The Daughters of Verona är ett rollspel i vilket man spelar komedier i Shakespeares anda.
Nu funderar jag på att göra en uppsnyggad version och söker två saker:
1. Ett typsnitt att använda på all text. Spelet "utspelar" sig i början på 1600-talet. Finns det något läsligt typsnitt från/inspirerat av den perioden som jag kan använda i mitt spel till brödtext? Gratis?
2. Jag behöver bilder på skådespelarna/rollerna. Enkelt, inte så detaljerat, med 1600-talskläder. De skall vara på några kort, och i det programblad jag tänkte göra om regelboken till. Jag behöver minst 10, men gärna 14-18 stycken, blandat män och kvinnor, unga och gamla. Just nu har jag renässansporträtt som jag har klippt lite i, men det hade varit jättekul att ha bilder i genomgående samma stil. Tips på färdiga bilder? Någon som vill rita/måla?
#792054 - 12-05-2903:02
Re: Typsnitt och bilder till The Daughters of Verona?
[Re: wilper]
Arfert
Hedersmoderator
Gudakonung
Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
1. Typsnitt från den här tiden, antikvor alltså, ser väldigt moderna ut. Många av de kändaste typsnitten, som Garamond, hade redan typ ett halvt århundrade på nacken. 1600-talet var de franska typgrafernas tid, med Garamond och Granjon i spetsen. (1400-1500-talet var italienarnas tid med Jenson, Griffo och Manutius, sorry Gutenberg, 1700-talet var britternas med storheter som Baskerville och Caslon).
Ändrad av Arfert (12-05-2903:11) Orsak till ändring: Bild
————— Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws ————— »Vi sover tryggt i våra sängar för att hårdföra möss står redo i natten att utöva våld mot dem som vill oss illa.« – inte alls Winston Churchill ————— »En aktningsvärd spelledare dödar aldrig avsiktligt spelarnas rollpersoner, utan tillhandahåller möjligheter för överilade och obetänksamma spelare att göra det helt på egen hand.« – E. Gary Gygax ————— »Bra rollspelare hanterar regler. Dåliga rollspelare hittar på dåliga ursäkter för att avskaffa regler.« – Magnus Seter[/size]
It is very nice. Står man ut med en inte helt färdig version finns faktiskt kursiv version också. Man får tanka hem den här. Frågan är hur mycket färdigare den lär bli, mtp att den inte ändrats på 7 månader...
Ändrad av krank (12-05-2909:23)
_________________________ Jag skulle äta deras ilska med sked och vara glad som en gås i flera månader.
More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?
Skulle du ha förarbetet klar skulle jag kunna tänka mig göra det. Lovar inget än, men får du ihop en bra grundmatrial så skulle jag vara sugen att göra det.
The Daughters of Verona är ett rollspel i vilket man spelar komedier i Shakespeares anda.
Nu funderar jag på att göra en uppsnyggad version och söker två saker
Säg, när kan vi beställa den fysiska boken då?
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift. – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – #Jag skriver! #Jag tecknar!