Diskussionsval
#802241 - 12-08-14 10:28 Lägesrapport augusti
Krille Inte inloggad
Moderator
Länsmansjävel

Registrerad: 00-02-07
Plats: Mölndal, Sverige
Dags att sammanfatta läget igen.

Blå Himmel: Jag gav upp. Rundor återinfördes. Det blev för mycket kaos med rundlöst skrik-för-att-göra-något så i praktiken blev det rundor av det i alla fall. Och då kan det lika gärna formaliseras. Så det kom in rundor i Blå Himmel, vilket lustigt nog gjorde tog bort nån sida från avsnittet handlingspotterna.

Men jag har fått kampanjavsnittet på plats och stora delar av spelledarkapitlet. Det som är kvar att skriva är en klase exempel och lite mer värld, och lite mer spelledarpersoners värden till introäventyret. Därefter blir det redaktionellt arbete för att sy ihop allt snyggt.

Också, jag har börjat skissa på Den Stora Övergripande Kampanjen. Den börjar med introäventyret, fortsätter så småningom österut, för att därefter komma tillbaka till väst, och avslutas med buller och bång. Jag ser framför mig tre moduler som dels innehåller kampanjäventyren och dels innehåller spelvärld för de geografiska områden där den utspelar sig.

Fimbulvinter: Det lutar åt att Västmark 4 får heta Fimbulvinter. Det blir nog en ganska fet reboot här. Spelet kommer att utspela sig i Västmark och på resten av ön Lyonia fast 970 e.kr, och vi skippar normandiska och spanska invasioner - kulturen på Lyonia är genomgående saxisk eller keltisk, och ön är inte helt kristnad än, utan hednatron är fortfarande stark.

Fimbulvinter kommer dels att handla om dels den stora vintern och världens slut, och dels schismen mellan kristendomen och hednatron. Världen kommer att beskrivas framförallt ur hednatrons synvinkel, och det kommer finnas möjlighet att spela varelser från andra delar av Världsträdet.

Jag har tre varianter på hur hednapanteonen ska se ut. Variant 1 är att panteonen är mer eller mindre den saxiska varianten av den germanska panteonen, dvs Woden och Thunor snarare är Oden och Thor.

Variant 2 är "asagudarna - the next generation", dvs att Eddornas beskrivning av undergången är mer av ett historiskt dokument och den kommande undergången är slutet på nästa cykel. De gamla gudarna dog till större delen i förra rundan, och nu är det en ny generation gudar. Det här var den varianten jag funderade på när Fimbulvinter och Västmark 4 var separata projekt, innan de växte ihop. (Mitt privata injoke är att alla manliga gudar har namn efter Odens många smeknamn.)

Variant 3 är en idé som jäst ett tag, som bygger på en idé som framförs i en bok av Britt-Marie Näsström, "Nordiska gudinnor - nytolkningar av den förkristna mytologin". Idén är att nationalromantiken kan ha skevtolkat mytologin och gett de manliga gudarna mer framträdande roller och reducerat de kvinnliga för att passa den tidens könsroller bättre, och att den kristne Sturlasson också kan ha gjort samma sak på 1200-talet, men att det ändå finns en massa tecken kvar att de "riktiga" gudinnorna var bra mycket häftigare än senare tolkningar. Bygger jag på den här så kommer de manliga gudarna att tonas ner. Frige (Freja) blir något klart mycket mer än en fruktbarhetsgudinna, utan snarare mer av Wodens jämlike som döds- och magigudinna.

Jag har sammanställt en regelmaster, baserat på den T10 som finns i Blå Himmel men med vissa ändringar så att närstrid blir den primära stridsformen snarare än flygstrid, och så att ens ätt spelar mycket större roll. Den kommer publiceras inom kort.

Ett hemligt projekt: Ett hemligt projekt har nått konceptstadiet. Det blir förmodligen en mutation av Noirs system, för det passar bra att skjuta mycket i.

Allting annat: Ligger på is.

"Det enda som är bra med Edward är att han är så pass kinky att han är 100 bast och ändå vill göra stygga saker med sextonåringar."
- Petter Nallo, vampyrkännare

"Skräphögen har talat! Mjä!"
- Philo och Gunge, komposthärolder

"Suck... utan krig blir det inga fler krigsspel - Sverok borde vara mot fred. Det hämmar spelutveckligen."
- Molle, Sverok-kanslist

"Lotteri är en beskattning på inkompetens i sannolikhetsberäkning."
- thark, utsugningssystembetraktare

"Metern är en symbol för klyftan i deras relation."
- DeBracy, socialrealist

"Dä årnär säj, å årnär dä säj ente så kvetter'ä!"
- Värmländskt ordspråk

Topp
#805667 - 12-09-06 14:18 Re: Lägesrapport augusti [Re: Krille]
Mannen i skogen Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 00-05-17
Skrivet av: Krille
Blå Himmel: Jag gav upp. Rundor återinfördes. Det blev för mycket kaos med rundlöst skrik-för-att-göra-något så i praktiken blev det rundor av det i alla fall. Och då kan det lika gärna formaliseras. Så det kom in rundor i Blå Himmel, vilket lustigt nog gjorde tog bort nån sida från avsnittet handlingspotterna.

Är det alltså både handlingspotter, initiativ och rundor nu? Eller har rundorna ersatt handlingspotterna?

Topp
#805922 - 12-09-09 11:48 Re: Lägesrapport augusti [Re: Mannen i skogen]
Krille Inte inloggad
Moderator
Länsmansjävel

Registrerad: 00-02-07
Plats: Mölndal, Sverige
Skrivet av: Mannen i skogen
Skrivet av: Krille

Är det alltså både handlingspotter, initiativ och rundor nu? Eller har rundorna ersatt handlingspotterna?

Det är nästan ännu värre: det är handlingspotter, initiativ, rundor och turordning! grin

Handlingspotterna är kvar. Det är nödvändigt för energihanterandet i flygstrider (och vanliga strider) och hanterar också särskilda egenskaper hos prylar och utrustning. Det är så centralt numera att det förmodligen inte går att ta bort, och gör man det så återgår T10-systemet till tradrollspelsbaslinjetennis.

Rundorna är egentligen en uppstyrning av när man deklarerar saker. Resultatet blir att det styr upp och förenklar turordningen en hel del.

Initiativ är också kvar, men inte i betydelsen "vem gör saker först" (den betydelsen har det aldrig haft), utan i betydelsen "vem styr striden".

"Det enda som är bra med Edward är att han är så pass kinky att han är 100 bast och ändå vill göra stygga saker med sextonåringar."
- Petter Nallo, vampyrkännare

"Skräphögen har talat! Mjä!"
- Philo och Gunge, komposthärolder

"Suck... utan krig blir det inga fler krigsspel - Sverok borde vara mot fred. Det hämmar spelutveckligen."
- Molle, Sverok-kanslist

"Lotteri är en beskattning på inkompetens i sannolikhetsberäkning."
- thark, utsugningssystembetraktare

"Metern är en symbol för klyftan i deras relation."
- DeBracy, socialrealist

"Dä årnär säj, å årnär dä säj ente så kvetter'ä!"
- Värmländskt ordspråk

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Krille, Krille 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
28 registrerade (Recca, LordTengel, Hans E Magnusson, Eksem, Hipster T. Pokémon, God45, Jarl, Hunk, wilper, Galten, Matolo, Johan K, Svarte faraonen, Spider Jerusalem, Lijat, Arvidos MC, krank, Måns, Thodd, anth, StreetBushido, Brior, Bassejr, xyas, 4 osynlig(a)), 23 gäster och 6 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Roll to Advance av God45 • 13-05-22 11:37
Demon: the whatever och Godmachine av StreetBushido • 13-05-22 11:32
Flammor av vrede - del två i En saga om sorg av LJSLarsson • 13-05-22 11:27
Kontext av StreetBushido • 13-05-22 11:20
[Göteborg] Söker några spelare till Dungeon World av Arvidos MC • 13-05-22 10:53
Köpes! Mutant - Undergångens Arvtagare Regelbok av Naffaru • 13-05-22 10:32
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v21 av wilper • 13-05-22 10:14
Vilken linux-dist ska jag välja? av Björn Wärmedal • 13-05-22 10:07
[Stockholm] Dungeon World-spelgrupp sökes! av Necross • 13-05-22 09:52
Rollspel.nu's skrivarcirkel II av God45 • 13-05-22 01:33
Senaste diskussioner
Roll to Advance av anth • 13-05-22 11:06
Köpes! Mutant - Undergångens Arvtagare Regelbok av Naffaru • 13-05-22 10:32
[Malmö] Söker spelare till AD&D sommarkampanj av Landrim • 13-05-21 21:56
Rollspel Göteborg: Behöver 1 spelare till Mutant av Max • 13-05-21 18:46
Scifi-sandbox-brädsp
el