Tackar för svaren. Riktigt coola personer. Jag gillar hur en del av er utvecklade världen genom att hitta på saker som att kunna se in i framtiden eller klä sig i spindelnät. Det kändes som att varje person bidrog till att säga något om världen.
En följdfråga: vad tänkte ni er det var för sorts värld när ni läste de fyra meningarna?
‡ Får finns inte, så personer klär sig i skinn och djurhudar.
‡ Ögonen är själens spegel. I princip alla har gasmasker på sig eller slöjor för ansiktena. Detta medför det inte går att tolka ansiktsdrag. Beskriv vad ögonen förmedlar och beskriv vad personen ser.
‡ Namnen är motsägelsefulla. Namn är saker som beskriver vem personen är i formen av metaforer, anspelningar eller känslor men de är i regel ironiskt menade.
‡ Vad personen normalt sysslar med är ser man på kroppen och då främst huden.
Hur hade dessa meningar beskrivits i ett traditionellt rollspel? Jag ser framför mig listor på utrustningar, yrken och namn samt bilder som visar olika typer av kroppsutsmyckningar. Genom att lista påståenden på detta sätt så skapar spelmakaren tankesätt som kan föda inspiration. Om man exempelvis vill ge sken av en detaljerad värld kan spelledaren fejka det genom att använda den här typen av påståenden.
En sak som jag hade i åtanke var den
emergens som inträffar. Emergens är när deltagare inser hur ett spels olika regler samverkar med varandra men jag vill påstå att emergens (eller liknande ord) finns i spelvärldar också. Om någon har slöjor för ansiktet men det inte finns tyg, hur ser då slöjorna ut?
/
Han som skapade den här tråden till följd
av denna