Sida 1 av 2 1 2 >
Diskussionsval
#775808 - 12-02-25 15:36 Fantasy! - Första intryck
Eksem Inte inloggad
Ärkeängel

Registrerad: 01-02-19
Plats: Stockholm
Jag har nu den fullständiga F!-boken hemma och har ägnat större delen av förmiddagen åt att läsa boken och planera ett hexcrawl på Sjörövarön-spelplanen.

Hur som helst, spelet är väldigt bra, kanske det bästa svenska rollspel jag läst. Texten flyter på mycket väl och tonen är väldigt uppmuntrande. Ivrigt påminns vi om att de som spelar är de som avgör hur spelet skall fungera, och många goda små råd för hur man faktiskt förhåller sig till regelsystem på det viset finns i texten (till skillnad från många spel som bara torrt påpekar att spelet är ditt eget, men inte faktiskt visar det).

Alla de regellösningar som faktiskt finns känns som kompromisser på bästa möjliga vis. Ofta känns kompromisslösningar blodfattiga i min mening, men här är det verkligen tvärt om. Snarast känns det som att äta kakan och ha den kvar. Det bästa exemplet på detta tycker jag är sättet att hantera skador, som lyckas kombinera abstrakta HP, skadenivåer med mekanisk effekt och realism utan att för den sakens skull bli det minsta krångligt.

Jag är själv normalt inte så förtjust i tärningspölar, men här används de faktiskt på ett sätt som gör spelet väldigt kvickt och lätt men ändå erbjuder visst taktiskt djup för den som gillar att planera för optimal utgång. Också det ett bra exempel på en "äta kakan och ha den kvar"-lösning. Det ser ut att fungera tillräckligt väl även för mig. Däremot skulle jag nog husregla bort de "öppna" tärningsslagen som jag inte tycker ger något (men som jag tror är populärt hos många spelare).

En annan feature jag gillar är att alla tal är väldigt låga. Mycket få värden i spelet kommer över 10, den addition och subraktion som finns är med mycket små tal, och för det mesta används jämförelser.

Själva boken i sig är utmärkt. I formatet av ett tjockt seriehäfte med mjuka pärmar och svartvit inlaga med trevligt papper. Formen är utmärkt i två spalter och det är lätt att läsa och att hitta när man bläddrar. Typografin är väldigt tilltalande, tydlig och elegant. Illustrationerna är utmärkta och passande, särskilt Dennis Gustafssons bilder är helt perfekta men även Arferts och Mikaelas bilder är toppen. Per Folmers omslagsbild är suverän. På det hela taget är omslaget mycket tilltalande.

På det hela taget ett utmärkt spel. Kommer med kommentarer om den medföljande kampanjvärlden och kanske även äventyret senare (vill inte läsa ännu utifall att någon vill spelleda äventyret).

Topp
#775811 - 12-02-25 16:10 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Registrerad: 00-12-23
Plats: Grop
Jag har inte hunnit läsa så mycket, men det mina intryck stämmer mycket väl överrens med Eksems. F! är det första rollspel jag börjat läsa och direkt kännt att jag vill läsa vidare. Alltså, det finns andra spel som är bra, men det är inte samma sak som att de är roliga att läsa. F! ville jag inte lägga ifrån mig, trots att jag satt på krogen och läste det. Känslan jag får när jag läser boken är att jag vill spela - nu!

Spelet är jättesnyggt, precis lagom tjockt och välskrivet. Det här kan med stor sannolikhet vara det bästa svenska rollspel som skrivits.

[Death] [Run] [Beer & Pretzels]

Topp
#775813 - 12-02-25 16:12 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Skrivet av: Eksem
...och planera ett hexcrawl på Sjörövarön-spelplanen.

Du vann. Fy fan vad coolt.

Topp
#775835 - 12-02-25 18:40 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Vitulv]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Det var det ballaste på länge! Hexcrawls regerar.

Ändrad av Arfert (12-02-25 18:42)

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#775889 - 12-02-26 03:13 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Arfert]
Stövelkatten Inte inloggad
Gudabefläckaren

Registrerad: 05-05-13
Skrivet av: Arfert
Det var det ballaste på länge! Hexcrawls regerar.

Första budordet!
Då går jag ner till min funksoulbrother
En vardag i mitt liv

Topp
#776084 - 12-02-27 18:20 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

Registrerad: 01-12-08
Jag har läst Fantasy! nu och anser det vara ett bra spel. Tärningspölarna är små men ändå stora nog, reglerna är lättbegripliga, Kraftorden får mig att tänka på Cult Lore i Artesia och Battle Magic (eller vad nu småtrollformlerna hette) i Runequest, enkla och snabba regler, grisorcher med balla sköldar (Valvformade! Awesome!), Klippgubbar, en setting, en av de bästa reglerna från Over the Edge, ett grottkräl i tre nivåer... Jag gillar det!

Storuggla, klibbgubbemjukisar

Topp
#776097 - 12-02-27 19:38 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Storuggla]
Hipster T. Pokémon Inte inloggad
Forumredaktör
»Politiskt korrekt«

Registrerad: 00-05-17
Skrivet av: Storuggla
]…] grisorcher med balla sköldar (Valvformade! Awesome!) […]

Finns att köpa hos Otherworld:

—————
Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws
—————
»Vi sover tryggt i våra sängar för att hårdföra möss står redo i natten att utöva våld mot dem som vill oss illa.« – inte alls Winston Churchill
—————
»En aktningsvärd spelledare dödar aldrig avsiktligt spelarnas rollpersoner, utan tillhandahåller möjligheter för överilade och obetänksamma spelare att göra det helt på egen hand.« – E. Gary Gygax
—————
»Bra rollspelare hanterar regler. Dåliga rollspelare hittar på dåliga ursäkter för att avskaffa regler.« – Magnus Seter[/size]

Topp
#776125 - 12-02-27 21:28 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
pjuppe Inte inloggad
Lurker

Registrerad: 08-06-11
Jag kan säga att jag är väldigt nöjd. Fantasy! är väldigt mycket vad jag önskar att DnD5 ska bli. Enkelt och smidigt. Snygga illustrationer är det också.

Ett riktigt bra spel.

Topp
#776261 - 12-02-28 19:23 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
Chryckan Inte inloggad
Sporadisk

Registrerad: 05-05-03
Kan bara falla in i kören av lovord.
Gillar verkligen retro känslan på stilen i boken.

"pleonasm: Use of superfluous or redundant words" -Se mina inlägg.

Jim Butcher on playing the Dresden RPG:
"If I'm the GM, it's just like work. If I'm the player, I'm the GM's nightmare because I can say; 'it is like that and I'll write it that way in the next book if I have too!'

Topp
#776277 - 12-02-28 20:23 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Vitulv]
Hakanlo Inte inloggad
bakåtsträvare

Registrerad: 08-10-25
Plats: Södra stockholm
Skrivet av: Vitulv
Känslan jag får när jag läser boken är att jag vill spela - nu!
...
Spelet är jättesnyggt, precis lagom tjockt och välskrivet.

Precis detta är min åsikt också! Ett praktexempel på vad format och form kan göra för ett spel. Det är skön känsla och stämning i spelet.

Vad gäller regler tycker jag det är kul med tärningspölar (inte så vanligt för svenska spel) och det är lätt att sätta igång att husregla. Hade dock önskat lite mer utarbetat magisystem, även om jag gillar den ansats som tas.

Topp
#776280 - 12-02-28 20:33 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Hakanlo]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Ett utbyggt magisystem kanske kommer i framtiden. Men magi är nåt för skurkar i S&S. wink. Fast jag vet att många vill spela magiker, så en magibok är planerad. Kan inte komma med en tidsplan bara. Vi har många olika idéer. En monsterbok verkar många vilja ha.

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Topp
#776281 - 12-02-28 20:37 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Hakanlo]
Herr Grönstedt Inte inloggad
Soldat

Registrerad: 00-12-29
Plats: Linköping
Mmm.. Håller med om magisystemet. Hade också gärna sett det lite mer utvecklat.

Topp
#776303 - 12-02-29 00:18 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
EvilSpook Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 08-10-15
Plats: Sthlm
Även jag har nu hunnit bläddra igenom Fantasy!
Jag måste hålla med de andra som skrivit i tråden, det är ett mycket bra spel. Texten är otroligt bra och helhetsintrycket är väldigt tilltalande. Illustrationerna är överlag väldigt bra och passande. (Även Tomas egna som jag annars kan ha ite svårt för). Reglerna är som sagt enkla och pedagogiskt beskrivna samtidigt som de ger ett förvånansvärt djup.

Min enda egentliga invändning är att det inte känns old-school för mig. Jag känner inga ODD/DoD-82 vibbar alls trots tipsen om hur det är tänkt att spelas. Det är helt enkelt för välproducerat. Tror jag hade förväntat mig ett enklare spel med mer primitiv layout och handgjorda kartor t.ex.

Men på det stora hela anser jag dock att hobbyn behöver det här spelet bättre än ett spel som återskapar de halvfärdiga entusiast-spelen från slutet på 70-talet. Jag har ju min blåa DoD box när jag känner att det rycker i nostalgi-tarmen.

Bra jobbat! b2 b5
//EvilSpook

Topp
#776534 - 12-03-01 18:58 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Registrerad: 04-03-19
Plats: Bortom månen
Vacker tråd det här. Den tvingade mig att beställa ett ex på stubben. Nog för att jag har PDF:en med det är lååångt ifrån samma sak, plus att jag sällan får de rollspel jag har som PDF lästa. Ska det läsas ska det vara fysiska prylar - det är helt i min smak det. Ska bli mysigt att få bläddra i Fantasy!. =)

Tack för en schysst första tråd om spelet sedan det släppts. Den lovar bra spel, minst sagt (även om jag ser en del partiska herrar här *glimt i ögat*).

Ändrad av solvebring (12-03-01 18:59)
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa reglermeddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
#Jag skriver: http://solvebring.se
#Jag tecknar: http://art.solvebring.se/

Topp
#776605 - 12-03-02 15:10 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: solvebring]
oolaa Inte inloggad
Kethers tjänare

Registrerad: 05-03-13
Plats: Uppsala
Åh, var kan man köpa pdf:en?

Topp
#776608 - 12-03-02 15:41 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: oolaa]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Man skickar ett PM till mig. Pdf är en lyx som jag endast erbjuder mina medforumiter. Fast du bör köpa en bok också! smile. Så blir jag glad.

- Ray Bradbury

Topp
#776610 - 12-03-02 15:50 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: solvebring]
Hans E Magnusson Inloggad
take a Troll to lunch today

Registrerad: 08-06-18
Plats: Umeå
Skrivet av: solvebring
(även om jag ser en del partiska herrar här *glimt i ögat*).

Förklara, jag förstår inte?

Delay, destroy and denude.
De tre D'na för dungeon design

Please try some of the rules that you have doubts about in game situations and game play. Only through actual play testing can a rule or situation be fully explored. We have been doing that for years now. Anyone can pontificate on rules and worlds that they have never tried, and can never be proved wrong because the proof is only in the play.
David A. Hargrave

Rollspel nuförtiden är som en trist pastisch, utan nerv, hjärta eller kön.
Poppe

Topp
#776615 - 12-03-02 16:25 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Hans E Magnusson]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Skrivet av: Hans E Magnusson

Ironi?
Om inte så: Jag menade bara att många i tråden som gillar spelet gillar just den här typen av spel som Fantasy! tänkt sig vara. Fast jag sade det med glimten i ögat eftersom jag inte anser att det spelar någon roll eller för den delen gör mig något. Det var bara en iakttagelse varpå jag drog till med en skämtsam "pik".

Ändrad av solvebring (12-03-02 16:25)
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa reglermeddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.

Topp
#776619 - 12-03-02 17:16 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: solvebring]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Ironi?
Om inte så: Jag menade bara att många i tråden som gillar spelet gillar just den här typen av spel som Fantasy! tänkt sig vara. Fast jag sade det med glimten i ögat eftersom jag inte anser att det spelar någon roll eller för den delen gör mig något. Det var bara en iakttagelse varpå jag drog till med en skämtsam "pik".

Det vore ju oerhört märkligt om folk som inte gillade "spel som Fantasy!" gillade Fantasy!

Topp
#776621 - 12-03-02 17:49 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Vitulv]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Skrivet av: Vitulv

Ironi?

Det vore ju oerhört märkligt om folk som inte gillade "spel som Fantasy!" gillade Fantasy!

Indeed.
Därav det en skämtsam kommentar om utlåtandet. Jag menade ju inget faktiskt eller illa med det.

Topp
#776732 - 12-03-04 12:27 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
boblix Inte inloggad
Grisodlare

Registrerad: 09-11-24
Jag har följt detta forum ett tag "i smyg". Jag köpte Fantasy! i förra veckan och vill bara säga att jag, som gammal rollspelsräv, blev mycket imponerad! Tack Arfert, du har gjort ett jäkligt fint jobb och du har gett mig inspiration, en rejäl nostalgi-kick och en riktig "myskänsla" när jag håller i Fantasy!. Tack!

Nu gäller det bara för mig att hitta några att spela med, då mitt gamla gäng är utspritt över landet och har svårt att hitta tid för sånt här nu för tiden. frown

Topp
#776793 - 12-03-04 21:34 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: Eksem]
McFisk Inte inloggad
Anthropomorf nörd

Registrerad: 10-02-01
Våran spelgrupp blev väldigt kära i det. Särskilt det simpla karaktärsskapandet. Vi har redan satt oss ner för att bygga en Hyboriansk(<--hitte på ord ?)värld.

Edo finns här tillsvidare.

Topp
#776796 - 12-03-04 21:39 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: McFisk]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Skrivet av: McFisk
Våran spelgrupp blev väldigt kära i det. Särskilt det simpla karaktärsskapandet. Vi har redan satt oss ner för att bygga en Hyboriansk(<--hitte på ord ?)värld.

Ni bygger världen gemensamt?

... Det kanske vore något. Kanske ska jag göra just det med den här orientaliska idén jag har - lägga fram en grund som vi alla kan bygga på gemensamt. Det vore lite coolt. =)

Topp
#776797 - 12-03-04 22:17 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: solvebring]
McFisk Inte inloggad
Anthropomorf nörd

Registrerad: 10-02-01
Japp vi bygger den gemensamt. Då har folk i större allmänhet koll på hur världen fungerar.

Edo finns här tillsvidare.

Topp
#776811 - 12-03-04 22:58 Re: Fantasy! - Första intryck [Re: McFisk]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Skrivet av: McFisk
Japp vi bygger den gemensamt. Då har folk i större allmänhet koll på hur världen fungerar.

Det är inte så dumt. Iof ser jag en glädje i att presentera världens grunder till största delen ensam när jag lirar klassiskt, så får spelarna fylla i sen via spel efter det, men still - ingen dum idé. =)

Topp
Sida 1 av 2 1 2 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Arfert, Krille, Krille 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
20 registrerade (弾幕, Duddmannen, Svartalfen, Basenanji, Ymir, slanfan, Matolo, anth, Recca, Poseur, Arvidos MC, osbjer, Genesis, Hans E Magnusson, illnon, Thodd, 4 osynlig(a)), 11 gäster och 12 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Plattlyssnarklubben - vecka 1 av Ymir • 3 min 40 s sedan
Mystik & Magi II av illnon • 5 min 38 s sedan
[Göteborg] Söker några spelare till Dungeon World av Arvidos MC • 14 min 43 s sedan
Ge den en chans av Arfert • 15 min 51 s sedan
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v21 av Ymir • 57 min 43 s sedan
Hur skadar man sig lagom mycket? av 弾幕 • Idag 11:21
Kinesiska här och var av Ymir • Idag 09:49
[Blå Himmel] Slutredigeringen av Krille • Idag 09:07
Rollspel med dinosaurier? av Illsnidig • Idag 08:01
Svärd och Svartkonst av Olav • Idag 00:01
Senaste diskussioner
Mystik & Magi II av Blasphemy • Idag 00:05
Rollspel med dinosaurier? av Illsnidig • Igår 20:20
Svärd och Svartkonst av Terje • Igår 19:53
Hur skadar man sig lagom mycket? av Troberg • Igår 16:22