Har övervägt att låta varje nivå för Egenskaper (de med nivåer då) ge tillgång till en viss effekt.
Ett exempel på detta:
Ljussabel“Ett elegant vapen för en mer elegant tidsålder”
Förutom bonusen för när ljussabel används gäller följande:
I: Kan hantera ljussabel. +1 på slag med ljussabel.
II: Kan blockera blasterskott med ljussabel. Försvar Närstrid används för detta.
III: Kan returnera blasterskott. Vid misslyckad attack, spendera 1 Kraftpoäng för att reflexivt attackera anfallaren med dess egna skott. Använd Försvar: Närstrid.
Det här är inte perfekt balanserat än. Överväger att trycka ihop Ljussabel till enbart två nivåer.
För nästa exempel kan man behöva läsa mina regler för (psykiska) krafter. Det kan komma behövas lägga till något till dessa. I korthet: För att använda Kraften så slår man relevant färdighet+kraft mot målets försvar. Det som blir över är ens Effekt, som man spenderar på kategorierna. Denna kan man boosta med Kraften (Kraftpoäng s a s).
Effekter: Format: Effekt(Startvärde): kostnad/ökning
Läka/Skada(0): 1/+1
(skada innan rustning)
Räckvidd(0): 1/+1m
(avstånd från kroppen)
Area(0) 1/+1m radie
(påverkat område)
Dold Effekt(0): 1/1
(Hur svår effekten är att upptäcka)
I strid: För att träffa krävs fortfarande att man kommer över försvarsvärdet, och sedan ska poäng spenderas på de olika faktorerna (se referens ovan). Även om man bränner allt på skada och får ett fyrbåk som en blind skulle se så gör man fortfarande mindre skada än någon med ett vapen. Dock kan man i desperation använda en massa Kraftpoäng för att göra skada (Krafter kostar i regel inte Kraftpoäng att använda).
Mitt nästa exempel, som jag tror är obalanserat åt andra hållet:
‘Telekinesi’
Kan ej användas på levande varelser, då dessa har en direkt koppling till kraften. Detsamma gäller föremål i direkt kontakt med levande varelser. Effekt måste också spenderas för att motverka eventuella motorer. Som för de flesta Kraft-krafter används
För varje nivå du tränar, välj en effekt av följande:
- Ignorera massa/area: Storleken på ett objekt spelar inte längre någon roll.
- Ignorera antal: Du kan välja flera, ej sammanhängande föremål. Varje extra föremål kostar 1 Krafpoäng.
- Grundskada: Objekt som kastas med kraften rör sig extra fort. Grundskada är Telekinesi x 2.
Tankar? Förslag?