Välkommen till forumet och tack för ditt positiva omdöme om spelet.
Så till min fråga? Om man nu händelsevis vill spela sin karaktär mer än ett par tre gånger: Går det att hitta ett sätt att utveckla sin karaktär i samma anda som resten av systemet? System med t ex erfarenhetspoäng känns långt från Supergänget. Är fler Egenskaper en lösning, eller fler Trick? Ökad Tålighet? Eller skall spelaren själv förklara för spelledaren, kanske med en anekdot, vid nästa träff på vilket sätt hans karaktär nu utvecklats och sonika lägga till det? Några tankar?
Jag har inte med något utvecklingssystem i Supergänget av flera olika anledningar. Bland annat följande:
* Det fick inte plats
* Jag är mycket fientligt inställd till förbättringssystem i rollspel, eftersom de ofta innebär att rollpersonerna börjar som kompletta nybörjare utan några användbara kunskaper och snabbt utvecklas till halvgudar -- och att regelsystemet egentligen bara är balanserat för ett mellanting mellan dessa två tillstånd. (Det här är naturligtvis bara en grov nidbild, som har väldigt lite att göra med hur de flesta regelsystem ergentligen fungerar, och bör tas med den mängd salt som en sådan förtjänar.)
* Superhjältar tenderar att vara ganska oföränderliga. Inte ens döden eller en bruten rygg klarar av att ändra status quo i mer än ett par avsnitt.
* Supergänget är mest avsett för engångsspel, inte för kampanjer.
Med det sagt skulle jag kunna tänka mig ett utvecklingssystem till Supergänget. Superhjältar kanske inte ändras så mycket, men de blir ändå mer erfarna. Spindelmannen i Amazing Spider-Man #352 beskrivs som en betydligt skickligare hjälte än samma figur i nummer #4. (Båda siffrorna är tagna ur luften och kan mycket väl vara helt felaktiga.) Så jag skulle föreslå följande erfarenhetssystem till Supergänget:
Ta bort anekdotbonusen och ersätt den med ett anekdotsystem baserat på tidigare äventyr. Efter varje avslutat äventyr skrivs namnet på äventyret ner på rollformuläret bredvid en kryssruta.
Exempel: Professor Åskas dödsrobotar. Under varje framtida äventyr får hjälten, när det är dags att slå ett tärningsslag, referera till något som hände i ett äventyr, som kan anses likna den nuvarande situationen, kryssa i rutan för det äventyret, och erhålla en bonus i form av en extra tärning. Om hjälten har upplevt fem äventyr kommer han eller hon att ha möjlighet att göra detta fem gånger under sitt nästa äventyr. Hjälten kommer alltså att ha mer och mer erfarenheter att luta sig tillbaka mot och kan därför utföra mäktigare hjältedåd.
/tobias