Sida 2 av 2 < 1 2
Diskussionsval
#793926 - 12-06-04 17:52 Re: In Nomine: Reaktioner och husregler [Re: krank]
Ormiss Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 12-04-11
Plats: Stockholm
Den nya skills-listan gillar jag! Den känns lagom lång. En sak som störde mig (eller gjorde mig besviken) när jag skulle skapa min karaktär var att Knowledge och Language båda är "instance based" skills d.v.s. du väljer t.ex. Knowledge (Equine Anatomy in Ponies) och lägger 3 poäng på det, eller Language (Portuguese) och 4 poäng på det. Jag skulle hellre se att man abstraherar dessa till allmänna "kunskap om allt" och "språk allmänt". Visst är det ologiskt men med tanke på att man spelar änglar eller demoner med övernaturliga krafter tycker jag inte det skadar balansen direkt. Jag kan betala 3 poäng för att bli medelbra i finska, eller så betalar jag 3 poäng för att kunna läka skador genom övernaturlig sång. tunga Så ett förslag skulle vara att t.ex. Language skulle ge dig ett (ellet t.o.m. fler än ett) språk per poäng. Och "knowledge" skulle vara allmän kunskap som t.ex. historia och geografi som en normal person (eller odödlig demon) skulle kunna tänkas kunna. Dock ej naturvetenskap och andra ämnen som ingår i andra existerande skills.

Jag håller med om att de demoner som har proaktiva mål är klart roligare. Beleth som är "min" furstinna har ju som du nämnde "take demonic form on Earth" för att få dissonans. Jag fattar dessutom inte alls vad de syftar på med beskrivningen som lyder ungefär "Agents of Beleth are classic demons of Hell. They gain dissonance by taking their demonic form on Earth. Unlike servants of (namn på fjädertönt) they can use songs without gaining dissonance." Om jag nu är en "classic demon of hell" borde inte jag vilja skrämma skiten ur folk med min demonform då och då? Som spelare vill jag väl generellt sett inte ha dissonans eller hur? Eller tänker jag helt fel? Beleths "gain essence"-mojang är "spend 6 hours in Beleth's realm" d.v.s. inne i mardrömarnas värld när man sover, vilket är rätt trist jämfört med t.ex. "use your demonic form to scare the bejeezus out of a human."

I övrigt tyckte jag det var riktigt kul att spela Balseraph. Nästa gång ska jag försöka vara mer aktiv med att använda mina lögner inte endast för att sko mig själv utan även för att förstöra människors liv. smile

Topp
#793933 - 12-06-04 18:31 Re: In Nomine: Reaktioner och husregler [Re: Ormiss]
Stolp Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 10-01-18
Plats: Stockholm, Ösmo
Ormiss, jag tror nog allt att den där piloten du snodde allt av kan ha råkat i lite trubbel ändå, han hade trots allt bråttom någonstans.. och tänk på alla passagerarna vars flygplan blev försenade när piloten aldrig dök upp! Du orsakade helt klart en massa ångest där, klassisk Crawley!

Ville bara skjuta in lite snabbt och säga att jag tycker om Ormiss idé att man kan få ett eller flera språk per poäng i language - eller kanske helt enkelt uppfinna en sång så att man kan göra sig förstådd/förstå alla språk? Det känns på något vis konstigt för mig att änglar och demoner inte skulle kunna förstå alla människor överallt.

Ändrad av Stolp (12-06-04 18:31)

Topp
#793951 - 12-06-04 19:40 Re: In Nomine: Reaktioner och husregler [Re: Stolp]
Zimith Inte inloggad
Hortuta

Registrerad: 10-08-18
Plats: Nynäshamn
Skrivet av: Stolp
Det känns på något vis konstigt för mig att änglar och demoner inte skulle kunna förstå alla människor överallt.

Amen! Eller, ehrm.

“Doubt begets understanding, and understanding begets compassion. Verily, it is conviction that kills.”

R Scott Bakker

Topp
#793969 - 12-06-04 20:30 Re: In Nomine: Reaktioner och husregler [Re: Stolp]
Ormiss Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 12-04-11
Plats: Stockholm
Skrivet av: Stolp
Ormiss, jag tror nog allt att den där piloten du snodde allt av kan ha råkat i lite trubbel ändå, han hade trots allt bråttom någonstans.. och tänk på alla passagerarna vars flygplan blev försenade när piloten aldrig dök upp! Du orsakade helt klart en massa ångest där, klassisk Crawley!

Hahaha. Och kanske tjejen vid hotelldisken kommer få reprimander för hennes miss att ta betalt för rummet?!

Topp
#793974 - 12-06-04 21:48 Re: In Nomine: Reaktioner och husregler [Re: Ormiss]
Stolp Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 10-01-18
Plats: Stockholm, Ösmo
Skrivet av: Ormiss
Hahaha. Och kanske tjejen vid hotelldisken kommer få reprimander för hennes miss att ta betalt för rummet?!

Oh ja, definitivt. Hon var ju (såklart) ensamstående mor till fem barn och låg illa till hos chefen eftersom hon titt som tätt varit tvungen att vara hemma med sjukt barn eller dylikt, och det här var spiken i kistan. Nu när mamma fått sparken kommer barnen få börja tigga på gatan och växa upp till kriminella och diverse missbrukare..

Allt som allt verkar du och Zimith ha orsakat ungefär lika mycket mänskligt lidande! Nästa gång får bli en tie-breaker - det kommer bli kul att se er försöka slå varandra. laugh

Topp
#793999 - 12-06-05 05:58 Re: In Nomine: Reaktioner och husregler [Re: Ormiss]
Zimith Inte inloggad
Hortuta

Registrerad: 10-08-18
Då vill jag ytterligare spä på med hr. Costanza som tvingades genom chock, förtvivlan och hopp som kommer att krossas och orsaka... vem vet. Men kul blir det nog inte!

“Doubt begets understanding, and understanding begets compassion. Verily, it is conviction that kills.”

R Scott Bakker

Topp
#794012 - 12-06-05 08:17 Re: In Nomine: Reaktioner och husregler [Re: krank]
krank Inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Registrerad: 02-12-28
Skrivet av: krank
Man kanske kunde dubblera någon av de inblandade faktorerna. Eller dubblera både corporeal forces och vessel lvl, så att man som mest får 12+12+12 = 36. Då väger dessutom alla tre faktorerna lika tungt.

En tanke här är att man, om man skriver upp det såhär:

12/24/36
(Vessel*2 / (Vessel*2)+Strength / (Vessel*2)+Strength+(Forces*2) )

...får reda på hur illa skadan är. Om en maxad person ovan får 14 i skada så är dess vessel ganska söndertrasad, till exempel. Efter 24 har senor och muskler och skit helt givit upp, då är man nere på bara rent jävelskap...

Eller så kan man göra något liknande för att få de där skadetrösklarna jag pratade om. Fast då får man pilla lite och se till så att det fortfarande GÅR att döda någon som är maxad...

More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?

Topp
Sida 2 av 2 < 1 2
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dnalor, Gurgeh, Krille, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
24 registrerade (claes, Matolo, Bolongo, Jocke Kofot, Arvidos MC, Jarl, krank, Hans E Magnusson, ThemVSyou, Brynolf, Landrim, DeBracy, Arfert, illnon, Anarchclown, Totte, anth, Poseur, 6 osynlig(a)), 20 gäster och 4 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
[Göteborg] Söker några spelare till Dungeon World av Bolongo • 13-05-23 14:10
[WoD]Sammanföra ett Cotery som är splittrat av Anarchclown • 13-05-23 13:46
Mystik & Magi II av Fryksdal • 13-05-23 13:18
Kinesiska här och var av Ymir • 13-05-23 13:06
Svärd och Svartkonst av Hans E Magnusson • 13-05-23 12:37
Plattlyssnarklubben - vecka 1 av Ymir • 13-05-23 12:26
Ge den en chans av Arfert • 13-05-23 12:14
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v21 av Ymir • 13-05-23 11:32
Hur skadar man sig lagom mycket? av 弾幕 • 13-05-23 11:21
[Blå Himmel] Slutredigeringen av Krille • 13-05-23 09:07