Diskussionsval
#782544 - 12-04-08 21:27 Supergänget - Karaktärsutveckling?
Gizbar Inte inloggad
Inadekvator

Registrerad: 12-04-08
Plats: Falkenberg
Köpte ett ex av Supergänget på GothCon för ett par dagar sen. Tänkte att jag köpt nån timmes underhållande läsning av en serietidning med inbakat försök till rollspelsystem. Ack vad jag bedrog mig. Visst fick jag ett par skratt, men det hela är genialiskt! laugh

Om grundtanken är att rollspel skall vara nöje, att instegströskeln för spelande skall vara nära noll, men rollspelsaktörerna ändå skall kunna leverera inlevelse och kreativitet, då är det här super.
Detta är rollspel i sällskapsspelstappning. En möjlighet att snabbt få människor som aldrig spelat rollspel att förstå, och garvade rollspelare att få distans till och slappna av från tunga regeltrött spelsystem. Med ett stort leende. grin

Så till min fråga? Om man nu händelsevis vill spela sin karaktär mer än ett par tre gånger: Går det att hitta ett sätt att utveckla sin karaktär i samma anda som resten av systemet? System med t ex erfarenhetspoäng känns långt från Supergänget. Är fler Egenskaper en lösning, eller fler Trick? Ökad Tålighet? Eller skall spelaren själv förklara för spelledaren, kanske med en anekdot, wink vid nästa träff på vilket sätt hans karaktär nu utvecklats och sonika lägga till det? Några tankar?

Topp
#782728 - 12-04-09 19:03 Re: Supergänget - Karaktärsutveckling? [Re: Gizbar]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Registrerad: 01-02-23
Plats: Linköping
Välkommen till forumet och tack för ditt positiva omdöme om spelet.

Citat:
Så till min fråga? Om man nu händelsevis vill spela sin karaktär mer än ett par tre gånger: Går det att hitta ett sätt att utveckla sin karaktär i samma anda som resten av systemet? System med t ex erfarenhetspoäng känns långt från Supergänget. Är fler Egenskaper en lösning, eller fler Trick? Ökad Tålighet? Eller skall spelaren själv förklara för spelledaren, kanske med en anekdot, vid nästa träff på vilket sätt hans karaktär nu utvecklats och sonika lägga till det? Några tankar?

Jag har inte med något utvecklingssystem i Supergänget av flera olika anledningar. Bland annat följande:
* Det fick inte plats
* Jag är mycket fientligt inställd till förbättringssystem i rollspel, eftersom de ofta innebär att rollpersonerna börjar som kompletta nybörjare utan några användbara kunskaper och snabbt utvecklas till halvgudar -- och att regelsystemet egentligen bara är balanserat för ett mellanting mellan dessa två tillstånd. (Det här är naturligtvis bara en grov nidbild, som har väldigt lite att göra med hur de flesta regelsystem ergentligen fungerar, och bör tas med den mängd salt som en sådan förtjänar.)
* Superhjältar tenderar att vara ganska oföränderliga. Inte ens döden eller en bruten rygg klarar av att ändra status quo i mer än ett par avsnitt.
* Supergänget är mest avsett för engångsspel, inte för kampanjer.

Med det sagt skulle jag kunna tänka mig ett utvecklingssystem till Supergänget. Superhjältar kanske inte ändras så mycket, men de blir ändå mer erfarna. Spindelmannen i Amazing Spider-Man #352 beskrivs som en betydligt skickligare hjälte än samma figur i nummer #4. (Båda siffrorna är tagna ur luften och kan mycket väl vara helt felaktiga.) Så jag skulle föreslå följande erfarenhetssystem till Supergänget:

Ta bort anekdotbonusen och ersätt den med ett anekdotsystem baserat på tidigare äventyr. Efter varje avslutat äventyr skrivs namnet på äventyret ner på rollformuläret bredvid en kryssruta. Exempel: Professor Åskas dödsrobotar. Under varje framtida äventyr får hjälten, när det är dags att slå ett tärningsslag, referera till något som hände i ett äventyr, som kan anses likna den nuvarande situationen, kryssa i rutan för det äventyret, och erhålla en bonus i form av en extra tärning. Om hjälten har upplevt fem äventyr kommer han eller hon att ha möjlighet att göra detta fem gånger under sitt nästa äventyr. Hjälten kommer alltså att ha mer och mer erfarenheter att luta sig tillbaka mot och kan därför utföra mäktigare hjältedåd.

/tobias
Rollspel spelat: Svavelvinter

Kaleidoskop

Topp
#784827 - 12-04-20 18:19 Re: Supergänget - Karaktärsutveckling? [Re: Gurgeh]
Gizbar Inte inloggad
Inadekvator

Registrerad: 12-04-08
Plats: Falkenberg
Tack! En snygg lösning på ett egentligen ganska litet problem. Håller fullkomligt med i att karaktärsevolutioner ofta urartar.

Det är ju beroende på RPG-genre. I vissa går allt ut på att just bli gudar (då det blir dags att pensionera dem). I andra att leva ett normalt 75-årigt liv och ha så mycket äventyr det går under tiden. laugh

Supergänget har sin plats bland Rollspel för Sällskapsspelare. IMHO. Jag kommer att använda det för inviga fler i rollspelets mysterier. Införskaffade även rollspelet Sägen under GC. Det har också en låg instegströskel och ger dessutom fantasyn en skjuts via sagorna. Bra kombo de här spelen. smile

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Gurgeh, Gurgeh, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
3 registrerade (xyas, Anarchclown, Poseur), 9 gäster och 10 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
MYTHS-kampanj i Vita Tornet-miljö (spelare sökes) av Rymdhamster • 13-06-19 02:36
Måla med tusch hemma av solvebring • 13-06-19 01:59
Namnbyten av Rymdhamster • 13-06-19 01:59
Sveroks undersökning: Normer, attityder, beteenden av Ond bråd död • 13-06-19 01:33
Namn på koola OSR produkter på svenska av Rymdhamster • 13-06-19 00:13
[Rotsystem] - Virtual Reality? av krank • 13-06-18 23:15
Fantasyrollspel: Järnringens nya av Rymdhamster • 13-06-18 22:52
Pleroma av Bosse • 13-06-18 21:35
Monster i Svarta Tåg av God45 • 13-06-18 21:28
Vilket Runequest? av Necross • 13-06-18 20:01
Senaste diskussioner
Sveroks undersökning: Normer, attityder, beteenden av Max Raven • 13-06-18 23:31
[Rotsystem] - Virtual Reality? av krank • 13-06-18 23:15
Fria Ligans nya sajt uppe! av TomasFriaLigan • 13-06-18 09:50
Namn på koola OSR produkter på svenska av Hans E Magnusson • 13-06-18 08:33
Geoguessr av Lu-kaazh • 13-06-17 23:11
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v25 av krank • 13-06-17 22:48
K13 - Slutet någon? av RasmusL • 13-06-17 21:37
Korruption av Übereil • 13-06-17 21:29
Massivt MUA-äventyr, "De levandes land" av Ebenezer • 13-06-17 21:21
Snor av Feuflux • 13-06-17 20:25
Nyaste användarna
Storapan, Daniel the evil, Snakelus, Simpai, Silvervinge
6976 registerade användare