Sååå, man adderar alltså hela färdighetsvärdet? Cool. Då ska jag nog göra om lite. Men gäller det bara mot andra riddare, eller övertolkar jag din formulering?
Du adderar Nivåerna från relaterade färdigheter till det totala värdet. Regeln om närliggande färdigheter står på sida 40 och i tipsdelen med start på sida 47. Där finns det förslag på färdigheter som ofta brukar tillge sin bonus, bland annat Kunskap.
Eftersom det är Nivåerna så kan meningen jag skrev om värdet tolkas på följande sätt: "...det är en rollperson från den episka kampanjnivån då du har värde 26 på att slåss (värde 17) mot andra riddare (Nivå 2) till häst (Nivå 3) med lans (bonus +4)."
Fast nu kom jag på att jag räknat lite galet. Eftersom lans är utanför inriktningen "svärd" ska du få -5 så då har du "bara" värde 21 på att träffa i den givna situationen.
Jag skulle dock rekommendera att du inte tänker så mycket på hur du ska kombinera färdigheter i förhand utan att du köper lämpliga saker och i efterhand tänker igenom vilka kombinationerna du kan göra, precis som jag gjorde nu med din rollperson.

Det känns som att det ligger en riktigt smart mekanik för det här (om man inte vill köra med 3T6) där man får välja mellan egenskaper eller färdigheter.
Det är faktiskt bra att slå dåligt i Matiné.

I Mutant-modden kommer det att bli mer märkbart där robotar har låga grundegenskaper men många poäng att köpa färdigheter för medan icke-muterade kan klara sig gott på sina grundegenskapers värden.
För grundegenskaperna i Matiné är till för allt som rollpersonen borde klara av (läs: sådant som vore tråkigt om rollpersonen inte kunde), typ klättra, simma, balansera, kasta, slå någon, veta om allmängiltiga saker och kunna upptäcka saker. Du skulle exempelvis med dina 17 i Fysik slå någon - du skulle till och med kunna säga att du har ett svärd som du slåss med, men svärdet kommer då inte ge någon bonus och du kommer inte att ge några kritiska skador då svärdet endast är en beskrivning och ingen regeleffekt. Jag skriver om detta i rubriken Beskrivning eller regeleffekt på sida 80.
Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att man inte måste köpa vapenfärdigheter, trots att det är ett stridsbetonat rollspel, utan att man kan klara sig undan ändå med höga värden i Fysik och Smidighet.
/
Han som har kontakt med en spelgrupp som tycker att det roligaste med systemet är att kunna kombinera färdigheter