Vad långt det blev. Har ingen aning om det hjälper dig, men...
"som jag verkligen saknar är att spelet måste ha tydliga regler som SL ska följa, som SL måste följa. Det är SL som måste hållas i schack inte spelarna (speciellt när jag är SL vill jag att det ska vara så, jag behöver ramar"Burning Wheel / Mouse Guard?
Jag har hört att det är speciellt konstruerat för att skydda spelarna från spelledaren.
Fråga mig bara inte hur man spelar det. Jag har bett många vänliga själar att förklara reglerna. Efteråt ser jag bara ut som ett fån och frågar
"varför?" och de får förklara igen. När jag frågat
"varför?" för tredje gången brukar de ge upp och gå därifrån, oavsett hur snälla de är.
" jag undrar om det finns några andra bra rollspel som jag skulle kunna tycka om. funtar på någon bra D&D-kopia men vem kan avgöra hur starka monster SL kan skicka på hjältarna eller hur brutala fällorna och pusslen kan vara?"DnD4 Essentials?
Oavsett vad man tycker om DnD4 (och jag tycker ganska mycket) så är det fortfarande det mest välbalanserade spelet som jag spelat. Och Essentials är verkligen essensen av DnD4. Det skapar perfekt balanserade fällor och encounters - och häri ligger problemet. Det är det enda det gör. Jag vill nämligen rollspela också.

Till sist tänkte jag vara
elak och länka till:
Vad pratar Zak om?Och ja, du kommer antagligen bli väldigt arg om du läser Zaks inlägg.
Faktum är att de flesta rollspelare hamnar i din situation förr eller senare - d.v.s. i jakten på det perfekta rollspelet.
Jag surfade runt på rollspel.nu igår och på en timme hittade jag ett halvdussin trådar liknande din.
Och jag har själv varit i nästan samma situation: suttit och försökt modifiera existerande rollspel så att de fungerar så som JAG vill att rollspel ska fungera - och till slut givit upp.
Jag har en kompis som har haft en kampanj i tio år där han byter rollspelsmotor varje vecka i sin jakt på det perfekta rollspelet.
Men hur gör man för att finna det perfekta rollspelet - hur gör man för att hamna i rollspelens motsvarighet till Nirvana?
När jag läste trådarna om de andra rollspelarna frustration i sin jakt på det
Stora
Rollspelet var det två saker som slog mig:
1. Alla kunde ge en ganska bra beskrivining av vad de vill ha ut av sitt rollspel - och nästan alla beskrev det perfekta rollspelet OLIKA.
Detta är kanske inte så konstigt. Vi är alla olika och har olika smak - och det enorma utbudet av helt olika rollspel borde vara ett bevis på hur unik varje enskild människa är.
2. Alla kunde uppge en ganska bra beskrivning av KÄNSLAN de ville ha när de spelade sitt rollspel - och nästan alla beskrev känslan LIKADANT.
Det är den där känslan man får efter en rollspelskväll och ALLA vid bordet utbrister "BEST SESSION EVER!!!" - det är vanligtvis en ganska ovanlig känsla som kan jämföras med minnet av den där underbara sommaren man hade som liten, den första förälskelsen, bästa sexet - o.s.v.
Men om känslan är så ovanlig, varför vill man uppnå känslan VARJE gång?
För att efter man upplevt den känns alla rollspelskvällar efter det bleka och meningslösa.
Man kan likna rollspelare som jagar den perfekta känslan med knarkare som vill ha den perfekta kicken och som därför tar större doser och starkare droger.
Och vad brukar hända med knarkare? De dör i en överdos.
Bland rollspelare är motsvarigheten att man helt enkelt slutar spela (ja, jag känner spelare som slutat spela för att de givit upp).
Vad händer med de som inte ger upp?
- vissa fortsätter jakten på det perfekta rollspelet livet ut - de eviga sökarna.
- en liten grupp HITTAR faktiskt det perfekta rollspelet - och lever lyckliga i alla sina dar.
- andra tar ett steg tillbaka, ser över sina liv och ställer frågan:
"vad f*n håller jag på med???"För vad ÄR rollspel egentligen?
Jo rollspel är ett sätt att umgås och ha kul med kompisar, med personer som har samma intressen.
Hur ofta, när du umgås och har kul med vänner; tar en öl, ser en film, spelar brädspel; förväntar man sig att upplevelsen ska vara som att få en orgasm?
Så varför förväntar man sig att rollspel ska vara så VARJE gång man spelar? Har man då inte skjutit över målet - att ha kul med kompisar?
TL; DR;
Ta ditt favoritspel (ACKS?), skaffa ett par riktigt bra OSR-moduler (det finns massor och det är buslätt att konvertera mellan olika OSR-spel) - och bara spela.
Lita sedan på att modulförfattaren har gjort sitt jobb. OSR-äventyr ska INTE vara balanserade, de ska vara kul - tänk inte på spelbalans, utan luta dig bara tillbaka och spela.
Med lite tur kommer du att återupptäcka det som är kul med rollspel - inte själva spelet, utan samvaron med vänner och likasinnade och den spelglädje det skapar.