Sida 15 av 41 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 40 41 >
Diskussionsval
#785715 - 12-04-24 19:57 Re: Vico vs Spider! [Re: Tyr]
Pilzeman Inte inloggad
Inte lika söt i verkligheten

Registrerad: 05-09-12
Plats: Göteborg
Skrivet av: Tyr
Basenanji som menar att de ovanstående har fel. Vi har inte med demoner att göra. Jag kan inte påminna mig om att han skrivit om vilka konsekvenser det kan få om han outar.

[…]

Basenanji, hur dåligt för byn skulle du tro att det var om du outade?

Här är vad Basse har sagt:
Skrivet av: Basenanji
Men visst om jag ska säga något så kan jag bidra med att jag gärna går på jakt efter djävlar.

Men sedan tycker jag också att det är besvärande att Spider varit inne på demoner. Min magkänsla talar om för mig att bi har en kamp mellan dels djävulen och hans anhang i mänsklig skepnad och dels bybor, varav någon (precis som Unfair är inne på) kan vara "stark i anden" på något sätt.

Inte mer, vad jag kan hitta, om demoner kontra något annat. Sen ahr han ständigt naggat Vico och Spider för att de pratat om demoner, på ett sätt som antyder att det är uppenbart för honom att demoner, det är den där cover storyn som ulvarna har. Vilket jag inte alls tycker det är.

Topp
#785716 - 12-04-24 19:57 Re: Vico vs Spider! [Re: Konrad Konvalj]
Tyr Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 00-10-14
Plats: Karlskrona
Skrivet av: Konrad Konvalj
Skrivet av: Tyrsan
Basenanji som menar att de ovanstående har fel. Vi har inte med demoner att göra. Jag kan inte påminna mig om att han skrivit om vilka konsekvenser det kan få om han outar.

Det här får du gärna lyfta fram åt mig. Hinner inte gräva just nu, men vill gärna veta vad du syftar på?

Det är min tolkning av det här:

Självklart har allt jag säger något med min info att göra. Varför tror du att jag går så hårt på Vic och Spider när de dillar om demoner?

Jag kan ju förstås ha tolkat fel.

Topp
#785717 - 12-04-24 19:59 Re: Vico vs Spider! [Re: Basenanji]
Pilzeman Inte inloggad

Okej, drevandet är lite huvudlöst just nu tycker jag. De flesta rösterna ligger på Vico, men han vill inte outa utan att outa hela sin roll. Därefter kommer unfair, som antagligen hade outat sin utrustning om inte OBD hade vänt om och varnat för att göra det.

Jag har redan sagt vad jag tror om Spider och Vico – om de inte själva ser något skumt i varandras utsagor tror jag att de är inkompatibla, och är de det kommer det nog fram rätt snart.

Vi kan dreva mot unfair, och tvinga honom att outa något annat än utrustning. Jag fokuserar gärna på Antemannen, men jag tror han vet att han behöver visa vem han är utan att jag röstar på honom.

För en stunds betänketid säger jag
Röst: ingen

Topp
#785720 - 12-04-24 20:13 Re: Vico vs Spider! [Re: Pilzeman]
Pilzeman Inte inloggad

Okej, nu vet jag vem jag vill pressa, förutsatt att vi klarar det utan att glömma bort vico-spider-basse-grejen eller antemannen:

xyas.

Han har skrivit en del inlägg, men alla väldigt korta. Visst, långa inlägg kan ofta vara mycket snömos, men ändå. Kännetecknande för allt xyas skrivit har varit att han kommenterat snarare än resonerat, om ni förstår vad jag menar. Han har inte varit helt initiativlös; det var han som föreslog att OBD skulle vara först med att outa utrustning till exempel; men egna analyser och samband har han gett oss noll. Det mest iögonenfallande jag hittade alls var att han inte misstänkte unfair mer efter att missen med prästen uppdagades:

Skrivet av: xyas
Skrivet av: unfair
Sedan så känns ju en sak till viktig att fråga sig. Om spelet ska anspela på kristen mytologi och historia: Finns det en präst med? Och är alla karaktärerna religiösa?

Ja, jag tycker inte precis det här pingar. Möjligen håller Unfair på och brödsmular (och får i så fall gärna sluta med det).

Röst: xyas
Hej xyas. Skulle du vilja skriva något om hur din misstankekarta ser ut?
Eller finns det något du kan säga om fluffet och ulvarna utifrån din roll/info?

Topp
#785721 - 12-04-24 20:17 Re: Vico vs Spider! [Re: Pilzeman]
Tyr Inte inloggad
Magiker

Skrivet av: Pilzeman
Hej xyas. Skulle du vilja skriva något om hur din misstankekarta ser ut?

xyas är en jag vill se drev emot, så den hoppar jag på. Motiveringen är samma som Pilzes.

Röst: xyas

Topp
#785722 - 12-04-24 20:21 Re: Vico vs Spider! [Re: Pilzeman]
Basenanji Inte inloggad
Snäll hippie

Registrerad: 02-11-04
Plats: Sickla udde; Hammarby Sjöstad
Skrivet av: Tyr

Vicotniks åsikt verkar komma från något konkret och Spiders från en tolkning. Det behöver inte nödvändigtvis vara en konflikt där. Den stora konflikten är mellan demonligan och Basenanji.

Basenanji, hur dåligt för byn skulle du tro att det var om du outade?

(Min fetstil)

Just nu tycker jag att jag har breadcrumbat nog om min roll och vad jag vet. Byn tjänar mer på att Spider och Vicotnic diskuterar vidare varför Unfair/OBD förtjänar en röst och varför några av oss pratar om djävulen och andra om demoner.

Dessutom: jag suger som varulvsspelare i slutspelet (jag vet att Rising typ dissade sönder mig en gång när jag föreslog en helt galen taktik där man skulle byta röster på slutet...pinsamt).

Däremot brukar jag vara bra i början – vilket förstås inte betyder att jag kan ha fel nu. Men det är något med vad som har sagts (av Spider och Vic) och hur detta har följts upp som gör att jag i nuläget inte kan släppa dem.

Topp
#785723 - 12-04-24 20:31 Re: Vico vs Spider! [Re: Basenanji]
Tyr Inte inloggad
Magiker

och varför några av oss pratar om djävulen och andra om demoner.

Men alltså...kan det inte röra sig om att folk har olika åsikter om vad djävular, demoner och allt vad det heter är? Det vill säga har olika definitioner. För mig är t.ex. djävulen ondingen som härskar i helvetet och demoner hans hantlangare (något förenklat).

Topp
#785727 - 12-04-24 20:34 Re: Vico vs Spider! [Re: Tyr]
Pilzeman Inte inloggad

Det är precis det jag menar också, när jag säger att jag inte tror att folk är så inkompatibla som vissa vill få det att verka.

Topp
#785728 - 12-04-24 20:35 Re: Vico vs Spider! [Re: Basenanji]
Basenanji Inte inloggad
Snäll hippie

Aaargh. Det ska stå:

Vilket förstås inte betyder att jag inte kan ha fel nu

Fult med dubbel negation, men jag menar helt enkelt att jag kan ha fel.

Jag är ett doppffelstoppfel-miffo.

Sorry!

Topp
#785729 - 12-04-24 20:42 Re: Vico vs Spider! [Re: Basenanji]
Basenanji Inte inloggad
Snäll hippie

Citat:
Men alltså...kan det inte röra sig om att folk har olika åsikter om vad djävular, demoner och allt vad det heter är? Det vill säga har olika definitioner. För mig är t.ex. djävulen ondingen som härskar i helvetet och demoner hans hantlangare (något förenklat).

Jo, så kan det vara. Men har inte Vicotnic varit grymt noga med att säga "demon"?

Dessutom: jag har förstått att settingen/fluffet handlar mycket om kristendom och djävulen (och hans mänskliga hantlangare). Demoner är mer fantasy för mig: typ en märklig varelse som onda magiker kan frambesvärja.

Men visst, man kan förstås sätta likhetstecken mellan demoner och djävlar. Jag ska kolla mitt rollpm en gång till och läsa introtexten en gång till och leta efter möjligheten att tolka "djävlar" som "demoner".

Topp
#785730 - 12-04-24 20:48 Re: Vico vs Spider! [Re: Basenanji]
Vicotnik Inte inloggad
Den onde

Registrerad: 04-03-28
Plats: Stockholm, Haninge
Jo, så kan det vara. Men har inte Vicotnic varit grymt noga med att säga "demon"?
Jo det stämmer att jag använder mig av ordet demon och inte djävlar eller liknande ord.

Topp
#785732 - 12-04-24 20:57 Re: Vico vs Spider! [Re: Pilzeman]
xyas Inloggad
ko-aromaterapeut

Registrerad: 09-08-22
Plats: Malmö
Det mest iögonenfallande jag hittade alls var att han inte misstänkte unfair mer efter att missen med prästen uppdagades

Jag misstänker det inte för att det inte är misstänkt. Inte i nuläget i varje fall.

Topp
#785733 - 12-04-24 20:57 Re: Vico vs Spider! [Re: Vicotnik]
Basenanji Inte inloggad
Snäll hippie

Jag sökte på ordet "demoner" och författare "Vicotnik" och fick fram det här:

I inlägg #785096 finns följande:

Skrivet av: Vicotnik
I och med att vi är 12 deltagare så bör det rimligtvis finnas 3 svavelosande demoner från helvetet bland oss.

I inlägg #785576 finns följande:

Vad: Demoner.
Varför: fluff.
Just nu tänker jag inte utveckla detta om så inte massan kräver det av mig.

I inlägg # 785595 finns följande:

Jo det är demoner vi har att göra med. Sen vilken form de har vet jag dock inte.

I inlägg # 785665 finns följande:

Kan du förklara varför du anser det vara mycket scum tell att gå ut att säga rakt ut att ulvarna är demoner? För jag förstår inte det. Sen att jag inte tänker vidare utveckla det är för att det kommer skada byn mer än hjälpa den i nuläget.

I inlägg #785679 finns följande:

Ska jag gå in och förklara varför det är Demoner som vi har att göra med så kommer jag behöva gå ut med hela min roll. Vilket inte kommer hjälpa byn något utan snarare själpa den i nuläget så vill ni kan ni fortsätta pressa mig och då kommer jag vara tvungen att gå ut med hela min roll. Så nu är det ert val om jag ska gå ut med allt och förklara varför det är demoner vi har att göra med?

I inlägg #785691 finns följande:

Ja, jag kan inte ge något mer utifrån min roll utan att gå ut med allt.
För mitt fluff talar om för mig att det är med demoner vi har att göra, det har jag nämt tidigare.
De som pratar om annat har jag ingen aning om de är ulvar eller inte, men utifrån den information jag har så är det Demoner vi har att göra med.
Och vad beträffar Spider så har även han hamnat i skottgluggen på grund av sina uttalanden, det som jag dock finner intressant är han verkar ha gått från att prata om Demoner till Djäulen för till sist prata om Besten. Hur vida Besten är en demon eller inte har jag inte en sussning om, men det kan mycket väl vara så att Besten räknas som demon. I vilket fall som helst så tror jag inte det är någon större skillnad i detta fall, utan snarare tolkningar av den information som spider besitter.

---

Jag har kollat min info och introtexten. Jag kan INTE se något som tyder på demoner. Tvärtom ser jag hur djävulen är inblandad. Ett tag tänkte jag att det kanske handöade om att jag var någon sort 'falsk siare' eller 'naiv siare' eller något, men det finns kompletteringar i min info som motsäger en sådan roll.

För mig är det verkligen ett mysterium att Vic/Spider har varit så inne på DEMON-spåret, men jag ber verkligen om ursäkt om jag har varit för envis med det här.

Vad säger ni andra?

Topp
#785734 - 12-04-24 20:59 Re: Vico vs Spider! [Re: Pilzeman]
xyas Inloggad
ko-aromaterapeut

Registrerad: 09-08-22
Plats: Malmö
Skulle du vilja skriva något om hur din misstankekarta ser ut?

Den ser inte alls ut just nu skulle jag säga.

Noppe, inte i nuläget.

Topp
#785735 - 12-04-24 21:03 Re: Vico vs Spider! [Re: Basenanji]
Spider Jerusalem Inte inloggad
Gonzo Journalist

Registrerad: 11-05-13
Plats: The City
Det finns andra saker med i spel som inte är Människor och demoner/ulvar/besatta/dyrkare/kultister/tjänare/djävlar.

Och utifrån min roll så vore det logiskt med demoner/djävar/besatta/dyrkare/kultister/tjänare.

"In Gygax Nos Fides, Totus Alius Addo Victus."
("In Gygax we trust, all others bring food.")

[leaving note] Have gone to commit suicide. Intend to return from grave friday. Feed cat.
The perversity of the Universe tends towards a maximum.

Topp
#785737 - 12-04-24 21:05 Re: Vico vs Spider! [Re: Spider Jerusalem]
Gonzo Journalist

Skrivet av: Spider Jerusalem
Det finns andra saker med i spel som inte är Människor och demoner/ulvar/besatta/dyrkare/kultister/tjänare/djävlar.

Och utifrån min roll så vore det logiskt med demoner/djävar/besatta/dyrkare/kultister/tjänare.
Jag säger inte DTF med det här vill jag bara poängtera.

[leaving note] Have gone to commit suicide. Intend to return from grave friday. Feed cat.

Topp
#785741 - 12-04-24 21:26 Re: Vico vs Spider! [Re: Spider Jerusalem]
Pilzeman Inte inloggad

Jag förstår inte, Spider.
Okej, om jag ska resonera fritt.
  • Basses roll säger "djävlar" eller "djävulen" väldigt tydligt.
  • Vicotniks roll säger "demoner" väldigt tydligt.
  • Spider har anledning att tro att det finns något mer än människor och vaddetnuär – kanske mer än en av sakerna i vaddetnuär-kategorin?
  • Vimes hintar om ett inre hot mer än ett yttre – alltså demonbesatta människor.
  • Vi har med all säkerhet tre ulvar.
Vad ger detta? Finns det någon vettig lösning där ingen av de inblandade ljuger och försöker förvirra oss?

Alternativ:
- Djävulen och hans två demoner
-- Basse vet något om ledaren, Vico vet något om hantlangarna

- Djävlarna som ulvar, demoner som DTF
-- Demonerna vill typ... bryta sig fria från djävulens styre? Bara döda människor? Döda vissa speciella människor?

- Tvärtom, dvs det som föreslogs först: djävulen som DTF
-- Då skulle demoner, eller demonbesatta människor, vara de som bara ville döda medan djävulen har ett annat mål, typ att stjäla ett visst föremål eller döda en viss person eller något

- En demonfurste som ledare, smådjävlar som hantlangare
-- Nu vrider jag mest på orden, men det är väl inte helt omöjligt

Skulle det kunna vara något av dessa? Eller är det så att enda möjliga tolkningen av Basses roll är att alla tre är djävlar samtidigt som enda möjliga tolkningen av Vicos är att alla tre är demoner? För då behöver vi få klartecken snart, så vi vet att minst en ljuger. Om det är möjligt att ingen av dem ljuger, utan detta bara är ett missförstånd, så skrattar ulvarna åt oss för att vi förvirrar oss så.

Topp
#785742 - 12-04-24 21:31 Re: Vico vs Spider! [Re: Pilzeman]
Pilzeman Inte inloggad

Jag förstår inte, Spider.

Okej, jag är korkad. Jag förstår visst. Jag behöver outa en del av min roll/info om jag ska berätta varför dock. Och det kastar lite ljus över demon/djävul-frågan, men inte mycket. Det kan fortfarande vara båda för allt jag vet.

Jag blev förvirrad av dina två listor, för det såg inte ut att vara samma lista, så jag trodde du menade att utöver demoner/ulvar/besatta/dyrkare/kultister/tjänare/djävlar så trodde du att det fanns demoner/djävlar/besatta/dyrkare/kultister/tjänare. Vilket inte gick ihop.

Topp
#785743 - 12-04-24 21:31 Re: Vico vs Spider! [Re: Basenanji]
Konrad Konvalj Inte inloggad
Ost lord

Registrerad: 10-01-06
Plats: Norrland
Skrivet av: Basse
För mig är det verkligen ett mysterium att Vic/Spider har varit så inne på DEMON-spåret, men jag ber verkligen om ursäkt om jag har varit för envis med det här.

Vad säger ni andra?

Jag säger som tidigare. Det vi har att göra med är något större än en simpel bonddräng. Jag kan utifrån min roll inte avläsa att det handlar om just demoner, men djävulen i någon skepnad är troligen inblandad.

Djävulen, Belsebubben, Satan, Hinhål, Ondskan, Antikrist, eller nått liknande. Demon är inget jag skulle sätta i första rummet eftersom det hela känns mer bibliskt än något annat.

Demoner kanske omnämns på nått vis rent bibliskt vad vet jag?

Visdomsord by Konrad Konvalj:
HODOR! är briljant, HODOR! är som +1 fast bättre. Visst kan det tolkas som -1 om man är på det humöret, men gör inte det! HODOR! gör mig glad och får mig att skratta. Läs HODOR! som +1 varje gång du läser HODOR! så kommer du också bli glad.

Topp
#785744 - 12-04-24 21:32 Re: Vico vs Spider! [Re: xyas]
Pilzeman Inte inloggad

Skrivet av: xyas
Skulle du vilja skriva något om hur din misstankekarta ser ut?

Den ser inte alls ut just nu skulle jag säga.

Har du planer på att skaffa en?
Vem vill du just nu se skriva något (förutom Antemannen, för honom vill vi alla se)? Varför?

Topp
#785745 - 12-04-24 21:33 Re: Vico vs Spider! [Re: Spider Jerusalem]
Vicotnik Inte inloggad
Den onde

Registrerad: 04-03-28
Plats: Stockholm, Haninge

Jag säger inte DTF med det här vill jag bara poängtera.
Jag tror att jag förstår vad spider syftar på.

Topp
#785746 - 12-04-24 21:37 Re: Vico vs Spider! [Re: Vicotnik]
Basenanji Inte inloggad
Snäll hippie

Alltså, jag kan nog tänka mig att djävulen är med i fluffet...

...men att varulvarna inte nödvändigtvis behöver vara djävulen, utan mer hans hantlangare.

Så när Spider snackar om kultister grönar det honom något.
Men det kan också vara varulvstaktik.

Topp
#785748 - 12-04-24 21:48 Re: Vico vs Spider! [Re: Basenanji]
Gonzo Journalist

Alltså, jag kan nog tänka mig att djävulen är med i fluffet...

...men att varulvarna inte nödvändigtvis behöver vara djävulen, utan mer hans hantlangare.

Så när Spider snackar om kultister grönar det honom något.
Men det kan också vara varulvstaktik.
Jo jag försöker vara klarare och skina ett ljus på det som är oklart. Men det är svårt att skriva upplysande inlägg hela tiden. Ibland behöver man få spåna lite.

Topp
#785750 - 12-04-24 21:51 Re: Vico vs Spider! [Re: Pilzeman]
Tyr Inte inloggad
Magiker

Jag har en känsla av att vi antingen har olika definitioner av termer eller att olika termer används för att förvirra oss. Men jag kanske bara är naiv.

Hur som helst så kanske vi skulle släppa det för tillfället och ta upp det igen när någon av de inblandade tvingats outa. Just nu verkar det inte ge oss någonting.

Topp
#785751 - 12-04-24 21:53 Re: Vico vs Spider! [Re: Tyr]
Pilzeman Inte inloggad

Du kan nog ha rätt.

xyas alltså.

Topp
Sida 15 av 41 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 40 41 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Spider Jerusalem 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
0 registrerade (), 9 gäster och 12 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Mystik & Magi II av Dark Lotus • 13-05-23 04:02
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v21 av Jocke Kofot • 13-05-23 00:47
Rollspel med dinosaurier? av slanfan • 13-05-23 00:15
Svärd och Svartkonst av Olav • 13-05-23 00:01
[Stockholm] Dungeon World-spelgrupp sökes! av Anarchclown • 13-05-22 23:41
Plattlyssnarklubben - vecka 1 av krank • 13-05-22 23:11
[Hârn] Tale of a Crippled Fox av MattiasLejbrink • 13-05-22 22:34
Ge den en chans av Ulfgeir • 13-05-22 22:10
Hur skadar man sig lagom mycket? av Dnalor • 13-05-22 20:40
Alla vapen för 1d6 skada av Korpen • 13-05-22 18:55