Diskussionsval
#806168 - 12-09-11 14:54 Kvasimedeltida ekonomi
Svarte faraonen Inte inloggad
Chefredaktör
Obscure, violent and obscene

Registrerad: 00-10-12
Plats: Lund
Okej, så jag ska skriva ihop någon form av ekonomiregler till mitt system. Av ett flertal skäl är jag inte intresserad av abstrakta "wealth rolls" och liknande, utan jag vill ha ett konkret "betala x, få y"-system. Tanken är dock att göra det skalbart: det ska gå bra att hålla det på en makronivå där enbart signifikanta inköp bokförs, liksom att gå in i närmre detalj när man så önskar.

Valutan på makronivå är Guld. 1 Guld = levnadsomkostnader för ett enkelt, torftigt leverne i en månad. Som av en händelser är också 1 Guld vad en typisk fattigbonde producerar under en månad i form av matproduktion och uppehållsarbete. Det jag nu undrar är vad som är rimliga levnadsomkostnader (förutsatt att alla ligger på samma break even-point mellan inkomster och utgifter) för:
  • En välmående självägande bonde?
  • En legoknekt?
  • En hantverksmäster (säg en skräddare, respektabel men inte fashionabel) i en stad?
  • En landlös riddare i tjänst hos en adelsman?
  • En landägande adelsman med hyfsat politiskt inflytande?

Intressant vore också att veta på vilken prisnivå följande föremål kan tänkas ligga:
  • Kläder? Vad får man för outfit för ett Guld? Hur mycket måste man lägga på en riktig lyxklädsel?
  • Vapen och rustningar?
  • Djur? Hur mycket guld måste man dumpa för att få en hästakrake? Vad kostar det att bussa hundar på sina motståndare?
  • Lyxgrejer? Om rollpersonerna blir rika och börjar klä sig som hallickar (alla vet att det är så det funkar), vad kommer deras tjocka guldkedjor att kosta?

Då detta är tänkt att ligga på makronivå behövs inte exakta prisjämförelser -- allt som kan anges i hela Guld är bra.

Självfallet kräver detta sin kontext. Förutsätt en senmedeltida (post-digerdöd) ekonomi, där arbetskraft är dyrare i förhållande till mat än under till exempel högmedeltid. Förutsätt också ganska "nordeuropeiska" förhållanden: inhemsk produktion består framför allt av basvaror, medan lyxprodukter mestadels är en produkt av handel (vissa undantag finns dock, antagligen fler än i motsvarande region under vår senmedeltid).

Tack för att ni hjälper en stackars idéhistoriker att begripa ekonomisk historia!

Topp
#806175 - 12-09-11 16:10 Re: Kvasimedeltida ekonomi [Re: Svarte faraonen]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

Registrerad: 01-12-08
Plats: Stockholm
Har du läst "Grain into gold"? Finns som pdf hos de vanliga rollspelspdf-säljarna och är bra och går igenom hur ekonomin hänger ihop. Var jävligt användbar när jag klurade.

Storuggla, lättläst också

Topp
#806186 - 12-09-11 19:20 Re: Kvasimedeltida ekonomi [Re: Svarte faraonen]
Skarpskytten Inte inloggad
Make till frostjättens dotter

Registrerad: 07-05-18
Plats: Bergen
Möjligen kan du använda den här sidan lite: http://www.historia.se/. Har bland annat en prisomräknare from 1290.

Och så vill du låna den här boken: http://libris.kb.se/bib/12028562. För alla som undrar vad en tunna sill kostade 1836 eller ett armborst 1442 (typ). Den är inne på sjätte upplagan ...

Topp
#806188 - 12-09-11 19:27 Re: Kvasimedeltida ekonomi [Re: Svarte faraonen]
Zimith Inte inloggad
Hortuta

Registrerad: 10-08-18
Plats: Nynäshamn
Jag har gjort detta arbete för ett par år sedan när jag sydde ihop ett medeltidslir. Jag gjorde ganska noggranna efterforskningar då och använder vad jag kom fram till. En svenska kroppsarbetare tjänade 1360 ca 3 mark penningar om året och tänker räkna det som "enkelt, troftigt leverne" Det blir 0.25 mp = 2 öre = 6 örtugar = 48 penningar i månaden. Så ditt guldmynt skulle kunna motsvara detta i en medeltida verklighet. Mot bakgrund av detta:

•En välmående självägande bonde tjäna ca 20 guld
•En legoknekt 2-3 guld
•En hantverksmäster (säg en skräddare, respektabel men inte fashionabel) i en stad? 10 guld
•En landlös riddare i tjänst hos en adelsman? 20 guld
•En landägande adelsman med hyfsat politiskt inflytande? 150 guld
•Kläder? Vad får man för outfit för ett Guld? En standardoutfit för en borgare. Hur mycket måste man lägga på en riktig lyxklädsel? 10 guld
•Vapen och rustningar? Armborst 2 guld, svärd 2 guld, helkroppspansar 200 guld
•Djur? Hur mycket guld måste man dumpa för att få en hästakrake? Stridshäst 15-25 guld, ko 1 guld (här har det skilt sig mycket åt i Europa; under en period och på en plats i Frankrike kostade en stridshäst över 40 årsavkastningar för en mindre gård, i Sverige kostade en stridshingst 1360 140 mark, dvs 5600 guld, men 20 år tidigare 40 mark eller 160 guld)

Min främsta källa är Vad kostade det av Lars O Lageqvist, som jag tror också länkades ovan. Oumbärlig, iaf om man vill vara överjävligt simulationistisk laugh

Ändrad av Zimith (12-09-11 19:33)

“Doubt begets understanding, and understanding begets compassion. Verily, it is conviction that kills.”

R Scott Bakker

Topp
#806370 - 12-09-13 22:57 Re: Kvasimedeltida ekonomi [Re: Zimith]
Svarte faraonen Inte inloggad
Chefredaktör
Obscure, violent and obscene

Registrerad: 00-10-12
Plats: Lund
Tack! Mycket matnyttigt inlägg. Ska låna boken i fråga när jag går till biblioteket i morgon.

Hur anser ni att man på bästa möjliga vis ska lägga upp prislistorna? Jag tänker mig tre huvudrubriker:
Vad får jag för ett Guld?: Tanken är att de flesta transaktioner som är värda att ta i beaktande under spelets lopp går ut på att rollpersonen betalar ett Guld, så här är en lista på saker man kan få för det.
Dyrgripar: En mer regelrätt prislista på större investeringar.
Att räkna småslantar: En frivillig utvikning, som egentligen bara är en fördjupning av "Vad får jag för ett Guld?". Här anges några prislistor med mindre valörer för saker man kan vilja ägna mer detaljarbete åt, typ kläder, resepackning och mat. Tonvikten ligger som ovan på att spelaren helt enkelt spenderar ett Guld, men här kan man mer i detalj välja exakt vad man får för det.

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dnalor, Hipster T. Pokémon 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
1 registrerade (Genesis), 8 gäster och 7 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Action Pack - nytt spelsystem av slanfan • 13-05-19 02:34
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v20 av krank • 13-05-19 01:23
Spelidé om sinnesförändring av Arvidos MC • 13-05-18 23:53
Söker spelare till web-baserat strategirollspel av Mundo • 13-05-18 23:48
Seers of the throne och Kanye West av God45 • 13-05-18 23:37
Förskriven stårystruktur av Måns • 13-05-18 20:27
Spelas det rollspel i Västerås omnejd? av ThemVSyou • 13-05-18 20:27
[Grottkräk] man måste börja nånstans av SakaraA • 13-05-18 18:53
Lets Summon Cthulhu av Anarchclown • 13-05-18 18:05
[Stockholm] Rollspel nu/närmaste veckan (veckorna) av Anchorman • 13-05-18 17:41
Senaste diskussioner
Lets Summon Cthulhu av Anarchclown • 13-05-18 17:44
Seers of the throne och Kanye West av God45 • 13-05-18 17:43
[Grottkräk] man måste börja nånstans av SakaraA • 13-05-18 15:43
Vimes avstängd av Svarte faraonen • 13-05-18 15:21
Spelas det rollspel i Västerås omnejd? av MetalHeart • 13-05-18 13:57
Köpes: Dungeon World i bokform av IcarusDream • 13-05-18 13:49
[Stockholm] Rollspel nu/närmaste veckan (veckorna) av Sia • 13-05-18 13:10
Förskriven stårystruktur av Genesis • 13-05-18 10:28
Söker spelare till web-baserat strategirollspel av Gerry M • 13-05-17 13:41
Kickstarter: Robotech RPG Tactics av Lorindor • 13-05-17 13:35
Nyaste användarna