Sida 7 av 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >
Diskussionsval
#780136 - 12-03-21 10:58 Re: Renässansstadskampanj [Re: Radioaktiv]
Anarchclown Inte inloggad
Hårdrockare

Registrerad: 10-04-24
Plats: Stockholm
Fucking awesome. Låter ju faktiskt helt sjukt rätt.

"Det är klart det finns drakar i Jannes nya setting. Det finns ju legender om drakar. Ingen skulle ju hitta på något som drakar om det inte fanns."

Ok min nya Archfiend ska heta något riktigt cool. Han ska fan heta C.H.A.I.K.H.U.L.H. Så där ja, det blir Kaj Kul. KAJ KUL?"

Topp
#780137 - 12-03-21 11:03 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Registrerad: 11-02-13
Plats: Hufvudstaden
Vi borde nog börja beskriva festivalerna etc. mer i detalj. Hitta på tävlingar och ritualer etc.

Anser för övrigt att det skall finnas någon såndan där religiös dag när alla matriarker och patriarker ställer sig framför folket och skickar ut en dimfågel som väljer ut någon att tjäna förfäderna uppe i Mahtezuun. Ungefär som den där läskiga damen som hjälpte min karaktär att sluta vara hemsökt. Hon sysslade ju både med magi och förfädersdyrkan utan att verka tillhöra någon familj. Men just att de tar in ett barn om året, (helt otippat, oftast ett föräldralöst från slummen), som de lär upp från grunden.

Och Claudia spånar vidare...

Topp
#780139 - 12-03-21 11:08 Re: Renässansstadskampanj [Re: Radioaktiv]
Hårdrockare

Cool. Jag gillar det definitivt. Det kan ju också vara ett heligt sätt att föra in nytt blod i familjerna om man tänker att vissa av dessa adopteras med tiden.

Just att skriva om festivalerna tog väl sin lilla början i och med skrivandet om årets månader. Men det borde definitivt finnas fler festivaler än det finns månader och dessa kan gott beskrivas mer dessutom.

"Det är klart det finns drakar i Jannes nya setting. Det finns ju legender om drakar. Ingen skulle ju hitta på något som drakar om det inte fanns."

Ok min nya Archfiend ska heta något riktigt cool. Han ska fan heta C.H.A.I.K.H.U.L.H. Så där ja, det blir Kaj Kul. KAJ KUL?"

Topp
#780140 - 12-03-21 11:10 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Nja, jag tänkte mig dem mest som "famlijefria", men å andra sidan så borde de väl få gå lärling hos någon och det blir väl naturligt så att de adopteras in sedan.

Hittade månaderna hemma, kan rota fram dem ur pappershögen sedan.

Topp
#780145 - 12-03-21 11:18 Re: Renässansstadskampanj [Re: Radioaktiv]
Hårdrockare

Jo precis. Kanske inte så att det är tänkt att de ska adopteras men att de blir adopterade ändå ibland eftersom de går i lära hos någon som fattar tycke för dem.

Låter jättebra. Kommer inte ihåg i vilken ordning de låg riktigt.

Topp
#780147 - 12-03-21 11:22 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

INte jag heller. Vi ordnar det sedan.

Topp
#780301 - 12-03-22 13:18 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Hm... Tänker på två statyer till Stora domarsalen. Den ena som är blid och förlåtande, den andra är dömande och väger hela tiden din själ på en våg för att se om du sköter dig. Båda representerar moral, rättvisa och samvete.

Den förlåtande kanske ser ut ungefär såhär:
Egentligen en romare (Cincinnatus)

Den andra ser kanske ut som denna:
Klassisk Goddess of Justice

Mytomspunna grundare, havsgudomer, vanliga människor som gjort exeptionella saker eller kanske förfädersandar som gått igen. Det finns iallafall en stark tro på att de en gång i tiden vandrat på stadens gator och skipat rättvisa, och deras själ har tvinnats till en efter deras död och sveper genom staden där den för evigt letar efter orättvisor.

Mer förslag?

Topp
#780306 - 12-03-22 13:26 Re: Renässansstadskampanj [Re: Radioaktiv]
Hårdrockare

Oooh. Ja tack. Gärna mer idéer. Tror att jag gillar idén på den klassiska rättvisegudinnan men kanske kan man finna ett annat attribut än en våg eftersom denna är så välanvänd i vår värld? *Funderar*

Topp
#780307 - 12-03-22 13:26 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Timglas? Också väldigt klassiskt men ändå.

Topp
#780315 - 12-03-22 13:40 Re: Renässansstadskampanj [Re: Radioaktiv]
Hårdrockare

Den gillade jag. Den tar vi om vi inte kommer på något ännu bättre. smile

Topp
#780317 - 12-03-22 13:43 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Ett måttband a´la Mary Poppins! laugh

Topp
#780330 - 12-03-22 16:05 Re: Renässansstadskampanj [Re: Radioaktiv]
Cassius Inte inloggad
är en malström av sex och brottslighet

Registrerad: 12-02-12
Plats: Skåne
Måttband kanske känns lite off, men måttsticka är ju faktiskt en grymt bra idé!

http://i.imgur.com/1TG4NvM.gif

Topp
#780339 - 12-03-22 18:04 Re: Renässansstadskampanj [Re: Cassius]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Ja, insåg sedan att måttband inte känns helt rätt. Möjligtvis mätsnöre med lod eller så. Måttsticka funkar bra det med. Hm...

Eller med en sländtrissa som sitter fast i snöret som konstant spinner ödets tråd, eventuellt bara en sländtrissa i handen som snurrar?

Topp
#780340 - 12-03-22 18:04 Re: Renässansstadskampanj [Re: Cassius]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Trevligt med input förresten smile

Topp
#780342 - 12-03-22 18:25 Re: Renässansstadskampanj [Re: Cassius]
Hårdrockare

Awesome. Älskar hjälp. Hursomhelst låter mätsticka och slända som spinner konstant helt jättebra. Eftersom det är två statyer så kan vi ha både slända, mätsticka och timglas.

Topp
#780350 - 12-03-22 19:30 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Ehm... Sländtrissa.

Topp
#780365 - 12-03-22 21:27 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Cassius Inte inloggad

Jag gillar att helgon alltid bär med sig prylen som dödade dom, kan inte statyerna ha en symbol för hur rättvisa och trygghet dödas? Som kommunicerar bilden av ondska? Förstår ni hur jag tänker, typ en varg(som symbol för kaos och frånvaron av civilisation) eller en slöja(som förhindrar oss från att se de onda).

Topp
#780820 - 12-03-27 08:18 Re: Renässansstadskampanj [Re: Cassius]
Hårdrockare

Jag förstår vad du menar, tror jag. Gillar idén. Just vargen är ju en av delarna som Korpsfinxen är uppbyggd av. I och med detta dyrkas den ju i staden och är således iofs en mörk symbol men likväl en symbol för samhället. Med detta inte sagt att det inte fungerar som symbol i detta sammanhanget. Jag ser gärna att du utvecklar hur du tänker. smile

Topp
#780842 - 12-03-27 10:50 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Hårdrockare

Vargens Månad
Vargen är en minst sagt omtvistad figur i den Ch’Araldagiska kulturen. Delvis är Vargen en del av korpsfinxens väsen, delvis är den en stor del av religionen då den är solens jägare. Den är dock också en mörk figur som sprider död och blod omkring sig. En hämnare i natten som knappast är människans vän utan snarare samexisterar med denna. En skoningslös och fruktad allierad som fortfarande står med sina tänder mot mänsklighetens strupe. På samma sätt är vargens månad den mörkaste och ofta kallaste av månader. Den är en tid då mörkret endast kan bekämpas med mörker. Då naturen och skymningen får ta över för att driva bort midnattsvidundrens hantlangare. Denna månad ägnas i största möjliga mån till att sitta inomhus och göra mest ingenting, det händer till och med att havet och vikarna runt Ch’Araldagy fryser till is just då. Eftersom man inte har så mycket annat för sig så är detta en tid då olika ritualer vidtas.
Vargnatt
Denna ritual äger rum blott några nätter efter att ett nyfött barn har kommit till. Den går ut på att man lägger ut barnet, täckt i filtar och kläder så klart, över natten i ett område befolkat av vargar. Eftersom vargmånadsbarn anses behöva vara starka för att hantera mörkret och vemoden i deras kroppar, testas de tidigt på detta sätt. De som överlever denna grymma rit är ödesbestämda att följa vargens tecken och att hänge sig till jakten, kriget och flocken. Det bör nämnas att vanligt folk ofta undviker denna sed och endast fanatiska eller desperata människor eller människor av hög börd genomför den. Eftersom statusen som kommer med att ha överlevt detta är märkbar så är det fortfarande vanligare än man tror.
Mörkerfest
Detta är en av Ch’Araldagys största högtider. Släkter, familjer och allierade samlas alla i den största tillgängliga salen och umgås under tre dygn då det äts och dricks kopiösa mängder. Man undviker att gå ut då ljus utomhus anses vara blasfemiska. Detta för att vargar och andra onda men rättfärdiga andar skall tillåtas härska över de långa nätterna under högtiden. Nästan alla värdshus ser det som sin årliga välgörenhet att öppna dörrarna även för trashankar och smutsmän under dessa mörka nätter.
Blotfest
I Vargkyrka, där de Khiliska kulturernas legosoldater träffas och festar, som ligger i ett värdshus helt i närheten av festivaltorget, hålls det i en inhägnad stora vargar. Dessa utfodras varje dag för att blidka vargens ande. Under Blotfest offras dock extra mycket föda och under mer rituella former, unga män och kvinnor som vill vinna status smörjer in sig med offerblod och dansar bland vargarna som inte helt sällan ger dansarna ärr som bärs med stolthet. Denna rit utförs för att vargen anses ha drivit solen för långt bort från världen, därför offrar man till vargen för att få den att återvända och föra solen framför sig. Riten är en utpräglat Khilisk rit men en hel del öbor har börjat närvara också. Eventuella Heliokratiska invånare i Ch’Araldagy håller sig så långt bort som möjligt ifrån dessa tillställningar då riterna frambringar känslor av raseri och avsky hos dessa klenmagade fastlandsbor.

Topp
#780844 - 12-03-27 10:58 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Hårdrockare

Just det. Jag startade just en ny tråd om en ganska annorlunda kampanjmiljö. Titta gärna på den om ni är intresserade alla ni som tydligen läser den här tråden.

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/topics/780829/Steampunkopera.html

Topp
#780944 - 12-03-27 20:37 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Cassius Inte inloggad

Skrivet av: Anarchclown
Jag förstår vad du menar, tror jag. Gillar idén. Just vargen är ju en av delarna som Korpsfinxen är uppbyggd av. I och med detta dyrkas den ju i staden och är således iofs en mörk symbol men likväl en symbol för samhället. Med detta inte sagt att det inte fungerar som symbol i detta sammanhanget. Jag ser gärna att du utvecklar hur du tänker. smile

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det. Det behöver verkligen inte vara vargen, ifall det är en kust/ö stad så kan vågen(vatten då alltså) vara en tecken för naturenskraft något man ogillar, eftersom den förhindrar civilisation. Men kasta gärna upp lite helgon gestalter så skriver jag gärna hur de blev dödade.

Topp
#781401 - 12-03-30 10:06 Re: Renässansstadskampanj [Re: Cassius]
Hårdrockare

Jag har en idé. Vad sägs om att utveckla något själv? Typ: Ett hus, med tillhörande skyddshelgon, med sättet de dog på, och en huvudnäring? I en text? smile

Topp
#781407 - 12-03-30 10:57 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Ett par tankar om Vargmånaden...

...De tre dagarna när man håller sig inomhus kan vara de tre dagar om året då det "försvinner" oönskade individer i samhället. Alltså, om man inte lyckats finna en enda person som vill ta in en i värmen så "förtärs man av mörkret". Vissa säger att det är samhällets "renhållning" som drar fram då så att de slipper obekväma frågor, andra säger att det är just de mörka andarna eller vargarna som tar hand om dem.

...Vargnatt används som ursäkt för att lägga ut oönskade barn, missbildade barn etc. Notera att det oftast görs efter att familjen bestämt det, sällan för att en ensam moder vill det.

För övrigt var det en jättebra text, och jag hoppas få spela igenom högtiderna ordentligt smile

Topp
#781408 - 12-03-30 11:06 Re: Renässansstadskampanj [Re: Radioaktiv]
Hårdrockare

Självklart. Båda dessa tillägg verkar helt lysande.
Eller mörka då iofs. tunga

Undrar om det är någon som använder den här settingen utom jag och min spelargrupp?

Topp
#781410 - 12-03-30 11:17 Re: Renässansstadskampanj [Re: Anarchclown]
Radioaktiv Inte inloggad
Aniara

Hm... Tänker mig en skandal där ett rikt hus lagt ut någon annans barn istället för sitt eget, men med tanke på alla kläder byltet var inlindat i så upptäcktes det inte till en början. Barnet som lades ut dog, och det döda barnet hittades någonstans, men av någon anledning hade den fina familjen kvar sin unge helt oskadd. Eller något sådant. Fusk förekommer ju överallt.

Topp
Sida 7 av 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dnalor, Gurgeh, Krille, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
5 registrerade (Burnmoe, Jocke Kofot, Zimith, Galten, 1 osynlig(a)), 30 gäster och 5 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Renässansstadskampan
j
av Anarchclown • 13-05-20 05:10
Fundering om provokationer av krank • 13-05-20 00:34
Rollspel.nu's skrivarcirkel II av Ulfgeir • 13-05-20 00:02
Instagram av Robert Jonsson • 13-05-19 23:19
Tales from Tang-Yuan av BMOC • 13-05-19 22:27
Foton från Äventyrs medverkan på Nordsken av Fafnir • 13-05-19 22:19
ASE (DnD megadungeon i STHLM) av Eksem • 13-05-19 22:11
Demon: the whatever och Godmachine av Cogitare • 13-05-19 21:44