Ni har fått vänta ett tag i den stora entren, men så kommer äntligen Don Rosolini fram ur sitt rum. Han står stilla ett tag innan han tar till orden: Ni ska finna dom! Ni ska få dom att ångra alla sina val! Ni får en timme på er att välja ut en som jag ska tortera ur svar från. Då risken finns att personen dör.. Ja, det är säkert att personen kommer dö helt enkelt, så se till att vara säkra på vem jag ska tortera! Don Rosolini nickar (kanske emot dig..?) och går in i sitt rum igen.
Bland er 12 så finns det poliser, ert jobb är att leta reda på dom!
Alla spelare har ett vapen! Vissa spelare har en färdighet. Dessa färdigheter kan kräva att ett PM ska skickas till mig för användas, detta står i så fall i din roll
Familjen (Byborna) vinner när alla undercover-agenter (ulvar) är utröstade. Undercover-agenterna vinner när hälften av spelarna är agenter. Eventuella andra vinstvillkor står i roll-PM.
Varje runda går till så att spelarna bestämmer om vem som ska rösta ut. Den som har majoriteten av rösterna blir, när rundan är slut, utröstad. Ni måste lägga en röst på detta sätt: Min röst: !Paxen i fetstil, detta för att underlätta för mig som SL.
Läs igenom! Vissa regler är nya/ändrade!
Klicka för att visa..
Generella regler Direkt-citat av PM får ej göras! Försök beskriva er roll med andra ord. Alla har fått en beskrivningstext av spelet, detta speciellt får inte direkt-citeras! Jag har ej möjlighet att kolla av detta 24/7, dock om det märks av så kommer först en varning ges, till samtliga spelare oavsett om man har gjort ett direktcitat. Därefter så kommer ev överträdelser straffas med diskvalificering.
Om inget annat anges i era roller så får ej spelare kontakta varandra om spelet utanför dom gällande trådarna. Detta straffas på samma sätt som ovan, först varning till alla spelare om vilken överträdelse som har skett och om det sedan händer igen så gäller diskvalificering.
När en runda avslutas så kommer jag att skriva ett inlägg där jag med klar och tydlig text skriver STOPP! Om inlägg skrivs i tråden efter att jag har gjort detta inlägg så kommer varning att ges, därefter diskvalificering.
Det är förbjudet att editera inlägg! (förhandsgranska om du är osäker om det blev rätt). Straffas genom först varning och sedan diskvalificering.
Som spelledare så kan jag dock välja att förbise dessa regler och kontakta spelaren direkt, om jag anser att det finns förmildrade omständigheter. Jag kan likaså välja att diskvalificera en eller flera spelare direkt.
Avsluta rundan tidigare
Om ni vill att en runda avslutas tidigare så måste ett PM skickas till mig om att ni vill stoppa rundan tidigare. Jag kommer då skriva ett inlägg om att en spelare vill avsluta rundan tidigare, varpå alla måste säga om dom vill avsluta rundan tidigare. Jag kan dock som SL välja att strunta i att spelare har begärt att avsluta rundan tidigare, utan förklaring.
Eventuella frågor kan ställas både i speltråden eller i ett PM till mig. jag kommer dock inte svara på något specifikt om spelet, förutom om din roll. Därför kan det vara bättre att fråga i speltråden om det inte handlar om din roll.
Och märk väl!: Även om det inte kanske står specifikt att det är fel så behöver det inte vara rätt! Om du är osäker så är det bättre att fråga!
Mukwa
Lite brulig
Registrerad: 06-08-17
Plats: Indieörebro
Woho! Då var vi igång!
Stating the Obvious Ännu ett spel med 12 deltagare, och 12 deltagare innebär garanterat 3 varulvar (1/4 är standard) och upp till 5 rundor:
Första rundan 12/3 Andra rundan 10/3 Tredje rundan 8/3 Fjärde rundan 6/2 Femte rundan 4/1
Vi har råd att ha fel två gånger, med andra ord (om det skulle behövas).
Nu kör vi stenhårt framåt och krämar ur massor med aktivitet den här rundan (jag kommer förvisso inte bidra riktigt lika mycket som jag gjort tidigare pga plugg). Lika bra att slänga ut en röst på en gång, med den eminenta motivationen att han är aktiv:
Röst: Vicotnik
Registrerad: 04-03-28
Plats: Stockholm, Haninge
Okej, jag tolkar det som du vill pressa mig, vilket är förståligt i och med att jag brukar vara aktiv och har varit med i ett flertal spel tidigare. Utöver mig vilka andra skulle du vilja pressa till att börja med?
Konrad Konvalj
Ost lord
Registrerad: 10-01-06
Plats: Norrland
Skrivet av: Vicotnik
Röst: Mukwa
Vem anser du att vi bör börja att pressa?
Mukwa, vem anser du att vi skall börja att pressa?
Röst: Mukwa
Förhalar lite. Har dock redan nu varit tydlig med att det troligen finns 3 ulvar. Jag är benägen att hålla med.
Nu drar vi igång! Dags att fimpa lite plitar!
Visdomsord by Konrad Konvalj: HODOR! är briljant, HODOR! är som +1 fast bättre. Visst kan det tolkas som -1 om man är på det humöret, men gör inte det! HODOR! gör mig glad och får mig att skratta. Läs HODOR! som +1 varje gång du läser HODOR! så kommer du också bli glad.
Mukwa
Lite brulig
Citat:
Vem anser du att vi bör börja att pressa?
Du är aktiv och ganska vass, så att få dig grönad är ju bra. Så länge vi får upp tempo kommer vi hinna med allihop den här rundan. Visserligen är det en helgrunda, men jag tror att alla vill vara med från början så det kan nog bli en bra runda ändå.
Jag är lite intresserad av att sätta press på:
* LJSLarsson * Tyr
Vi har inget att gå på från tidigare spel gällande dessa spelare. Det vore förträffligt att veta hur de ser på upplägget och lite annat snack nu i början så kanske vi kan få en liten uppfattning av dem.
Röst: Tyr
Motiveras med: Är aktiv just nu och Mukwa har jag bättre koll på så den rösten var väldigt obefogad.
Visdomsord by Konrad Konvalj: HODOR! är briljant, HODOR! är som +1 fast bättre. Visst kan det tolkas som -1 om man är på det humöret, men gör inte det! HODOR! gör mig glad och får mig att skratta. Läs HODOR! som +1 varje gång du läser HODOR! så kommer du också bli glad.
#777613 - 12-03-1020:35
Re: Varulvsspel Familjen - Runda 1
[Re: Konrad Konvalj]
Mukwa
Lite brulig
Skrivet av: KK
Förhalar lite. Har dock redan nu varit tydlig med att det troligen finns 3 ulvar.
Men jisses, det har gått en halvtimme. Här förhalas minsann ingenting :-)
Okej, jag tolkar det som du vill pressa mig, vilket är förståligt i och med att jag brukar vara aktiv och har varit med i ett flertal spel tidigare. Utöver mig vilka andra skulle du vilja pressa till att börja med?
De jag tycker att vi behöver avfärda så fort som möjligt är:
Vimes, Recca, Vic, K.K, Brynolf
Ordningen är inte skriven i sten, men där är de mest aktiva och bästa snutsniffarna mig veterligen.
Konrad, Tyr, om vilka skulle ni helst se att vi började pressa? Kan ni ge mig er top 3 lista,
Nu skrev jag en topp 2 lista under tiden du skrev detta inlägg, men jag fördjupar mig gärna i en topp 3 lista.
Tyr Larsson Spider
De två första; Tyr/Larsson har jag ingen koll på. De är båda nybörjare och skulle någon vara ulv så tror jag det är lätt att fånga upp något ticks på dem. Lätt kanske är fel ord, men det vore intressant att se vad press gör mot dem. Spider Jerusalem har ju fungerat rätt taskigt under press som ulv (Lu-kaazh också för den delen..) så tidig press där kanske kan ge oss svar på frågor.
Tyr har du följt några maffia spel tidigare som åskådare? Eller har du varit med i några spel tidigare (live/utan för forumet)?
Jag har inte deltagit i något liknande spel tidigare. Min enda erfarenhet är från att att jag lurkade lite under det förra varulvsspelet och att jag skummat egenom ett par gamla spel. Jag tror jag hajar principen men har ingen direkt vana.
Vicotnik
Den onde
Skrivet av: Tyr
Tyr har du följt några maffia spel tidigare som åskådare? Eller har du varit med i några spel tidigare (live/utan för forumet)?
Jag har inte deltagit i något liknande spel tidigare. Min enda erfarenhet är från att att jag lurkade lite under det förra varulvsspelet och att jag skummat egenom ett par gamla spel. Jag tror jag hajar principen men har ingen direkt vana.
Okej, hur som helst kul att du i alla fall valt att vara med.
#777621 - 12-03-1020:46
Mukwa
Lite brulig
Ja, egentligen tror jag också att vi lättare kan gröna de nya genom press direkt, men som sagt tror jag att vi kommer hinna dreva allihop, och då är det egentligen bara tur/otur i vilken ordning vi drevar ulvarna.
Hur många drev ska vi ha igång samtidigt? klarar vi att hålla två drev?
Inte för att vara taskig mot Lu-kaazh men han behöver man knappt pressa utan han brukar vara ganska bra på att göra det jobbet själv.
Är man utsedd till årtusendets sämsta ulv så är man. Det är fan inte illa.
Men åter till saken.
Du vill som vanlig pressa aktiva (skickliga?) spelare. Det är inget fel med det, men vad har det gett oss i tidigare spel?
Vimes är ju som en ål och slinker undan drev och sånt. Han släpper på informationen när han känner för det.
Recca har vi pressat tidigt i tidigare spel och det har inte direkt hjälpt oss att valla fram henne då hon varit ulv. I Mos Varulv fällde vi inte Recca på ett tidigt drev om jag minns rätt? Hon outade äventyrare och lite sånt där och hade en rätt vattentät plan om jag inte minns fel. Tror nästan det var en fördel för Recca att gå ut först, men jag kan ha fel.
Brynolf är bättre för oss om han får gro lite i bakgrunden och växa sig in i rundan. Tidig press förra rundan ledde ju inte till något gott.
Vicotnik
Den onde
Haha... det slår sällan fel Jag får alltid ett mindre drev på mig så fort spelet börjar. Men men jag antar att jag börjar vänja mig vid det vid det här laget.
Hur som helst så har jag inget utöver vapen som jag kan/vill dela med mig av och i nu läget så finner jag ingen anledning till att gå ut med mitt vapen heller. Där emot vore det intressant att diskutera vad det kan finnas för vapen. Jag skulle misstänka att vi kan finna: Revolvar, Halv/Automat-pistoler, kpistar, hagelgevär och kanske någon tommygun. Observera att jag inte har någon info om detta utan utgår ifrån vad jag finner vore rimliga vapen att finna hos maffia medlemar. Jag anser att vi nog bör hålla vad vi har för vapen dolt tills vi listat ut vad de kan innebära då jag inte vill att vi genom vapen outning hänger ut eventuella siare.
#777626 - 12-03-1020:55
Vicotnik
Den onde
Skrivet av: Konrad Konvalj
Du vill som vanlig pressa aktiva (skickliga?) spelare. Det är inget fel med det, men vad har det gett oss i tidigare spel?
Det ger oss i alla fall deras tankar och funderingar inför det här spelet. Hur vida det ger oss något i långa loppet har jag svårt att säga. Det är som du säger att vi är nog lite svårare att pressa än nya, men det tar i och för sig längre tid för oss att få ur något ur tex Vimes som du själv nämner. Jag har inget emot att pressa andra, men som sagt anledningen till att jag vill pressa de aktiva är för att få in dem i spelet, få dem aktiva samt att om man låter dessa spelare passera för länger utan att lägga press på dem så tror jag det blir svårare att få fram saker från dem.
Mukwa
Lite brulig
Citat:
Jag skulle misstänka att vi kan finna: Revolvar, Halv/Automat-pistoler, kpistar, hagelgevär och kanske någon tommygun. Observera att jag inte har någon info om detta utan utgår ifrån vad jag finner vore rimliga vapen att finna hos maffia medlemar.
Det låter som att du försöker luska i settingen och det var något jag insåg var ganska korkat i Ankeborgsliret. Bättre att sån information kommer fram i dreven undan för undan istället för att ha nån fluffdiskussion som gör det lättare för ulvarna att välja vilka puffror som är bra att outa.
Skrivet av: Mukwa
Citat:
Jag skulle misstänka att vi kan finna: Revolvar, Halv/Automat-pistoler, kpistar, hagelgevär och kanske någon tommygun. Observera att jag inte har någon info om detta utan utgår ifrån vad jag finner vore rimliga vapen att finna hos maffia medlemar.
Det låter som att du försöker luska i settingen och det var något jag insåg var ganska korkat i Ankeborgsliret. Bättre att sån information kommer fram i dreven undan för undan istället för att ha nån fluffdiskussion som gör det lättare för ulvarna att välja vilka puffror som är bra att outa.
Ja, jag försöker ta reda på hur spelet är uppbyggt, dvs vad vi kan förvänta oss i spelet. I och med att start inlägget inte innehåller särskillt mycket info som ger oss något om settingen. Så upplever jag det lite knivigare att pressa folk och framför allt vad vi kan pressa folk på. Det som verkar finnas i spelet är Bybo/ulv, vapen och ev färdighet (förmåga). Så jag har ingen större lusta att börja jag outningar av vapen förens jag vet hur settingen ser ur. Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.