas av otur i 1T dagar.
Otur ger 1T mindre på alla slag och gör att alla slag som är misslyckade räknas som onda ögon och är spektakulära misslyckanden(se sidan 21 i regelboken).

Topp
#799600 - 12-08-01 01:11 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Bananas Inte inloggad
Stolt Stofil

Registrerad: 12-04-28
Plats: Järfälla
En kompis påpekade att min Järnslukare tidigare i tråden påminde väldigt mycket om Rust Monster i D&D.
Själv har jag aldrig spelat D&D.
Det konstigaste är att den var väldigt lik utseendemässigt dessutom.
Man är inte så unik som man vill tro ibland.
Så den ska nog bort.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rust_monster

Topp
#799602 - 12-08-01 02:06 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Mr. Hilarious Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 12-07-31
Fantastiska förslag hittills! Flera av dessa varelser kommer sannolikt dyka upp i många av mina äventyr föröver.
Jag köpte Fantasy! igår, jag gick med i detta forum idag och jag är för övrigt nybörjare i allt vad rollspel innebär. Förvänta er inga stordåd, men här kommer ett försök i alla fall smile

Nattens Ryttare

Strid: 10
Skada: 1T+3[magiskt svärd]
Magiskt försvar: 5
Specialförmåga: Försvinner i Natten[läs nedan]

Om man har riktigt otur när man är ute nattetid kan man bli angripen av Nattens Ryttare. Han dyker bara upp under nattens mörkaste timmar och han ger sig inte på grupper med mer än 3 personer. Nattens Ryttare är en vålnad som liknar en man till häst, med ett livsfarligt svärd i handen och en mörk kappa över axlarna.

Försvinner i Natten: När man har besegrat Nattens Ryttare försvinner han i ett moln av stoft, men han dör inte. Senare under spelets gång riskerar man fortfarande att stöta på honom igen med fulla KP.

Det ända sättet att få Nattens Ryttare att försvinna för gott är om man lyckas avväpna honom [få honom att tappa svärdet] och förstöra hans svärd. För att lyckas med avväpningen krävs ett Motorikslag mot svårighetsgrad 5, vilket också räknas som en stridsrunda.
Om man lyckas med motorikslaget, tappar Nattens Ryttare sitt svärd tillfälligt. Man har nu 2 stridsrundor på sig att förstöra svärdet som har 20 KP[Konstruktionspoäng] innan han plockar upp det igen. Om man lyckas förstöra svärdet galopperar Nattens Ryttare iväg in i natten och kommer aldrig mer tillbaka. Om man inte hinner förstöra svärdet eller om man misslyckas med att avväpna Nattens Ryttare så känner han sig osäker och försvinner spårlöst med sitt svärd.

Så länge han har sitt svärd, kommer Nattens Ryttare att fortsätta att angripa folk med jämna mellanrum. Det sägs att han är vålnaden efter en skicklig riddare som blivit mördad nattetid längs landsvägarna, och att han nu hämnas genom att angripa folk på liknande ställen vid ungefär samma tidpunkt.

Glurk

Strid: 5
Skada: 1T
Kroppspoäng: 8
Magiskt försvar: 3
Rustning: --
Specialförmåga: Överraskningsattack 2, Kan kamouflera sig riktigt bra i träskmarker och är svåra att upptäcka där

En Glurk ser ut som en levande smutsig och slemmig lerklump, vilket den faktiskt är. Den kan bli upp till 2 meter höga när de reser sig ur vattnet, vilket de gör för att skrämma bort fiender. Glurkens skinn drar till sig det grumliga träskvattnet och bildar en slemmig hinna över den annars fuktiga kroppen. Dess utseende gör så att Glurken ibland kan misstags som en bit lera i vattnet, tills äventyrarna så gott som kliver på den och Glurken går till en överraskande attack.

Glurkar håller sig i mörka och våta träskmarker, där de äter små djur och insekter som simmar i vattnet. De klarar sig inte ur vattnet längre än ett fåtal minuter, och om det dessutom är direkt solljus torkar de ut och blir till stela och tomma skal.
Det är mycket ovanligt att man stöter på en Glurk, och om man ändå gör det så är de inte till något mer problem än att stå i vägen för en när man passerar ett träsk. Glurkar är skygga och undviker helst strid genom att gömma sig eller skrämma bort fienden.

Det ryktas att en stor magiker drunknade i ett träsk en gång för länge sedan. Resterna av hans magiska krafter sägs ha gjort delar av träsk levande, däribland lerhögar som blev Glurkar.

Som sagt är detta bara snabba spawns som kan modifieras. Jag hoppas att ni tyckte om dem! smile

Topp
#800719 - 12-08-06 20:46 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Klaatu Inte inloggad
Kaosfurste

Registrerad: 00-12-07
Plats: Isvidda
Finns det plats i Fantasy! för ankor (ankmän)? grin

Ändrad av Klaatu (12-08-06 20:48)

Topp
#800721 - 12-08-06 20:47 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Klaatu]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

Registrerad: 01-12-08
Plats: Stockholm
"Finns det plats i Fantasy! för ankor (ankmän)?"

JA!

Storuggla, durulz

Topp
#800731 - 12-08-06 21:22 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Klaatu]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Ankor... javisst! Det är wierd fantasy. wink. ...skriver du eller?

Ändrad av Arfert (12-08-18 19:46)

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#802888 - 12-08-18 16:01 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
osbjer Inte inloggad
Soldat

Registrerad: 07-01-07
Plats: Inflyttad till Göteborg
Jag har köpt en modell av en Dark Elf War Hydra. Skulle någon av er påhittiga kunna ge förslag på stats och regler så jag kan utsätta mina hjältar för den när den är målad?

Några skötare tänkte jag inte skulle ingå...

Tack på förhand!

/j

Topp
#803540 - 12-08-24 17:01 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Mandrake Inte inloggad
Hårdrocksprins

Registrerad: 12-08-23
Plats: Norra Sorunda
Är det fortfarande möjligt att bidra?

Jag kan ju dela med mig oavsett...

Dryad

Skada: 1T+4 (grenlika klor)
Magiskt försvar: 8
Rustning: 3 (barkliknande hud)
Specialförmågor: Naturligt kamouflage, överraskningsattack 2, telepati.
Nackdel: Dryader är svaga mot eld. Om du attackerar en dryad med en eldattack av något slag så får du +2 i skada om du träffar (utöver de vanliga reglerna för brännskador).

Dryader är feminina väsen som håller till i de äldre skogarna. De är fredliga tills man inkräktar i deras skogar, speciellt om man skadar skogen på något sätt. Dryaderna har existerat sen den första skogen kom till och de ser sig själva som skogarnas väktare.

En gång i tiden levde de i harmoni med alla andra väsen och var relativt fredliga, men sen människor, dvärgar och orker började skövla och bränna deras skogar blev det allt mer fientliga. De splittrades av alla konflikter och i deras ensamhet så växte deras hat mot andra levande ting.

Dryader är intelligenta, men känslokalla varelser. Om någon inkräktar i deras skog så brukar de ofta locka sig till inkräktarna genom att ropa, fnissa och skratta med sina ljuva, feminina röster. De använder ofta sina telepatiska förmågor för att ta sig in i huvudet på sina offer, för att vända dem emot varandra om det kommer i grupp eller för att lättare kunna locka de få som står emot hennes lockrop. När offren sedan kommer närmre så står ofta dryaden gömd vid ett träd där den är svår att upptäcka på grund av sitt trälika utseende. När offren vänder ryggen mot dryaden så anfaller den ursinnigt.

Topp
#803569 - 12-08-24 22:52 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Mandrake]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

tackar, det var i sista minuten.... smile

Hädanefter tar jag bara in grejer som är sjukt bra!

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Topp
#823318 - 12-12-17 01:36 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
kalcidis Inte inloggad
Paladin

Registrerad: 00-07-30
Plats: flemingsberg
Så när kommer boken? Har haft en Fantasy!-high senaste dagarna. Tycker det är ett ruskigt bra rollspel (att läsa -- och förhoppningsvis spela i jul).

Topp
#840948 - 13-02-25 13:42 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: kalcidis]
Hans E Magnusson Inte inloggad
take a Troll to lunch today

Registrerad: 08-06-18
Plats: Umeå
Kommer det att gå få tag på en pdf av Monster! sen? Antingen att det följer med i köpet av boken eller att man kan köpa den separat?

Delay, destroy and denude.
De tre D'na för dungeon design

Please try some of the rules that you have doubts about in game situations and game play. Only through actual play testing can a rule or situation be fully explored. We have been doing that for years now. Anyone can pontificate on rules and worlds that they have never tried, and can never be proved wrong because the proof is only in the play.
David A. Hargrave

Rollspel nuförtiden är som en trist pastisch, utan nerv, hjärta eller kön.
Poppe

Topp
#840955 - 13-02-25 13:49 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Hans E Magnusson]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Skrivet av: Hans E Magnusson
Kommer det att gå få tag på en pdf av Monster! sen? Antingen att det följer med i köpet av boken eller att man kan köpa den separat?

Kanske. Om man köpt boken. Men PDF-försäljning är mest strul för mig, undviker det gärna. Snälla personer på forumet undantagna då.

- Ray Bradbury

Topp
#849294 - 13-03-27 17:32 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Klaatu]
Ebenezer Inte inloggad
Vapenbärare

Registrerad: 06-03-18
Plats: Mölndal
Lysande!

Jag satt just och spånade på ankor!

Man måste ha ankor. Själv funderade jag på att kalla dem "ankfolk" som "korrekt" namn men "ankor" i folkmun. Jag var även inne på att huvudsakligen (men inte enbart, tänkte ha vita/svara ankor också) ha "ankor" av typen vildand, alltså grönhuvade män och brunspräckliga kvinnor. Funderade på att göra dem till nomader (flyttfåglar) med nåt slags navigationssinne. Återuppfinna ankorna lite.

Topp
#849566 - 13-03-30 10:52 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Brokk Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 13-03-16
Jag är av helt annan åsikt, ankor är precis vad som INTE behövs i Fantasy!De förstörde DoD och nu här med. Det är svårt att bygga upp någon känsla när Kalle Anka kommer ingående... ;-)

Men alla tycker olika. Jag får censurera bort dem om de skulle finnas med i monsterboken. :-)

Topp
#849581 - 13-03-30 13:42 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Brokk]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Skrivet av: Brokk
Jag är av helt annan åsikt, ankor är precis vad som INTE behövs i Fantasy!De förstörde DoD och nu här med. Det är svårt att bygga upp någon känsla när Kalle Anka kommer ingående... ;-)

Men alla tycker olika. Jag får censurera bort dem om de skulle finnas med i monsterboken. :-)

Alla monster i monsterboken (och i grundboken) är optional, till det Spelledaren vill ha med dem. Ankor har ingen skrivit, så de kom inte med. Men nån kan väl skriva dem för Fenix eller nåt, om de vill ha med dem.

- Ray Bradbury

Topp
#849590 - 13-03-30 15:44 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Brokk Inte inloggad
Grisodlare

[quote=Arfert Alla monster i monsterboken (och i grundboken) är optional, till det Spelledaren vill ha med dem. [/quote]

Så är det givetvis. Jag höll bara inte med om ankorna.
Ser mycket fram emot Monsterboken, när den nu kommer. Hoppas det är mycket snart!
Sen skulle jag älska en liten utbrodering kring magi och dess regler. smile

//Brokk

Topp
#849592 - 13-03-30 16:31 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Brokk]
Tomatalven Inte inloggad
Krigare

Registrerad: 12-09-22
Skrivet av: Brokk

Sen skulle jag älska en liten utbrodering kring magi och dess regler. smile

//Brokk

Jag tycker att det är kul att skriva egna spells, men jag tycker ändå magireglerna kan behöva piffas till lite, som buggen med att ju högre fysik man har desto mer skadas man av magi som riktas mot fysik ( eller är det äns en bugg?) och regler för vad det skulle kosta att summona olika monster, det senare skulle sitta fint i en monsterbok. Men annars är jag jättenöjd smile

Topp
#849594 - 13-03-30 17:26 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Brokk]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Den kommer om en dryg månad hoppas jag. En liten "monster-manual"... i all enkelhet.

Ja, vi har funderat på mer om magi och sånt.. troligen blir det någon slags "Spelledarbok", innehållande diverse saker. Som mer magi, till exempel.

- Ray Bradbury

Topp
#849600 - 13-03-30 18:00 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Brokk Inte inloggad
Grisodlare

Monster kan man aldrig få nog av! Så jag räknar dagarna till manualen kommer.
Speledarbok är också en bra idé, jag vill ha extra allt smile

Sen vill jag bara tacka för ett fantastiskt roligt spel med mycket nostalgivibbar!

Topp
#849601 - 13-03-30 18:22 Re: Fantasy! Monster! Monster! [Re: Arfert]
Tomatalven Inte inloggad
Krigare

Registrerad: 12-09-22
Ett förslag på riktlinjer för att åkalla monster att slåss för en: Svårighetsgrad och manakostnad för att åkalla ett monster i tre ronder räknas ut enligt formeln: (ST+KP+Skada utöver 1T6+Magiförsvar+ Rustning+nivå för ev. Specialförmåga)/8
Det innebär att ett monster som är lika bra som en ödlemans manakostnad och SG att åkalla i tre ronder skulle bli 3 (3,25).
MEN då kanske det inte borde vara helt säkert att monstret står på ens sida, det kan kanske behöva charmas för stt det ska samarbeta. Och vill man ha monstret kvar under mer än tre rundor höjs SG och manakostnad.
Vad tycks? Blir magiker för bra jämfört med andra "klasser"? Vi kör med ett begränsat antal spells som magiker kan utföra också, (inteligens+maginivå)*2

Topp
Sida 3 av 3 < 1 2 3
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Arfert, Krille, Krille 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
6 registrerade (Poseur, Rymdhamster, Arvidos MC, Ulfgeir, Vicotnik, 1 osynlig(a)), 11 gäster och 8 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
[Rotsystem] - namn på undersökande färdigheter av Recca • 13-05-26 02:12
Karaktär kontra Spelare av Recca • 13-05-26 02:00
Eldmissil eller bara Eld? av Arvidos MC • 13-05-26 01:19
Fundering om provokationer av BMOC • 13-05-26 01:07
Säljer - Ännu mer rollspel, och billigare. av Arfert • 13-05-26 00:46
[Göteborg] Söker några spelare till Dungeon World av DMSven • 13-05-26 00:14
[Stockholm] Rollspel nu/närmaste veckan (veckorna) av Anchorman • 13-05-25 23:27
[UTMANING]-->Nyfiken va? av Möller • 13-05-25 22:24
Tales from Tang-Yuan av BMOC • 13-05-25 19:03
Jacob's Ladder - mitt bidrag till Game Chef 2013 av Mäster Johan • 13-05-25 18:49
Senaste diskussioner
[Rotsystem] - namn på undersökande färdigheter av krank • 13-05-26 00:31
Jacob's Ladder - mitt bidrag till Game Chef 2013 av Mäster Johan • 13-05-25 18:49
Eldmissil eller bara Eld? av Necross • 13-05-25 17:36
Säljer - Ännu mer rollspel, och billigare. av wilper • 13-05-25 17:14
[GÖTET] Uteaktivitet? av BMOC • 13-05-25 16:16
Köpes Karak the Keeper till Warzone/MC av bozar • 13-05-25 15:41
[Dungeon World] Tidsmagi av Arvidos MC • 13-05-25 15:32
[oWoD]Husregler strid av Recca • 13-05-25 12:37
Belönas för att spela ut svagheter av Recca • 13-05-25 11:46
[oWoD]Tips till en efterfrågad combo-discipline av Recca • 13-05-25 11:34
Nyaste användarna
richard.stodberg, Badger, Naffaru, Landrim, Shathur
6959 registerade användare
Forumstatistik