Sida 2 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Diskussionsval
#788236 - 12-05-03 11:45 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Anarchclown Inloggad
Hårdrockare

Registrerad: 10-04-24
Plats: Stockholm
Var någonstans sade jag att bystig = idealet i fantasyvärlden? Jag trodde jag sade att magisk förändring av utseende inte är omöjligt i en värld där folk kan flyga och kasta eldbollar med magi? Var tydligen oklar.

Om vi nu verkligen ska tala om det så anser jag att fantasyvärldars skönhetsideal ska variera inte bara från värld till värld utan förmodligen från kulturområde till kulturområde om vi nu verkligen ska tala om det.

Tror dock att vi kan utgå ifrån att illustrationerna vänder sig till köparna av spelen och inte till världarnas invånare. Särskillt i ett spel som inte ens har en fast setting. Däri får vi nog utgå ifrån att det är köparnas ideal som gäller som måttstock för vad illustratörerna skapar, så rätt eller fel det nu är.

"Det är klart det finns drakar i Jannes nya setting. Det finns ju legender om drakar. Ingen skulle ju hitta på något som drakar om det inte fanns."

Ok min nya Archfiend ska heta något riktigt cool. Han ska fan heta C.H.A.I.K.H.U.L.H. Så där ja, det blir Kaj Kul. KAJ KUL?"

Topp
#788237 - 12-05-03 11:47 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Eksem]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Registrerad: 11-06-22
Plats: Östergötland
Skrivet av: Eksem
Poängen är väl snarare att man inte riktigt kan använda logik för att varken motivera eller kritisera tuttestetik i fantasyrollspel. Tuttestetiken i D&D är en fråga om art direction i vår nutid, och ingenting annat. Oavsett art direction kan den förstås motiveras (eller kritiseras) enligt en intern spelvärldslogik i efterhand om man så vill.

Tur att D&D inte har samma art director som Queens Blade i alla fall (nyfikna kan googla, det är inte safe for work, imho).

Jovisst. Tuttestetik har med att sälja böcker att göra. Och stora tuttar säljer bättre än små tuttar. Det kan jag köpa. Mitt inlägg skrev jag dock som ett bemötande till Anarchclowns konstaterande om att "om kosmetisk magi finns så kommer alla kvinnor skaffa stora tuttar" vilket är ett rätt fräckt påstående. Nu valde jag att bemöta det på ett av två sätt där det andra handlar om att äventyrstjejerna antas uppskatta männens blickar på sig i sådan hög grad att det första de köper för skattpengarna är stora tuttar, som att de inte skulle vara jävligt ivägen i typ precis alla rörelse- och uthållighetstest som förekommer i äventyren.

Nätstrumpan, blogg för genusrelaterad diskussion så att jag slipper bli avstängd från forumet

Topp
#788238 - 12-05-03 11:48 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Han Inte inloggad
Bortsprungen

Registrerad: 00-10-15
Plats: Story Games och RPG.net
Skrivet av: Recca
Skrivet av: Poseur
Här håller jag fullständigt med. Sex i rollspel är en väldigt bra krydda i spelet precis som action eller att bli förrådd exempelvis. Sedan finns det många som inte håller med där. Men sex är ett underbart verktyg i spel att få fram just de där sakerna du radade upp.

/Poseur

Det här inlägget börjar som kritik! Men sen så slutar det mer som en genuin vilja att veta vad som lockar.

Hur är sex en bra krydda? Vad tillför sex?

I Promotion-forumet finns en länk till följande artikel.

/Han som själv inte är direkt intresserad av sex i rollspel

Topp
#788241 - 12-05-03 12:01 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Han]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Skrivet av: Han
Här håller jag fullständigt med. Sex i rollspel är en väldigt bra krydda i spelet precis som action eller att bli förrådd exempelvis. Sedan finns det många som inte håller med där. Men sex är ett underbart verktyg i spel att få fram just de där sakerna du radade upp.

/Poseur

Det här inlägget börjar som kritik! Men sen så slutar det mer som en genuin vilja att veta vad som lockar.

Hur är sex en bra krydda? Vad tillför sex?

I Promotion-forumet finns en länk till följande artikel.

/Han som själv inte är direkt intresserad av sex i rollspel

Nu har jag läst artikeln. Den besvarar inte en enda av mina frågor. Artikeln handlar om hur man bäst introducerar sex i rollspelet. Dvs, ingenting om vad poängen med det är.

Jag måste säga att nånstans i den här diskussionen har jag en föreställning om att folks anledningar till att vilja ha sex som "krydda" i rollspel är att de ofta har "spartanska" sexliv själva.

Edit: Och det är helt okay. Rollspel handlar ju om sånt... Om alla gillar det, why not? Men det känns ju konstigt att med det som bakgrund föra nån form av generellt snack om hur bra sex är som krydda i rollspel.

Ändrad av Recca (12-05-03 12:03)

Nätstrumpan, blogg för genusrelaterad diskussion så att jag slipper bli avstängd från forumet

Topp
#788245 - 12-05-03 12:11 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Poseur Inloggad
Slightly Retarded Squirrel

Registrerad: 07-01-16
Plats: Falun
Well jag anser att sex i rollspel kan tillföra lika mycket för en karaktär som exempelvis en diskussion om dennes svåra barndom eller vad denne egentligen anser om chefen.
Vår grupp och jag är väldigt mycket för vad de flesta nog skulle kalla för vardagsspelande. Vi spelar i stort sett ut varje dag med alla händelser och låter sällan saker beskrivas med en eller ett par meningar för att snabbspola. Varje möte, varje händelse är imho intressant utifrån karaktärens perspektiv och/eller berättelsen som helhet för att levandegöra spelet.
Alltså är sex för oss i min spelgrupp en lika intressant detalj och krydda som att möta den åldrade apoteks-personalen eller springa igenom kloakerna jagade utav, något...
Sedan kan sex ge ytterligare ett djup till karaktären beroende på hur och varför denne utövar sex. Vilket ger ytterligare ett psykologiskt och emotionellt djup till karaktären.
Så att man "skickar in rollpersonen på närmsta horhus under downtimen" fungerar dåligt i vår spelgrupp, vi har väldigt sällan och väldigt lite downtime/nedtid.
Sedan är alla i vår grupp bekväma med vår spelstil. Sedan skall påpekas att vi allt som oftast knappast har några porrbeskrivningar utav sexaktern i sig där man räknar hur många gånger mannen trycker in den eller vilken storlek kvinnan har på brösten som reflekteras i motljuset. Ingen finner något intresse i så kallade "post-pubertala fantasier", åtminstone inte i vår grupp.
Om det finns en god dramaturgisk orsak till att ge en djupare beskrivning så existerar den, annars är det mestadels i enklare ordalag.
Sedan brukar vi, efter det etablerats varför/hur/osv. en karaktär har sex så är det inte intressant förs det skiljer sig drastiskt och därför just brukar låta det "fade to black".

Så som krydda anser jag att det är.
Som plot-tool så används det ju givetvis också men i första hand som berättelse/karaktärs-inlevelse/krydda.
Det är enligt mig(min grupp) alltså oftast intressantare att förstå varför en karaktär knullar med vem/varför än att just knulla Y person för att komma vidare i ploten.

Sedan när det kommer till sexuella illustrationer i spel så anser jag åtminstone att man behöver avsexualisera sex så att man tappar tabu-stämpeln helt enkelt. Det behövs en öppnare debatt angående sex som en självklarhet för alla människor på deras villkor. Och sluta mystifiera eller förtrycka sex. "Gladvåld är helt okej men sex är inte det", jag förstår inte den logiken. Jag tycker det är fel att man kan beskriva hur hjärnsubstans sprutar ut ur det söndertrasade kraniet men att ens börja närma sig någon djupare beskrivning utav nakenhet/sex är obekvämt. Jag vill minnas att Rising sade "mer porr åt folket".

/Poseur

Jag som trodde att min sömnrytm inte kunde bli värre; så började jag chatta med Ymir

Topp
#788246 - 12-05-03 12:12 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Eksem Inte inloggad
Ärkeängel

Registrerad: 01-02-19
Jag måste säga att nånstans i den här diskussionen har jag en föreställning om att folks anledningar till att vilja ha sex som "krydda" i rollspel är att de ofta har "spartanska" sexliv själva.

Och de som har med vänskapsband i sina rollspel har spartanska vänskapskretsar?

Topp
#788247 - 12-05-03 12:14 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Anarchclown Inloggad
Hårdrockare

Usäkta? Vad fan säger du att jag har sagt? Ska du kalla mig fräck? Läs gärna mitt inlägg igen.

"Det är klart det finns drakar i Jannes nya setting. Det finns ju legender om drakar. Ingen skulle ju hitta på något som drakar om det inte fanns."

Ok min nya Archfiend ska heta något riktigt cool. Han ska fan heta C.H.A.I.K.H.U.L.H. Så där ja, det blir Kaj Kul. KAJ KUL?"

Topp
#788249 - 12-05-03 12:15 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Poseur Inloggad

Citat:

Well jag skulle säga att det rakt ut är en direkt fördom och gränsar till personangrepp faktiskt.

Och nej jag skulle nog hävda att de flesta moraltanter och PK-poliser( och de allra flesta vanligt folk också för den delen) skulle ha en hel del att säga till om när det kom till sexlivet för mig och resterande människor i min spelgrupp.

Edit: Som Eksem sade, så alla som går i med vänskapsband i karaktärer in-game har spartanska vänskapsband IRL?

Ändrad av Poseur (12-05-03 12:16)

Jag som trodde att min sömnrytm inte kunde bli värre; så började jag chatta med Ymir

Topp
#788250 - 12-05-03 12:20 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Eksem]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Och de som har med vänskapsband i sina rollspel har spartanska vänskapskretsar?

Våld har i rollspelet att göra för att det är häftigt och för att det är safe to do it in rpg's. Samma sak med sex? Jag särskiljer vänskapsband från våld - samt från sex. Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...

Ändrad av Recca (12-05-03 12:21)

Topp
#788253 - 12-05-03 12:22 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Eksem]
Emmpye Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 12-05-03
Plats: Göteborg
Det är ganska intressant att trilla in i en diskussion om vad som är realistiskt eller inte... vi pratar ju ändå om rollspel och i de flesta av fallen "fantasy". Känns ganska motsägelsefullt. Hela tjusningen ( för mig i allafall ) är att det inte är i närheten av mitt vardagliga liv...

Dessutom, vem lägger poäng för att höja sin karisma... lets face it, ofta är våra karraktärer så fula att de skrämmer barn, och sannolikheten att de får ligga är minimal...

Bryr mig inte speciellt mycket om sexistiska bilder, de är lika orealistiska som det övriga innehållet i boken. För det mesta tycker jag att de är underhållande wink

Topp
#788254 - 12-05-03 12:23 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Poseur Inloggad

Citat:
Våld har i rollspelet att göra för att det är häftigt och för att det är safe to do it in rpg's. Samma sak med sex? Jag särskiljer vänskapsband från våld - samt från sex. Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...

Well vi är människor, de flesta har något form av intresse för sex. Värre är väl då att de flesta verkar ha ett överdrivet stort intresse för att mörda saker in-game? Så folks intresse av att bruka våld i spel grundar sig i ett intresse för våld i verkligheten.

Topp
#788255 - 12-05-03 12:25 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Anarchclown]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Skrivet av: Anarchclown
Usäkta? Vad fan säger du att jag har sagt? Ska du kalla mig fräck? Läs gärna mitt inlägg igen.

Förlåt så jättemycket. Det var inte ett direkt citat utan en slutledning av det argument du förde. Som egentligen var Rams argument. Jag skrev i all hast och menade absolut ingenting illa med det.

Topp
#788256 - 12-05-03 12:26 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Eksem Inte inloggad
Ärkeängel

Registrerad: 01-02-19
Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...

Wait, what? Jag tror du hoppade över några steg här, för jag följer inte med ditt resonemang alls. Vad är korrelationen mellan intresse för sex och spartanskt sexliv? I den mån de hänger ihop (vilket det förstås inte nödvändigtvis gör) torde de rimligtvis ha ett motsatt förhållande?

Topp
#788257 - 12-05-03 12:27 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Laowai Inte inloggad
Paladin

Registrerad: 09-09-29
Men hur kommer det sig att det bara gäller för sex?
Hur gör ens vilja att rollspela något som är en rätt viktig del av livet en person till oskuld/tråkig i sängen?

Om ditt exempel ska fungera så bör det ju stämma överens om andra aspekter av våra liv också. Om jag gillar att äta lyxiga måltider i spel, innebär det att jag bara äter nudlar och billys pizzor irl?

Allt man gör i rollspel behöver inte spegla ens riktiga liv, och att du försöker påstå något sådant är i min mening löjeväckande.

Topp
#788258 - 12-05-03 12:28 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Poseur]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Citat:

Well vi är människor, de flesta har något form av intresse för sex. Värre är väl då att de flesta verkar ha ett överdrivet stort intresse för att mörda saker in-game? Så folks intresse av att bruka våld i spel grundar sig i ett intresse för våld i verkligheten.

Ja, det är beklämmande. Jag vet inte varför det är spännande med våld faktiskt, men nåt är det ju. Jag försöker bara förstå vad det är som lockar med att ha med sex i illustrationer - man ser det som en del av rollspelet men varför gör man det och varför är det viktigt för vissa?

Topp
#788261 - 12-05-03 12:32 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Laowai]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Skrivet av: Laowai
Men hur kommer det sig att det bara gäller för sex?
Hur gör ens vilja att rollspela något som är en rätt viktig del av livet en person till oskuld/tråkig i sängen?

Om ditt exempel ska fungera så bör det ju stämma överens om andra aspekter av våra liv också. Om jag gillar att äta lyxiga måltider i spel, innebär det att jag bara äter nudlar och billys pizzor irl?

Allt man gör i rollspel behöver inte spegla ens riktiga liv, och att du försöker påstå något sådant är i min mening löjeväckande.

Jag försöker lista ut vad det är som är så givande med att ha med sex i rollspel. Ni svarar ju inte på frågan alls utan försöker bara problematisera min fråga istället. Varför kan ni inte svara på frågan istället för att försöka ställa mig mot väggen för att jag ställer frågan?

Ändrad av Recca (12-05-03 12:32)

Topp
#788262 - 12-05-03 12:33 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Anarchclown Inloggad
Hårdrockare

Ingen fara på taket. smile

Topp
#788263 - 12-05-03 12:34 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
DeBracy Inte inloggad
Till salu

Registrerad: 03-05-21
Plats: Uma/Angermannia
Jag försöker bara förstå vad det är som lockar med att ha med sex i illustrationer - man ser det som en del av rollspelet men varför gör man det och varför är det viktigt för vissa?

De flesta tycks prata om sex i spelandet, snarare än om sex i spelet (produkten). Jag uppfattar det inte som att någon säger att det är viktigt med sex i illustrationer, bara att de tycker att det gott kan förekomma mer av det. Det håller jag med om också. Feministporr à la Lina Neidestams ”Maran” får gärna flytta in i marginalerna på några rollspel för min del.

Det handlar på intet sätt om att jag har för dålig tillgång på sexuellt laddat material eller att jag vill göra spelbordet till en del av mitt sexuella liv, utan om att jag ser potentiell ideologisk vinning i det.

Topp
#788265 - 12-05-03 12:36 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Eksem]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...

Wait, what? Jag tror du hoppade över några steg här, för jag följer inte med ditt resonemang alls. Vad är korrelationen mellan intresse för sex och spartanskt sexliv? I den mån de hänger ihop (vilket det förstås inte nödvändigtvis gör) torde de rimligtvis ha ett motsatt förhållande?

Så intresse för sex är centralt i att vilja rollspela det och vad man kan vinna på sex i karaktärs- och rollutveckling är sekundärt?

Det var typ det jag var ute efter.

Topp
#788266 - 12-05-03 12:37 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Ram Inte inloggad
Sagovävare

Registrerad: 04-05-11
Plats: Sturet
Mjo och Ram missade minst en smiley i sitt inlägg... Det var 97% skämt och 3% allvar (dvs. magier av den typen finns, men jag är tveksam till att de skulle användas så...). Jag inser inte heller varför en krigarkvinna skulle tycka att det skulle vara en toppenidé att förstora brösten med magi samtidigt som hon passade på att skaffa sig en rustning som inte skyddar magen eller uringningen... smile

Topp
#788268 - 12-05-03 12:38 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Laowai Inte inloggad
Paladin

För att svara på din fråga då: Jag ogillar att ha sex i rollspel, och brukar himla åt "sexiga" illustrationer.
Jag ogillar att rollspela sex för att det för mig känns rätt udda att ha låtsassex med min SL.

Mina karaktärer brukar inte gå till bordeller, och brukar öht inte vara den typen av äventyrare som efter att ha beställt in sin öl slår mot karisma (eller whatever) för att hitta någon att ligga med.

Trots det så tog jag illa upp av hur du uttryckte dig då det antydde att en vilja att uttrycka sin karaktärs sexualitet i spel på något sätt speglar något negativt i personens privatliv. DET i min mening var fräckt.

Topp
#788270 - 12-05-03 12:38 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Poseur Inloggad

Citat:

Ja, det är beklämmande. Jag vet inte varför det är spännande med våld faktiskt, men nåt är det ju. Jag försöker bara förstå vad det är som lockar med att ha med sex i illustrationer - man ser det som en del av rollspelet men varför gör man det och varför är det viktigt för vissa?

Tyvärr vet jag inte de grundläggande anledningarna varför man tycker att saker är spännande i rollspel. Varför spelar man rollspel överhuvudtaget, ser på tv, spelar datorspel osv.
Jag tror tyvärr inte jag kan ge en bättre förklaring än mitt inlägg ovan.

Topp
#788272 - 12-05-03 12:40 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: DeBracy]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Skrivet av: DeBracy
Jag försöker bara förstå vad det är som lockar med att ha med sex i illustrationer - man ser det som en del av rollspelet men varför gör man det och varför är det viktigt för vissa?

De flesta tycks prata om sex i spelandet, snarare än om sex i spelet (produkten). Jag uppfattar det inte som att någon säger att det är viktigt med sex i illustrationer, bara att de tycker att det gott kan förekomma mer av det. Det håller jag med om också. Feministporr à la Lina Neidestams ”Maran” får gärna flytta in i marginalerna på några rollspel för min del.

Det handlar på intet sätt om att jag har för dålig tillgång på sexuellt laddat material eller att jag vill göra spelbordet till en del av mitt sexuella liv, utan om att jag ser potentiell ideologisk vinning i det.

Tack för ett givande inlägg i diskussionen.

Topp
#788273 - 12-05-03 12:43 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Laowai]
Recca Inte inloggad
Devil in Disguise

Skrivet av: Laowai
För att svara på din fråga då: Jag ogillar att ha sex i rollspel, och brukar himla åt "sexiga" illustrationer.
Jag ogillar att rollspela sex för att det för mig känns rätt udda att ha låtsassex med min SL.

Mina karaktärer brukar inte gå till bordeller, och brukar öht inte vara den typen av äventyrare som efter att ha beställt in sin öl slår mot karisma (eller whatever) för att hitta någon att ligga med.

Trots det så tog jag illa upp av hur du uttryckte dig då det antydde att en vilja att uttrycka sin karaktärs sexualitet i spel på något sätt speglar något negativt i personens privatliv. DET i min mening var fräckt.

Äsch då. Förlåt till alla som kände sig drabbade negativt av min fräckhet. Jag brukar dock vara fräck för att ställa folk mot väggen, så det var ganska medvetet faktiskt. Så när du återhämtat dig från fräckisarna så hoppas jag att vi kan va vänner igen. laugh

Topp
#788275 - 12-05-03 12:45 Re: Sexism i illustrationer i rollspel/D&D [Re: Recca]
Laowai Inte inloggad
Paladin

Ingen fara ^^

Topp
Sida 2 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dnalor, Gurgeh, Krille, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
34 registrerade (illnon, God45, pjuppe, Vicotnik, Lijat, w176, Hans E Magnusson, Antemannen, Anarchclown, krank, 弾幕, Cogitare, Arfert, LJSLarsson, slanfan, Tarr, Lupus Maximus, Widundret, anth, Genesis, Shadowcaller, Totte, Arvidos MC, Gemstone, Poseur, Rymdhamster, Troberg, gruntl, Måns, 5 osynlig(a)), 21 gäster och 5 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Utbruten deltråd om BDSM-bilder av Lupus Maximus • 13-05-20 15:38
Action Pack - nytt spelsystem av Rymdhamster • 13-05-20 15:23
Flammor av vrede - del två i En saga om sorg av LJSLarsson • 13-05-20 15:14
Kontext av Jarre • 13-05-20 15:06
Kinesiska här och var av Ymir • 13-05-20 14:58
Hur fixar man Eons Zzz-dvärgar? av Vinterskog • 13-05-20 14:57
[Grottkräk] man måste börja nånstans av SakaraA • 13-05-20 14:48
En fråga till redaktörerna om vBulletin av Spider Jerusalem • 13-05-20 14:14
Fundering om provokationer av Gurgeh • 13-05-20 13:43
[Stockholm] Rollspel nu/närmaste veckan (veckorna) av Spider Jerusalem • 13-05-20 12:59
Senaste diskussioner
Rekrytering till Mage: Seers of the throne av God45 • 13-05-20 14:00
Kontext av StreetBushido • 13-05-20 13:36
En fråga till redaktörerna om vBulletin av anth • 13-05-20 13:01
Utbruten deltråd om BDSM-bilder av • 13-05-20 12:05
PDF för skillnader mellan Fantasy! 1.0 och 2.0? av McAber • 13-05-20 09:55
Fundering om provokationer av Recca • 13-05-19 22:52
Instagram av BMOC • 13-05-19 21:15
Sommarspel. Mashup Warhammer fantasy/40k av SakaraA • 13-05-19 20:53
Kinesiska här och var av • 13-05-19 20:42
Tales from Tang-Yuan av BMOC • 13-05-19 13:41
Nyaste användarna