Fantastiska förslag hittills! Flera av dessa varelser kommer sannolikt dyka upp i många av mina äventyr föröver.
Jag köpte
Fantasy! igår, jag gick med i detta forum idag och jag är för övrigt nybörjare i allt vad rollspel innebär. Förvänta er inga stordåd, men här kommer ett försök i alla fall
Nattens RyttareStrid: 10
Skada: 1T+3[magiskt svärd]
Kroppspoäng: 12
Magiskt försvar: 5
Rustning: 2
Specialförmåga: Försvinner i Natten[läs nedan]
Om man har riktigt otur när man är ute nattetid kan man bli angripen av Nattens Ryttare. Han dyker bara upp under nattens mörkaste timmar och han ger sig inte på grupper med mer än 3 personer. Nattens Ryttare är en vålnad som liknar en man till häst, med ett livsfarligt svärd i handen och en mörk kappa över axlarna.
Försvinner i Natten: När man har besegrat Nattens Ryttare försvinner han i ett moln av stoft, men han dör inte. Senare under spelets gång riskerar man fortfarande att stöta på honom igen med fulla KP.
Det ända sättet att få Nattens Ryttare att försvinna för gott är om man lyckas avväpna honom [få honom att tappa svärdet] och förstöra hans svärd. För att lyckas med avväpningen krävs ett Motorikslag mot svårighetsgrad 5, vilket också räknas som en stridsrunda.
Om man lyckas med motorikslaget, tappar Nattens Ryttare sitt svärd tillfälligt. Man har nu 2 stridsrundor på sig att förstöra svärdet som har 20 KP[Konstruktionspoäng] innan han plockar upp det igen. Om man lyckas förstöra svärdet galopperar Nattens Ryttare iväg in i natten och kommer aldrig mer tillbaka. Om man inte hinner förstöra svärdet eller om man misslyckas med att avväpna Nattens Ryttare så känner han sig osäker och försvinner spårlöst med sitt svärd.
Så länge han har sitt svärd, kommer Nattens Ryttare att fortsätta att angripa folk med jämna mellanrum. Det sägs att han är vålnaden efter en skicklig riddare som blivit mördad nattetid längs landsvägarna, och att han nu hämnas genom att angripa folk på liknande ställen vid ungefär samma tidpunkt.
GlurkStrid: 5
Skada: 1T
Kroppspoäng: 8
Magiskt försvar: 3
Rustning: --
Specialförmåga: Överraskningsattack 2, Kan kamouflera sig riktigt bra i träskmarker och är svåra att upptäcka där
En Glurk ser ut som en levande smutsig och slemmig lerklump, vilket den faktiskt är. Den kan bli upp till 2 meter höga när de reser sig ur vattnet, vilket de gör för att skrämma bort fiender. Glurkens skinn drar till sig det grumliga träskvattnet och bildar en slemmig hinna över den annars fuktiga kroppen. Dess utseende gör så att Glurken ibland kan misstags som en bit lera i vattnet, tills äventyrarna så gott som kliver på den och Glurken går till en överraskande attack.
Glurkar håller sig i mörka och våta träskmarker, där de äter små djur och insekter som simmar i vattnet. De klarar sig inte ur vattnet längre än ett fåtal minuter, och om det dessutom är direkt solljus torkar de ut och blir till stela och tomma skal.
Det är mycket ovanligt att man stöter på en Glurk, och om man ändå gör det så är de inte till något mer problem än att stå i vägen för en när man passerar ett träsk. Glurkar är skygga och undviker helst strid genom att gömma sig eller skrämma bort fienden.
Det ryktas att en stor magiker drunknade i ett träsk en gång för länge sedan. Resterna av hans magiska krafter sägs ha gjort delar av träsk levande, däribland lerhögar som blev Glurkar.
Som sagt är detta bara snabba spawns som kan modifieras. Jag hoppas att ni tyckte om dem!