xyas
ko-aromaterapeut
Registrerad: 09-08-22
Plats: Malmö
Skrivet av: Vicotnik
Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Nej det tycker jag inte du ska göra. Ta det lugnt.
Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Skulle kunna uppfattas som misstänksamt, även om jag tycker det verkar oskyldigt. En förkortning nu skulle vara användbart som försäkring om du tvingas gå ut med information senare om inte annat. Men det är upp till dig.
Brynolf
100 tecken för en sketen titel?
Registrerad: 03-10-11
Plats: Stockholm
Ålrajt. Maffiatema. Det säger mig inte så mycket, den mest maffiga film jag sett har väl varit Jönssonligan på Mallorca. Men tillsvidare förutsätter jag att detta lir är ganska vanilj.
Jag tycker gott vi kan försöka köra dubbla drev. Mukwa verkar vara det första, och jag gillar Konrads idé att pressa nykomlingarna tidigt. Så...
Röst: Tyr
_________________________ Min tub. Där är NES-remixar.
Vicotnik
Den onde
Registrerad: 04-03-28
Plats: Stockholm, Haninge
Skrivet av: Tyr
Skulle kunna uppfattas som misstänksamt, även om jag tycker det verkar oskyldigt. En förkortning nu skulle vara användbart som försäkring om du tvingas gå ut med information senare om inte annat. Men det är upp till dig.
Jupp, det är just av den anledningen till att jag ger det erbjudandet, men jag tänker inte slänga ur mig den informationen i nuläget. Vill folk att jag ska gå ut med den infon så får de helt enklet visa det med sina röster. Men så länge jag inte vet vad en sådan outning kan leda till så har jag ingen brådskan med att gå ut med den enda informtionen som vi alla har, dvs vapen.
Mukwa
Lite brulig
Registrerad: 06-08-17
Plats: Indieörebro
Skrivet av: Vic
Det som verkar finnas i spelet är Bybo/ulv, vapen och ev färdighet (förmåga). Så jag har ingen större lusta att börja jag outningar av vapen förens jag vet hur settingen ser ur. Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Ja, alltså. Om du inte har någon information att processera fluffet på ändå, som du redan stålligt nog gått ut och sagt så förstår jag inte vad du ska med fluffet till. Självklart kan det vara risky att outa vapen om ulvarna har nån info om powerrollerna, men det är också en av grejerna vi har att jaga ulvarna med. Om vi börjar rota i fluffet finns det ju risk för att ulvarna lättare kan ljuga om dem. Bättre då att de med relevanta färdigheter får informationen utifrån drev.
Skrivet av: Mukwa
Det som verkar finnas i spelet är Bybo/ulv, vapen och ev färdighet (förmåga). Så jag har ingen större lusta att börja jag outningar av vapen förens jag vet hur settingen ser ur. Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Ja, alltså. Om du inte har någon information att processera fluffet på ändå, som du redan stålligt nog gått ut och sagt så förstår jag inte vad du ska med fluffet till. Självklart kan det vara risky att outa vapen om ulvarna har nån info om powerrollerna, men det är också en av grejerna vi har att jaga ulvarna med. Om vi börjar rota i fluffet finns det ju risk för att ulvarna lättare kan ljuga om dem. Bättre då att de med relevanta färdigheter får informationen utifrån drev.
Jag är som sagt ny i varulvssammanhang och är inte helt säker på vilka verktyg vi har till förfogande för att driva fram vilka som är varulvar. Har jag förstått rätt att det är genom olika spelares förmågor vi gör det, eller är det enbart med psykologisk list?
Edit: rättade till stavning
Ändrad av LJSLarsson (12-03-1109:56)
Skrivet av: vic
Jupp, det är just av den anledningen till att jag ger det erbjudandet, men jag tänker inte slänga ur mig den informationen i nuläget. Vill folk att jag ska gå ut med den infon så får de helt enklet visa det med sina röster. Men så länge jag inte vet vad en sådan outning kan leda till så har jag ingen brådskan med att gå ut med den enda informtionen som vi alla har, dvs vapen. ... Läs mitt inlägg ovan, för svar.
Nä, det här är väl inget svar? Jag har ju inte direkt bett dig outa nåt. Jag har ifrågasatt vad du ska med fluffet till. Den drevet går mot får göra ett ställningstagande till vad som är bäst att outa. Känner du att du bara kan ge oss en förkortning i det läget så får vi väl se om vi köper det då, men fluffet kommer ju ge sig allt eftersom folk outar.
Jag är som sagt ny i varulvssammanhang och är inte helt säker på vilka verktyg vi har till förfogande för att driva fram vilka som är varulvar. Har jag förstått rätt att det är genom olika spelares förmågor vi gör det, eller är det enbart med psykologis klist?
Logik och eventuella förmågor skulle jag säga. När man sätter press på spelare så tvingas de ljuga om de är ulvar. Genom att läsa spelet så kan man snappa upp på lögner, vilket kan innebära att spelaren är en ulv (men det är inte säkert).
I nuläget så har rösterna fallit så här om jag räknat rätt:
Vicotnik
Den onde
Skrivet av: Mukwa
Skrivet av: vic
Jupp, det är just av den anledningen till att jag ger det erbjudandet, men jag tänker inte slänga ur mig den informationen i nuläget. Vill folk att jag ska gå ut med den infon så får de helt enklet visa det med sina röster. Men så länge jag inte vet vad en sådan outning kan leda till så har jag ingen brådskan med att gå ut med den enda informtionen som vi alla har, dvs vapen. ... Läs mitt inlägg ovan, för svar.
Nä, det här är väl inget svar? Jag har ju inte direkt bett dig outa nåt. Jag har ifrågasatt vad du ska med fluffet till. Den drevet går mot får göra ett ställningstagande till vad som är bäst att outa. Känner du att du bara kan ge oss en förkortning i det läget så får vi väl se om vi köper det då, men fluffet kommer ju ge sig allt eftersom folk outar.
Jag vill ha fluffet för att kunna bilda mig en uppfattning om hur spelet är konsturerat. Har jag ingen kunskap om fluffet och det finns ett fluff med så har jag svårare att dra slutsattser på hur spelet är uppbyggt. Kör vi ett spel helt utan fluff så behöver jag inte bry mig alls i det utan kan utgå ifrån den vanliga normal fördelningen av ulvar/bybo, vilka roller som vanligtvis finns med. Men i och med att varulvsspelen på forumet till och från har haft väldigt udda uppsättningar så kan jag inte tillämpa mitt vanliga synsätt på ett spel ifall jag inte har koll på fluffet. Utöver det så behöver vi något att prata om och det enda som vi i nuläget har att diskutera runt är vapen eller färdigheter om du inte har någon annat förslag på vad vi kan diskutera.
Mukwa
Lite brulig
Citat:
Jag är som sagt ny i varulvssammanhang och är inte helt säker på vilka verktyg vi har till förfogande för att driva fram vilka som är varulvar. Har jag förstått rätt att det är genom olika spelares förmågor vi gör det, eller är det enbart med psykologis klist?
Oftast är det scum tells, dvs när ulvarna gör bort sig, som vi plockar dem. Powerroller såsom siaren är iofs jävligt bra, men de flesta ulvarna åker på grund av annat än siaren.
Vårt största vapen är drevandet. Då får vi ut både hård och mjuk info från alla. Om vi bybor spelar vattentätt kommer vi kunna gröna varandra, och då ta ut ulvarna via uteslutningsmetod, eller, ännu bättre, röda varulvarna och ta ut dem direkt.
Se till att slänga ut din röst på nån och försök att inte lägga ned din röst. Det är alltid bättre att ha den ute, för en nedlagd röst gör sällan något bra. Kom ihåg att motivera din röst ordentligt varje gång du byter. Så här i början är det skitsvårt att motivera sin röst, men ju längre spelet går desto mer finns det att gå på. Om vi motiverar alla röster kommer ulvarna tvingas göra det också, och eftersom de måste ljuga varje gång de kommer med ulvanklagelser (de vet ju vilka de egentliga ulvarna är) så kan vi hitta ulvar genom dels röstningsmönster och dels på hur motiverade och uppdaterade ulvarna är.
Tackar, visste inte att det fanns ett vedertaget system.
Brynolf
100 tecken för en sketen titel?
Registrerad: 03-10-11
Plats: Stockholm
Skrivet av: LJSLarsson
Logik och eventuella förmågor skulle jag säga.
Förmågor som siare etc brukar inte göra någon stor skillnad. Det går inte att förutsätta att "siaren" inte är varulv själv. Själva outandet av förmågor är dock viktiga delar av de teorier vi bygger upp.
_________________________ Min tub. Där är NES-remixar.
Mukwa
Lite brulig
Citat:
Utöver det så behöver vi något att prata om och det enda som vi i nuläget har att diskutera runt är vapen eller färdigheter om du inte har någon annat förslag på vad vi kan diskutera.
För tillfället tycker jag att det är ganska givande att diskutera huruvida vi ska diskutera fluffet eller inte. :-D
Citat:
Jag vill ha fluffet för att kunna bilda mig en uppfattning om hur spelet är konsturerat. Har jag ingen kunskap om fluffet och det finns ett fluff med så har jag svårare att dra slutsattser på hur spelet är uppbyggt.
Givetvis, men behöver vi veta hur spelet är uppbyggt innan nån har outat något? Framförallt: Behöver DU veta hur spelet är uppbyggt för att KUNNA outa något? ---- Ni andra får gärna svälja coktailbären och stänga av den där mul-och-klövsjukan till melodifestival och ta ställning nu. Jag tycker åtminstone att jag har ett ok case på Vic för att vara så tidigt in i rundan.
Tackar, visste inte att det fanns ett vedertaget system.
Det är lugnt du :-) Det gör det kanske inte egentligen, men ju mer korrekt någonting är desto mer användbart blir det. Framförallt behöver vi inte läsa igenom 800 inlägg bara för att se i vilken ordning folk röstade.
Citat:
Behöver DU veta hur spelet är uppbyggt för att KUNNA outa något?
Nej, det behöver jag inte men jag föredrar att ha så mycket info som möjligt innan jag fattar mina beslut.
Jag har inte heller något emot att outa en förkortning på mitt vapen eller hela namnet på mitt vapen, men just nu anser jag att det inte finns tillräckliga skäl för mig att göra det. Just nu är det bara du som "skriker" högt (inget illa menat).
Se till att slänga ut din röst på nån och försök att inte lägga ned din röst. Det är alltid bättre att ha den ute, för en nedlagd röst gör sällan något bra. Kom ihåg att motivera din röst ordentligt varje gång du byter. Så här i början är det skitsvårt att motivera sin röst, men ju längre spelet går desto mer finns det att gå på. Om vi motiverar alla röster kommer ulvarna tvingas göra det också, och eftersom de måste ljuga varje gång de kommer med ulvanklagelser (de vet ju vilka de egentliga ulvarna är) så kan vi hitta ulvar genom dels röstningsmönster och dels på hur motiverade och uppdaterade ulvarna är.
I så fall lägger jag min röst på Tyr.
Både han och jag är nybörjare, och det skulle vara intressant för spelledaren att låta åtminstone en av oss vara ulv. Jag vet att jag inte är ulv och riktar därför ett misstänkt öga mot Tyr.
[quoteLJSLarsson:]och det skulle vara intressant för spelledaren att låta åtminstone en av oss vara ulv.[/quote]Oftast så brukar lekledaren slumpa vilka som blir ulvar/bybor.
Mukwa
Lite brulig
Nej, det behöver jag inte men jag föredrar att ha så mycket info som möjligt innan jag fattar mina beslut.
Ja, men jag menar att jag hellre ser att ditt beslut grundar sig på eventuella tidigare outningar än i en fluffdiskussion som kan hjälpa ulvarna.
Just nu är det bara du som "skriker" högt (inget illa menat).
Haha, ja. Det är klart att jag skriker högt när jag tycker att jag har nåt att gå på, även om det så här tidigt in i rundan inte kan vara nåt annat än en skitgrej. Det är ingen stor grej, men helt klart störst i rundan än så länge :-)
Jag har inte heller något emot att outa en förkortning på mitt vapen eller hela namnet på mitt vapen, men just nu anser jag att det inte finns tillräckliga skäl för mig att göra det.
Nej, det tycker inte jag heller att det gör. 2 röster är inte direkt nån press. Du ska outa när byn vill att du ska outa, och än så länge är byn lite för tyst.
Problemet jag ser med en fluffdiskussion är att den göder ulvarna med info de gärna kommer åt och de med relevanta färdigheter får svårare att utnyttja dem. Tids nog kommer vi ju få reda på upplägget, och då kanske det är för sent. Bättre att låta de med info bestämma, och du har ju uppenbarligen ingen info.
Registrerad: 10-01-06
Plats: Norrland
Skrivet av: LJSLarsson
Oftast så brukar lekledaren slumpa vilka som blir ulvar/bybor.
I mina öron låter det som något en ulv skulle säga för att skydda sin kompis.
Nu är du nog ute på lite djupt vatten LJ...
!Paxen har nog glömt att skriva det i reglementet. Personligen tror jag som Vic att det är slumpat och så har det alltid varit.
Visdomsord by Konrad Konvalj: HODOR! är briljant, HODOR! är som +1 fast bättre. Visst kan det tolkas som -1 om man är på det humöret, men gör inte det! HODOR! gör mig glad och får mig att skratta. Läs HODOR! som +1 varje gång du läser HODOR! så kommer du också bli glad.
Vimes
Ogooglebart avundsjuk svensk
Registrerad: 00-06-15
Plats: Utspridd över väggarna
Yes! Nu jävlar ska vi röka ut grisulvarna!
Alright. Jag som ju näst Vicotnik är den mest seniore spelaren här burkar ju vilja dela med mig av lite varulvsspelsvisdom (huruvida jag är speciellt vis tycker jag man kan diskutera). Jag vetefasen om det är värt att lyssna på mig. Eller rättare tycker så avskyr jag när folk leker följa John med mig, det har dock blivit bättre de senaste spelen (inte minst sedan jag jvar bensäker på att xyas var ulv i Ankeborg ). Men eftersom det alltid blir ett jävla snack, och eftersom jag har spelat det hgär spelet tillräckligt många gånger för att faktiskt ha tänkt en hel del kring det så:
Det finns två sätt att resonera för byn anser jag. Antingen så går vi på scum tells eller så försöker vi pussla ihop information för att se ett mönster som låter oss identifiera ulvarna. Senaste spelet, Mukwas Mutant 2089, var ett spel där byn resonerade stenhårt efter infon, och vi vann. Hade dock Mukwa gömt en ulv i de ihopparade rollerna (jag, Möller, Recca och Vico) hade vi fått problem. I exempelvis Ankeborgsspelet var det bara scumtells som gällde eftersom det inte fanns någon info att förhålla sig till.
Så vad innebär det för oss? Tja, vi måste följa båda spåren. Såhär i början av spelet är det naturligt att man försöker resonera kring upplägg osv eftersom det inte finns speciellt ycket mjuk info i tråden (.d.v.s. sådant som folk faktiskt har skrivit). Och det är bra! Allt som skrivs i tråden kan vi använda senare!
Dock, brasklapp! Ulvarna ska vara de som måste göra bort sig. Risken med att vara för på med att outa själv och resonera kring upplägget är att vi hjälper ulvarna att hitta på lögner som håller. Det vill vi undvika. Jag kommer slå ner som en hök när jag tycker att resoenmang går åt ett sådant håll eller att folk kastar ur sig info om sin roll helt opåkallat (jag tittar på dig Brynolf).
Men sen är det scumtells. Varulvarna kommer göra missar, dom kommer skriva saker som inte riktigt "känns" rätt, eller så kommer de (vi får hoppas! jag tittar på dig Lukas) tabba sig rejält och skriva ulv i pannan på sig sjävla. Anyways så är det svårt att veta när vi börjar få nytta av scumtellsen. De ackumuleras under spelets gång, för det mesta. Men det vi MÅSTE göra för att skaka fram tells på folk är att pressa. Det ska vara ett jävla helvete att spela varulvsspel, och framförallt om man är varulv.
Sen, som bybo har man inte bara i uppgift att hitta ulvarna. Man har en andra uppgift också. Och det är att inte bli utröstad själv. Bete er som bybor och inse att det här är ett lagspel. Var konstruktiva! (och aktiva!)
Jag tror att Paxen har skapat ett ganska ordinärt spel den här gången för övrigt. Inget allt för wacko. Detta leder mig till att tro att det vi främst kommer kunna jaga med är scumtells och siarkraft (om den finns). Även om det är så så anser jag att vi ska följa mönstret från tidigare spel:
1. Försöka dreva alla under första rundan. 2. Någon form av outning krävs (måste inte vara en direkt outning av förmåga eller vapen, men iaf en antydan) 3. Och slutligen rösta ut den vi misstänker mest i slutet (d.v.s. inte ta någon med dålig aktivitet vilket tidigare har visat sig vara en mycket dålig strategi)
---
Tills vidare hakar jag på KK och HJSLarsson mot Tyr.
Resonera lite kring spelet. Och no worries, vi vet alla att det är första gången du spelar, men delge oss dina intryck och åsikter.
_________________________ My reach is global / My tower secure / My cause is noble / My power is pure