Vilken intressant och tänkvärd betraktelse, Vitulv!
Tack!

Jag fick associationer till andra kända filmskurkar, bla Bond och till den "gamla" Batmanserien. De skurkarna var mer komiska och inte direkt lätta för någon att identifiera sig med. Den nye Jokern i Heath Ledgers tolkning var verkligen skrämmande och en betydligt mer komplex person.
Ja verkligen, och kanske mest skrämmande för att han
trots allt inte är så främmande? Jag tror att (Heath Ledgers) Joker är ett typiskt exempel på hur vi som kulturkonsumenter idag är mer svårövertygade, kanske för att vår omgivning är mer komplex idag än någonsin. "Förr i tiden" räckte det med att förklara en skurks beteende med att han var ond, för man var mer benägen att köpa begreppet "ondska" i direkt kontrast till "godhet". Det var mer svart och vitt, och samtidigt betydligt svårare att bli "inspirerad" av en skurk - få vill ju egentligen se sig själva som rakt igenom onda.
Senare i vår kulturella utveckling blev vi mer svårövertygade, och det räckte inte med att en skurk var ond, utan vi ville ha en förklaring till
varför. Sinnessjuka var en enkel förklaringsmodell, och räckte ofta till. I mer komplexa filmer/böcker/serier fick skurken ytterligare anledningar till sitt beteende, ibland t.o.m. vissa försonande sådana (ett rättmätigt hämndbegär). Fortfarande var dock skurkarna så monstruösa att man svårligen kunde låta sig inspireras av dem (finns säkert något undantag).
Idag räcker det kanske inte med att skurken har en anledning, utan vi behöver se oss själva i skurken för att fullt ut ta denne på allvar. Då blir det också mer skrämmande, och en väldigt kraftfull upplevelse att gå på bio (eller läsa en bok, serietidning, etc.). Här tycker jag att de nya batman-filmerna verkligen briljerar.
Ra's al Ghul gör ju visserligen vidriga saker
men han har en poäng.
Jokern är ett psykfall
men uttrycker han egentligen inte något du själv funderat över?
Jag har inte sett den senaste filmen, men av det lilla jag tagit till mig från trailers och artiklar så känns Bane också som en kille som man på något sätt kan förstå och till viss del sympatisera med.
Dessa nya porträtt av (visserligen klassiska) fiktiva skurkar är långt mer komplexa än vad vi tidigare sett. För det första ser vi dem knappt som onda längre, eftersom vi till mångt och mycket slutat betrakta moral i svartvita modeller. För det andra har de trovärdiga drivkrafter,
anledningar, till varför de utför sina dåd och för det tredje så kan vi till viss del
sympatisera med deras drivkrafter.
Och jag tror att det är därför vissa människor nu låter sig inspireras av dem som vi normalt inte borde inspireras av - skurkarna.
Du fick mig också att fundera över om det är så att det är en viss typ av människor som dras till dessa mer komplexa skurkar. Varken Breivik och Holmes verkar ju vara direkt ointelligenta och de har lagt ned mycket tid på att planera för att orsaka maximal förödelse och få uppmärksamhet. Kanske är det så att en viss personlighetstyp dras till eller hämtar inspiration från komplexa skurkar som just Jokern.
Kanske. Nog är det väl så att en komplex människa låter sig inspireras av komplexa förebilder i högre utsträckning än någon vars tankemönster är mer jordnära, oavsett om vi pratar om skurkar eller hjältar. Jag tror att du har rätt, med andra ord.
Jag funderade också över vad som kom först. De komplexa filmskurkarna eller de verkliga komplexa skurkarna. Har samhället i sig uppnått en sådan komplexitet att det krävs en sofistikerad skurk för att få maximalt medialt genomslag eller kanske för att orsaka maximal skada?
Komplexa skurkar hade vi nog redan innan komplexa filmskurkar. Människan har alltid varit komplex på sitt sätt, så även våra skurkar. I det här fallet tror jag att hönan är verklighetens skurkar, hjältar och andra arketyper.
____
Som en liten disclaimer kan jag väl skriva att jag är medveten om att det säkert finns exempel på komplexa skurkar även i äldre litteratur/film. Det finns alltid undantag, men så pratar jag egentligen om större sammanhang än enskilda skildringar.