Sida 2 av 2 < 1 2
Diskussionsval
#794821 - 12-06-09 23:51 Re: Reflektion kring några forum [Re: Magnus Seter]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Registrerad: 04-03-19
Plats: Bortom månen
Skrivet av: Magnus Seter
Skrivet av: solvebring
för ja, reklam och nyheter ligger väldigt nära varandra och går oftast hand i hand - ibland är de mer eller mindre samma sak.

Jag anar en fundamental skillnad i vad vi på varsitt håll anser är skillnaden på nyheter och reklam. Så som jag ser det är reklam och nyheter väsensskilda företeelser.

PR ligger närmare nyheter, men är fortfarande en annan sak än nyheter.

Att promotion och för all del reklam är av intresse för en stor publik gör inte automatiskt att allt är av nyhetsvärde.

Men å andra sidan är vi ju inte en bona fide självständig nyhetssajt med publicistiska krav på oss, så jag ska väl inte dra för stora växlar på detta.

/m

Fair enough, och tja, jag kan inte göra annat än instämma även om jag fortfarande skulle föredra en hopslagning.
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa reglermeddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
#Jag skriver: http://solvebring.se
#Jag tecknar: http://art.solvebring.se/

Topp
#794823 - 12-06-10 00:49 Re: Reflektion kring några forum [Re: Magnus Seter]
Han Inte inloggad
Bortsprungen

Registrerad: 00-10-15
Plats: Story Games och RPG.net
Varför är det viktigt att folk får promota sina spel just precis på nyhetsforumet?

På det har krank och solvebring redan svarat. För lång lista och för liten skillnad. Det senare har jag redan skrivit två gånger i tråden.

Jag tycker frågan är fel ställd från din sida. Som har framkommit i tråden har nyhetsforumet skapats efter promotionforumet. Hade det skapats ett promotionforum om det funnits ett nyhetsforum? Nu när jag har starta trådar på både promotion och nyhetsforumet så har det slagit mig: enda skillnaden är att nyheter om mina spel har blivit promotion av någon lustig anledning. Varför ska släppet av Mutinee Chronicles inte vara en nyhet?

Du skriver som svar på min fråga "För jag vill det". Kan du motivera varför? Jag känner inte att frekvensen på något forum ska vara tillräckligt för att hålla kvar forumen. Hur många inlägg per månad hade skräckforumet innan det stängde? Om promotion/nyheter är tillsammans så känns frekvensen högre.

Återigen, är det någon som har bara nyhetsforumet i bevakade forum eller bara promotionforumet? Varför?

/Han som inte känner att han fått någon motivering av de som tycker att forumen ska vara separerade

Topp
#794824 - 12-06-10 01:26 Re: Reflektion kring några forum [Re: Han]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Registrerad: 00-12-23
Plats: Grop
Citat:
Varför ska släppet av Mutinee Chronicles inte vara en nyhet?

Därför att det finns ungefär en person i hela världen som bryr sig om det. Du.

Där i ligger skillnaden. Vill man skryta om att man orkat skriva hundra sidor text kan man göra det i ett forum som ingen läser. Att kladda ned ett nyhetsforum som är relevant för hobbyfolk gör bara skada.

[Death] [Run] [Beer & Pretzels]

Topp
#794825 - 12-06-10 06:34 Re: Reflektion kring några forum [Re: Vitulv]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Tänk på vad du skriver och hur du bemöter andra.

Ändrad av solvebring (12-06-10 06:41)
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa reglermeddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.

Topp
#794826 - 12-06-10 08:32 Re: Reflektion kring några forum [Re: Han]
Magnus Seter Inte inloggad
Redaktör
Halvgud

Registrerad: 00-11-24
Plats: Stockholm
Skrivet av: Han

Jag tycker frågan är fel ställd från din sida.[ Som har framkommit i tråden har nyhetsforumet skapats efter promotionforumet. Hade det skapats ett promotionforum om det funnits ett nyhetsforum? Nu när jag har starta trådar på både promotion och nyhetsforumet så har det slagit mig: enda skillnaden är att nyheter om mina spel har blivit promotion av någon lustig anledning. Varför ska släppet av Mutinee Chronicles inte vara en nyhet?

Du skriver som svar på min fråga "För jag vill det". Kan du motivera varför? Jag känner inte att frekvensen på något forum ska vara tillräckligt för att hålla kvar forumen. Hur många inlägg per månad hade skräckforumet innan det stängde? Om promotion/nyheter är tillsammans så känns frekvensen högre.

Återigen, är det någon som har bara nyhetsforumet i bevakade forum eller bara promotionforumet? Varför?

/Han som inte känner att han fått någon motivering av de som tycker att forumen ska vara separerade

Frågan är inte feld ställd. Att du vill att jag ställer andra frågor som passar din åsikt bättre innebär inte att min fråga är fel. Jag ställer de frågor jag behöver för att förstå diskussionen och de önskemål som framställs.

Jag har också gett en motivering. Att du inte accepterar den är en annan sak.

Jag kan ta den igen: jag vill hålla isär promotion och nyheter. Jag tycker att det är två väsensskilda saker. Olika typer av innehåll, helt enkelt. Och olika typ av avsändare. Jag ser det som en trovärdighetsfråga. En nyhet har andra krav på än vad ett reklaminlägg har.

Promotion kan vara säljande på ett sätt som inte nyheter ska vara (men kan bli, erkänner jag). Så jag ser promotionforumet som en möjlighet för spelskapare, där man får breda ut sig. Jag ser den inte som ett hinder att nå ut.

Hade promotionforumet skapats om nyhetsforumet kommit först? Omöjligt att säga. Jag har ingen aning. Nyhetsforumet skapades för att h nånstans där vi kan samla nyheter som kan vara av intresse, då startsidan lades åt sidan, av tekniska skäl.

Släppet av Matinee Chronicles kan absolut vara en nyhet. Du har säkert sett att andra spelskapare skrivit om sina saker på nyhetsforumet (Mylingsspels släpp av Pirater tex). Så länge det formuleras som en nyhet och inte som promotion (se Mylingsspels senaste inlägg, som jag flyttade till promotion).

Eller om det går via mig. En nyhet måste komma nånstans ifrån, men behöver ju inte prompt postas av just precis den som är ansvarig för projektet. Och jag kan skriva en nyhet om vad som helst, så att det inte blir promotion av det.

När det gäller kranks och solves svar så tolkar jag det som att det anses vara ett problem för att promotion inte syns tillräckligt. Är det rätt uppfattat?

Man kan alltså se det som att de som gör promotion vill synas mer, vilket ju är rimligt att de vill.

Jag tror inte att en hopslagning löser det problemet, utan att det ligger mer i hur stort/litet det allmänna intresset för promotion egentligen är. Och hur stort/litet intresset för nyheter är, förstås. Det hela hänger också ihop med hur olika användare hittar nya inlägg, jag tex använder inte bevakade forum alls, utan går i stort sett på senaste inlägg/senaste diskussioner för att hitta det som händer. Och det gör det ju svårare för ej välbesökta trådar som promotion och nyheter att hävda sig.

Se även mina svar till Sölve för mer input på hur jag resonerar kring skillnaden mellan reklam och nyheter.

/m

Topp
#794828 - 12-06-10 09:15 Re: Reflektion kring några forum [Re: Magnus Seter]
krank Inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
När det gäller kranks och solves svar så tolkar jag det som att det anses vara ett problem för att promotion inte syns tillräckligt. Är det rätt uppfattat?

Det var inte alls det jag menade.

Om jag ska försöka sammanfatta min åsikt: Jag anser att om ett forum kan göra samma jobb som två, så är ett av föredra eftersom jag vill krympa forumlistan. Och att skillnaden mellan nyheter och promotion inte är tillräckligt stor vad gäller målgrupp för att väga upp nackdelen med att ha ett extra forum.

Jag tycker att skillnaden mellan nyheter/promotion lika gärna kan skötas med [NYHET] och [PROMO], ungefär som på köp/säljforumet.

Men som sagt, jag tänker inte ta strid för det här; för mig personligen är skillnaden lika med noll. Jag kommer bara posta mer i den här tråden om det visar sig att jag återigen misslyckats med att göra min position förstådd.

More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?

Topp
#794829 - 12-06-10 09:29 Re: Reflektion kring några forum [Re: krank]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Skrivet av: krank

Det var inte alls det jag menade.

Om jag ska försöka sammanfatta min åsikt: Jag anser att om ett forum kan göra samma jobb som två, så är ett av föredra eftersom jag vill krympa forumlistan. Och att skillnaden mellan nyheter och promotion inte är tillräckligt stor vad gäller målgrupp för att väga upp nackdelen med att ha ett extra forum.

Jag tycker att skillnaden mellan nyheter/promotion lika gärna kan skötas med [NYHET] och [PROMO], ungefär som på köp/säljforumet.

Precis så går min tankegång också - som kranks alltså. Plus det där med att det förövrigt kan vara svårt och veta vart tusan man ska posta - "Hum, reklam eller nyhet, eller båda? Vart får jag posta?"

Ändrad av solvebring (12-06-10 09:30)

Topp
#794830 - 12-06-10 09:46 Re: Reflektion kring några forum [Re: solvebring]
Redaktör
Halvgud

Skrivet av: solvebring
Plus det där med att det förövrigt kan vara svårt och veta vart tusan man ska posta - "Hum, reklam eller nyhet, eller båda? Vart får jag posta?"

Jag ska ärligt säga att jag inte förstår vari svårigheten ligger. Det är därför jag ställer frågor för att ringa in det hela.

Och om man inte vet vart man ska posta så kan man ju posta i nyheter, och sen se om den flyttas eller inte. Trådflytt föranleder ju ingen som helst annan åtgärd från moderatorerna, så det finns ju absolut ingenting att vara nervös för.

Sen om man följer tumregeln "skriver jag om något jag själv är med och gör, är det troligen promotion" så hamnar man oftast rätt.

En annan tumregel är den ganska självklara "ber jag om pengar till mig själv eller mitt projekt så är det promotion".

Annars kan man ju ha tumregeln "när jag inte vet, frågar jag Magnus, eftersom han är moderator på nyhetsforumet".

EDIT: och förstås "jag har gjort nått som jag tycker är en nyhet, jag tipsar Magnus" funkar ju också.

Tillsvidare i alla fall tills vi bestämt hur vi gör.

/m

Ändrad av Magnus Seter (12-06-10 09:50)

Topp
#794831 - 12-06-10 09:49 Re: Reflektion kring några forum [Re: krank]
Redaktör
Halvgud

Skrivet av: krank

Tack för förtydligandet.

Det ter sig för mig som att vi har lite olika vektorer i diskussionen. En handlar om gränsen mellan nyheter och promotion, och en handlar om forumslistans längd.

Det är knepigt för mig att hänga med i svängarna ibland.

/M

Topp
#794832 - 12-06-10 10:35 Re: Reflektion kring några forum [Re: Magnus Seter]
Genesis Inte inloggad
Minimalist

Registrerad: 00-08-17
Plats: Indieörebro
Jag vill bara säga att jag håller med Magnus. Det är för mig en klar skillnad mellan att rapportera en nyhet och att försöka sälja in sitt spel. Jag tycker också att skillnaden är otroligt viktig i princip, men inte så viktig i praktiken med tanke på hur forumet ser ut idag.

Topp
#794891 - 12-06-10 21:50 Re: Reflektion kring några forum [Re: Magnus Seter]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Nåväl, vi kommer ingen vart här. No hard feelings allt, men det gör vi inte. smile Vi skriver bara bättre formulerade "Jo"- vs "Nä"-inlägg till varandra och mer händer inte.

Därmed börjar jag runda av lite, å mina vägnar, med en kompromissidé - eller vad man ska kalla det... Jag tycker hur som haver det framgår dåligt av forumsbeskrivningen (Promotionforumets tanke). Den låter snarare som en variant av Evenemang och kontakt. Kanske att man kunde fila till beskrivningen lite då och flytta promotionforumet till en position under nyhetsforumet?

Ändrad av solvebring (12-06-11 00:53)

Topp
#794940 - 12-06-11 09:48 Re: Reflektion kring några forum [Re: Magnus Seter]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Fint initiativ gällande riktlinjer för Nyhetsforumet. Jag gillar. Gör du inlägget gult också, som alla de där moderatorinläggen brukar vara, så gillar jag det ännu mer. smile

Topp
Sida 2 av 2 < 1 2
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Hipster T. Pokémon 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
15 registrerade (Matolo, krank, Arfert, SakaraA, ninjamupp, Anarchclown, Arvidos MC, Jocke Kofot, Rob, Tommie, Thaum1el, Max Raven, Ebenezer, Galten, 1 osynlig(a)), 9 gäster och 8 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Mystik & Magi II av Tommie • 13-05-23 00:18
Rollspel med dinosaurier? av slanfan • 13-05-23 00:15
Svärd och Svartkonst av Olav • 13-05-23 00:01
[Stockholm] Dungeon World-spelgrupp sökes! av Anarchclown • 13-05-22 23:41
Plattlyssnarklubben - vecka 1 av krank • 13-05-22 23:11
[Hârn] Tale of a Crippled Fox av MattiasLejbrink • 13-05-22 22:34
Ge den en chans av Ulfgeir • 13-05-22 22:10
Hur skadar man sig lagom mycket? av Dnalor • 13-05-22 20:40
Alla vapen för 1d6 skada av Korpen • 13-05-22 18:55
Rollspel.nu's skrivarcirkel II av God45 • 13-05-22 17:29