Laura åt upp ett gammalt äpple medan Barnabas fixade med disken. Övriga besättningen hade fått en direkt order om att gå till sängs. Det var en dag imorgon också. Alla hade fått filtar och grejer till sina sovplatser och Hsiang hade fått låna en gammal grå skjorta som Barnabas grävde upp ur en låda som den tidigare besättningsmannen Tom Winchester lämnat efter sig. Barnabas vårdade fortfarande Toms gevär ömt och det var en riktig nostalgitripp att gräva runt efter reservkläder.
Laura försökte sig på en sammanfattning av sin besättning utifrån den stund de haft ihop hittils: * Lyle verkar vara lite lat hade Barnabas skvallrat, men en läkare är guld värd och han kommer säkert att sättas på prov snart och det är vad han gör då som räknas. Higgins Moon är inget ställe för mjukisar. * Hsiang och Frank verkar arbetssamma båda två och det känns mycket lovande. Det kommer att bli strapatser. * Billy och Rhin känns lite mer "renegade" än vad som skulle vara lugnast, men hey, vem vill ha det lugnt egentligen. Dom kommer nog sättas på prov så småningom de med. * Sarah verkar duktig med tanke på sin korta erfarenhet, och kan hon hålla styr på Billy på bryggan så kanske det dröjer innan han kraschar hela skeppet... * Cake-Mouse är verkligen tyst, men om han kan nysta upp Barnabas Ta Ma Duh reparationer i maskinhallen så ska han få en... tja... betalt som alla andra gissar jag. Och en kaka.
Och så deras passagerare förstås. Henne hade Laura fortfarande inte hunnit prata med ordentligt. Imorgon måste jag be henne berätta om någon spännande resa, tänkte hon för sig själv. Samt fråga vad hon vill göra på Higgins Moon. Stanna på skeppet eller försöka styra upp något med Magistrates fest. Där kommer det finnas högdjur som säkert kan behöva någon dejt. För inte kan hon väl vilja följa med och leverera någon av boxarna?
- Godnatt Barnabas, jag går och knyter mig nu. Laura reser sig upp och klappar matbordet. - Vi syns imorgon Rigel.
_________________________ //Feuflux En väldigt väldigt vanlig människa.
#788155 - 12-05-0223:00
Re: Dags att sova...
[Re: Feuflux]
Laowai
Paladin
Registrerad: 09-09-29
Plats: Stockholm
Namn: Hsiang Plats: Hsiangs hytt.
Efter att ha lagat mat, och under tystnad ätit den går Hsiang som beordrad till sin hytt. Väl där börjar han packa upp sina saker ur sin säck. Han har inte mycket, men en bild på sina föräldrar och lite krafs som han har fått med sig hemifrån lägger han upp som ett litet "Hem" altare vid nattduksbordet.
När han har packat upp sina saker fäller han fram handfatet från väggen och tvättar rent sina kläder.
Hsiang lägger sig kort därpå, fortfarande nöjd över att han serverat maten som spilldes ut på golvet till Billy K utan att han märkte något.
Registrerad: 00-06-25
Plats: Stockholm,Svearike, Tellus, Vi...
Namn: Frank Plats: Sjukstugan -> Franks rum
Lyle lyckas med nöd och näppe klammra sig fast i en bänk och lyckas undvika att ramla när skeppet svänger kraftigt. Irriterade på pilotens flygning så fortsätter de städningen efter en snabb inspektion av alla mediciner. Som tur är så verkar alla mediciner klarat sig, men det har blivit en rejäl oordning i skåpen. Efter ungefär en timme så är sjukstugan färdigstädad och alla viktiga ytor har blivit desinfekterade.
Frank tackar Lyle för hjälpen och därefter så skiljs de åt efter att ha ställt undan städurustningen och släckt ned sjukstugan. Istället för att gå upp till kabyssen så bestämmer sig Frank för att gå till sitt rum och äta en av hans proteinkakor som han har med sig i sin packning. Det känns otroligt avslappnande att lägga sig ner i sängen och vila huvudet på huvudkudden. Proteinkakan är nästan smaklös och han tuggar i sig den snabbt, men den innehåller tillräckligt med näring för en hel måltid. När kakan är uppäten så stirrar han upp i taket samtidigt som han smälter dagens händelser i huvudet och kakan i magen. Det här kan nog funka....
Namn: Lyle Plats: Sjukstugan -> Kabyssen -> Lyles rum
Lyle står kvar en stund och tittar på Frank som beger sig mot passagerardelen. Antagligen på väg till sitt rum. Doktorn rös till eftersom han kom att tänka på den där manövern mitt under städningen. Det var inte manövern i sig som var skrämmande, utan det var att föremålet som han gömt i ett av medicinskåpen kunde ha upptäckts av Frank. Eller än värre, det kunde ha gått sönder. Nu blev det inte så dock och sjukstugan är nu äntligen städad, till priset av dundrande huvudvärk. Han tog en huvudvärkstablett och begav sig till kabyssen för ett mål mat.
Det var livat i kabyssen då många ur besättningen var där redan, så Lyle ursäktade sig och tog med sig maten till sitt rum istället. Imorgon kanske han kan börja lära känna andra ur besättningen.
Billy pratade mest hela tiden medan de spelade Rummy. Cake-Mouse svarade korthugget på frågor men var inte på långa vägar lika talför som piloten och lät honom hållas. Billy fumlade med korten och tappade dem vid några tillfällen på golvet så att han fick böja sig ner och plocka upp dem. Spelet gick inget vidare heller och det stod klart för Cake-Mouse att han skulle vinna ganska tidigt.
Dessvärre serverades ingen efterrätt av den buttre kocken Hsiang så Billy lovade Cake-Mouse att han skulle gottgöra honom så snart som möjligt. Piloten slevade i sig maten som serverades med god aptit och försökte samtala med några ur besättningen men de verkade antingen trötta eller ointresserade så han tackade Hsiang för maten och tog sig till sin hytt efter att ha kollat med Sarah att hon hade kontroll på läget på bryggan och försäkrat henne om att det bara är att knacka på hans dörr om det är något. Det sista sade han med ett litet flin.
Väl i hytten knäppte han upp sin skjorta och slängde den över ryggen på en stol. Sedan lade han sig på britsen och somnade inom några sekunder.
Laura var på ett strålande humör när hon vaknade. Hon tvättade sig snabbt och drog på en tajt tröja hon vunnit på poker en gång i tiden. "Jag behöver ingen tur. Jag har en revolver." stod det på den. Trots detta hade förloraren lämnat över den utan vapenhot. Hon skulle förstås byta innan de kom fram till Higgins Moon, men det var långt kvar och dessutom var det roligt att Barnabas alltid blev så nervös när han läste texten.
Strax var hon på väg till matsalen med en skruvmejsel i näven. Nu skulle den där förbaskade intercom-högtalarens glapp fixas. Laura verkade vara först på plats och började skruva loss kablarna medan hon visslade en liten melodi. Det här skulle bli en bra dag.
Det lät som om någon annan var på väg in. - Godmorgon, hojtade Laura innan hon såg vem som kommit. Så fort alla var på plats skulle de bestämma vem som skulle göra vad på kvällen. Två grupper ska ju lämna skeppet med varsin box och själv måste hon stanna här för att ta emot kvinnan som skulle hämta den sista samt ge den sista betalningen. Laura tänkte låta besättningen få stort spelrum i planeringen, för det är ju alltid bra att se vilka som tar initiativ, och så kände hon sig så härligt demokratisk också.
#788642 - 12-05-0513:15
Re: Morning has broken
Laowai
Paladin
Namn: Hsiang Plats: Sin hytt -> Matsalen
Hsiang vaknade ordentligt utvilad för första gången på flera dagar. Det var ovant att få sova så länge han själv ville, i en egen varm och torr säng, utan att vara tvungen att trängas med andra eller vara tvungen att sova med ena ögat öppet för att inte bli av med något.
Han klädde sig i sina nu åter rena kläder och svor över att de fortfarande var lite fuktiga.
- Jag ska nog ta och köpa mig kläder med min andel. Det här duger inte längre.
Han huttrade till något då de svala kläderna snabbt kylde ner honom, men blev snabbt varm igen. Han drog en hand genom håret och klättrade sedan upp till korridoren mellan bryggan och matsalen.
Han hade inte kommit längre än att vända sig om och ta ett steg mot matsalen innan han möttes av ett glatt - Godmorgon! av vad som lät som Kapten Laura. Han gick in i matsalen där han såg att hon höll på att skruva med intercomen. Hon stod med armarna en bit över huvudet för att nå högtalaren, vilket fick Hsiang att för första gången riktigt lägga märke till sin nya Kaptens kropp.
- Eh, god morgon Kapten.
Svarade han, aningens röd om kinderna. Han passerade snabbt Kaptenen och börjar fixa i ordning något att äta.
- Har Kapten sovit gott?
#788649 - 12-05-0514:47
VildKatt
Kung XVI av Sand
Registrerad: 04-12-17
Plats: Ormiston, Skottland
Rhin Ferret hade gjort vad hon gjort bäst: rekat. Sett över skeppet, kollat skrymslen och vrår, hittat mat - ätit. Där folk delvis tycktes sova hade hon kollat över vad utrymmen hon kunnat finna, iklädd jeans och den långa bruna oljerocken. Lapp för ögat - så klart.
Sedan hade hon stängt in sig i sitt krypin. Underskriften på deras.. anställningsbevis fanns fortfarande inte där. Dokumentet i sig läggs ner bland hennes prylar i övrigt. Lika bra det.
När sedan hon kliver in, bara kort efter Hisang, svarar hon med tystnad. Hon och hon. Den alldagliga.. "mekanikern" är byggd som något av en vinthund utan kvinnliga drag i stort. I alla fall inga som skulle anse att det var värt att dras fram iklädd manliga kläder i alla fall. Som nu.
"Hrm.." Okammad. Inte för att det är så hemskt oredligt med den bruna hårman som Rhin har till förfogande, men det är inte fäst i en hästsvans i alla fall. "Det är svårt att sova gott på den här skorven. Finns det en mutter här som inte är lös?" Säger den alldagliga stämman och hon kikar ner på både kaptens och Hsiangs tallrikar. "Vad sjutton är det här? Överkörd vombat?"
Sträckte på ryggen så att det knakade. Tog en tallrik och petade bekymrat i maten. Inte för att den här könsneutrala individen var petig med maten, men hon kunde svära på att någon verkade ha hällt i motorolja i eländet.
"Vad är dagens uppgifter, Kapten? Något oljefilter som ska bytas?" Med tanke på att det, som sagt, verkade flyta olja i maten. Om det inte bara var hennes enda öga som var grumligt i all nyvakenhet?
_________________________ "När jag blir stor, ska jag bli en dvärg!"
Barnabas var fjärde man på plats i matsalen. Laura, Hsiang och Rhin hade börjat äta. - Godmorgon, sa han glatt innan han såg kaptenens tröja och stönade högt. Nåja, Laura, vi har ju en läkare ombord nu... Sen kom han av sig när Laura lite stött vände sig mot Rhin och sa: - Det här är allas vårt hem Rhin och jag hoppas att vi kan hjälpas åt att göra det bättre. Alla lösa muttrar du hittar ska skruvas åt. Om du lyckas hitta nån på Barnabas kan du förresten skruva åt den med. Och så ett snett leende åt hans håll på det.
Ojdå, tänkte Barnabas. Kapten tar inte lätt på kritik av skeppet i alla lägen. Han fick fram en limpa bröd och bröt av en bit och började äta. Tittade på tröjan igen och skakade på huvudet. Nytt fokus! - Så Rhin, eftersom du fortfarande lever så gissar jag att det inte var Reevers som kostade dig ditt öga?
Strax efter droppade övriga besättningen in en efter en och småpratat fyllde atmosfären. Det var tydligt att Laura väntade in hela skeppets befolkning innan hon tänkte börja prata.
Klicka för att visa..
För tydligheten skull: jag tänker inte vänta på att alla spelare sagt nåt utan snart gör jag ett Laura-inlägg som börjar med "När alla har satt sig så..."
Namn: Laura (och samtliga som är ombord på skeppet) Plats: Matsalen
- Såhär är läget, börjar Laura när alla har satt sig ner vid bordet och fått någonting att äta. Vi har tre boxar att leverera och kommer alltså att behöva dela in oss i tre grupper. Jag själv kommer att stanna ombord på Rigel och Cake-Mouse kommer att stanna han också för att göra en sista insats i maskinrummet. Han har valt att kliva av skeppet innan vi reser vidare.
Det blev en kort paus och ett kort mummel om "vem fasen väljer att kliva av på Higgins Moon av alla usla platser i universum?".
- Vilket betyder att Lyle, Hsiang, Billy K, Rhin, Sarah, Frank och Barnabas ska delas upp i två grupper där en av er gärna får stanna hos mig eftersom Cake-Mouse säger mindre än intercom-utrustningen här i matsalen gjorde innan jag lagade den. Minerva är i egenskap av passagerare fri att delta i vilket grupp hon vill. Jag har inga krav på prestation för dig, ni andra förväntar jag mig att ni gör ert bästa för att snabbt och smidigt leverera boxarna så att vi kan lämna den här stinkande, ni kommer förstå när era näsor landar om ni inte varit här förut, månen så fort som möjligt.
Laura plockar upp ett papper och börjar skriva. Grupp grå (Rigel): Laura, Cake-Mouse Grupp gul (festen): Grupp grön (ölstugan): Bra länk för att fräscha upp minnet.
- Så vad säger ni? frågar Laura medans hon skriver, utan att lyfta blicken från pappret. Är det någon som har några preferenser?
#788916 - 12-05-0620:22
Laowai
Paladin
Namn: Hsiang Plats: Matsalen
Hsiang lyssnar på Laura när hon beskriver situationen. 'Synd att Cake-Mouse hoppar av, svårt att flyga utan mekaniker. Tänker han när Hon nämner att Cake-Mouse ska hoppa av.
Hsiang funderar lite på de olika alternativen och kommer fram till att han nog gör mest nytta på skeppet eller på festen utanför staden.
- "Kapten Laura" Börjar han, "Jag tror att jag kan göra nytta vid festen. Liu Chi-Su kanske blir mer vänlig inställd om han kan tala modersmål?" Han tar en klunk av sitt té och tänker att 'Men Jag har inte haft så mycket tid ensam med Kapten. Det här kanske är ett bra tillfälle att få lära känna henne lite..
-Men jag kan vara här också om du tror att ett extra gevär kan hjälpa?
#788945 - 12-05-0623:15
Björn
Druid
Natten har varit relativt skonsam mot Frank, större delen av natten var drömlös. Och om det inte hade varit för den där drömmen som alltid får honom att vakna med ett ryck så hade han fått en hel natts sömn för en gångs skull. Han hoppas att koffeinpillren och proppade i sig när han klev upp ur sängen ska räcka för att hålla honom alert resten av dagen.
Frank lyssnar tyst på Lauras genomgång medan småäter på en smörgås. "Jag har inga preferenser alls. Placera mig bara där du tror att jag gör mest nytta... Förresten, är det någon som vet hur vapenlagarna ser ut på den här planeten? Är det strikta lagar som på de centrala planeterna eller kan ven som helst bära vapen?"
Billy kom in i matsalen bland de sista och hälsade alla med en stor gapande gäspning och ett leende. "Sovit gott alla?" Det blev några nickningar och mumlanden till svar. Han skrattade högt åt Lauras tröja och gjorde tummen upp åt henne. "Sexigt!"
Han tog en skål av det som erbjöds till frukost och slog sig ner vid bordet bredvid Sarah och Frank. Efter att Laura berättat om upplägget satt Billy först tyst en stund och lät några av de andra säga sin mening först.
"Om det behövs en snabb reträtt så kanske det är bäst jag stannar kvar här i skeppet, men annars spelar det mindre roll vart jag går. Jag gillar både fester och ölstugor. Vet vi vad det är för typer vi ska överlämna den här lasten till?"
#789596 - 12-05-1014:32
VildKatt
Kung XVI av Sand
"Hem säger du? Nå, för all del. Lösa muttrar, det är uppfattat." Småler igen där den könsneutrala individen slår sig ner och börjar äta av den, för hennes del, lite skeptiska rätten. "Vad gäller mitt öga så nej, inte reevers. Snarare en olycka? Ibland ska man se till att ducka i tid. Och jag föreslår att vi tar upp mig i grupp grön om så ska vara. Råskinn är min specialitet och ingen tror väl att jag inte skulle förnäma mister guling?"
Det är inte så mycket ett förslag som ett faktum, men för all del: "Men vill kapten sätta mig någon annanstans.. är jag inte den som är den."
#789623 - 12-05-1016:38
[Re: VildKatt]
Laowai
Paladin
Hsiang sitter och äter sin frukost, och har nu hunnit räkna en bra bit förbi hundra efter Rhins kommentar om hans matlagning när hon nämner Liu Chi-Su som "Gulingen" rinner det över. Han ställer sig upp, kastar sin skål in i väggen och spänner blicken i Rhin.
- "Du vill sluta tala nedsättande om min folk när jag är i närheten gǒu shǐ shé!" Hsiang spottar med uppenbar avsky på bordet framför Rhin och träffar i samma veva hennes mat. - "Och ska du kalla maten jag lagar för manglad ohyra kan du laga din egen, xiǎobiàn hē shé hé lǎoshǔ de nǚ'ér!"
Hsiang fnyser, vänder på klacken, och går ut ur matsalen, till synes mot sin hytt.
Hmmm, vad var det hon sa? Eller är det en han? Ah, visst ja. Hon sa guling. Tänkte inte ens på det. Det var kanske inte så taktfullt, men hon verkar inte vara en taktfull person. Matkommentaren måste ha kommit innan jag anlände till matbordet.
Appropå mat så är den väldigt god för att vara tillagad på ett rymdskepp. Borde kanske säga det till Hsiang senare tänker Lyle för sig själv.
#789633 - 12-05-1017:28
[Re: Laowai]
VildKatt
Kung XVI av Sand
"Eh, just." Ett uttalande som skedde med viss disträ biton som om den enögde inte ens tänkt på att det fanns fler av den där sorten i närheten. Eller att denne just rört ihop något som skulle föreställa vara frukost. Det är när han spottar som han egentligen får gehör. Hennes förmåga att tolka hans upprepade ord på mandarin är mer än usel, men tongången är det inget fel på! "Hey!" Med ens hade Ferret kommit på fötter och gjort en ganska smidig helomvändning för att kliva ut i korridoren hon med, även om hon stod just vid dörröppningen till kabyssen. "Kom och spotta lite till, jag tror det gav just rätt smak till din frukost!" En sned grimas följde, som om nästa mening gav en rätt besk smak på tungan. Detta skulle inte bli en vana, detta med att be om ursäkt. "För böveln, Hsiang. Förlåt. Det Smakade bra!" Trots vad det sett ut till att göra..
- Kapten, jag har ett eget litet ärende att göra när vi landat. Det borde inte ta mer än en timme. Herr Mouse har gått med på att eskortera mig.
Cake-Mouse nickar försiktigt.
- Jag förstår att ni är angelägna om att komma iväg så snart ni är klara med varuleveransen. Är en timme för lång tid för att passa ert schema?
Click to reveal..
Om någon annan vill bryta in och leka eskort istället är det fritt fram, jag högg Cake-Mouse för att Wilmer har stigit av spelet, och då drar jag ingen spelarkaraktär ur Feufluxs huvudhandling.
Laura har hunnit sucka över Billys "Sexigt"-kommentar (tröjan var visst lite väl tajt, den får dumpas ut med nästa laddning rymdskrot), spana efter Hsiang (hoppas han kommer tillbaka nu när Rhin sa nåt slags förlåt) och anteckna febrilt (nåja) på sitt papper.
- Okej gänget, jag tror jag har en plan redo här.
Frank, eftersom du är säkerhetschef så låter jag dig ha huvudansvaret för den gula lådan. Med på festen tar du Hsiang och Sarah. Sarah borde få tillfälle att briljera med sina gitarrkunskaper om ni behöver charma er fram på vägen.
Lyle tar huvudansvaret för den gröna lådan och följdaktligen så följer Rhin och Billy med dig och håller din rygg fri.
Vi ska fixa fram två väskor av nåt slag för att dölja hur Shun Sheng Duh Gao Wahn fancy de där boxarna ser ut. Alla som ser dom fattar att innehållet är värdefullt. Vi har som sagt en del bråte kvar från tidigare besättning så det ska inte vara nåt problem.
Minerva, jag ser gärna att Barnabas följer med dig istället för Cake-Mouse då han behövs i maskinrummet för lite reparationer.
Och så en sista grej. Det är förbjudet att bära vapen på Higgin's Moon om man inte råkar ha Migistrate Higgins uttalade tillåtelse. Och det har vi inte! Så om ni trots detta tänker bära vapen och hamnar i en cell efter bråk med hans hejdukar så riskerar vi att tvingas lyfta utan er. Men hey, man kan ju slåss med nävarna också om så behövs.
Billy satt och skrattade nöjsamt åt Hsiang och Rhins lilla uppvisning. "Kapten, här har du en besättning att tygla." sade han fortfarande med skrattet på läpparna när Hsiang försvunnit och stämning kring bordet lugnat sig något.
Piloten lyssnade sedan på Lauras redogörelse om hur gruppindelningen skulle se ut. Han tittade på sina gruppkollegor Rhin och Lyle och log sitt illmariga leende emot dem. "Grönt é skönt och har vi tur hinner vi smaka lite av den lokala brygden kanske."
"Vad är det för ställe egentligen? Har de en ordentlig landingsplats för sådana här skepp och ligger den nära de här mötesplatserna? Jag har landat på ett par månar förr men de har varit öde och i princip obebodda."
Laura svarade Billy: - Nej det finns inget vettig landningsplats på Higgin's Moon. Det är rakt på den hårda marken som gäller. Ta ner oss mjukt tack.
Barnabas ursäktade sig under tiden och bugade sig lätt för Minerva. - Det ska bli en ära att vara din eskort senare. Han gick bort mot Rhin som stod vid dörren bort mot dit Hsiang hade gått. Barnabas la en hand på Rhins axel men tog bort den väldigt fort när han såg blicken det genererade... - En konflikt mellan besättningsmän... eh, kvinnor... eh, äsch. Det kan hur som helst bara lösas på ett sätt. Med cylinderboll! (Sporten de håller på med precis i början). Nu sätter vi upp planen, letar upp Hsiang och sen svettar vi ned oss. Vem hänger med?
Björn
Druid
Namn: Frank Plats: Matsalen
Frank känner modet sjunka lite när Hsiang stormar ut. Hur ska den här gruppen kunna åstakomma någonting när vi inte ens kan komma överrens? Kanske han får ta sig ett snack med kaptenen och föreslå någonslags lagbildande aktivitet. Eller så kan det här uppdraget förhoppningsvis svetsa ihop laget... om inte alla blir dödade eller arresterade först förstås.
Han nickar åt Laura när hon är klar med uppdelningen. "Det låter bra kapten. Jag ska se till att vi är klara för avfärd så fort vi har landat"
"En konflikt mellan besättningsmän... eh, kvinnor... eh, äsch. Det kan hur som helst bara lösas på ett sätt. Med cylinderboll! Nu sätter vi upp planen, letar upp Hsiang och sen svettar vi ned oss. Vem hänger med?" säger Laura.
Frank nickar gillande. Kaptenen måste ha läst hans tankar. "Det låter som en mycket bra idé. Jag får väl ta och leta upp Hsiang eftersom han tillhör min grupp, om ingen annan känner för att göra det"