Ymir
Kulturrelativist
Registrerad: 00-05-18
Plats: Kunming, under molnen
Nå, men det låter ju betryggande iaf...Pepper Pots har ju tillochmed en bra skådis...jag ska nog se över möjligheterna att gå och se Avengers.
Men vaddå, Black Panther är ju en afrikansk furste, übermensch och magi-gadgeteer, typ Fantomen på stereoider fast utan koloniala övertoner. That's awesome, way more awesome än Samuel L Jackson med lapp för ögat...jag skulle hävda att Black Panther lätt är koolare än någon enda av snubbarna som faktiskt är med i Avengersfilmen.
Ändrad av Ymir (12-05-0810:36)
Klicka för att visa..
Bäst: Hulk i två korta sekvenser: När han ger Thor en vinge inne på Grand central och när han whip:ar Loke i Stark towers. Jag garvade så jag grät! Robert Downey Jr:s Iron man. Så djävla bra. Bepansrade Leviathan-valar?! WIN!
Bra: Interna konflikter. Hjältarna bankade lika mycket på varandra som på the bad guys. Mycket penismätningar, battle of wits och liknande. Fighterna. Snygga som fan, över lag helt rätt känsla, HULK SMASH!
Mindre bra: Black widdow och Hawkeye hanterades... Sådär. Det man brukar göra när man har karaktärer som spelar i "fel" liga är att skapa ett problem som inte kan lösas av "power". Man gjorde detta även denna gång i viss form, men det var taffligt. Lokes plan med att låta sig bli infångad... Dess storhet ungick mig. Det hela kändes rätt random. Hur gjorde han för att göra Hulk pissed? Asså, vad gjorde Loke i det hela, varför kunde man inte lika gärna bara ha skickat in Hawkeye från början?
Dåligt: Inget. Well, Cap Am:s animeringar var taffliga i ett par scener.
Jag tycker kranks betyg var spot on, 4.9/5. Bästa superhjältefilmen så här långt med rätt bred marginal (om man inte räknar watchmen som superhjälte).
_________________________ Jag gillar inte signaturer. /Buttersmurfen
Men vaddå, Black Panther är ju en afrikansk furste, übermensch och magi-gadgeteer, typ Fantomen på stereoider fast utan koloniala övertoner.
Jag tycker att han mest känns som en rasistisk stereotyp, en token black batman.
Mjo, det är ett litet aber.
Asså, de flesta hjältarna och skurkarna kom till för runt 30-40 år sedan. White male var det som gällde då. Det har blivit en del bättre sedan dess, men det är fortfarande de gamla som över lag är störst. Det gör genren en droppe vriden.
Arfert
Hedersmoderator
Gudakonung
Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
minst 40 år sen skulla jag vilja säga... uppåt 50.
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste
Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
Klicka för att visa..
Skrivet av: Ram
Asså, vad gjorde Loke i det hela, varför kunde man inte lika gärna bara ha skickat in Hawkeye från början?
Grejen med Loke är ju att han faktiskt inte kan låta bli. Det är lite hans grej; han är i grunden en väldigt emotionell typ. Klart han ville jävlas med hjältarna, klart han ville driva dem emot varandra, och klart han villa jävlas, framför allt, med sin ohängde bror.
Sen ska vi minnas att det var Hawkeye som sade att han behövde en distraktion för att uitföra det Tesserakten sagt åt honom. Och det var det Loke gav honom; en distraktion.
Ändrad av krank (12-05-1011:58)
_________________________ Trycker inte på länkar längre för det slutar med att det dyker upp katter och så är dagen helt förstörd. - Robert Jonsson
More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?
Mja... Jo iofs. Jag håller helt med att det bra "in character" för Loke. Jag vet bara inte om jag ser att själva tillfångatagandet fyller något större syfte. Då var ju Hawkeyes stöld redan klar. Menar man att hans fångenskap också skulle distrahera dem i det övriga arbetet...? Jag tänkte mest på Black widows slutsats; Att han var där för att reta upp Banner.
krank
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste
Klicka för att visa..
Loke var en rätt bra distraktion under hela Helicarrierkatastrofen, vill jag tycka. Framför allt eftersom han genom sin stav lyckades göra folk rätt upprörda...
Sen alltså, Helicarrierkatastrofen var ju också en enda stor PR-grej. Han ville ju att folk skulle få se de här hjältarna bråka med varandra och bli splittrade, besegrad.
_________________________ Trycker inte på länkar längre för det slutar med att det dyker upp katter och så är dagen helt förstörd. - Robert Jonsson
Det där hade jag inte sett som så klart, att det var staven som gjorde alla pissed. Det var en liten inzoomning på den och en gång då Banner stod och fipplade på den, men i övrigt var det inte mycket som visade på det. Men det låter helt klar vettigt.
krank
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste
Klicka för att visa..
Mjo, det var inteövertydligt; men jag vet ju vad Loke brukar göra i serierna; och att folk var lite, lite argare än vanligt (rentav lite groggy) tyckte jag var hyfsat klart...
Ja, det stämmer. Jag irriterade mig lite över att bara för att Black widdow kom fram till att det var Lokes mål så började alla bråka. Det där knyter ju ihop det hela på ett bra sätt.
Recca
Devil in Disguise
Registrerad: 11-06-22
Plats: Östergötland
Klicka för att visa..
Jag tyckte Avengers var jättebra. Jag är ju faktiskt en nörd som kan namnge ondingen på slutet bara genom att se honom och som faktiskt gissade vem det kunde vara redan innan man fick se honom.
Recca måste anses som varulvsspelens motsvarighet till en Catastrophal Abyssal Ancient Red Dragon CR 75 - Basse/Dieselsoppa _______________ Jag önskar jag kunde rappa, då skulle jag rappa detta. _______________ Utnämnd till årets forumpersonlighet 2012 av Vitulv. Tufft.
AndersG
Ludoligist
Registrerad: 11-09-14
Plats: Uppsala
Jag håller i stort med vad som sagts tidigare: filmen har mycket bra tempo, alla karaktärer får ta plats och göra coola grejer och man bör ha sett åtminstone Iron Man 1, Thor och Captain America för att hänga med ordentligt.
Innan jag såg den var jag lite orolig för att det skulle bli "IRON MAN (& the Avengers)" med tanke på hur hypad Downey Jr. varit, och även om det finns små tendenser åt det hållet så är de mycket små. Alla får som sagt ta plats och vara awesome.
Och ja, det är rätt mycket korvkalas, men jag tycker Black Widow görs bra. Enligt min mening lyckas de med att göra henne till någon som medvetet spelar på sin sexualitet snarare än en sexualiserad karaktär, if that makes sense. Nackdelen är förstås att när det gäller röjarscenerna så har hon helt enkelt inte så mycket att komma med - till och med Hawkeye som är en snubbe med pilbåge kan röja mer än hon gör med sina pistoler - men å andra sidan så är hon den enda som har någon nivå av interpersonal skills, även om de kunde tryckt mer på det.
Vad gäller Coulson så...
Klicka för att visa..
inget lik, inte död. Joss Whedon är tillräckligt smart för att spela på förväntningarna angående karaktärisering tror jag.
Recca
Devil in Disguise
Skrivet av: AndersG
Och ja, det är rätt mycket korvkalas, men jag tycker Black Widow görs bra. Enligt min mening lyckas de med att göra henne till någon som medvetet spelar på sin sexualitet snarare än en sexualiserad karaktär, if that makes sense. Nackdelen är förstås att när det gäller röjarscenerna så har hon helt enkelt inte så mycket att komma med - till och med Hawkeye som är en snubbe med pilbåge kan röja mer än hon gör med sina pistoler - men å andra sidan så är hon den enda som har någon nivå av interpersonal skills, även om de kunde tryckt mer på det.
I början på första scenen som hon är med i kände jag nästan för att lämna lokalen, fast det tog sig rejält efter det, som tur var.
Jag tycker Joss Whedon gör henne rätt på det stora hela, men sen att det är lite synd att hon är den enda superhjältetjejen i Avengers. Hon kickade ju ihjäl aliens med bara fötterna i slutet. Från mig får hon i alla fall ett klart godkänt. Det enda jag tycker är synd är att hon är den enda tjejen i hela filmen som har superkrafter. De skulle haft med den svarta tjejen med afron, kanske?
Ändrad av Recca (12-05-1018:13)
Recca måste anses som varulvsspelens motsvarighet till en Catastrophal Abyssal Ancient Red Dragon CR 75 - Basse/Dieselsoppa _______________ Jag önskar jag kunde rappa, då skulle jag rappa detta. _______________ Utnämnd till årets forumpersonlighet 2012 av Vitulv. Tufft.
krank
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste
Skrivet av: Recca
Det enda jag tycker är synd är att hon är den enda tjejen i hela filmen som har superkrafter.
Vill bara påpeka att hon mig veterligen inte har superkrafter. Jättesmidig, socialt kapabel, och har i slutstriden ganska coola vantar - men superkrafter? Mja.
mateyasu
Riddare
Registrerad: 03-07-16
Plats: Staden med tre hjärtan
Jag ser inte problemet med Black Widow som andra här verkar göra. Visst är hon inte på samma nivå med krafter som de övriga, men man glömmer då att hon (och Hawkeye) inte huvudsakligen är krigare utan infiltratörer/spioner. Deras jobb är inte att banka/skjuta sönder stridsvagnar utan att smita in i fiendens huvudbas och spränga ammunitionsförrådet bakom fiendernas rygg (speciellt om dessa är upptagna med en Hulk, en åskgud samt en miljadär-playboy-filantrop-mekaniskt geni i en rustning värd 6 miljarder dollar)
Fury vet att man behöver en välbalanserad styrka för att klara olika uppgifter.
På skalan SmaShA till Smyga är Avengers på följamde skala SMASH Hulk - "Hulk SMASH!!! Puny 'Omans" Thor - "Fight me thou brazen curs!" (Ok, han FÖRSÖKTE faktiskt smyga sig in på en bas och sno tillbaka sin hammare... det varade inte länge innan alarmet gick dock) Iron man - "man kan ju hacka in sig i datorsystemet och stänga av alla kameror förstås..." Captain America - smyger sig förbi alla vaktposter på en hydrabas för att befria P.O.Ws Hawkeye - "we need a distraktion.." Black Widow - infiltrerar Stark enterprise, blir Pepper Potts sekreterare, förhör ryska korrupta överstar mm som värsta Ninjan SMYGA
AndersG
Ludoligist
Registrerad: 11-09-14
Plats: Uppsala
Klicka för att visa..
Problemet är väl att alla de stora problemen antingen löses med SMASH eller minst till hälften av korvgänget. Black Widow lurar väl ute lite om Loke vill jag minnas, men i huvudsak är det gubbarna som både tänker ut och genomför planerna.
Om det i slutstriden varit mer tydligt att hon, Hawkeye och Cap till exempel skyddade alla de civila som skulle evakueras så hade hennes insats där kännts mer meningsfull. Nu var det ju mest att Hulk, Thor och Iron Man röjde runt medan de andra tre försökte att inte vara ivägen för mycket.
(Den här diskussionen gör för övrigt att jag än mer uppskattar Marvel Heroic Roleplays upplägg där dessa karaktärer skulle kunna delta i stort sett jämbördigt.)
Recca
Devil in Disguise
Skrivet av: krank
Det enda jag tycker är synd är att hon är den enda tjejen i hela filmen som har superkrafter.
Vill bara påpeka att hon mig veterligen inte har superkrafter. Jättesmidig, socialt kapabel, och har i slutstriden ganska coola vantar - men superkrafter? Mja.
Då är hon egentligen bäst.
Edit: Enligt wikipedia har hon: The Black Widow has been enhanced by biotechnology that makes her body resistant to aging and disease and heals at an above human rate;[volume & issue needed] as well as psychological conditioning that suppresses her memory of true events as opposed to implanted ones of the past without the aid of specially designed system suppressant drugs, attempts to do so result in extreme biological reactions, indicated as vomiting and black-outs.[volume & issue needed]
Ändrad av Recca (12-05-1021:49)
krank
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste
Då är hon egentligen bäst.
Hon, Hawkeye och Nick Fury själv är de som gör actionsaker utan superkrafter. Och så Agent Hill då, som jag rådiggar trots att jag inte kan låta bli att tänka på henne som Robin Sherbatzky: Agent of SHIELD...
Men ja, hon är cool. Det är inte filmen det är fel på - Whedon gör sitt bästa - utan originalmaterialet. Fast de kunde gott ha haft med Wasp, tycker jag. Men jag fattar att Black Widow var enklare att banka in.
Edit: Enligt wikipedia har hon: The Black Widow has been enhanced by biotechnology that makes her body resistant to aging and disease and heals at an above human rate;[volume & issue needed] as well as psychological conditioning that suppresses her memory of true events as opposed to implanted ones of the past without the aid of specially designed system suppressant drugs, attempts to do so result in extreme biological reactions, indicated as vomiting and black-outs.[volume & issue needed]
Eh, enligt seriekontinuiteten, gissar jag. De har inte etablerat anything of the kind i filmerna, vad jag vet.
Visserligen bygger ju filmerna rätt hårt på Ultimate-versionerna, men de har iaf inte visat några naniter än.
Å andra sidan läser jag på samma wikipediasida att en Black Widowfilm finns planerad efter Avengers. Och det är ju jävligt coolt. Hoppas bara att det blir bättre än förra filmen de gjorde om en superhjältinna (Elektra)...
#789675 - 12-05-1022:05
Re: Jävligt OT, men jag bara måste
[Re: xyas]
krank
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste
Skrivet av: xyas
What if the male Avengers posed like the female ones?
Det bästa med den där bilden är helt klart JHulken. Liksom, utifall man inte fattade poängen med resten av bilden, så gör vi en extra överdrivet plump grej också =)
#789681 - 12-05-1023:39
Re: Jävligt OT, men jag bara måste
[Re: xyas]
Recca
Devil in Disguise
Sååå braaaa.