#803117 - 12-08-2115:42
Re: [Zonen] Ny layout
[Re: Måns]
Han
Bortsprungen
Registrerad: 00-10-15
Plats: Story Games och RPG.net
Designen gör varken till eller från. Fonterna är kliniska och sidhänvisningarna hade kanske kunnat vara i Georgia, kursiv stil, som ett alternativ. Kanske hade det dock blivit för mycket då du emfaserar med kursiv stil i texten?
Jag gillar språkflödet det lilla jag ögnade igenom texten och jag gillar framförallt tilltalssättet. Rent textmässigt skulle jag nog vilja läsa OM klasser (efter kapitelrubriken) än att kastas rätt in i en rubrik om människor. Jag vet ju inte vad människor är förrän någon säger till mig att det är en av fyra klasser.
Raderna är för långa. Du har 83 tecken per rad i snitt när du borde försöka eftersträva 55-65 tecken per rad för högre läsbarhet. Ja, det blir smalt men så är inte A4 det mest optimala formatet heller.
Citat:
...hörhåll finns... något.
"...hörhåll finns ... något." (notera mellanrummet)
/Han som annars gillade avstånden som gav luft i åt texten
Designen gör varken till eller från. Fonterna är kliniska och sidhänvisningarna hade kanske kunnat vara i Georgia, kursiv stil, som ett alternativ. Kanske hade det dock blivit för mycket då du emfaserar med kursiv stil i texten?
Alla exempel kommer också vara kursiverade så det blir för mycket då, ja.
Skrivet av: Han
Jag gillar språkflödet det lilla jag ögnade igenom texten och jag gillar framförallt tilltalssättet. Rent textmässigt skulle jag nog vilja läsa OM klasser (efter kapitelrubriken) än att kastas rätt in i en rubrik om människor. Jag vet ju inte vad människor är förrän någon säger till mig att det är en av fyra klasser.
Texten är närmast att betrakta som Lorem Ipsum. En del kommer säkert att vara kvar, men jag använder den främst just nu för att hitta fram till en form jag gillar.
Skrivet av: Han
Raderna är för långa. Du har 83 tecken per rad i snitt när du borde försöka eftersträva 55-65 tecken per rad för högre läsbarhet. Ja, det blir smalt men så är inte A4 det mest optimala formatet heller.
Well, här säger mitt öga att den eventuella läsbarhet som jag vinner på det får stå tillbaka för en snyggare layout Hur räknar man förresten? Jag får det till ca 70.
Citat:
...hörhåll finns ... något." (notera mellanrummet)
Ah, tack.
_________________________ "Play or get played" - Omar Little
#803203 - 12-08-2209:45
Re: [Zonen] Ny layout
DeBracy
Till salu
Registrerad: 03-05-21
Plats: Uma/Angermannia
Skrivet av: Måns
Hur räknar man förresten? Jag får det till ca 70.
Man räknar inklusive mellanslag. Om du markerar en rad i InDesign så kan du kika på fliken info i samma ruta som du har dina sidor och master-sidor, där kommer det stå hur många tecken du har markerat.
Hade jag suttit vid spakarna hade jag ökat storleken på texten om jag ville behålla bredden på kolumnen. Så långa rader känns automagiskt inte snyggt för min del.
#803242 - 12-08-2215:14
Re: [Zonen] Ny layout, igen
Hipster T. Pokémon
Forumredaktör
»Politiskt korrekt«
Registrerad: 00-05-17
Plats: Stockholm
Om jag får komma med kritik (och det får jag) så måste jag påpeka att radavståndet är för klent tilltaget.
Pricken över »i« kolliderar med öglan på »g« på raden ovanför.
Snabbfix: Skriv »ppppp« på en rad och sen »ÅÅÅÅÅ« på nästa rad. Justera sedan radavståndet tills Å-ringarna inte kolliderar med p:nas nerstaplar.
_________________________ /Dante
————— Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws ————— »Vi sover tryggt i våra sängar för att hårdföra möss står redo i natten att utöva våld mot dem som vill oss illa.« – inte alls Winston Churchill ————— »En aktningsvärd spelledare dödar aldrig avsiktligt spelarnas rollpersoner, utan tillhandahåller möjligheter för överilade och obetänksamma spelare att göra det helt på egen hand.« – E. Gary Gygax ————— »Bra rollspelare hanterar regler. Dåliga rollspelare hittar på dåliga ursäkter för att avskaffa regler.« – Magnus Seter[/size]
krank
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste
Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
jag gillar't.
Nåt jag tror skulle lyfta det hela ett extra steg vore om de stora rubrikerna ("SPELREGLER") vore i någon sån där mer figurativ font, eller kanske snarare en ner-grungead sans seriv eller nåt. Lite bortskrapad, sådär. Är jag begriplig?
Eller så blir det bara B. Jag vet inte.
_________________________ Jag skulle äta deras ilska med sked och vara glad som en gås i flera månader.
More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?
Nåt jag tror skulle lyfta det hela ett extra steg vore om de stora rubrikerna ("SPELREGLER") vore i någon sån där mer figurativ font, eller kanske snarare en ner-grungead sans seriv eller nåt. Lite bortskrapad, sådär. Är jag begriplig?
Eller så blir det bara B. Jag vet inte.
Jag har testat med det, men hittar inget bra typsnitt med åöä, tyvärr.
krank
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste
Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
Skrivet av: Måns
Jag har testat med det, men hittar inget bra typsnitt med åöä, tyvärr.
I värsta fall kan du säga till mig vilka rubriker det rör sig om, typsnitt och storlek, så kan jag fixa custom-nerskitade bilder du kan ha som rubriker =)
_________________________ Jag skulle äta deras ilska med sked och vara glad som en gås i flera månader.
More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?
I värsta fall kan du säga till mig vilka rubriker det rör sig om, typsnitt och storlek, så kan jag fixa custom-nerskitade bilder du kan ha som rubriker =)
Ah, ja det är ju en lösning. Egentligen är det bara prickar till "Ä" som behövs, och det kanske jag kan fixa själv. Men jag vet var du bor.