Sida 3 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Diskussionsval
#798463 - 12-07-21 20:53 Re: Ett förtydligande [Re: krank]
Telash Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 10-08-10
Tack knark, Magnus och Ram, det värmde faktiskt. smile
Men jag får (precis som knark) skylla mig själv. Jag har ju inte orkat göra reklam för det.

Topp
#798466 - 12-07-21 21:04 Re: Ett förtydligande [Re: Telash]
Tsianphiel Inte inloggad
Krigare

Registrerad: 07-07-11
Plats: Hässelby
Det var ett intressant experiment som förtjänar att utvecklas, så ja, absolut.

Topp
#798468 - 12-07-21 21:08 Re: Ett förtydligande [Re: Tsianphiel]
krank Inte inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
Skrivet av: Tsianphiel
Det var ett intressant experiment som förtjänar att utvecklas, så ja, absolut.

Medhåll. More than Humans approach till kampanjspel är ju delvis inspirerad av Kontinuum... Spelvärlden jag skrivit är ju också en enkampanjsvärld, så att säga. Har för mig att jag och Telash pratade om saken nån gång...

More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?

Topp
#798474 - 12-07-21 21:36 Re: Ett förtydligande [Re: krank]
Telash Inte inloggad
Riddare

"Spelvärlden jag skrivit är ju också en enkampanjsvärld, så att säga. Har för mig att jag och Telash pratade om saken nån gång..."

Har vi det så har jag glömt bort det, vilket givetvis är ganska troligt.

Tsianphiel: En version 2 finns i pipelinen, när man väl har släppt det första rollspelet så går det trögt dock. Man har ju plötsligt något man måste (eller iaf vill) överträffa.

Topp
#798544 - 12-07-22 00:16 Re: Ett förtydligande [Re: Telash]
Hakanlo Inte inloggad
bakåtsträvare

Registrerad: 08-10-25
Plats: Södra stockholm
Hoppas du räknar in mitt gratisex i försäljningen - jag hade köpt det om jag fått smile

Topp
#798588 - 12-07-22 01:47 Re: Ett förtydligande [Re: Hakanlo]
Telash Inte inloggad
Riddare

Haha, okej. 7 sålda då smile
Äh, jag är bara glad att Åsa skrev ett äventyr till det, det är tillräcklig uppmärksamhet för att jag ska bli helt odräglig av narcissism.

Topp
#798712 - 12-07-23 10:26 Re: En dåres försvarstal! [Re: Klaatu]
Klaatu Inte inloggad
Kaosfurste

Registrerad: 00-12-07
Plats: Isvidda
Här är en annan recension till MVSS. Intressant läsning om man jämför den med recensionen i Fenix.
OBS! Stor spoiler-varning: Recension MVSS på Irrfärder utan slut

Topp
#798720 - 12-07-23 11:08 Re: En dåres försvarstal! [Re: Klaatu]
krank Inte inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Skrivet av: Klaatu
Intressant läsning om man jämför den med recensionen i Fenix.

Ja, nu har jag läst den. Tycker nog att båda var intressanta. De hade lite olika perspektiv och utgick från olika erfarenheter. Det är bra att äventyret blir recenserat från flera håll, så kan de som funderar på att köpa äventyret få en bred bild.

Grattis till recensionerna!

Topp
#798737 - 12-07-23 13:33 Re: En dåres försvarstal! [Re: Klaatu]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
Gillar!

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#798745 - 12-07-23 14:41 Re: En dåres försvarstal! [Re: Klaatu]
McWolfe Inte inloggad
Soldat

Registrerad: 01-12-11
Plats: Vänersborg
Bara som liten kommentar (nu har jag varken läst äventyret eller recensionen, men tycker om att hålla mig ajour med genusdebatten). Också för övrigt imponerad över att diskussionen överlag hållit sig på en intressant nivå här.

Min uppfattning är att det går att t.ex skildra sned könsfördelning i en berättelse eller ett äventyr och fortfarande vara genusmedveten. Frågan är snarare om hur den sneda könsfördelningen skildras. Man kanske inte ens behöver ha en kvinnlig smed, men däremot en kvinna som vill vara smed, men inte får. Helt enkelt: Håll kvar strukturerna, men gör kvinnorna på vanliga människor. Då plötsligt blir strukturerna ett problem, och det hela blir mycket intressantare.

Försöker komma på fler exempel just nu, men huvudet står still efter första jobbdagen efter semestern, men jag tror ni förstår.

/McWolfe
Blogg: www.bhedia.se

Topp
#798746 - 12-07-23 14:48 Re: En dåres försvarstal! [Re: McWolfe]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Tja, alla bybor är vanliga människor i MVSS. Varken mer eller mindre.

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Topp
#798774 - 12-07-23 19:43 Re: En dåres försvarstal! [Re: McWolfe]
krank Inte inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Skrivet av: McWolfe
Man kanske inte ens behöver ha en kvinnlig smed, men däremot en kvinna som vill vara smed, men inte får.

Jag funderar mycket på det här, hur man skriver t.ex. äventyr utan att det blir knepigt.

Jag vet att Lu-kaazh brukar slumpa könen på sina SLP:er efter att ha bestämt vilka de är, men det funkar nog inte alltid.

Det jag tror man kan tänka på är att se helheten. Klart man kan ha med snygga kvinnor, men måste alla snygga kvinnor alltid vara kyska alt. använda sin sexualitet som vapen? Kan det finnas kvinnor som inte alls använder sin sexualitet, utan helt andra saker, som vapen? Jag tror få av oss har problem med enstaka fall, det är just när ALLA kvinnor systematiskt presenteras på ett visst sätt som det blir knepigt.

Framför allt om personer uppenbart bara beskrivs för en manlig läsare - nu säger jag inte att det är så i det aktuella äventyret, men om man beskriver kvinnor som "snygga" eller "sexiga" borde man ju kunna göra det med männen i äventyret också. "Muskulös, sexig bringa och vackar kopparfärgad hy..." eller nåt.

//Krank, försöker vara konstruktiv

Topp
#798781 - 12-07-23 20:56 Re: En dåres försvarstal! [Re: krank]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Registrerad: 11-06-22
Plats: Östergötland
Skrivet av: knark
Det jag tror man kan tänka på är att se helheten. Klart man kan ha med snygga kvinnor, men måste alla snygga kvinnor alltid vara kyska alt. använda sin sexualitet som vapen? Kan det finnas kvinnor som inte alls använder sin sexualitet, utan helt andra saker, som vapen? Jag tror få av oss har problem med enstaka fall, det är just när ALLA kvinnor systematiskt presenteras på ett visst sätt som det blir knepigt.

Framför allt om personer uppenbart bara beskrivs för en manlig läsare - nu säger jag inte att det är så i det aktuella äventyret, men om man beskriver kvinnor som "snygga" eller "sexiga" borde man ju kunna göra det med männen i äventyret också. "Muskulös, sexig bringa och vackar kopparfärgad hy..." eller nåt.

//Krank, försöker vara konstruktiv

Vad är det som säger att jag är intresserad av inoljade muskulösa manskroppar i äventyret? Jag förstår inte poängen med att sexualisera den manliga kroppen annat än för att sedan kunna peka på att: "Kolla, vi gör det med männen så nu kan vi sexualisera kvinnan." Är det därför man vill göra det? Så att man kan härja på de kvinnliga SLP'sen sedan?

Det är konsekvent, det är nydanande och det finns möjlighet att tilltala en vidare publik...

Men jag skulle mycket hellre se att man avsexualiserade och byggde upp karaktärernas värde kring något de aktivt kunde bidra med i äventyret. Att vara snygg är inte självuppfyllande liksom. Jag kan ju bara tala för mig själv nu, men personligen spelar jag inte alls rollspel för den typen av upplevelser.

Vidare så är vampire ett väldigt bra exempel på spel som inte lika enkelt faller in i det där sexism-mönstret...

Nätstrumpan, blogg för genusrelaterad diskussion så att jag slipper bli avstängd från forumet

Topp
#798783 - 12-07-23 21:05 Re: En dåres försvarstal! [Re: Recca]
Telash Inte inloggad
Riddare

"Vad är det som säger att jag är intresserad av inoljade muskulösa manskroppar i äventyret?"
Ska alla rollspel göras specifikt efter just DINA intressen och ideal? Bör jag fråga dig precis vad du vill ha när jag gör mitt nästa rollspel?
"Är det därför man vill göra det? Så att man kan härja på de kvinnliga SLP'sen sedan?"
Ja, OM det är det spelarna vill.

"Men jag skulle mycket hellre se att man avsexualiserade och byggde upp karaktärernas värde kring något de aktivt kunde bidra med i äventyret."
Själv vill jag se sexualiserande OCH mentalt djup. För nog fasen visualiserar du väl ett yttre på åtminstone de viktigaste karaktärerna i rollspel? Jag tror att alla människor är lite vackrare i folks fantasier än i verkligheten, man förskönar gärna. Men det kanske bara är jag.

"men personligen spelar jag inte alls rollspel för den typen av upplevelser. "
Men andra kanske gör det, är det fel?

Topp
#798784 - 12-07-23 21:05 Re: En dåres försvarstal! [Re: Recca]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Hänger inte med... ALLA är väl snygga och sexiga i Vampire? (utom de där nosferatu-snubbarna)... Det är ju det vampyrhajpen går ut på, rädsla att bli ful, gammal och osexig. Ung och hot för evigt. Inget ansvar och inget trist vuxenliv med villa, volvo, bostadslån och barn.

CoC är ett bättre exempel. Där spelar man snarare en tant som samlar ockulta böcker eller en förvirrad professor. wink

- Ray Bradbury

Topp
#798786 - 12-07-23 21:30 Re: En dåres försvarstal! [Re: Recca]
krank Inte inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Skrivet av: Recca
Vad är det som säger att jag är intresserad av inoljade muskulösa manskroppar i äventyret?

Jag håller med. Därav "om". Egentlige kan jag tycka att just sexighetsaspekten gott kan skippas både för killar och tjejer. Eller att man kanske nöjer sig med att nämna specifika SLP:er eller så som "snygga", vilket någonstans ändå kan vara relevant (för båda könen)...

Skrivet av: Recca
Att vara snygg är inte självuppfyllande liksom. Jag kan ju bara tala för mig själv nu, men personligen spelar jag inte alls rollspel för den typen av upplevelser.

Jag håller med.

Men.

Det finns äventyr och sammanhang och situationer, alldeles utanför spelarens önskan att se tuttar så att säga, där det är relevant för en SLP:s roll i äventyret huruvida hen av sin omgivning betraktas som snygg eller inte. jag menar inte att alla bör beskrivas som "snygga" eller "fula", men ibland kan det vara ett attribut bland andra, och som är relevant i situationen.

Att vara snygg kan vara en del av paketet, så att säga.

Topp
#798787 - 12-07-23 21:34 Re: En dåres försvarstal! [Re: Telash]
Måns Inte inloggad
Musgardist

Registrerad: 01-11-12
Plats: Lockhaven
Skrivet av: Telash
Ska alla rollspel göras specifikt efter just DINA intressen och ideal? Bör jag fråga dig precis vad du vill ha när jag gör mitt nästa rollspel?

Jag tror att när Recca skriver "Jag kan ju bara tala för mig själv" så det precis vad hon menar. Jag förstår inte varför du tror att det ska upplyftas till allmän lag.

Jag håller f.ö med Recca, men uttalar mig inte om äventyret för det har jag inte läst.

Arbetar med:
Revolver, Daemon, InterZone, The Fog of War & Zonen

Besök mig på Revolverspel

Topp
#798788 - 12-07-23 21:53 Re: En dåres försvarstal! [Re: Måns]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Personligen tycker jag att sex i rollspel är tråkigt, så jag brukar spola förbi de scenerna. Så om man letar efter det i Fantasy! får man lägga till det på egen hand.

- Ray Bradbury

Topp
#798792 - 12-07-23 22:24 Re: En dåres försvarstal! [Re: Arfert]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Skrivet av: Arfert
Hänger inte med... ALLA är väl snygga och sexiga i Vampire? (utom de där nosferatu-snubbarna)... Det är ju det vampyrhajpen går ut på, rädsla att bli ful, gammal och osexig. Ung och hot för evigt. Inget ansvar och inget trist vuxenliv med villa, volvo, bostadslån och barn.

CoC är ett bättre exempel. Där spelar man snarare en tant som samlar ockulta böcker eller en förvirrad professor. wink

Fast det är sällan det är så att alla är vackra. Av de vanliga klanerna är det mest toreador som verkligen överglänser alla med sin charm och utstrålning... Men till viss del har du rätt. Spelet bygger ju på Anne Rice's böcker väldigt mycket och där är ju alla supersnygga.

Men de är ju inte snygga på ett sexualiserat sätt såvida man inte tänder på att bli jagad in i en mörk gång och sedan brutalt mördad förstås... Har man en sån sexuell fantasi så kan jag föreställa mig att man vill bli det av en snygg vampyr. wink

Edit: Fast man kan spela vampire med sex också. Jag har faktiskt introducerat det konceptet i min londonbynight-kampanj. Det funkar jättebra. Bygger roliga situationer nästan hela tiden och så. Inget sex mellan RP's än tyvärr. Jag tror killarna i gruppen tycker det är lite pinsamt. xD

Ändrad av Recca (12-07-23 22:36)

Nätstrumpan, blogg för genusrelaterad diskussion så att jag slipper bli avstängd från forumet

Topp
#798793 - 12-07-23 22:25 Re: En dåres försvarstal! [Re: Klaatu]
Hunk Inte inloggad
Kobold

Registrerad: 01-08-03
Plats: Pölsebo, Göteborg
Jag tyckte att du uttryckte dig lite omotiverat otrevligt och att någon veckas avstängning var motiverad. Jag tyckte också att det var bra att Arfert såg till att plocka bort inlägget på SagaGames subforum, eftersom det definitivt riskerade att skrämma bort potentiella kunder. Däremot tycker jag, till skillnad från vissa redaktörer/moderatorer, definitivt inte att det gränsade till livstidsbanning eller gjorde det motiverat att vara otrevlig tillbaka. Moderatorer blr föregå med gott exempel.

När det gäller genusfrågan är det inget jag reagerade på när jag läste igenom äventyret, men jag har inte helle samma "glasögon" som Åsa (som jag tycker är en utmärkt recensent). För vissa rollspelare utgör det en viktigt konsumentupplysning, medan det för andra (däribland mig) inte är det. Kunder är olika och recensenter är olika.

Om betyget kan jag bara säga att jag nog skulle ha givit ett liknande betyg. Jag gillar stämningen och grundstoryn, men tycker att det känns lite väl rälsat (vilket ju också var en av Åsas motiveringar i den här tråden). De bästa old schooläventyren har just som kännetecken att inte vara rälsade och det tycker jag är något positivt. Det är definitivt ett äventyr jag skulle kunna tänka mig att spelleda, men inte out-of-the-box.

Topp
#798794 - 12-07-23 22:32 Re: En dåres försvarstal! [Re: Telash]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Skrivet av: Telash
"Vad är det som säger att jag är intresserad av inoljade muskulösa manskroppar i äventyret?"
"Är det därför man vill göra det? Så att man kan härja på de kvinnliga SLP'sen sedan?"
Ja, OM det är det spelarna vill.

"Men jag skulle mycket hellre se att man avsexualiserade och byggde upp karaktärernas värde kring något de aktivt kunde bidra med i äventyret."
Själv vill jag se sexualiserande OCH mentalt djup. För nog fasen visualiserar du väl ett yttre på åtminstone de viktigaste karaktärerna i rollspel? Jag tror att alla människor är lite vackrare i folks fantasier än i verkligheten, man förskönar gärna. Men det kanske bara är jag.

"men personligen spelar jag inte alls rollspel för den typen av upplevelser. "
Men andra kanske gör det, är det fel?

Nej nej. Det är inte fel. Jag utgår från mig själv just nu så jag menar inte att jag talar för någon annan.

Min poäng är att jag som rollspelare inte tillhör den målgrupp som krank hänvisar till med exemplet med de inoljade manskropparna.

Samtidigt som jag ser vad poängen är; poängen är att vara konsekvent. Fine. Det är en bra sak, helt klart.

Men jag tycker att det vore bättre om man vore konsekvent åt andra hållet också. Återigen min åsikt nu. Jag menar absolut inte att den kvinnlia slp'n måste vara ful o fet. Hon får jättegärna vara snygg. Men jag vill inte att den kvalitén är hennes främsta fördel. Och jag vill absolut inte att alla hennes övriga kvalitéer är baserade på hur vacker hon är (exempelvis: hon är vacker så därför spelar hon på sitt vackra yttre för att charma av de manliga kroggästerna deras pengar - så hon är också en duktig tjuv).

Men säg att man gör hälften av de kvinnliga viktiga karaktärerna snygga och hälften duktiga på något istället för att i huvudsak vara snygga. Då skulle jag köpa rollspelet/äventyret.

Topp
#798796 - 12-07-23 22:42 Re: En dåres försvarstal! [Re: Recca]
Arfert Inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

tja, jag har alltid uppfattat vampyrgrejen, ända sen Dracula, är en bautastor sex-metafor. Vet ingen genre, i böcker, filmer osv, som handlar så mycket om sex, utom ren porr.

- Ray Bradbury

Topp
#798797 - 12-07-23 22:47 Re: En dåres försvarstal! [Re: Arfert]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Skrivet av: Arfert
tja, jag har alltid uppfattat vampyrgrejen, ända sen Dracula, är en bautastor sex-metafor. Vet ingen genre, i böcker, filmer osv, som handlar så mycket om sex, utom ren porr.

Fast å andra sidan så snackade vi ju sexism, inte sex, väl. Och det är ju två olika saker. Jag tycker det förekommer extremt lite sexistiskt innehåll i vampire som spel och spelupplevelse. Jag skulle nästan gå så långt att säga att det nästan inte förekommer alls.

Sen så är det ju alltså Vampire the masquerade och den skapelsen vi pratar om. Det är skillnad på den och Bram Stokers Dracula som naturligtvis är mer sexistiskt då den skrevs på 1800talet.

Topp
#798802 - 12-07-24 00:03 Re: En dåres försvarstal! [Re: Recca]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Registrerad: 11-02-13
Plats: Hufvudstaden
Gilla.

I övrigt är min åsikt mest såhär:

Sex i rollspel: Javisst. Det kan utan problem göras snyggt och utan sexism. Baserat på författaren blir det väl olika mycket. Det går att göra det mesta snyggt, sex, problematiserad sexism, problematiserad rasism osv.

Problemet är väl mest att det inte görs snyggt, och blir till exempel "sexism" istället för "sex".

Topp
#798803 - 12-07-24 00:08 Re: En dåres försvarstal! [Re: Recca]
Telash Inte inloggad
Riddare

Asbra och diplomatiskt inlägg! Man tackar.

"Men jag vill inte att den kvalitén är hennes främsta fördel. Och jag vill absolut inte att alla hennes övriga kvalitéer är baserade på hur vacker hon är."

100% medhåll.

Topp
Sida 3 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Gubbster T. Pokémon 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
31 registrerade (Mekanurg, Martin Ackerfors, Murkla, Jocke Kofot, haltageten, Björn den gode, Myran, Cogitare, DeBracy, Kaigon, Vitulv, Poseur, Svartalfen, Arfert, Jarl, Tomatalven, Magnus Seter, God45, Troberg, sodapop, xyas, Vincir, Hans E Magnusson, Eksem, Bananas, Krille, pjuppe, 4 osynlig(a)), 11 gäster och 11 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v25 av Vitulv • 13-06-19 15:05
Rollspelet Svavelvinter - snabbstart på engelska av TomasFriaLigan • 13-06-19 13:09
Måla med tusch hemma av solvebring • 13-06-19 12:57
Forumprojekt: Blodigt Stål - 1000 olika vapen av Björn Wärmedal • 13-06-19 12:39
Bokcirkeln vecka 3 av God45 • 13-06-19 12:14
Bokcirkeln vecka 2 av krank • 13-06-19 11:51
Sveroks undersökning: Normer, attityder, beteenden av RasmusL • 13-06-19 11:48
Recension av Fred så gyllene av Mattis • 13-06-19 11:47
[Rotsystem] - Virtual Reality? av Murkla • 13-06-19 11:16
Korruption av Lupus Maximus • 13-06-19 10:05
Senaste diskussioner
Rollspelet Svavelvinter - snabbstart på engelska av TomasFriaLigan • 13-06-19 13:09
Bokcirkeln vecka 3 av God45 • 13-06-19 11:53
Forumprojekt: Blodigt Stål - 1000 olika vapen av Björn Wärmedal • 13-06-19 08:36
Sveroks undersökning: Normer, attityder, beteenden av Max Raven • 13-06-18 23:31
[Rotsystem] - Virtual Reality? av krank • 13-06-18 23:15
Fria Ligans nya sajt uppe! av TomasFriaLigan • 13-06-18 09:50
Namn på koola OSR produkter på svenska av Hans E Magnusson • 13-06-18 08:33
Geoguessr av Lu-kaazh • 13-06-17 23:11
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v25 av krank • 13-06-17 22:48
K13 - Slutet någon? av RasmusL • 13-06-17 21:37
Nyaste användarna
Storapan, Daniel the evil, Snakelus, Simpai, Silvervinge
6976 registerade användare
Forumstatistik
6976 användare
74 forum