Initiativbrädet fungerade ypperligt eftersom man alltid flyttade 5 eller 10 så behövdes inget stegräknande utan man flyttade bara markören till nästa eller nästnästa trea till exempel. Kanske blir det lite rörigare med fler spelare än två.
Nu har jag blivit varm i kläderna, men jag tycker sällan att det blir rörigt. Möjligtvis i stridens början då det är svårt att få överblick men när alla har kört en runda börjar man se ett mönster.
Nu var ni endast två spelare men använde ni samarbetsregeln i strid något? För mig kunde den vara lite krånglig i början, särskilt som det kunde växla i antal under striden så att motståndarna blev färre.
...och använde sig spelarna något av närliggande färdigheter (under strid)? Mina spelare glömmer jämnt bort det medan en annan grupp som jag fått respons från tycker att det är det coolaste i spelet att få kombinera färdigheter.
Utanför strid uppkom en situation med tillgångar som var lite speciell. Riddaren hade nästan dött i strid med resar under tornet och behövde healing. Jag lät dem slå mot riddarens tillgångar + mördarens botaniknivå. Det är möjligt att det var fel, men de slog i vart fall mot 18 totalt.
Eftersom det är mördaren som hade Botanik skulle jag endast tillåtit att man använt mördarens Tillgångar. I övrigt är det en enorm resurs att ha en adlig person i gruppen, då den personen i princip har med sig allting.
En riddare skall ju vara rik och som äventyrade riddare bör han få samma svårighetsgrad som en äventyrande bonde.
Helt rätt inställning, tycker jag.
Personlighetsdrag användes bara en gång, och jag tror det är en del som jag kommer bygga ut med husregler. De känns lite för otydliga i en del fall.
Jag tar gärna del av dina ändringar.
Roligt att höra att du haft kul och gillade systemet och jag hoppas att du fortsätter kommentera dina upplevelser. Personlighetsdragen ser jag fram emot att se hur du ändrar på dem, för de har jag inte speltestat så mycket och alla drag är inte direkt lätta att få in i äventyr. Jag undrar om jag inte gjorde fel när jag skrev exemplen. Jag skulle ha haft få för att tvinga spelarna till att hitta på nya istället för att ha många som jag inte hann att speltesta.
/
Han som speltestade Mutant-modden (T100) igår och han insåg att den behövde mer speltest