Sida 2 av 2 < 1 2
Diskussionsval
#791038 - 12-05-22 09:16 Re: När vill du slå en tärning? [Re: Basenanji]
Måns Inte inloggad
Musgardist

Registrerad: 01-11-12
Plats: Lockhaven
Skrivet av: Basenanji
Det som jag tycker är problematiskt är just hur vi vet när det ska vara ett tärningsslag och när det inte ska vara det.

Inte bara du, det är hela indievärldens stora problem. Det är därför (tror jag) som Apocalypse World har blivit så poppis, för där funkar den här typen av konflikter som färdigheter. Fast kikar vi lite djupare under ytan så fuskar AW lite, för alla moves följer principen "när något står på spel, slå X."

Det handlar alltså om att identifiera det här. I The Fog of War har jag också fuskat. Jag säger där att det mesta kan vara en konflikt och att SL får avgöra inkl. lite riktlinjer, men sedan har jag en konsekvenssystem som gör att så fort någon slår ett slag så står något på spel.

Det är alltså väldigt svårt att svara på din fråga, och de spel som försöker (som Trollbabe, som f.ö är ett skitbra spel) tvingas förklara det ganska ingående och då visar det sig att logiken brister här och var, eller åtminstone inte är så lätt att förmedla.

Arbetar med:
Revolver, Daemon, InterZone, The Fog of War & Zonen

Besök mig på Revolverspel

Topp
#791053 - 12-05-22 11:30 Re: När vill du slå en tärning? [Re: Måns]
Poppe Inte inloggad
It's all pig!

Registrerad: 08-03-18
Plats: Umeå
Folk tänker för mycket och spelar för lite. Det här är ett sådant problem är jag övertygad om.

Konfliktresolution:
Vi slår tärning därför att det uppstått en intressekonflikt i fiktionen, flera krafter i fiktionen vill olika saker(och tar aktivt ställning för att se till att de får det de vill). Tärningsslaget ämnar lösa denna konflikt på ett eller annat sätt.

Det är allt. Att dyrka upp en dörr kan vara en konflikt. Att springa snabbt genom öknen kan vara en konflikt. Att besvara en kyss kan vara en konflikt. Om det är det eller ej kommer vara självklart utifrån spelets fiktion.

Problemet tror jag är att det ofta talas om detta i direkt koppling till handlingsresolution, detta gör att fokuset ofta hamnar väldigt missvisande saker, som skala, antal slag, vad som kan stå på spel, osv. Konfliktresolution kan se ut på väldigt olika sätt och fokuset på dessa detaljer tar bort uppmärksamhet från det som är den avgörande skillnaden.

Ändrad av Poppe (12-05-22 11:30)

Topp
#791130 - 12-05-22 22:39 Re: När vill du slå en tärning? [Re: Qwertyui]
Guendolin Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 09-11-10
Skrivet av: Elmrig

Verkligen inget illa menat! Jag menade mest att jag utifrån ditt första inlägg inte kände att vi resonerar på samma sätt om det här. I ditt förra svar förtydligade du lite och jag fick en bättre förståelse för vad du menade. Jag säger verkligen inte att du gör något fel och inget om att ditt spelledande skulle vara dåligt på något sätt, bara att vi nog gör olika på de här punkterna.

Sedan var jag lite onödigt kort och osmidig också, tidig morgon, dålig natt, etc.

;P Ironi blir så svår att förmedla över internet. Inget illa taget.

Skrivet av: Elmrig

Det är förstås en smaksak och här får vi nog komma överens om att vi tycker olika.

Det kan mycket väl vara ett missförstånd som ligger och lurar här. Jag vill inte slå en tärning när det inte är en situation som är spännande nog att kräva ett slumpmässigt utfall. I en situation där information ska fås fram genom konversation i en säker miljö och ingen större konflikt eller liknande råder gentemot den som sitter på informationen känner jag inte att ett slag är motiverat för mig. Om mina spelare känner att de inte orkar rollspela en scen så respekterar jag det, precis som du. Vi verkar bara ha lite olika angreppsmetoder, du kör slag och jag hoppar över scenen, och jag vill inte säga att något är bättre än det andra.

Jo det är egentligen bara olika sätt att handska samma situation. Jag har lite svårt att bara ge spelarna information om de är sega/lata/dåliga. Det är därför de får slå. Att hoppa över göra jag också flitigt om inte iformationen eller scenen behövs. Behövs den så är det svårt att skippa den. Aja. Det slutar som så många diskunioner att man upptäcker att man har samma åsikt i kärnan men enbart kommer mot den i olika vinklar.

Skrivet av: Poppe

Vi slår tärning därför att det uppstått en intressekonflikt
[...]
Att besvara en kyss kan vara en konflikt

Kyss, intressekonflikt? Vill inte båda ha en så trevlig stund som möjligt?

Ändrad av Guendolin (12-05-22 22:48)

Topp
Sida 2 av 2 < 1 2
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dnalor, Hipster T. Pokémon 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
23 registrerade (Vicotnik, xyas, gizmo, Zorbeltuss, LJSLarsson, Skarpskytten, Svartalfen, Phelan, Max Raven, Svarte faraonen, Magnus Seter, Recca, Feuflux, claes, krank, Jocke Kofot, Mukwa, 6 osynlig(a)), 40 gäster och 6 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Plattlyssnarklubben - vecka 1 av Übereil • 13-05-19 11:07
Spelidé om sinnesförändring av Genesis • 13-05-19 10:51
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v20 av wilper • 13-05-19 09:06
[Grottkräk] man måste börja nånstans av 弾幕 • 13-05-19 09:03
Action Pack - nytt spelsystem av PAX • 13-05-19 08:36
Söker spelare till web-baserat strategirollspel av Mundo • 13-05-18 23:48
Seers of the throne och Kanye West av God45 • 13-05-18 23:37
Förskriven stårystruktur av Måns • 13-05-18 20:27
Spelas det rollspel i Västerås omnejd? av ThemVSyou • 13-05-18 20:27
Lets Summon Cthulhu av Anarchclown • 13-05-18 18:05