Vad är det jag ska gå vidare med?
× Skriva två färdigheter till varje arketyp.
× Fundera mer kring de två spelledarfärdigheterna. Utöka färdigheterna med exempel.
Detta var det planerade. Vad från den förra tråden ska jag ta med mig? Här nedan citerar jag det relevanta och tar ställning.
Andra tankarJag kanske ska fundera kring vad som händer om alla rollpersonerna blir utslagna.
Jag tänkte mig något om att skriva något om att spelledaren har misslyckats för det är inte meningen att någon ska sitta och lyssna. Kanske får de utslagna spelarna ta över andra roller?
Måste jag skala allting [antalet markörer] beroende på hur många spelare det är?
Nej. En av spelledarfärdigheterna tar hand om det.
Medan man spelar ritar man ut streck på kartan som markerar färdvägen.
Ball idé, men nej. Positionen på kartan har ingen relevans alls, även om spelledaren kan använda det som riktlinje.
Fundera kring om jag ska ha med mellanscener som inte har några markörer som måste övervinnas.
Det här får jag fundera kring mer. Kanske ha något mellanspel mellan akterna?
Kan man få tillbaka tärningar genom att skapa situationer som de andra måste ta sig ur?
Kan man få ta på sig en nackdel och på så sätt få tillbaka tärningar, istället för att bara bli skadad?
Just nu funkar det, så jag ser inte användningen för detta. If it's not broken, don't fix it.
Annars skulle man kunna tänka sig att ta bort nollställningen mellan akterna och föra in detta ovan. Kan dock bli för krångligt med för många metoder.
Ska man kunna ge tärningar till varandra och säga att man hjälper till?
/.../
En spelare föreslog en skön regel, där flera spelare kan gå in med olika mål men slå för samma handling. De räknar samman antalet sammanlagda lyckade tärningar för alla som slår, men bara den med flest lyckade tärningar driver igenom sitt mål. Det här är en sorts samarbetsregel men också en kamp mellan "Jag har en cool idé", om det skulle uppstå mellan flera spelare.
Har testat. Glömmer bara bort det. Har en designfilosofi om att när jag glömmer regler så tar jag bort dem.
Ska man försöka eftersträva ett ha en plats, person, rykte och händelse på P.R.E.P.:en? I sådana fall kan alla deltagare skriva en var och sedan slänga in det på kartan i efterhand.
Jag har ännu inte sett en spelomgång som har pajat pga. detta. Folk har en tendens att vilja variera sig. Vissa spelomgångar
har varit sämre, men det har berott på att målet har varit vagt eller helt saknats.
Spelet kommer att behöva en namnlista på tyska, kinesiska, afrikanska och sydamerikanska namn. Ja, jag vet att jag buntar ihop hela kontinenter men det bryr jag mig inte om i detta spel.
Behövs det verkligen? Jag har klarat nio spelomgångar utan det.
Vara tydligare när en akt/scen tar slut och uppmärksamma spelarna på detta, så att de kan anpassa sina handlingar och verkligen få till ett slut. I några tillfällen så fick vi narrera en längre bit för att få saker att gå ihop, då scenen tog slut för tidigt.
Detta är något jag har blivit bättre på, även om det i de två sista omgångarna kunde bli längre beskrivningar. Jag vet inte hur jag gillar konsekvensen "hamnar i trubbel". Den känns onödig när scenen/akten ändå ska ta slut. Kanske dela på den och säga saker som "fastnar" och ... något mer?
Jag hade ett bräde för att hålla koll på hur många spelledartärningar som jag hade kontra hur många spelarna hade i sin pott.
Hela brädet är whack. Jag måste göra en kontroll över vilka tärningar som är lyckade, vilket styr flytet. Jag blandar också ihop spelar- och spelledartärningar och flyttar ibland fel markörer. Det är mycket bättre när spelarna har tio tärningar var. Fast med fyra spelare (som är max med spelet) så blir det fyrtio tärningar!
Under en av spelomgångarna så ville alla spelare avsluta sista akten, så jag borde trycka lite extra på att trots att en spelare slår slaget, så ska alla vara med och bidra till en epilog. I vissa fall behövs inte det, men i andra är det nödvändigt. Här kanske man kan använda samarbetsregeln lite, om det finns flera viljor. Det glömde jag bort.
Behöver fundera mer kring epiloger och aktavslut. Just nu haltar de lite.
Jag försökte köra en jakt. Även denna avslutades abrupt på grund av att spelaren valde att förstöra flygfarkosten (en mekaniserad skalbagge), så då fick de kämpa mot en rytande flod istället.
Jakter är verkligen svåra att få till då spelarna gärna pajar sina egna fordon med konsekvenserna.
Någonstans tror jag att jag följer en dramaturgisk kurva med mina tre akter. Jag får fundera kring om det är den typiska kurvan eller inte. Jag har märkt att det ofta blir inledning, en resa mot slutmålet och upplösning.
Det blev så när
Genesis spelledde också.
"Vad vill du uppnå?" är en fråga jag hela tiden ställde. Det skapade rätt typer av deklarationer och gjorde att spelarna ville vidareutveckla HUR de uppnådde vad de önskade och vad som hindrade dem.
Det här ska jag tänka på att tjata på att spelledaren ska ställa inför varje handling.
Borde skriva lite exempel på hur man kan använda scenmarkörerna för att skapa vissa typer av scener.
Ja! Ta även med
Genesis tanke om enmarkörsscen. Alltså, slänga in ett mindre hinder för att bygga ihop två skeenden med varandra.
Mål för spelarna måste vara tydligt! Ett resultat på kickoff- tabellen gav inget mål, vilket gjorde att spelarna kände att de bara drev omkring.
Mål, mål, mål, mål, mål. Måste banka in i spelledaren att första scenen även ska inkludera ett tydligt mål för hela scenariot. Det här ska dock kickoff-tabellen ta hand om.
Mellan scener, klipp bort sådant som är underförstått men klipp inte för aggressivt. Fingerkänsla krävs.
Något att tänka på.
Behöver man ens en P.R.E.P.-karta?
Ja! Ingen specifik anledning annat än att jag tycker den är ball. Man får lite inspiration från miljöerna och P.R.E.P. som står uppe hörnet sammanfattar vad man vill att spelarna ska hitta på.
Ha en bättre struktur för att binda samman påhitten på kartan, typ säga att i första akten så händer vissa saker och i andra akten så händer andra saker.
Nej. Det behövs inte. Tanken är att spelet ska vara röj från första scen till den sista. Dock så har jag tankar på lugnare scener. Får se när jag känner att de behövs.
SammanfattningDetta ska jag koncentrera mig på för framtida speltest.
- Skriva färdigheter till alla tolv arketyper (2 var) och till spelledaren (2 st).
- Komma på ett vettigt sätt att använda tärningsbrädet. Kanske splitta den i två delar?
- Kontrollera så att kickofftabellen skapar mål.
- Fundera kring att byta ut "hamnar i trubbel". Olav gav detta som exempel.
...du blir upptäckt
...du tappar något värdefullt
...du blir tillfångatagen
...du förlorar värdefull tid
...du fastnar i något (mitt tillägg) - Fortsätta tjata om vad spelarna vill uppnå inför varje handling.
- Notera om jag följer någon sorts treaktsstruktur utan att jag tänker på det.
- Fundera kring de tillfällen som uppkommer när jag blandar in lugnare scener. Varför har de behövts?
- Fundera hur du klipper scener.
/
Han som tycker det är så jäkla tråkigt att skriva färdigheter