Ok, efter
Jonatans tråd så tänkte jag att jag skulle skriva en ny tråd om vad improrollspel är, så att han kan jämföra själv.
Termen improrollspel är myntat av mig, men det är något liknande eller det samma som
Rickards begrepp "Den dolda rörelsen". Jag gör inte anspråk på att vara ensam uttolkare av begreppet.
Termen "improrollspel" kommer av att jag är intresserad av att använda samma eller liknande Filosofi, Målsättning, Principer och Tekniker i rollspel som man använder i improteatern. Improrollspel är alltså samtliga dessa tre saker.
Självklart finns det olika preferenser, stilar och skolor bland olika improteaterspelare, och utbytet rollspel-improteater har gått åt bägge håll för mig. Se "improrollspel" som en fusion av min tolkning av rollspel och min tolkning av improteatern.
FilosofiRollspel är först och främst en social aktivitet, ett utbyte mellan en grupp människor. Rollspel sker i just det här utbytet, när spelarna (när jag säger "spelare" så menar jag även spelledare) säger intressanta saker till varandra och plockar upp och bygger vidare på andras intressanta saker.
"Systemet" finns med i detta utbyte som ytterligare en deltagare, eller som en medlare mellan spelarna.
Spelarnas sinnestillstånd och relationer är viktiga. Systemet är både själva spelprodukten (regler, anvisningar, material, kanske rent av stil?) och de relationer och antaganden som deltagarna tar med sig till spelbordet. Systemet är hur vi spelar med varandra, hur vi förhandlar denna fantasivärld mellan oss, och i
Att se till spelarna är trygga, glada, taggade, inspirerade, schyssta och i samförstånd med varandra är med andra ord en del av systemet, och en förutsättning för att spelet ska rulla på.
Den som har läst lumpleys blogg känner nog igen det här.
MålVår målsättning är känslobaserad: Att känna flow, samhörighet och investering i vårt gemensamma skapande.
- Med flow menar jag den psykologiska termen, att vara aktiv, stimulerad och uppslukad i något utmanande, meningsfullt och roligt.
- Med samhörighet menar jag att vi bygger någonting tillsammans, att vi ger och tar, att vi bejakar och utmanar varandra. Detta har förstås en massa effekter på ett socialt djur som människan, som känns riktigt gött.
- Med investering menar jag att det finns en känslomässig relation till vår rollpersonen - Att det känns gött och stimulerande att väcka känslor i rollspel, att riskera, älska, skapa, vårda, förlora, hämnas och så vidare genom rollspel. Men också till vår spelvärld och vår berättelse, för det är också något som vi alla är med och skapar och vårdar. Att vårda, vara nyfiken på, överraskas av och hitta closure i berättelsen finns det också en känslomässig payback i.
PrinciperExempel på principer som nästan alltid behöver vara närvarande för att nå detta mål:
- Acceptera, blocka inte
- Plocka upp det som andra gör och bygg vidare på det
- Lyft upp det som andra investerat i (deras rollpersoner) och digga dem
- Var nyfiken, planera inte en berättelse i förväg
- Känn efter
- Aktivera dig själv
- Aktivera andra
- Spela med passion
- Var schysst och ärlig
- Skapa trygghet
- Lita på de andra
- Låt din rollperson göra misstag
För att uppnå de här principerna kan man använda mer specifika
Tekniker i systemet, så som att man ställer frågor till de andra spelarna och bygg vidare på svaren, regler som inte låter rollpersonen dö om det inte är det spelaren vill, regler som hjälper spelarna att sätta upp relationer de är investerade i, osv.
Principer uppnås i regel genom tekniker, inte genom att man läser principerna och tänker "detta ska jag göra"