Sida 1 av 2 1 2 >
Diskussionsval
#786313 - 12-04-26 09:04 NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next
Magnus Seter Inte inloggad
Redaktör
Halvgud

Registrerad: 00-11-24
Plats: Stockholm
Jaha, då var skandalerna igång igen. Monte Cook meddelar att han slutar arbeta med D&D Next för att han är putt på den utstakade väg som WotC har ... öh ... utstakat.

Cook är känd för att inte vara en drama queen, och kommer nog att hålla tyst om de specifika anledningarna till varför han slutar, men det hindrar ju inte spekulationerna från att dra igång.

Monte berättar att han slutar på sin blogg.

/Magnus

Topp
#786463 - 12-04-26 13:29 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Magnus Seter]
anth Inloggad
Phlumph

Registrerad: 03-02-24
Plats: Fjollträsk
WUT???
Där sjönk just oddsen rejält för att DnD Next skulle bli ett bra spel.
Vad säger konspirationsteoretikerna om det här?
Eftersom motsättningarna inte ligger med Schwalb/Cordell, utan med WotC (och därför Hasbro) antar jag att det har att göra med saker som OGL och DnDI.

Du är ett jävla troll, anth! grin love love

Cissi

Topp
#786486 - 12-04-26 14:06 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: anth]
Max Raven Inte inloggad
Rymddetektiv

Registrerad: 09-10-20
Plats: Hässleholm, Skåne
Skrivet av: anth
WUT???
Där sjönk just oddsen rejält för att DnD Next skulle bli ett bra spel.

Beror iofs på vem man frågar, med tanke på att han är en av de som designade 3E, som är... Ja, inte ett välbalanserat spel i vilket fall, och det finns en del klagomål kring det.

Sen huruvida det här påverkar slutdesignen mycket, det är en knepig fråga - det beror ju ganska mycket på hur långt de kommit i designprocessen.

Ändrad av Max Raven (12-04-26 14:07)

Topp
#786490 - 12-04-26 14:12 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Magnus Seter]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

Registrerad: 01-12-08
Är det ett bra tecken när chefsdesignern lämnar ett projekt mitt i?

Storuggla, ledande frågor

Topp
#786501 - 12-04-26 14:39 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Max Raven]
anth Inloggad
Phlumph

Skrivet av: Max Raven
Beror iofs på vem man frågar, med tanke på att han är en av de som designade 3E, som är... Ja, inte ett välbalanserat spel i vilket fall, och det finns en del klagomål kring det.

Jag håller inte med dig.
De som spelar OSG gör det delvis för att OSG är obalanserat. M.a.o. de anser att senare versioner blev sämre just för att de är mer balanserade.
Sedan kan man ta sig en titt på DnD4 - säga vad man vill om det men det är ett av de mest välbalanserade spel jag känner till - men bra? Njä.

Sen huruvida det här påverkar slutdesignen mycket, det är en knepig fråga - det beror ju ganska mycket på hur långt de kommit i designprocessen.

Eftersom Mike Mearls just meddelat att speltesten börjar 25 maj får vi anta att de kommit ganska långt (om inte speltestdatumet forcerades fram av Montes avhopp - men det lär vi märka om en månad).

Cissi

Topp
#786529 - 12-04-26 15:13 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: anth]
krank Inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn

Jag håller inte med dig.
De som spelar OSG gör det delvis för att OSG är obalanserat. M.a.o. de anser att senare versioner blev sämre just för att de är mer balanserade.
Sedan kan man ta sig en titt på DnD4 - säga vad man vill om det men det är ett av de mest välbalanserade spel jag känner till - men bra? Njä.

Du inser att inget av det du skriver motsäger det Max skrev?

Max säger "Det beror på vem man frågar" och "3e är inte balanserat" och "det finns de som klagar på 3e".

Du säger typ "nej, 3e är inte balanserat". På vilket sätt är det att inte hålla med Max? Att du anser det vara något BRA att det inte är balanserat negerar på intet sätt Max' positioner.

Det FINNS bevisligen de som inte uppskattar 3e, utan gillar 3e mer.
ALLTSÅ har Max rätt i att "det beror på vem man frågar".

Det FINNS bevisligen de som har klagomål på 3e's obalans. ALLTSÅ har Max rätt i att "det finns en del klagomål kring det".

Eller läste du Max' inlägg som "OMG 3e SUUUUUUUGER" och svarade på det istället?

More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?

Topp
#786530 - 12-04-26 15:16 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: anth]
Redaktör
Halvgud

Vad säger konspirationsteoretikerna om det här?

Någon spekulerade i att det var releaseplanen som var kruxet. Att Cook ville jobba tills det var klart, och att WotC istället ville släppa spelet enligt plan.

Fast det finns inget belägg för det påståendet.

/M

Topp
#786532 - 12-04-26 15:17 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Storuggla]
Redaktör
Halvgud

Skrivet av: Storuggla
Är det ett bra tecken när chefsdesignern lämnar ett projekt mitt i?

Ja, om det är Zack McKracken som lämnar.

/Magnus

Topp
#786538 - 12-04-26 15:21 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: anth]
Jarl Inte inloggad
Kanelbulle

Registrerad: 03-09-17

Åja påja, nog är väl 4E ett bra spel? Det är väl en sak att säga att det inte passar en, men att det är dåligt är väl att ta i?

Topp
#786568 - 12-04-26 16:09 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: krank]
anth Inloggad
Phlumph

Skrivet av: krank
Eller läste du Max' inlägg som "OMG 3e SUUUUUUUGER" och svarade på det istället?

Nej, jag läste:
"DnD3, som Monte Cook var med och skapade, är obalanserat - vilket gör Monte Cook till en dålig spelkonstruktör i vissa personer ögon."
smile

Cissi

Topp
#786570 - 12-04-26 16:13 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Jarl]
anth Inloggad
Phlumph

Skrivet av: Jarl
Åja påja, nog är väl 4E ett bra spel? Det är väl en sak att säga att det inte passar en, men att det är dåligt är väl att ta i?

OK, jag ändrar mig.
DnD4 är ett spel vars storhet gått den stora massan förbi så det har tvingats lägga ner i förtid på grund av vikande försäljningssiffror. smile

Cissi

Topp
#786583 - 12-04-26 16:44 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: anth]
Max Raven Inte inloggad
Rymddetektiv

Nej, jag läste:
"DnD3, som Monte Cook var med och skapade, är obalanserat - vilket gör Monte Cook till en dålig spelkonstruktör i vissa personer ögon."
smile

Så det var därför du svarade att det inte finns folk som tycker att DnD3 är dåligt balanserat och därför dåligt?

... Ok.

Topp
#786584 - 12-04-26 16:46 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Magnus Seter]
Max Raven Inte inloggad
Rymddetektiv

Som svar på trådstarten, så är det nog för sent att rädda Next. Blir väl bara att fortsätta spela ADnD eller 4E alltså. wink

Synd att det inte kom några schyssta 4E-datorspel bara.

Ändrad av Max Raven (12-04-26 16:47)

Topp
#786603 - 12-04-26 17:41 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: anth]
krank Inloggad
Teknisk rådgivare
Kung Starke den Störste

Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
Nej, jag läste:
smile

Men det stämmer väl? Eller påstår du att det inte finns personer som tycker så?

More than Human - Vad skulle du göra om du fick superkrafter?

Topp
#786604 - 12-04-26 17:44 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: krank]
Redaktör
Halvgud

Nej, jag läste:
smile

Men det stämmer väl? Eller påstår du att det inte finns personer som tycker så?

Nu överger vi det här fruktlösa delspåret.

Tack på förhand.

/Magnus

Topp
#786679 - 12-04-26 19:53 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: anth]
Anarchclown Inte inloggad
Hårdrockare

Registrerad: 10-04-24
+1

"Det är klart det finns drakar i Jannes nya setting. Det finns ju legender om drakar. Ingen skulle ju hitta på något som drakar om det inte fanns."

Ok min nya Archfiend ska heta något riktigt cool. Han ska fan heta C.H.A.I.K.H.U.L.H. Så där ja, det blir Kaj Kul. KAJ KUL?"

Topp
#786689 - 12-04-26 20:08 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Magnus Seter]
Schtajner Inte inloggad
Paladin

Registrerad: 08-12-25
DOOOOOOMMMMM zeppelinare r6 r6 r6 shocked !!!!

Njae inte riktigt. hmmm jag vet inte vad man ska tycka eller förmoda. Det är ju ännu rätt oklart(iaf för mig) hur spelet ser ut i dagsläget så att veta hur det kommer påverkas av att Cook inte är med längre blir ju svårt att jämföra.

Tycker dock det har varit en en hel del opåkallad nerdragebashing av Monte sedan han hoppade på D&DN om man kollar runt på exempelvis rpg.net och nördbloggar på löjligt högljudd nivå. Nästan varenda post han gjorde på wotc´s hemsida verkade starta två-tre flamewar mastodont trådar på rpg.net i stil med: OMG Monte´s killing DEEENDEEE!
Kanske tröttnade han på cirkusen? Fast han har nog en hel del skinn på näsan så troligast är nog att hans avhopp har ganska odramatiska omständigheter. Typ ekonomiska eller organisatoriska.

Ändrad av Schtajner (12-04-26 20:23)

Topp
#786723 - 12-04-26 21:01 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Schtajner]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

"Kanske tröttnade han på cirkusen? Fast han har nog en hel del skinn på näsan så troligast är nog att hans avhopp har ganska odramatiska omständigheter. Typ ekonomiska eller organisatoriska."

Hade han slutat pga arga fanboys hade det hetat något i stil med "personliga skäl" eller "hälsoskäl". Nu heter det att "My decision is one based on differences of opinion with the company."

Storuggla, language some mind find in the moss

Topp
#786740 - 12-04-26 21:32 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Magnus Seter]
w176 Inloggad
Ärkemagiker

Registrerad: 01-12-27
Plats: Luleå, Norbotten
Jag tror på att konflikten är kring OGL, men jag tror också debatten om hur wizards hanterar frågor kting kön, ras, bildval m.m. i sina spel kanske också spelar in.

Topp
#786882 - 12-04-27 10:54 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Magnus Seter]
CapnZapp Inte inloggad
Druid

Registrerad: 08-04-03
Jag tror också förslagen att han skulle slutat för att han tröttnat eller fått ett bättre erbjudande är helt grundlösa.

Inte bara för hur han uttryckt sig, utan även för mannen Monte, som ju LEVER för D&D(:ish).

Mycket MYCKET mera troligt då att han fått en order från ovan som han inte är beredd följa.

Det kommer troligen ta åratal innan de egentliga skälen blir kända.

Topp
#786885 - 12-04-27 10:57 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: w176]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Skrivet av: w176
Jag tror på att konflikten är kring OGL, men jag tror också debatten om hur wizards hanterar frågor kting kön, ras, bildval m.m. i sina spel kanske också spelar in.

Den debatten har jag missat.. har du nån länk?

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#786907 - 12-04-27 11:38 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: w176]
Redaktör
Halvgud

Intressant, det där hade jag helt glömt.

MVH

/Magnus

Topp
#786908 - 12-04-27 11:39 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Arfert]
Redaktör
Halvgud

Skrivet av: Arfert

http://montecook.livejournal.com/150303.html

/Magnus

Topp
#787004 - 12-04-27 16:56 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: w176]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

"Jag tror på att konflikten är kring OGL, men jag tror också debatten om hur wizards hanterar frågor kting kön, ras, bildval m.m. i sina spel kanske också spelar in."

Jag hade glömt bort det där med White Male Fighter. Det vore klart intressant om så var fallet, och värt en eloge.

Storuggla, AoO

Topp
#787005 - 12-04-27 17:01 Re: NYHET: Monte Cook lämnar WotC och D&D Next [Re: Magnus Seter]
anth Inloggad
Phlumph

Skrivet av: Magnus Seter
Skrivet av: Arfert

http://montecook.livejournal.com/150303.html

/Magnus

Njä, jag får det inte att stämma.
Det finns ännu inget releasedatum för DnD Next, men troligast är GenCon, augusti 2013 - nästan om ett och ett halvt år.
Jag kan inte tänka mig att man hunnit så långt som att diskutera kön/ras/bilder ännu.

Jag är fortfarande inne på OGL-spåret, frågan är om man fattat definitivt beslut om sånt så pass tidigt?
Jag gissar också att WotC vill ha något liknande DnDI för det är en av de få kassakorna till DnD4.

Sedan måste man ställa sig frågan: vad skulle få Monte Cook så förbannad att han frivilligt säger upp sig från sitt eget drömjobb (jo, för Monte är drömjobbet att få vara med och utveckla nästa version av DnD).

Cissi

Topp
Sida 1 av 2 1 2 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Magnus Seter 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
20 registrerade (anth, Rax, Rymdhamster, gizmo, Sia, DeBracy, Phelan, krank, magnus b, Hipster T. Pokémon, Thodd, Svarte faraonen, w176, Stövelkatten, Groffa, 5 osynlig(a)), 20 gäster och 6 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Spelidé om sinnesförändring av Arvidos MC • 13-05-18 12:44
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v20 av God45 • 13-05-18 12:29
Forumsöl, Stockholm, 17 maj av anth • 13-05-18 12:08
Skyddar, skyddar inte (mot kulor)? av Grisodlar'n • 13-05-18 12:02
Söker spelare till web-baserat strategirollspel av Gerry M • 13-05-18 11:48
Förskriven stårystruktur av Möller • 13-05-18 11:16
[Köpes] Sinkadus 1,2,4 och 6 med mera av Galten • 13-05-18 07:10
Flammor av vrede - del två i En saga om sorg av Arfert • 13-05-18 00:01
Kickstarter: Robotech RPG Tactics av DeBracy • 13-05-17 23:03
Fred så gyllene släpps 21/9 av Ealdormannen • 13-05-17 21:46