Sida 1 av 4 1 2 3 4 >
Diskussionsval
#801921 - 12-08-12 03:06 Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen"
apelsinlax Inte inloggad
Äventyrare

Registrerad: 04-05-12
Plats: Stockholm
Att använda "hen".

Ändrad av solvebring (12-08-12 23:25)

Topp
#801972 - 12-08-12 16:15 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: apelsinlax]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Registrerad: 11-06-22
Plats: Östergötland
När författaren alltid skriver han i texterna som handlar om rollpersonsskapandet, så att det verkar som att det ska vara en manlig spelare och/eller en manlig rollperson. Väldigt irriterande.

Nätstrumpan, blogg för genusrelaterad diskussion så att jag slipper bli avstängd från forumet

Topp
#801974 - 12-08-12 17:04 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Recca]
Necross Inte inloggad
Druid

Registrerad: 05-08-25
Skrivet av: Recca
När författaren alltid skriver han i texterna som handlar om rollpersonsskapandet, så att det verkar som att det ska vara en manlig spelare och/eller en manlig rollperson. Väldigt irriterande.

Medhåll. Jag kommer ihåg att jag själv fick upp ögonen för det här nån gång på 90-talet när White Wolf (tror jag det var?) började skriva "she" i sina böcker. Efter det har jag börjat skriva "hon" på samma sätt, men vissa personer blir fruktansvärt upprörda på detta, utan att ha några vettiga argument för sin sak.

Och jag gillar "hen" förresten. Hoppas det slår igenom brett.

Topp
#801977 - 12-08-12 17:17 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Necross]
Tony.M.Meijer Inte inloggad
wannabe-illustratör

Registrerad: 09-09-14
Plats: Uppsala
Skrivet av: Necross

Det är relativt enkelt att undvika användandet av han och hon i text över huvudtaget annars.

Jag finns också på www.tonymeijer.se

Topp
#801979 - 12-08-12 17:24 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Recca]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Skrivet av: Recca

...kolla Saga. smile

Ändrad av solvebring (12-08-12 23:26)

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#801982 - 12-08-12 18:10 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: apelsinlax]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Registrerad: 00-12-23
Plats: Grop
Skrivet av: apelsinlax
Att använda "hen".

Agreed, "hen" i ett rollspel (eller vilken annan skriven text som helst) skulle få mig att skicka det i soptunnan direkt.

[Death] [Run] [Beer & Pretzels]

Topp
#801985 - 12-08-12 18:33 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Vitulv]
Vimes Inte inloggad
Ogooglebart avundsjuk svensk

Registrerad: 00-06-15
Plats: Utspridd över väggarna
Skrivet av: Vitulv
Att använda "hen".

Agreed, "hen" i ett rollspel (eller vilken annan skriven text som helst) skulle få mig att skicka det i soptunnan direkt.

Man måste få fråga varför, väl? Varför det? Det finns nog väldigt få "hen"-förespråkare som skulle göra samma sak med "han"-spel. För det första är de nog ganska vana vid att läsa "han"-texter, och för det andra skulle de ju gå miste av en jävligt stor del av kulturproduktionen om de hade samma inställning som du har mot "hen". Kan det vara så, nu chansar jag vilt här, att "hatet mot 'hen'" är ett jävligt billigt "hat" att nära?

EDIT: Den här frågan är f.ö. riktad till båda de citerade herrarna (?). Jag vill inte ha någon genusdiskussion men gärna ett ärligt svar varför "hen" upplevs som så jävla illa för en text.

Topp
#801987 - 12-08-12 18:48 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Tony.M.Meijer]
Han Inte inloggad
Bortsprungen

Registrerad: 00-10-15
Plats: Story Games och RPG.net
Skrivet av: Tony.M.Meijer
Skrivet av: Necross

Det är relativt enkelt att undvika användandet av han och hon i text över huvudtaget annars.

Hur?

/Han som förvisso själv använder "du" och "dem"

Topp
#801988 - 12-08-12 18:52 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Vimes]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Registrerad: 00-12-23
Plats: Grop
Skrivet av: Vimes
Att använda "hen".

Man måste få fråga varför, väl?

Visst får du det, och svaret är att jag inte gillar nonsensord. Jag för ett vidare resonmenag om det i det här inlägget (så slipper jag upprepa mig).

Ändrad av solvebring (12-08-12 23:27)

[Death] [Run] [Beer & Pretzels]

Topp
#801990 - 12-08-12 19:13 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Han]
Tony.M.Meijer Inte inloggad
wannabe-illustratör

Registrerad: 09-09-14
Plats: Uppsala
Skrivet av: Tony.M.Meijer
Skrivet av: Han

Hur?

Enklast är att byta ut han eller hon mot namnet på individen, så:

Han gjorde upp en eld -> Ulfgjert gjorde upp en eld
Hon gjorde upp en eld -> Birgitta gjorde upp en eld
Hen gjorde upp en eld -> Kim gjorde upp en eld

Det tycker jag personligen gör texten lite klarare också. I de övriga fallen så funkar du, den, dem och de alldeles utmärkt.

Jag finns också på www.tonymeijer.se

Topp
#801993 - 12-08-12 19:15 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: apelsinlax]
krank Inte inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
Att använda "hen".

Av ren nyfikenhet: Är det här ett utbrett problem? Mitt kommande More than Human (och antagligen kommande spel från mig också) kommer ju såklart att använda "hen" vid behov, men jag trodde i mitt naiva sinne att jag skulle vara först bland svenska rollspelsmakare...

More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?

Topp
#802002 - 12-08-12 20:22 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Tony.M.Meijer]
Foggmock Inte inloggad
Level 28 encounter

Registrerad: 00-08-26
Plats: Malmö
Hen är till för att lösa huruvida man ska skriva "han" eller "hon" när man pratar i allmänhet, inte att använda som icke-könad term på en könad person. Hen refererar till personer man inte känner till könet på - inte för att det existerar en person vars namn är "Kim" (eller när någon i dagligt tal säger "min kompis") där man i teorin kunde göra en genundersökning för att kolla hur sammansättningen ser ut (eller bara fråga personen vad den anser sig inneha för socialt kön), utan för att man pratar om en (icke-specifik) person i allmänhet, där det är ointressant/olyckligt att definiera kön.

Jag tycker att det löser ett problem som inte egentligen existerar och har sedan lääääänge "skrivit runt" ett val av "han" eller "hon" för en ospecifik person. Jag bidrar alltså inte ens till problemet, men för de som gör det kan jag förstå att hen är ett okej sätt att lösa problemet och samtidigt ständigt påminna folk om genusproblematik.

Sen finns det såklart alltid de som kommer vara helt "LOL PK-MAFFIA ALLA SOM HAR KUK ÄR KILLAR, ALLA SOM HAR FITTA ÄR TJEJER" som motsätter sig termen för de tror att PK-maffian vill utplåna könen eller nåt, eller helt enkelt skiter i genusproblematiken kring att använda "han" eller "hon" som enda pronomen.

16-30: Säger emot personen som skrev 1d8 inlägg sedan
31-90: Postar ett kort irrelevant inlägg (innehåll avgörs med 1T3: 1: Sarkasm 2: Ironi 3: Båda)
91-95: Postar 1T6 stycken som bidrar med 1T3 goda idéer på trådens ämne
96-00: Slå två gånger på tabellen

99% Mythos Lore
1% sanity
DON'T PUSH ME

As a general rule, the better it felt when you said it, the more trouble it's going to get you into.
- Viktig vishet™

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent full of doubt.
- Bertrand Russel

Topp
#802004 - 12-08-12 20:35 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: SkurkSteffo]
krank Inte inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Skrivet av: SkurkSteffo
Författarens syften är ointressanta för mig som läsare. Upplever jag att författaren försöker saluföra politiska eller religiösa ideologier utan att jag bett om det så blir jag konfunderad.

Men du är mer OK med när författaren saluför politiska eller religiösa ideologier utan att du märker det? Till exempel genom att konsekvent använda "han" eller bara ha manliga SLP:er, eller vad det nu kan handla om?

//Krank, som visserligen är feminist, men använder "hen" för att det är praktiskt - inte för att saluföra några ideologier.

Topp
#802011 - 12-08-12 21:14 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: krank]
SkurkSteffo Inte inloggad
Vapenbärare

Registrerad: 03-11-27
Plats: Borås
Skrivet av: SkurkSteffo
Författarens syften är ointressanta för mig som läsare. Upplever jag att författaren försöker saluföra politiska eller religiösa ideologier utan att jag bett om det så blir jag konfunderad.

Skrivet av: krank
Men du är mer OK med när författaren saluför politiska eller religiösa ideologier utan att du märker det? Till exempel genom att konsekvent använda "han" eller bara ha manliga SLP:er, eller vad det nu kan handla om?

Om jag inte märker det så tar det inget fokus från syftet med mitt rollspelsläsande, nämligen att lära mig rollspelet i fråga. Det man inte vet, vet man inte att man har ont av. Däremot inte sagt att det är bra, men det stör i vart fall inte läsflödet.

När det specifikt gäller ordet "hen" så skulle jag bli förvånad över om jag inte hittade det i ett rollspel skrivet av dig, Krank. Snarare skulle jag reagera om du skrev "han eller hon" istället. Men det är ju för att jag har läst hur du skrivit här på rollspel.nu. Det är inte heller något jag personligen skulle störa mig på.

"Hen" är ännu inte etablerat i samhället som ersättning för "han eller hon". Det används i princip uteslutande i skriftspråk i vissa kultur- eller mediakretsar. Knappast av den stora massan och knappast av rollspelare i gemen. Det är i vart fall mitt intryck. Jag kan förstås ha fel.

På något sätt blir ju nya ord upptagna i vårt språk genom att de med tiden används i större och större utsträckning. Om man använder ord som inte är etablerade i målgruppen så får man räkna med reaktioner från denna. Kanske är det värt det. Kanske inte. Det får varje författare och "språkpionjär" själv avgöra.

Ändrad av solvebring (12-08-12 23:28)

Topp
#802021 - 12-08-12 23:14 Utbruten deltråd [Re: apelsinlax]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Registrerad: 04-03-19
Plats: Bortom månen
På begäran har deltråden om "Hen" och språkbruk brutits ut ur den här tråden och fått en egen tråd.

Ändrad av solvebring (12-08-12 23:28)
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa reglermeddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
#Jag skriver: http://solvebring.se
#Jag tecknar: http://art.solvebring.se/

Topp
#802032 - 12-08-13 01:09 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Vitulv]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Registrerad: 11-06-22
Plats: Östergötland
Skrivet av: Vimes
Att använda "hen".

Man måste få fråga varför, väl?

Visst får du det, och svaret är att jag inte gillar nonsensord. Jag för ett vidare resonmenag om det i det här inlägget (så slipper jag upprepa mig).

Jag blev lite nyfiken på att läsa vad du tyckte om ordet hen men det stod inget om det i inlägget du länkar till. I den definition av nonsensord som du gör i det inlägget som du länkar till ingår inte ordet hen. Du tycker att det är ett nonsensord av någon annan anledning än den anledning som anges i inlägget, förstår jag, men det framgår inte på vilket sätt.

Om det mot all förmodan vore så att du ville diskutera ordet hen i rollspel finns det säker flera som vill göra det med dig. Jag är dock inte en av dem. Tänkte bara påpeka att länken var en besvikelse. Men jag fattar hinten, du är i tråden för att du vill göra lite statements, ge folk fingret och sedan dra. Du lyckas. Grattis.

Nätstrumpan, blogg för genusrelaterad diskussion så att jag slipper bli avstängd från forumet

Topp
#802034 - 12-08-13 01:39 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Foggmock]
Brynolf Inte inloggad
100 tecken för en sketen titel?

Registrerad: 03-10-11
Skrivet av: Foggmock
Hen är till för att lösa huruvida man ska skriva "han" eller "hon" när man pratar i allmänhet, inte att använda som icke-könad term på en könad person.

Detta. Rätt använt är "hen" mycket praktiskt. Vad ska man använda annars? Apropå "man", lider det ju av samma problem som man försöker lösa med "hen" egentligen. Finns det någon genusneutral form av "man"? I engelska används ju "one".

I övrigt gillar jag hur "In dark alleys", en ok Kult-klon, bara använder "hen" i kapitel som berör en sekt av androgyna genusmedvetna övernaturliga kultister. Det passar verkligen där och ger en sjysst stämning.

Skrivet av: Robert Jonsson
Oh... Brynolf utan byxor. Mmm...

Topp
#802036 - 12-08-13 02:11 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Brynolf]
Han Inte inloggad
Bortsprungen

Registrerad: 00-10-15
Plats: Story Games och RPG.net
Skrivet av: Brynolf
Vad ska man använda annars? Apropå "man", lider det ju av samma problem som man försöker lösa med "hen" egentligen. Finns det någon genusneutral form av "man"? I engelska används ju "one".

Med "man" kan det dessutom bli otydligt vem skribenten talar om.

/Han som rekommenderar http://www.sprakradet.se/12729 om någon vill ha ett korrekt svenskt alternativ till "hen", vilket han nu har använt här på forumet de senaste åren

Topp
#802037 - 12-08-13 02:15 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Brynolf]
krank Inte inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Detta. Rätt använt är "hen" mycket praktiskt. Vad ska man använda annars? Apropå "man", lider det ju av samma problem som man försöker lösa med "hen" egentligen. Finns det någon genusneutral form av "man"? I engelska används ju "one".

"En" har jag sett användas. "När en tittar på TV..."

Topp
#802038 - 12-08-13 03:04 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: krank]
Brynolf Inte inloggad

Skrivet av: krank

"En" har jag sett användas. "När en tittar på TV..."

Sant. (I lite bonnigare sammanhang förvisso, men det funkar absolut.)

Topp
#802039 - 12-08-13 03:07 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Han]
Brynolf Inte inloggad

Mjo, "man" används ju precis likadant som "hen", men "hen" är tredje person medan "man" är någon udda form av första person.

Topp
#802041 - 12-08-13 07:11 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Brynolf]
Sapient Inte inloggad
Druid

Registrerad: 11-03-26

Mjo, "man" används ju precis likadant som "hen", men "hen" är tredje person medan "man" är någon udda form av första person.

"Man" är oböjligt, så vilken form det har bestäms av sammanhanget - ordet ser likadant ut.

(Vilket en gång i tiden förmodligen var ett av skälen till att det s.a.s. slog igenom, för att det var praktiskt att kunna använda utan att bry sig om formen, men nu mest bidrar till att det upplevs vagt.)

Topp
#802042 - 12-08-13 07:22 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: apelsinlax]
Måns Inte inloggad
Musgardist

Registrerad: 01-11-12
Plats: Lockhaven
Att använda "hen".

Själv skriver jag "hon" i så stor utsträckning som möjligt i mina spel. Jag går kanske över till "hen" när övriga spel slutar att exkludera kvinnliga spelare.

Men "hen" tycker jag funkar utmärkt.

Arbetar med:
Revolver, Daemon, InterZone, The Fog of War & Zonen

Besök mig på Revolverspel

Topp
#802043 - 12-08-13 07:25 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Sapient]
Måns Inte inloggad
Musgardist

Registrerad: 01-11-12
Plats: Lockhaven
Skrivet av: Sapient
... men nu mest bidrar till att [användandet av "man"] upplevs vagt.

Jo. En speltext som konsekvent använder "man" hade jag nog upplevt som väldigt otydlig, eller iaf tråkig.

Arbetar med:
Revolver, Daemon, InterZone, The Fog of War & Zonen

Besök mig på Revolverspel

Topp
#802044 - 12-08-13 07:31 Re: Utbruten deltråd -> Språk i rollspel och "Hen" [Re: Brynolf]
Sapient Inte inloggad
Druid

Registrerad: 11-03-26
Apropå "man", lider det ju av samma problem som man försöker lösa med "hen" egentligen. Finns det någon genusneutral form av "man"? I engelska används ju "one".

Man (!) kan diskutera hur genus-bestämt ordet "man" är - det är möjligt att det från början inte alls var det.

Det finns (åtminstone) två teorier om ordets uppkomst, där den vanligaste är att det är ett avlett bruk av substantivet "man", som pronomen. Och i det läget finns ett åtminstone implicit, maskulint genus i ordstammen.

Men det kan också ha varit en objektsformen av "en", använt som pronomen, där ett omljud kastats om. Om "en" användes som objektsform, "borde" det nämligen finnas ett -m i ordet. (Jämför de/em, han/honom i svenska, who/whom i engelska.) Typ "enom" eller liknande.

Det som talar emot den teorin, är att inte enbart ska ljudet ha kastats om så att -m hamnade före "en" (och volkalljudet ändrades), utan så omkonstruerat ska ordet ha "flutit ut" och använts som ett oböjligt ord i både objekts- och subjektsform.

Men omöjligt är det inte.

Topp
Sida 1 av 4 1 2 3 4 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dnalor, Hipster T. Pokémon 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
24 registrerade (sodapop, Ymir, SakaraA, Nero, Rymdhamster, Hans E Magnusson, Lupus Maximus, Anarchclown, God45, Vicotnik, Owlbearpig, Iskaral, Basenanji, Lijat, Magnus Seter, Gurgeh, anth, God of Edain, LJSLarsson, 5 osynlig(a)), 21 gäster och 11 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Utbruten deltråd om BDSM-bilder av SakaraA • 13-05-20 14:42
Kontext av anth • 13-05-20 14:24
[Grottkräk] man måste börja nånstans av Krille • 13-05-20 14:17
En fråga till redaktörerna om vBulletin av Spider Jerusalem • 13-05-20 14:14
Kinesiska här och var av Mekanurg • 13-05-20 14:11
Fundering om provokationer av Gurgeh • 13-05-20 13:43
[Stockholm] Rollspel nu/närmaste veckan (veckorna) av Spider Jerusalem • 13-05-20 12:59
Tales from Tang-Yuan av Krille • 13-05-20 10:48
PDF för skillnader mellan Fantasy! 1.0 och 2.0? av McAber • 13-05-20 09:55
Rollspel.nu's skrivarcirkel II av God45 • 13-05-20 09:16
Senaste diskussioner
Rekrytering till Mage: Seers of the throne av God45 • 13-05-20 14:00
Kontext av StreetBushido • 13-05-20 13:36
En fråga till redaktörerna om vBulletin av anth • 13-05-20 13:01
Utbruten deltråd om BDSM-bilder av • 13-05-20 12:05
PDF för skillnader mellan Fantasy! 1.0 och 2.0? av McAber • 13-05-20 09:55
Fundering om provokationer av Recca • 13-05-19 22:52
Instagram av BMOC • 13-05-19 21:15
Sommarspel. Mashup Warhammer fantasy/40k av SakaraA • 13-05-19 20:53